HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 AKG K701
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:04:46  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Hej kära lurfantaster,

Satt och läste lite på head-fi.org igår, faktiskt för första gången på flera månader. Skolan och andra intressen har kommit att ta alltför mycket tid från lurlyssnandet och har heller inte riktigt hängt med i vad som hänt inom området. Trots att jag har bra grejjer som jag är fullt nöjd med håller jag givetvis utkik efter nya lurar, förstärkare osv... man är ju inte HiFi-stolle och prylgalning för inte

I vilket fall som helst så noterade jag en tråd i vilken det verkade som mycket uppståndelse hade skapats. Det handlade om att Headroom (www.headphone.com) hade sänkt HD650 från 5.0 på sin betygskala, till 4.5. Efter att ha grävt lite djupare i tråden såg jag att detta var till fördel för de nya hörlurar som de var förtjusta i, AKGs K701.
Jag har själv inga planer på att byta i det närmsta, skulle väl i sådana fall vara om/när det dyker upp en HD700, men det vore kul att höra om någon här på forumet har lyssningsintryck att dela med sig av. Någon kanske rent av äger ett par. Sen är det klart att det vore roligt om någon kunde tipsa om ett ställe där man kan testa. Är bara bekant med Sennheiser och Alessandro vad gäller high end-lurar.

Slutligen vill jag passa på att önska alla en riktigt God Jul och även ett Gott Nytt År!

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:29:17  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
köp köp köp!! ;) och skriv om intryck, sennheiser vs akg!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/12/22 :  06:52:55  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
De ska dyka upp på Lefflers i mitten av december. Har inte hunnit smita in nu inför julen än, men de ska definitivt provlyssnas. Kanske till och med inköpas. Vi får se. Jag är mycket spänd. Har ett par K501 som är mycket bra, men något avrundade i basen, men i övrigt väldigt öppna, neutrala och rappa till sin karaktär. Återkommer vad det lider :-)

Kalle
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/22 :  10:35:45  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
AKGeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Har blivit lite av en huslur hos oss

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/01/04 :  15:23:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja samma här Mace. Har både K500 och K501. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/04/16 :  23:40:06  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply

Har den helslutna studioluren 271 (?)

Mycket, mycket nöjd med den

oöverträffad på resor, vid buller etc

Zory
Polen
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2006/05/31 :  06:36:19  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Så lyckades man till slut få lyssna på AKG K701. Och det var ingen besvikelse! Nu skall erkännas att jag lyssnade cirka 10 minuter i butiken och har alltså inte hämtat hem lurarna och gjort några länge lyssningar och således är det bara första intrycken som kommer här.

En helgjuten lur i mitt tycke. Samma öppna och detaljerade, nästan anlytiska ljud, som för K501, men med en betydligt bättre botten. Lurarna känns väldigt balanserade tonalt sätt. Inget som sticker ut, bara väldigt detaljerat och exakt, med full - och då menar jag *FULL* - kontroll. Stor och neutral ljudbild.

Kort sagt var jag väldigt positiv till denna lur. Mycket bra i mitt tycke.

Övrigt: Rotel CD och MF X-can v3 förstärkare.

Kalle
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:30:53  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


mina är beställda men inte levererade...

framgår av diskussionen på headfi att de kräver lång inspelningstid innan dom når sin fulla potential

Zory
Polen
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/02/11 :  08:46:38  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Fick mina 701or for nagon vecka sedan och kan bara saga att de ar helt otroligt bra. Betalade forovrigt bara 1800:- for ett par helt nya via ebay sa jag kan villigt erkanna att det ar de mest prisvarda lurar jag haft. Tycker att de ar betydligt mer neutrala an HD600. Har bara lyssnat pa dem i ca 10 timmar an sa lange och inspelningstiden ska ju vara minst 200 sa jag forvantar mig fler forbattringar framover!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2007/02/15 :  10:26:56  Show Profile Send andreasb a Private Message  Reply
Jag har haft K701 i runt 5 månader och kan ju dela med mig av mina erfarenheter. Ljudet bör beskrivas som neutralt. Detta tycker jag att man märker på flera sätt. Jag har bland annat testat med två olika cd spelare (denon dcd 625, sony något sacd), harmony design DA9, och en iaudio X5. Allt genom en harmony design EAR 90. Ear 90 är också den neutral, det vill säga vad man matar den med får man ut. Samma sak kan sägas om K701, det man matar in får man ut K 701 lägger inte till något. Däremot är hörluren relativ återhållen i det lägre basområdet. Något som kanske bör kompas rätt val av källa.
Hörluren har också en hel del fördelar, kontrollen och upplösningen är det bästa jag hört. Extrem upplösning utan att det blir påträngande. Hörlurens kontroll är antagligen en förutsättning för det jag kallar neutralitet, utan kontrollen upplevs antagligen ljudet som mindre precist och i någon mån färgat.

