HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ny titel, Braun Audio 300, anno 1969 !!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/07/30 :  11:49:40  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag fick oxå ett paket på posten, fast det kom inte via posten...utan i en gammal SAAB 9000

Det var egentligen inte ett paket heller Det kom opackat

Så jag tänkte att jag kan väl tråka ut Er med lite bilder nu när solen och sommarvärmen har kommit

Det kommer bli i stilen "stoppa in en bild då och då i takt med att "arbetet" fortskrider, så att alla blir smått vansinniga på det långsamma pixelflödet och /nästan/ tappar lusten"

Men eftersom jag är en så vänlig och from själ så tänker jag först be ngn här förklara hur jag enklast minskar ner bilder så att de i fortsättningen slipper ligga på höga 100Kb nivåer, Inget kul för folk med modem

Bakgrund: Fick detta "ickepaket" som gåva genom min lillebror efter att hans far gick bort förra året Har stått i hufvustaden tills nu
Eftersom objektet behöver en rejäl !!! rengöring och lite rengörande/smörjande spray (vilket är bra för skrapiga vred & kontakter??) så kommer forskridandet och bildinförseln gå lite hackigt, särskilt som jag håller på och förstärker/förbättrar ställningarna till Quad 57'orna samtidigt (det känns som mest angeläget)

Nog om detta, I sann A. Christie-anda så börjar bilderna ramla in utan förklaringar till bilderna, vem är skarpast på forumet (eller äldst)



VA !!!! Ingen 7:2 THX



Här kommer en till

Ni ser lite av dammet


Och sista bilden för idag:

Undrar vilken nål jag bör ersätta denna med?? Grado Gold'en jag snart har liggandes i dvala kan vara lite OTT kanske


Hej så länge, och må solen skina på de av Er som så vill
Själv föredrar jag skugga

Ha det BÄST,
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/08/04 13:27:46

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/30 :  18:54:00  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Braun?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/07/30 :  20:06:12  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
DAGENS VINNARE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/30 :  20:53:53  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Tackar!
Vinner jag resan till...Nossebro?
Dimitri
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/30 :  21:15:30  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Att pickupen är en Shure var inte ens en fråga va?

Skulle hemskt gärna vilja ha en toroidtrafo som tröstpris.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/31 :  14:05:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Braun är ju rakapparater... Det finns alltså modeller med
inbyggd vinylspelare? En sån skulle jag behöva.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/31 :  18:27:24  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Bernt,
du är bara barnet. Vi gamla känner igen en Braun med slutna ögon.
Mace: jag tyckte att Braun prylar lät himla bra på 70 talet. Hur låter grejorna?
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/31 :  22:57:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/01 :  11:56:13  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Bernt; När man tittar på högtalargallret i närbild så ser det ut som de faktiskt tagit rakapparatens rakgaller som förebild



Här följer lite mer bilder på underverket som låter i ,mitt tycke, väldigt bra (endast radion provad)
Priser för rätt svar blir val av dryck vid besök på V.Promenaden 4 + ÄRAAAN

Bilderna är förmiskade av mig själv, första försöket, hoppas det blir bra

Nu kör Vi !!!
















mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:02:39  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ahhhh Någorlunda rengjord och med armen isärtagen och 'o-beckad' och smord + en del kontaktspray sprutat på väl valda ställen så låter radiodelen helt OK
Skulle t.o.m vilja sträcka mig till himla bra, särskilt med tanke på antennen, modell vitt (färgmatchat) lakritssnöre, 50cm långt.
Hua vad tung den är när den skall arbetas med, Ca. 20 kg på badrumsvågen

Kul att ha många olika *vågor* att leka med + att det är skön känsla i rattarna.

Skivdelen fungerar lite bättre efter att armupphängningen tagits isär och rengjorts, behövs ej längre 1.2kg tryck i sidled för att få armen att följa spåret Däremot så har armen inte full koll på hur långt den bör sjunka ännu, vill gärna sväva lite ovanför skivan
Med lite mer justering i framtiden och kanske en liiite nyare utbytesnål (N75BT2 !?!) så låter den nog helt Oll Korrect den med

Det jag tyckte var mycket trevligt var att nästan allting bara funkade, lampor & allt "Forsprung Durch....." eller hur det nu var.

