HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 BosseBula - Rumsnoder?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/11/24 :  22:56:29  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ett par Sonus Faber Grand Piano Home i pianolack alltså. Hämtades hem från Sthlm förra helgen. Mindre bas än hfls'arna vid en snabb jämförelse. Men ett mer homogent ljud och stundtals de bästa rösterna eller gurorna jag hört icke-live. Dessutom en bas som verkar räcka till i detta rummet.
Det är lite hårt ljud i rummet än så länge. Ska sätta upp träpersienner imorron som ett litet steg mot bättre ljud. Och så hade jag ingen möjlighet att stänga ute ljuset innan...

Förra ägaren nämnde något snabbt om att en inkoppling var av rhodium och en av koppar eller något sådant. Får nog höra med honom igen för att få koll på det. Det skulle vara en känd tweak tydligen. Här kommer en liten bild på inkopplingen och lite skinn runtomkring...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2007/11/25 :  00:29:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Grattis till en av Sonus Fabers mest prisvärda burkar(Har själv ägt ett par förr)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/11/25 :  15:48:16  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ja grattis! i det här fallet extra grymt prisvärt... av vad jag har förstått, han som sålde till dig var här och köpte mitt Gallo-system... du har gjort ett klipp

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:05:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag blev med surround högtalare till hemmabion i fredags. Ett par Klipsch RS-10. Satte upp dom tillfälligt igår bara. Det är snart dax att möblera om i allrummet för att få hemmabioljudet bättre. Sambon är med på ändringarna.

Hifi-rummet har saknat lite bas (hemmabion oxå iofs..) så jag kopplade in hfls-ettorna igår igen. Rent med tanke på basen var det roligare iaf. Ska möblera om här inne oxå vad tiden lider. Borde bestämma mig för nån matta oxå. Ett par dämpande paneler med tyg som wallraffs lockar, att ha på snedväggarna.

Vilken tror ni är bäst transport förresten, marantz 5400 ose eller min dator med ett billigt ljudkort från kjell o co? (har inte testat än så jag vet inte svaret)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/01/07 :  09:31:17  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jaså du spelar HFLS-1 istället för SF. Är SF på väg ut kanske?
När du skriver billigt ljudkort från Kjell så blev jag lite skeptisk, de har säkerligen bara en kass digitalutgång :(
Så jag tror nog att Marantzen funkarr fint, elelr byt den mot en beg Teac :) De är finfina!

Kule med Klipsch surrounder, då saknas bara suben o projen nu för lite grym hemmabio ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/12 :  20:48:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Tjo, tog nästan ett dygn att göra en enkel ommöblering i hifirummet pga sjukdomsåterhämtning. Först blev jag lite paff när all bas hade gått bort i nya lyssningspositionen, men efter att ha flyttat hfls-ettorna väldigt nära den "nya" bakväggen så blev det rätt ok. Nu står högtalarna precis till höger resp vänster om de 2 fönsterna och spelar in i huset. Sonus'arna ska få en chans där oxå.

Det blev bättre än innan iaf och några skivor avnjöts efter flytten. Härlig ljudbild med sidoväggarna ca 1.60m bort från högtalarna.

Blev nog varse av lite det som jag läst om dk stärkaren oxå, den behöver tid för att värma upp.

Bilder kommer senare på nya uppställningen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Edited by - BosseBula on 2008/01/12 20:49:55
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/13 :  00:12:52  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ni får ta röran som den är. Så här ser uppställningen ut just nu, fotograferat lutandes mot högra delen av dörrposten.



CSI-gänget hade direkt identifierat mitt pann-avtryck i fönsterna efter att koncentrerat satt dit distanserna till persiennerna...

Kunde inte låta bli att ta med denna bilden på vår mellanstora kisse. Hon har precis tagit stolen vid datorn i besittning som sambon värmt upp när hon satt där. Hon upplevs vitare i pälsen i verkligheten men orkade inte försöka fixa det i PS. Hon är en av våra 3 söta kissar iaf, den bestämdaste av dom alla.


Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/13 :  01:25:12  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Lite kul att jag just nu spelar lite högre bara för att sambon ville höra lite ner till sovrummet när hon sussar. Hon e för go.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/08 :  22:43:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Såja, efter ett besök av Kilgore och en kollega så kom jag närmare mitt beslut att köpa de högtalare jag haft hem-lånade i två veckor. Vi lyckades även få till ljudet från Sonus Faber hyffsat. Det ska provas med en sub i hifi-rummet och en sub behövs även i allrummet med hembion. Även om de nya högtalarna har en hel del bas-resurser.

De nya högtalarna har dubbla 10" basar.. Så kan ni fundera på vilka högtalare det är tills jag lagt upp bilder.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/09 :  00:10:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hm, mina gamla bilder var rätt mörka å dana. Ni får hålla tillgodo så ska jag leta fram en länk oxå...

