HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Music Hall Förstärkare + CD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:25:43  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Jeppe: Har du möjlighet att ta med MH´n hem till mig??
Kan vara kul att jämföra med Consonance!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/12/30 :  18:04:20  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jajjemensan. Klart den ska med. Jag ser fram emot att få träffa dig igen

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/01 :  15:54:46  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Oki Doki, mannen!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/02 :  11:26:01  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Intressant detta att vi fått skilda resultat men tur vore väll det. Upplever du MHn som mer rakt på lyssnaren eller tycker du den spelar mer laidback än Denver?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/02 :  12:48:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Den spelar inte irriterande på något sätt om det är det du menar. Nu måste jag revidera intrycket av MH lite. Hårdheten finns kvar i små mått men inte som tidigare. Nu spelar den homogent i brist på bättre ord. Vissa ljud ska vara hårda som ni vet men de får inte pajja helhetsintrycket genom att vara onaturligt hårda eller distade. MH:n har dessutom blivit helt befriad från sin irriterande digitalis, nu låter tonerna och följaktligen instrumenten som de ska, tror jag. Ljudbilden är fortfarande djup och det finns gott om luft mellan instrumenten och rösterna. Fint!

Min slutsats är att hårdheten låg hos högtalaren som inte varit spelad på x antal år och behövde några dagar för att vakna till liv. Det är en ren njutning att lyssna med MH och det mesta har nu fallit på plats. Lite hårhet finns dock kvar men det är små marginaler när systemet är så högupplöst som det är nu. Som sagt tidigare så ska jag försöka få hit lite kopparkablar av god kvalité för att kunna göra jämförelser. SR spelar fint men jag tror att nätkablar av koppar och eventuellt högtalarkablar av koppar kan vara lösningen. Signalkabeln ska förmodligen vara SR för högsta upplösning. Vi får se.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/03 :  11:39:17  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ajajajaj... jag satt i går kväll och labbade med nätkablar. Men på något sätt stämde det aldrig. Det var svårt att sätta fingret på problemet, men det var både tonalt och ljudbilden som inte riktigt satt som det/den skulle. Jag bytte mellan nätkablar fram och tillbaka och testade att vända fasen fram och tillbaka. Ljudet bytte hela tiden skepnad men blev inte som jag ville på något sätt. Då plötsligt, nära midnatt, när jag tröttnat ganska rejält och kommit fram till att, SR var bäst trots brister, så upptäckte jag att jag missat en liten, liten detalj. Jag hade inte ens funderat på att vända fasen på förstärkaren, jag trodde den satt rätt sedan tidigare. Nåväl jag vände på kontakten och upptäckte till min stora förvåning att den tidigare suttit fel (för ljudet, enligt mig) HELA TIDEN. Sorry för mina felaktiga uttalanden om ljudet hittills. Ni som inte tror på det här med kablar och kanske än mindre vikten av rätt fas kan väl vara så vänliga att strunta i det här inlägget och undvika att kommentera, tack.

Nu föll saker på plats, tidigare hade ljudet vid varje byte av kabel eller skifte mellan fas pendlat mellan olika kompromisser. På ena sättet några rätt, några fel, på andra sättet andra rätt och andra fel. Nu j***** börjar jag närma mig musiken. Fin dynamik, bra pondus, öppet stort och lent ljud. Hårdheten jag tidigare pratat om, som kanske snarare ska benämnas som kallt ljud, har nu minskat. Basen har nu hittat hem, hem till mig. Jag fattar knappt hur jag kunnat leva utan den här fina botten. Bra bett och riv i elgitarrer och liveinspelningen med Lucinda får mig att tappa andan. Fullt drag från de allra mest subtila knarret i hennes whiskeyknarrande röst till den sugande precisa basen. Trumsetet står där, basisten står där och inte minst Lucinda står där och puffar i micken. Fasiken vad bra! Music Hall cd 25.2 kan leverera musik och det fina är att den går att uppgradera så att det blir ännu mer lycka!

Silver resolution, som jag tvivlade en aning på, i denna uppsättning trots att jag alltjämt ansåg de vara mycket bra, visade sig (hittills) göra det de ska och det mycket bra. Jag ska ändå testa med koppar för att se om det tar mig ytterligare närmare musiken men just nu är jag (rätt) nöjd

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/03 :  11:49:58  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Skönt att det börjar ordna upp sig för dig jeppe, själv sitter man här hemma utan MH cd tyvärr.

Men denver spelar rätt okej ändå, så jag är inte helt missnöjd.

Ha det gott.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:25:59  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu har jag varit hos muse. Det var supertrevligt och fasen vilken fin rigg han har. Där kan man snacka om naturligt ljud. Jag säger bara musik. Nu till saken, MH följde med och lite kortfattat vill jag säga att det är en bra cd-spelare, den är tydlig och hyfsat jämn men den är lite analytisk och kall i ljudet. Det blir dock bättre med kopparkablar och även om den inte blommar ut fullt ut så spelar den fint. Uppgradering med nya opar kommer. Det kan bli bättre.

Opera 2.2 som muse har är bra, mycket bra och bra mycket dyrare än MH. Vi pratar om över 16kkr mot MH 6.5kkr så skillnad ska finnas. Och det gör det 2.2 blommar ut vackert och har en otroligt fin återgivning av hela registret med reservation för diskanten som jag eventuellt, eventuellt saknar lite mer bett eller fyllighet i om man nu kan prata om sånt. Nu pratar vi dock detaljer och det ljud som vi lyssnade på eller rättare sagt musik var bland det absolut bästa jag hört. Fantastiskt!