På grund av de ovan nämnda vill jag påstå att K701 lämpar sig bäst för klassiskt och liknande där basen bör vara precis och inte åt det värmare hållet. K701 upplösning gör också att du kan urskilja olika delar i en orkester, vilket är bra.

Jag har enbart testat med en hörlursförstärkare och det vore kul om någon som testat med fler hör av sig och berättar hur stor inverkan detta har.

Jag kan enbart jämföra med min senaste lur HD 600, och K701 slår denna på alla punkter utom just lägre basområdet.

Men som sagt detta är en mycket bra lur, men det är inte den ultimata luren. En bättre basrespons måste i så fall till.

Jag tror jag har läst i princip alla recensioner av denna lur (läst i typ sammanlagt 100 timmar) och jag tycker följande länk (http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=169183&highlight=akg+K701+bass) är mest genomarbetad. Killen jämför K701 med Sony R10, en lur ej tillverkas längre men finns att få begagnad för runt 12000 kr. R10 vinner enligt honom på grund av mer närvaro i basen, men det är en bra referenspunkt då K701 verkligen jämförs med något riktigt bra.


läs även denna länk: http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=191073

mvh Andreas

Edited by - andreasb on 2007/02/15 10:28:34
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/03/04 :  10:12:15  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Fortsatter lyssnandet och de blir bara battre och battre. Dessa lurar har den basta diskantatergivning jag nagonsin hort ifran lurar. Darmed inte sagt att mellan- och bas-atergivningen skulle vara samre...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/08/24 :  15:02:53  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
I och med att jag måste nedgradera mig på högtalarsidan på grund av för liten plats och tvillingar (som med största sannolikhet skulle välta mina finhögtalare någon gång under sin uppväxt) så har jag också funderingar på hörlurar, och när jag läst recensioner om AKG K701 så verkar de vara min påse. Jag blev än mer övertygad när jag läste att dom skulle funka bra med Lebenförstärkare.

Sagt om hörlursutgången på Leben CS300 av polska High Fidelity:
quote:
. My preferred Ultrasone PROLine2500 /// were dropped immediately -too much bass, too little distance to the happenings. Superb were the prepared for testing AKG K701 (incredible construction!) and the aged, but still very good Beyerdynamics DT-990 PRO ///, which showed everything a little closer, in a warmed, but very relaxing way. Even my amplifier, Perreaux SV-1, which is not one of the cheapest, was put on a shelf for the time being. A beautiful, beautifully sounding amplifier for those, that do not like to sleep while listening to music.


Länk: http://www.highfidelity.pl/!ev/artykuly/09_11_2006/leben.html

Jag har tidigare haft ett par Denonlurar som jag köpt för 1000 spänn på hifiklubben för många år sen, men dom känns svampiga. (Det står "For Digital" på dom... Underligt...) Något som också oroar mig lite är att jag hör ett svagt brum i hörlursutgången på min Leben CS300x, men kanske det botas med ett rörbyte. Eller så kanske hörlurarna jag testat med har hög känslighet så att brummet kommer fram.

Nåväl, var kan man få tag på dessa AKG K701? Jag har sett dem på Thomann.de för runt 2700 inkl frakt. Nåt annat plejs? Jag vågar mig inte ut på e-bay, det verkar läskigt.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/08/24 :  22:26:14  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Om ni hittar ett par K1000 beg för 4.000 så är det ett klipp.
K1000 låter mycket bättre än K701. Luftigare med mer detaljer. För övrigt samma klangbild utan förlängningskabeln.

Nackdelen med K1000 är att dom är trögdrivna. Det går att driva dom med XCAN men med volymen nästan på max.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2007/08/24 :  22:47:26  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
Jag har dock ej lyssnat på K701 men är stolt ägare av ett par K1000 och jag håller helt klart med lars i sin förklaring, dvs. Luftigt, detaljrikt (ESL karaktär)..

Helt klart interessant annons; http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=53255

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/08/25 :  13:31:19  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Tack för era svar! Jag förstår att K1000 är en bättre lur, men förmodligen kan det vara svårt att få tag på en till ett pris som jag kan tänka mig.

