HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Swedish Statement hemsida uppe nu. Nu med bild s.2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2005/12/17 :  17:18:23  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message
Nu börjar samarbetet mellan fem svenska producenter inom hifi ta form. Syftet är att marknadsföra svensk high end för internationell publik på CES i Las Vegas i början av januari. Deltagande företag är Bladelius Design Group, Jorma Design, Marten (Mårten Design), Nordic Concept och möbelproducenten WOO Design. Alla företag visar sina statementprodukter i ett system som tillsammans kostar ca 400.000 USD. Titta gärna in på www.swedishstatement.com för mer info om vad systemet består av. Sidan kommer att kompletteras med foton till julafon ungefär.

Edited by - Mårten Design on 2005/12/23 21:07:50

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/17 :  18:59:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Trevlig sida med informativ text om Sverige och om andra Svenska exporter.
(Saknade Ericsson ///, på listan)

Kanske lite hög skärmupplösning som krav.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:20:39  Show Profile Send Peter J a Private Message
Kul med sådana initiativ! Mera sådant! Från när finns det möjlighet att se dessa högtalare live i sverige då?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:22:24  Show Profile
quote:
Kanske lite hög skärmupplösning som krav.

Har man råd med det där så har man nog en hyffsad dator kan man gissa på

Hittar inga foton på högtalarna, var finner man det?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:23:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Protptyperna har sått uppställda hos Marten en tid nu,,,
Antar att inga bilder finns på dem, då de skall premiärvisas på CES.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:24:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


He, he, he nu är racet inför CES2006 igång på allvar.

Det skall bli riktigt trevligt att se hur Ni presenterar Er och vilket mottagandet blir i Las Vegas.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:42:49  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Martin.M
Hittar inga foton på högtalarna, var finner man det?
Står i Pressrealese.pdf , att bilder kommer den 22 December.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:44:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
Trasig bild på WOO-sidan.

Annars riktigt cool. Jag diggar sidan som listar myter och sanningar om Sverige

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/18 :  00:42:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jösses vilket system

Det är riktigt kul när det sammarbetas på det här sättet , lycka till grabbar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:09:12  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Nu börjar samarbetet mellan fem svenska producenter inom hifi ta form. Syftet är att marknadsföra svensk high end för internationell publik på CES i Las Vegas i början av januari. Deltagande företag är Bladelius Design Group, Jorma Design, Marten (Mårten Design), Nordic Concept och möbelproducenten WOO.


Jättekul initiativ för att få sverige och svensk HiFi på världskartan. Jag får önska Er alla i gruppen ett stort LYCKA TILL på CES 2006 (Vi hoppas oxå på många bilder därifrån så vi får se hur trevligt Ni hade det i Las Vegas. )

Mvh Cyber

Edited by - Cyber on 2005/12/18 14:07:35
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/18 :  13:18:55  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Slagkraftigt val av namn. För mig är svensk form framförallt funkis, snarare än guld, diamanter och racing. Nordic Concept förvaltar det arvet bäst.

Akta er lite för mythbustingsidan. Folk tenderar att komma ihåg myterna istället för förklaringarna. Det är välkänt vad som händer om man säger "Rör inte spisen, den är varm!" till ett barn. Det är bättre att framhäva det man är stolt för än att skämta om sina dåliga sidor - särskilt i USA.

"Sweden is famous for the clocks..." Skriv "watches" eller "timepieces" om ni menar armbandsur.

Hur gör ni med övrig inredning, som ju brukar ses som en skandinavisk paradgren? Lyssningsfåtöljer, bord, kaffekoppar, mattor, lampor...

---

(1+1+1+1+1=1, för övrigt.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/19 :  16:22:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Håller med Guldfisken.
det kvarstår stavfel ochlite märkliga ordval, engelskan skulle kunna vara klart bättre.
Bland HIFI märken saknar jag Forsell som ändå är det märke som vunnit mest priser och är fortfarande väldigt högt rankat utomlands. Response och QLN är en "aningen" mindre kända.
Lycka till och undvik glas med små paraplyer i, i Vegas.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/12/20 :  00:24:17  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Det ska bli jätte kul att se och höra detta i Vegas. Nu saknas bara en Svensk importör / distrubutör för detta i USA

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/12/20 :  01:21:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det har varit en hektisk höst för att sy ihop detta och det ska bli kul när rummet är riggat på Alexis Park hotel i Las Vegas och vi kör igång om några veckor. Varenda ledig minut under hösten har gått åt till förberedelser och det har inte varit helt lätt att få ihop tidsplanen, men det är väl så det ska vara.
Bra hifi ska lidas fram
På fredagen den 23,e får jag dom sista delarna till kablarna och pallarna med grejer ska iväg den 27,e så det blir till att jobba över julhelgen.





Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/20 :  08:42:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ojojojj!!

Ja det här gillar jag skarpt!! Fantastisk ide att slå samman krafterna hos alla dessa high end tillverkare och gå ut med ett gemensamt koncept och lösning..

Nu skriver Sverige om hifikartan ordentligt !! Kör hårt grabbar och lycka till!!

Prototyperna till Coltrane Supreme har jag haft den stora förmånen att få lyssna till under ett par DYNAMISKA timmar i Göteborg.. Huuujjjj ujj!! Blir nog aldrig riktig i huvvet igen efter den omgången!!

Än värre med tanke på att de inte spelade med färdigt delningsfilter, rätt mellanregister eller i rätt kabinett.. Men ändååå!! Ord beskriver inte upplevelsen!!

Någon som vill köpa mina Strauss?? Eller visst ja!! Fick ju ett bra inbytesbud ju!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/12/20 :  16:46:29  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag har också fått höra dem Tjoho!

Maken till kontroll med de där slutstegen asså
Trots allt har de mycket kvar att göra med rummet.
Det systemet SKA INTE låta basfattigt
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/20 :  17:00:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, basen blev bättre efter hand, det var inte bara rummet. I början gnydde jag på Leif för
jag tyckte att basen saknade punch men det blev det ju ordning på lite senare tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jimmy_JDM
Member

141 Posts

Posted - 2005/12/20 :  17:02:45  Show Profile  Visit jimmy_JDM's Homepage Send jimmy_JDM a Private Message
fan låter ju riktigt bra, ska bli kul om får läsa lite om det sen
kul att ni går ihop sätt sverige på hifi kartan

HETT TIPPS: ta med en halmbock och ha i montern, lovar att den drar blickar till sig =)




Välkommen till mitt hem och min trädgård
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43191
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:09:30  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
system som tillsammans kostar ca 400.000 USD

Vad är det som är så dyrt i systemt?

för slutsteg/dvd/skivpslare kostar väl inte mer än 350k sek?
Kostar högtalarna över 2 miljoner?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:18:42  Show Profile Send Rob a Private Message
250.000 USD om jag inte läste fel på statement sidan...

Pelle
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:50:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Här är pressreleasen om projektet med priserna på anläggningen längst ned på sidan.
Det är mina nya kablar som också har fått ett namn nu:
Jorma Prime. Mer info och bilder kommer hoppas jag under julhelgen.

Det går åt mycket kabel till denna anläggning.
3 par balanserade och 3 par obalanserade signalkablar.
1 par kablar för bi-amping och 1 par specialkablar till bashögtalarna.

http://www.swedishstatement.com/pdf/Swedish_Statement_Pressrealese.pdf

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/12/20 20:52:07
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/21 :  10:25:21  Show Profile Send ryst a Private Message
Bi-amp, nu hänger jag inte med, beowulf är väl monoblock ?
eller är det en Grendel inblandad också som det ser ut på bilden men inte finns med i prislistan ?

Hoppas ni säljer några system där borta

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/21 :  10:31:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
2-kanals monoblock kan man nog kalla dom för! Dom tva kanalerna är inte identiska utan optimerade för bas resp mellan/diskant.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/21 :  13:19:42  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Den beryktade procentfördelningen, beräknad med en källa och ingen möbel:

Källa___________4 % (5 % för vinylanläggningen)
Förstärkare_____10 %
Högtalare______66 %
Kablar_________19 %

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:37:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det här är ingen vanlig uppställning då det finns ett slutsteg till som hör till högtalarna. Det är alltså Beowulf som i vardera blocket har en bipolär effektförstärkare som driver den övre basen i Supreme och en mosfet effektförstärkare som driver mellanregister och diskant.

Mellan huvudhögtalarna och bastornen finns ett elektroniskt delningsfilter med rumskorrektion och ett specialbyggt slutsteg på 2 kW/kanal som bara går att använda till frekvenser under 100 Hz.
Bastornen arbetar endast från 70 Hz och ned till 16 med rumskorrektion inom det registret.

Det finns alltså 6 stycken slutsteg i detta system. 3 till vardera kanal.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

cybwiz
700.000-klubben

1388 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:49:25  Show Profile  Visit cybwiz's Homepage Send cybwiz a Private Message

Et bilde av Coltrane Supreme.(fra Audiofederation)


http://cybwiz.blogspot.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000