Tack till muse och hans familj

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  13:58:01  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Då till en fråga, är det värt mellanskillnaden att gå upp till Opera cdn?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/08 :  16:24:24  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu snackar vi om en mellanskillnad på 10000kr. Det ser inte jag som mellanskillnad utan snarare som en produkt i ett helt annat prissegment. Har man gott om pengar är det, enligt mig, en väldigt trevlig cd-spelare. Men Operan ska nog jämföras med produkter i sin egen prisklass för att det ska bli rättvist.

MH är dock en bra cd-spelare, det var vi tre som lyssnade på den överens om. Hög upplösning och fint perspektiv. Jag tror att det högupplösta system vi lyssnade på är ganska ovanligt i vårat avlånga hifiland och misstänker att många inte skulle uppleva MH som någon problematisk spelare att leva med utan snarare tvärt om den gör det den ska och den gör det bra. Med rätt kablar får man den dessutom att blomma ut och sjunga riktigt fint

Jag skriver så klart vidare sen när den blivit uppgraderad för att dela med mig av mina uppfattningar om effekterna av denna uppgradering.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  16:40:46  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Oj såg själv att det blev lite fel här, som du säger mellanskillnad på 10000 så är det ju lite fel att jämföra den med en så pass billig i sammanhanget som Music Hall CD25.2 är.

Kommer du att åka och jämföra igen efter uppgradering skett? Skulle vara riktigt intressant att höra hur ni upplever skillnaderna då.

Keep on doing what you do Jeppe

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:33:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Det är väldigt trevligt att träffa muse, så det är inte helt otänkbart. Kanske den till och med åker med oss två på en liten resa snart

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:57:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Oj, tack för fina ord Jesper!

Det var kul att träffas igår, dels för att just träffas men också att lyssna på Music Hall.

Egentligen så borde man inte jämföra två CD-spelare när det skiljer 10 000:-

Men hur som helst: Music Hall spelade väldigt upplöst eller snarare upphissat i diskanten. Mellanregistret tycket vi alla vara hårdare och livlöst jämfört med Consonance.

Nu är mitt system väldigt balanserat och "in-tweakat" med dom enheter och kablar som jag har, och därför är det ganska orättvist att bara "slänga" in en CD-spelare och tro att den ska lira skjortan av den ordinarie.
Ofta får utmanaren stryk just pga det.

Men Music Hall fick i alla fall värma 2 timmar innan den togs i bruk.

Men i mitt tycke: Nej tack, jag behåller min Opera..

Men för 6500:- så får man en väldigt fin spelare som förmodligen gör slarvsylta av det mesta i den klassen + ett par tusenlappar.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/08 :  19:06:25  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
OCH: Jeppe tyckte att min Opera hade lite för lite diskant, och jag tyckte att MH´n hade för mycket..

Saken är att vi alla hör olika och vi har olika uppfattningar om hur det ska låta..

Så låt inte mina ord vara tungan på vågen, absolut inte, låt era egna öron avgöra.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:31:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
MH med signalcables Digital HC för strömmen och Analog 2 för signalen ger mer kropp åt röster och instrument än SR ström och signal gör. Det låter klart behagligare. MH har dock en akilleshäl som kvarstår, den har ett något för hårt och lite stumt mellanregister och jag hoppas att uppgraderingen med nya opampar och lite guld i säkringen bidrar med mer värme och liv (efterklang, upplösning eller vad det nu är). Gör uppgraderingen det så kommer den här spelaren upp i en annan division

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/01/09 13:33:35
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:27:14  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Vill verkligen höra MH´n efter uppgradering!
Är det 100% att du kommer att satsa på det Jeppe?

BTW, vi kanske inte ska föra för mkt kabel-snack..
Belackarna tittar snart in här med sin agenda.

Men S.R gör underverk i min CD och Digital HC i MH, visst är det roligt?!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:47:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja det är kul med kablarna. Uppgradering redan initierad och betald

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:01:30  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vad snackar vi om för uppgraderingar här Jeppe OP Ampar

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:41:33  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Japp, alla opar och guldsäkring

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:49:47  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Kommer följa detta med stort intresse kan jag säga

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/09 :  19:54:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Låter intressant med uppgraderingen

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/10 :  00:34:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
OPA + säkring med "snigelpost" imorgon, Jeppe !!

// W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/10 :  22:35:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Så går det då hififrossan slår till Jeppemannen... Detta blir oerhört skoj att se hur det utveklas efter den lilla moddningen du nu gör..


Edit.
Du skulle beställt två guldsäkringar till dina ribbons samtidigt.. Du vet hur fasiken detta förändrade mina burkar här.. Du satt i soffan.. och jag fick byta tillbaks för du och vi ens skulle tro våra öron .. efter så plockades hakor upp här på oss alla.. Jag minns att till o med wolfgang blev rent stum.. Och han är van vid säkringsmoddar sedan tidigare..

tror det var den enskilt minsta "moddning" jag gjort. men den absolut största skillnaden snudd oavsett vad man gjort ifråga om eftermarknadstweeks..

det va inte tal om små obetydliga skillnader direkt enligt mig.
Jag kan än idag höra hur rösten helt blev LEVANDE på ett sätt som var magic i sin bästa form..

Va det den sk placebon som slog till så upplever jag den gärna igen faktiskt..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/01/10 22:40:58
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:11:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
De fanns bara 5A. 2A är på g.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:12:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


hur går det Jeppemannen? Har grejorna kommit ännu??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000