Jag har ingen erfarenhet av lurar överhuvudtaget (sic!) och verkligen inte av lurstärkare så jag är helt oinsatt i tekniken och vokabulären. I de länkar som andreasb så förtjänstfullt lagt ut så talas det om att AKG K701 kan behöva rör och en "Beefy" förstärkare för att blomma ut fullt. Vad är "Beefy" i dessa sammanhang? Min Leben CS 300x ligger enligt uppgift på 15 watt. Hörlursutgången förstärks alltså med samma krets och rör som högtalarutgångarna. Tror expertisen att det kan vara tillräckligt?
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2007/08/25 :  14:14:19  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
fy fasen va det kliar i köptarmen på dom där K1000 lurarna!!
har redan ett par men ett par extra skulle INTE sitte fel! :/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:27:09  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
sango, vi kan ju alltid dela på köpet, dvs. du tar K1000 och jag tar förstärkaren

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/08/26 :  00:57:23  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
Jag förstår förtjusningen för K701. Det är det sexigaste man kan sätta på huvudet (tror jag) :-)

Jag skrev om min testrunda med K271s, K701 och K601 - på bloggen.

AKG - syskongräl

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/09/06 :  10:36:10  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Hmmm... kanske inte det sexigaste, men en himla bra lur. Jag föredrar dock Grado, men båda är väldigt bra. Sedan vill jag slå ett slag för cross-feed av något slag. Som gammal högtalarfantast så var steget till lurar långt, men cross-feed måste det vara.

Jag har själv tvillingar och jag bytte finhögtalarna (som inte gärna välts, men som kan få konerna trasade) mot ett par barnsäkra oa-12. Det är ett gott råd med barn, gamla sonab-lådor :-) Går att välta hur mycket som helst!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/09/06 :  18:26:32  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Hej karlstorck! Ja, Carlsson är ju verkligen barnsäkra, och bra brukar dom låta också!

Jag har funderat lite mer på hörlurarna, en recension i Stereophile menar ju på att man blir väldigt involverad i musiken, medan en annan recensent som andreasb länkat till menar på att dom är tråkiga. Personligen tycker jag att dom tillhör några av de snyggaste lurar jag sett.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/09/07 :  07:11:43  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
701'orna (och gissar jag 601'orna, har aldrig lyssnat på dem men har 510'or också vilet är en äldre konstruktion men i samma anda men utan bas) kan kännas lite tråkiga jämfört med till exempel Grado. K1000 har jag aldrig ens sett så jag vet inte. Men AKG's lurar är bara väldigt analytiska, och därmed lite tristare. Så det är väl som med allt annat, det beror på var man har sina preferenser.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/09/07 :  10:47:41  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag tycker likt koffe (mycket trevlig blogg förresten!!!) att 701orna är riktigt sexiga!
Jag måste bara lägga in en länk till en jättebild (från musiciansbuy):
http://www.musiciansbuy.com/mmMBCOM/images/akg_k701.jpg

Här är samma bild fast mindre:


karlstorck; Ja, det är ju just det där med preferenserna! Jag har ju inte lyssnat på några lurar i prisklassen överhuvudtaget, bara läst lite om dom. Jag får en liten känsla av att K701orna kan likna lite ett par Quadelektrostater när jag läser recensionerna. Jag har hört 989or låta ganska tråkigt, som att varje instrument var insvept i en grå filt, men också att det vid elektronikbyte låtit riktigt bra klangmässigt om dem. Kanske det är lika här?

Jag har ju som sagt en rörförstärkare som jag till och med kan trycka upp basen på +3db och +5db, så basfattigheten kan jag nog råda bot på om jag skulle vilja det! :-) Min magkänsla säger mig att gå på 701orna, men det enda lurmärke jag skulle överväga förutom AKG är just Grado.

Vilken Gradomodell skulle du rekommendera som ligger i prisklassen runt 3000 kr?
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/09/08 :  22:47:09  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
Tackar för berömmet! ... Det är lika kul att skriva den som att läsa den :-)

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/09/10 :  14:00:54  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Jag har Grado SR325 och föredrar dem framför 225, som är lite billigare. Men jag vet att många tycker att just 325'orna är väl ljusa tonalt ohc att de är lite vassa. Själv tycker jag att de är fantadtiska och strået bättre än mina AKG 701'or. Dock sitter AKG bättre på huvudet, Grado kan klämma lite.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000