Medans käraste hustrun vred på volymknappen så lyckades hon trycka ned den vilket aktiverade 'loudness' funktionen För att inte vara sämre så joxade jag lite med balans knappen och pang i moroten, mute funktionen hittades den tar bort ca. 95% av ljudet, så man inte glömmer att den är på kanske!?!

Tyvärr kommer det inte komma fler bilder, innanmäte mm. eftersom kära svägerskan börjar närma sig dubbeltbarnbidragsdagen = kameran i Malmö för ett bra tag framåt Nåja allt för ett gott ändamål.

Högtalarna är väl det jag närmast skulle vilja bråka lite med, Den ena har en oerhörd brist på diskant Jag dristade mig till att skruva av bakstycket på det trasiga exemplaret och insåg snabbt att de är av modellen "Hermetiskt tillslutna och allt tomrumm fyllt med hemskt sticksig gullfiber"
Jag är ju inte (!!!!!!!!!) så kunnig på högtalare och delningsfilter så jag avaktar lite med detta och spelar på våra B&W 601S2 så länge.
Kul att ha ett par helt slutna högtalare i samlingen nu oxå

Frukost, matlagning och sängående är mycket trevligare nu, eftersom vi har en suverän sängkammar/köks stereo (Ja!, dörr mellan kök & sovrum)

Om någon har mer info. om denna Braun Audio 300 (Typ TC45/4)
Med högtalare Typ L600/1 eller kanske vet vart man kan hitta manualer mm. helst på Svenska eller Engelska eftersom all Tyska jag kan kommer från att ha tittat på 'Der Alte' i min ungdom

Ha det BÄST så länge,
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/08/03 14:09:06
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/08/04 :  16:40:27  Show Profile Send nalle a Private Message  Reply
En sann skönhet, något skitig, men väldigt vacker!
Är det modellen där mav kan hänga fast högtalarna på sidan av stereon?
(=lättplacerade högtalare.)

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Edited by - nalle on 2004/08/04 16:43:39
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:10:50  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
En sådan har jag sett förr.Kommer ihåg modellen från HiFi handboken.
Mace du har köpt en tysk QUAD nästan.Då Braun tillverkar QUAD ESL på licens eller något,Bra att du håller dig till de rätta prylarna
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:24:26  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Underbart!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:09:46  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
En sann skönhet, något skitig, men väldigt vacker!
Är det modellen där mav kan hänga fast högtalarna på sidan av stereon?
(=lättplacerade högtalare.)


Har lyckats få bort det värsta med Dillutin & Yes, men det blev inte 100% rent Är inte så sugen på att använda medel som slipar eller repar eftersom all text verkar lackad på!?! Hellre lite lätt skitig/patina än repor mm.
Högtalarna kan inte hängas på sidan på denna modellen, högtalarna är för stora.


quote:
En sådan har jag sett förr.Kommer ihåg modellen från HiFi handboken.
Mace du har köpt en tysk QUAD nästan.Då Braun tillverkar QUAD ESL på licens eller något,Bra att du håller dig till de rätta prylarna
Mats


Japp Min broders far hade väldigt god smak, hans lilla hus var mumma för ögonen
Fick, på tal om Brauns LE1, tag på en länk igår. http://cgi.ebay.ch/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=21991&item=3832078550&rd=1&ssPageName=WD2V

Ha det BÄST i värmen,
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/06 :  22:51:57  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Hittade lite teknisk info på ebay på tyska

quote:
BRAUN Plattenspieler SCHNEEWITTCHEN-SARG von 1969-1971.

Geräte Typ Braun Audio 300, 160Watt.



Prinzip


Superhet allgemein; ZF/IF 455 kHz

Anzahl Kreise
10 Kreis(e) AM; 15 FM-Kreis(e)

Wellenbereiche
Langwelle, Mittelwelle, Kurzwelle und UKW

Betriebsart/Volt
Wechselstromspeisung / 110/220 Volt

Material
Metallausführung

Abmessungen (BHT)
650 x 170 x 280 mm / 25.6 x 6.7 x 11 inch

Transistoren
45

Bemerkung
45 Trans. + Dioden, 1970 z.B. 23 Dioden.