Så här ser dom ut utan skyddsfrontarna på.


Här står dom bredvid Klipsch RF-5.


Det är alltså JBL SVA 2100 som nu hittat hit. Dom är större än man tror från att ha sett dom på bilderna. Knacktest indikerar att dom inte är så rejält uppbyggda. Men dom spelar rejält.
Den utlovade länken... http://www.adrian-kingston.com/JBL.htm

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/02/09 :  09:29:24  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Ah nice, nu börjar det bli en högtalare i min klass :)

Har ej hört dom själv, men det skulle vara intressant att kunna få lyssna på dom.

Är själv rätt sugen på att få höra den nya version som JBL har släppt som heter LS 80.

Hur står sig JBL mot Klipschen ? har själv haft Klipsch RF 83 och den var riktigt vass (alltså bra).

Edited by - tian on 2008/02/09 09:29:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  00:28:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har läst om SVA serien men aldrig lyssnat på dom, vi får boka tid Bosse

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2008/02/15 :  09:24:32  Show Profile Send Iqulah a Private Message  Reply
Vad händer med Klipscharna nu?

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2008/02/15 :  13:15:51  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Hur står sig JBL mot Klipschen

Fler som undrar, vilka är skillnaderna? Fundera själv på att kanske byta till någon billigare Klipsch burk. Vad kostade dina RF-5 nya? Man undrar ju lite hur de står sig mot den nya modellerna i Reference serien...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/15 :  13:50:27  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Uj, trodde jag svarat tian redan.

Tian: Jag tycker JBL'erna är bättre på musik. Inte så hög upplösning som Klipscharna men lite mer homogen över frekvenssvaret. I hemmabio vet jag inte, där har jag varit nöjd med klipsch. Nu är det iofs i hembiosystemet som båda har agerat och det är väl därför det inte är ett uppenbart byte.

Johan: Gärna de. Tänkte nog möblera om rätt snart så att högtalarna spelar med gaveln som bakvägg. Detta för att få bättre stereoperspektiv och så vankas det förmodligen projektor.

Iqulah: Dom är ute till försäljning. Har några intressade som inte kommit till skott än.

FBK: Vet inte exakt vad dom kostade faktiskt. Gissar på 2.5-3 gånger så mycket som jag begär nu.

Jag har en referens cd som jag fått av Kilgore en gång för några år sen. Jag har inte lyssnat så länge på alla spåren som när jag provade den på JBL SVA2100. Det tycker jag är ett rätt bra betyg. Basen känns obesvärad och go.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:31:51  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kunde inte motstå blocket annonsen om en styck Accuphase E307. Tack iroise och Pac för tipset!

Den står där hemma och väntar på att få bli inkopplad. Det var egentligen inte meningen att jag skulle byta stärkare i hifi-systemet. Men inget är klart än iofs, må bäste man av DK Design och Accuphase vinna (och därmed stanna kvar i Bula-hemmet..).

Jag återkommer med bilder och information om hur striden fortlider!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/02/23 :  23:05:40  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Undrar jag om det blir en rättvis kamp dvs jag tror den ena förlorar striden stort.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/24 :  21:57:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Det var inte utan spänning som jag kopplade in Accuphase'n idag. Speciellt inte efter att jag fick denna beskrivning av iroise igår.
quote:
Jag tror att du får en bas som är bättre än mycket du tidigare hört. Den brukar beskrivas som en slägga i silkeshandske och den är alltid i full kontroll, diskanten är silkeslen och så långt ifrån de senaste årens hifi-anorektiskadiskantljud du kan komma.

Vi tar väl lite bilder först. I vanlig ordning är dom mest till att för att ni ska urskilja saker, inte för er fotografiska njutning.

Efter att ha dragit ut på det länge så kom båda persiennerna upp i helgen. Det var ju trots allt rätt lätt... Nåja, så här ser det ut när man kommer in i mitt hifirum nu och tittar lite lite snett åt vänster.


Ungefär så här ser det ut från sweetspot. EKK'n är inte så snygg och gör nog tyvärr inget underverk som kabel heller... Ska prova med Dan's Van den Hul CS122 i veckan som börjar imorron.


Och här tittar man lite åt vänster från sweetspot.


Hur lät det då? Jo, för att sammanfatta väldigt kort så vann nog Accuphase'n på knockout. Basen är finfin. Mellanregistret är som det ska. Diskanten tycker jag är lite påträngande i mitt rum. Det är fortfarande väldigt kalt. Så det är ingen som jag beskyller Accuphase'n för. Jag har inte gjort någon fram och tillbaka ljudlyssning än mellan accuphase och DK Design, men vad jag kommer ihåg så vinner Accuphase'n. Mer lyssning ska det bli.

