HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Riktigt billig hörlursförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

npn
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:10:37  Show Profile Send npn a Private Message  Reply
Jag undrar om någon vet var man kan få tag i en riktigt billig hörlursförstärkare. Priset ska helst vara under 1000 kronor.
På en amerikansk hemsida (http://members.shaw.ca/storage_2/headsave/) finns Go-vibe V3 att köpa. Den verkar vara tillräckligt bra för mig och kostar bara 69 dollar. Problemet med den är att den är batteridriven (jag är i första hand ute efter en hörslursförstärkare med nätdel). En annan nackdel är att man måste beställa från USA vilket ger hög fraktkostnad och kanske också tullavgift. Det skulle kännas bättre att beställa från ett svenskt företag.

Jag har hittat en "Pro-Ject Headbox" för 995 kronor på www.ljudmakarn.se. Dock har jag en känsla av att det borde gå att få tag i något mer prisvärt. Någon som vet?

/ Nils

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/13 :  12:34:47  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Pro-Ject Headbox är den billigaste jag känner till, även räknat med utbudet på http://www.headphone.com

------

p.s.

här är en kille som säljer den begagnad:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20597

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2005/12/13 12:35:45
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/12/13 :  14:20:17  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Inte har jag sett mycket billigare, och headbox mk2 verkar vid ett sanbbt påseende vara betydligt intressantare än mk1. Funderar på att köpa en bara för att det är kul att ha...
Go to Top of Page

npn
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:05:53  Show Profile Send npn a Private Message  Reply
Tack för svaren!

Jag har surfat runt lite nu. Bland annat har jag läst på www.head-fi.org och hittat "Pocket Amp 2" som säljs på http://www.electric-avenues.com/. Den drivs med 2 stycken AA-batterier eller så pluggar man in en nätadapter. Priset är 60 dollar + 4 dollar i frakt. Säljaren säger att ingen av hans internationella kunder har åkt på att betala tull. Totalt skulle kalaset i så fall sluta på 64 dollar vilket jag tycker är väldigt billigt. Frågan är dock om det är lönt att satsa på en så billig hörlursförstärkare. Ljudet blir kanske lika bra (eller bättre) om jag använder hörlursutgången på min vanliga förstärkare. Lurarna som ska drivas är ett par Sennhesier HD 650 som jag förhopningsvis kommer att köpa åt mig själv i julklapp. :)

Kanske är det lika bra att strunta i att köpa en billig hörslursförstärkare och istället, när ekonomin tillåter, slå till på en lite mer exklusiv modell. Vad säger ni?
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:44:13  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Då tycker jag du skall vänta. HD650 är fina lurar som behöver en fin förstärkare för att komma till sin rätt Annars har du en bra kombo från Meier-Audio, Beyerdynamic DT880 och en Corda Aria. Totalpris €525.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:43:38  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
annars så har jag en Grado RA-1 klon till salu som smiskar många hörlursförstärkare i 2500-4000:- klassen. ;)
//A
Go to Top of Page

npn
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/12/14 :  14:31:39  Show Profile Send npn a Private Message  Reply
Jo "Corda Aria" skulle verkligen vara intressant om inte designen hade varit så hemsk. Jag gillar inte stereoprylar som ser ut som smycken. Jag föredrar design som drar åt det strama, lite "industriella" hållet.

Beträffande Beyerdynamic DT880 så är det säkert en trevlig lur. Men jag tror att jag trots allt väljer att satsa på Sennheiser eftersom HD 650 finns på Netonet för bara 2590 kronor.

Go to Top of Page

npn
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/12/16 :  10:24:28  Show Profile Send npn a Private Message  Reply
Ett par Sennheiser HD 650 är nu beställda från Netonnet. Hoppas nu att de är så bra som många (men inte alla) tycker. Eftersom jag är för snål för att handla i en fysisk butik så har jag inte kunnat provlyssna.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/17 :  10:44:08  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Grattis! Beställde själv mina DT880 från nätet av samma anledning

Du kommer antagligen att märka ett behov av en hörlursförstärkare. Hoppas du hittar någon som låter bra och passar din budget ..

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

npn
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/12/18 :  10:02:39  Show Profile Send npn a Private Message  Reply
I samband med hörlursköpet så har jag suttit och läst en massa inlägg på head-fi.org. Där verkar det råda enighet om att veteranförstärkare ofta har riktigt bra hörlursutgång. Och det är just en veteranförstärkare, en Rotel RX-154A från sjuttiotalet, som driver min ordinarie anläggning. Ska bli mycket spännande att se (höra) vad den hörlursutgången presterar!
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/27 :  19:46:16  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


se mitt inlägg i den andra tråden om lurstärkare

där finns ett par bra snåljåpsalternativ

Zory
Polen
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2006/02/10 :  07:14:53  Show Profile Send sumo a Private Message  Reply
Till npn
Man kan ju provlyssna i butik och därefter beställa på nätet

//Sumo

Edited by - sumo on 2006/02/10 07:15:46
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/02/10 :  11:06:51  Show Profile Send Gebex a Private Message  Reply
"Till npn
Man kan ju provlyssna i butik och därefter beställa på nätet "

Det kan man göra om man betalar butiken för demonstrationen. I annat fall så är det riktigt dålig stil.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/10 :  11:43:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänkvärt inlägg av Gebex.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000