Nettogewicht
19 kg / 670.2 oz

Originalpreis
1895 DM



Zum Restaurieren. Mit 2 Boxen Braun Typ L410. Auf Wunsch senden wir Ihnen gerne mehr Bilder





M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/20 :  08:51:01  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Man kanske skulle byta ut filter och element i högtalarna eftersom den ena ändå är paj

Synd att inte använda skönheterna

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/08/21 :  16:46:40  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Mace långa inlägg ser ut som ett konstverk med alla smilys överallt

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/21 :  17:37:40  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Mmmmm, Jag väldigt mycket

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/25 :  10:46:56  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej Mace,
Är själv lite Braun-fantast och har ett förhållande med BRAUN som sträcker sig lång tillbaka.
Farsan hade Braun sen 1968 Regie-510 och Högtalarna L-710 samt matchande skivspelare så de växte jag upp med! Det var bland det bästa på den tiden.
Han köpte sedan en rullbandare TG någonting som var helt i metall. Väger bly! Vilken uppbyggnad av grejorna. Haksläppet kom dock med de aktiva LV-1020 som spelade så fruktansvärt fint med de inbyggda förstärkarna! De gamla 710:orna lät som skokartonger! Kanterna runt basen ruttnade dock och vi fick köpa nya basar. Sen spelade de bra igen.

Har stor respekt för detta märke vars design inte minst står sig bra. Designers Dieter Rams visste vad han gjorde ;-)
Lycka till med din Audio 300. Ta hand om den!
/Shaft
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:32:53  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tackar för intressant info
Jag gillar den skarpt, att plocka itu den lite var härligt logiskt och genomtänkt enkelt

Håller oå med lite personlig "utbildning" för att kunna byta ut högtalar-elementen mot något som inte låter sämmre

Ha det BÄST,
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:47:25  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Nog för att jag tyckte om det mesta i min styvfars hus, men efter att ha gjort en sökning på Dieter Rams (okänt namn för mig tills nu) så inser jag att halva styvfars hus var fyllt med hans grejor Kök, sovrum och vardagsrum så många "ahaa's" när jag ser bilder på nätet (t.ex. här, http://radio.gort.dk/braun/)
MP50'an har jag kvar

Tack för upplysta ögon

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/25 :  14:52:57  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Tack för tillropet!
När jag blir stor eller gammal eller vad det nu behövs (hus kanske)så skall jag koppla ihop hela den gamla Braun Anläggningen (pappa har den kvar) och spela gamla Hifi-Festival Vinyler och James Last. På mig skall jag ha en snygg 60-tals polotröja, Percy Barnevik skägg, byxor med pressveck, en smal cigarr och anlägga den där "kännarminen" som Brauns lyssnare hade i deras gamla Hifi-kataloger. Typ "här sitter en finsmakare som både bryr sig om design och bra ljud".....Sen skall jag ta en whisky, spela lite till och få en tår i ögat när jag tänker på all de fina lyssningsstunder jag och min far har haft....Vi är jazztokar båda två!
/Shaft
Go to Top of Page

Vlad Drac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/10/19 :  19:32:14  Show Profile Send Vlad Drac a Private Message  Reply
Måste bara tacka för detta finfina forum!
Efter lite sökande här lyckades jag hitta info om en gammal vinyl-
spelare som jag fick med när jag köpte lite gamla B&O-saker för
ett tag sen.

Tydligen är det en PS 410 och även den är designad av Dieter Rams.
Vilket jag faktiskt misstänkte efter lite kollande i designböcker.
Det är inte träfanér utan plastfilm!





Det är lite charmigt att skivan sticker ut genom plexiglaset tycker
jag.


Det följde med en stroboscop-pappskiva för att ställa varvtal med.
Man lyser helt enkelt på den med en lampa och så läser man av på yttre ringen för 33, mellanringen 45 och innersta 78 varv. Fantastiskt
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/10/19 :  20:25:51  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
En sådan hade en kompis föräldrar, den var lite kult redan då.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000