Nu ska jag bara hitta en matchande accuphase cd för lika bra pris... (eller köpa en i färg matchande Marantz eller Sony cd)

Säljaren sa att de balanserade ingångarna var lite bättre än de icke balanserade. Så benchmark'n ska kopplas in där strax och få bekänna färg.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/02/24 :  22:57:25  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jo jag kör balanserat och det verkar flera andra accu-ägare också föredra, iaf vad jag inhämtat från flera andra. Jag har en kompis som kör SF/accu och det låter väldans trevligt. Kanske kan du åtgärda den påträngande diskanten med mindre invinkling. Har dock aldrig själv upplevt kombinationen SF/Accu som påträngande. Borde inte dina talare komma mera ut från väggen!? Knockouten var klockren precis som jag misstänkte, ja än en gång gratulerar. Jag har föresten 2X5 meter CTI-kabel till salu om det kan va något? Kommer det mera intryck och har du kollat in Accus hemsida tror att din apparat är testad i någon tidning i tyskland och att det finns en engelsk version tillgänglig.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/24 :  23:16:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Idén till den rejäla invinklingen kommer ifrån Zalve när dom provlyssnade några Sonus Faber stativare. Så som dom står just nu är det bästa jag kommit på hittills. Dom står så nära väggen för att få lite hjälp med basen.

Om jag får prova CTI kabeln lite så kanske. Är det någon speciell modell?

Det kommer klart mer intryck när jag kört lite balanserat. Det test jag hittade på accuphase's sida (mha google..) var på E308.

Det ska testas annan placering men jag tror att en del av den hårda diskanten är från rummet då man märker det lite när man pratar här oxå.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/02/24 :  23:20:37  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Aha eko då skall du koppla in Björklund. Som sagt pröva annan vinkling! CTI-kabeln kostade ca 150kr metern så med utgångspunkt från att man får vad man betalar för.... Du kan givetvis låna den om du vill.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/25 :  23:10:40  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Lite blandad lyssning under kvällen...

Först kopplade jag in benchmark dac1an på den balanserade cd ingången. Benchmarken fick optiskt in och nosdac'n fick koax som vanligt. Så sattes lyssningen igång. Mm, benchmarken lät rätt bra. Lite bättre än jag kom ihåg från gårdagens lyssning. Kopplade över till nosdac'n. (och höjde volymen lite så att det blev ungefär samma nivå). Hm, den låter inte så illa den heller. Inte fullt den goa ljudbilden men med lite bättre dynamik, märktes mest i elbas och annan låg bas som annars kunde bli lite mer grötig med benchmark'n eftersom den inte har samma unf i tillslaget.

Sen kom sambon och roffade åt sig (nåja, inte så farligt iofs..) datorn i hifirummet. Varpå jag började koppla upp JBL SVA1500 surround högtalarna i allrummet. Lite tillfällig placering innan projektor och duk kommer på plats.

2 roliga upplevelser från kvällen.

1/ Johnossi skivan spelar på rätt så njutbart i hifirummet.
2/ Det var roligare att lyssna på Animusic dvd'n i hembiosystemet än vad jag kan komma ihåg att jag tyckt innan nån gång. JBL is da shit!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/02/26 :  08:04:00  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Hej!
Trevlig kombo,angående placering och invinkling.
Jag har en invinkling på mina grand piano som gör att jag precis ser nitarna på yttersidorna,det ser lite väl kraftigt ut på dina bilder men det är ju en smaksak,jag och Adagio har pillat många timmar med detta och vi tycker det blir bäst så men allt är ju väldigt individuellt.
Jag tror även att du skulle vinna lite på att få ut dem en bit från väggen,mina står ca 80 cm från diskant till vägg om jag inte minns fel.


Lycka till o grattis till en bra anläggning!!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/26 :  08:43:24  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Invinkling... ja mina SF Electa Amator (mk1 version III) hade jag kraftigt invinklade enligt SF instruktioner. Såg inte insidan (nähä!?) av talarna men lite av utsidan. Begripligt?
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/26 :  10:23:25  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Trevligt med lite synpunkter och egna erfarenheter.

Orpheus: Rummet är tyvärr begränsat i djupled. Om jag har högtalarna 80cm ut så kommer dom att spela bara ca 1.5m från sweetspot. Men jag ska helt klart prova att ta ut dom lite igen. Jag hoppas förresten sitta nöjd med förstärkare och högtalare nu. En sub ska få komplementera är dock tanken.

huzze: Inte helt olikt min nuvarande invinkling då. Jag har dom vinklade mot det armstöd som kräver mest invinkling.

När jag hade högtalarna till att spela längre ut innan så försvann väldigt mycket bas. Det är därför dom står så nära väggen nu. Oortodoxt men vad gör man inte för att få bas!? Placeringen är dock, som sagt, inte den slutgiltiga. Med en sub så kanske jag kan ha sonus'arna längre ut och ha subben till att ersätta borttappad bas.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000