HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vilken mp3-spelare är mest hifi?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/21 :  02:17:14  Show Profile Send Straub a Private Message  Reply
Om man är ute efter så mkt ljudkvalitet per krona dvs bortser från lagringskapacitet, storlek på skärm, antal färger etc., vad ska man köpa då?
Vilken mp3-spelare har tex den bästa inbyggda hörlursförstärkaren?
Sanningen är att de flesta tyvärr inte kan driva lurar med hög impedans på ett tillfredsställande sätt...

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:18:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Iaudio är bra!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:46:08  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Monolith Premium!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/21 :  09:09:01  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Jag har forskat lite i samma fråga, och en kandidat tycks vara iRiver E10. Mycket (och bra) pulver i den sägs det.

/Munge
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/21 :  13:49:04  Show Profile Send Straub a Private Message  Reply
Iriver E10 är intressant. Dock verkar det inte finnas ngn docka till den. Jag brukar koppla mp3-spelare till en Tivoli-stereo och det bästa resultatet brukar bli om man använder utgången på en dockstation. Brukar vara som dag och natt i jämförelse med om man kopplar på hörlursutgången. (I alla fall med iPod.)

Har en Iaudio 256 kb hemma. Den har mkt bättre ljud än ipod. När jag tidigare bytte till iPod var jag faktiskt till en början missnöjd med ljudet. Sämre kontroll, lägre effekt, minskad transparens, mindre luft mellan instrumenten och framförallt, medans Iaudion hade full kontroll och kopplade ett fast grepp om musiken så kändes iPoden slö. Men som sagt man vänjer sig. Dessutom bör det ju tilläggas att ljudet på iPoden var bra, bara inte lika bra som på Iaudion.

Får kolla in Monolith.

Någon som vet hur Mpio låter. De finns tokbilligt att handla på CDON för tillfället. Får väldigt ojämna recensioner.
http://www.cdon.com
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/21 :  17:48:26  Show Profile Send lum a Private Message  Reply
iRiver H120 (rockbox, flac) + DAC + stärkare är nog det bästa i portabel ljud återgivning. Själv kör jag för tillfället med en iAudio X5 som har ett väldigt bra ljud IMO. Detta gör jag för att det är smidigare, kör ibland med min SE W950i också.

Har planer på en väska med Souce + DAC + stärkare + stora lurar (AT W1000) + ett par amper timmars batterier. En sådan skulle vara toppen att ta med sig ut på sommaren och bara lägga sig någonstans (strand? äng? park?) en kväll och ändå kunna njuta av fullskalig återgivning.

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/12/21 17:54:28
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/21 :  20:41:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tycker min iPod (G4 tror jag det är) låter bra nog. Driver dessutom ett par Sennheiser HD650 till lagom ljudtryck i min mening.

iPoddarna är dessutom snygga (få andra tycker jag är det, monolith kanske, men den verkar inte speciellt bra i användarvänlighet osv). iPoddarna har det mesta i mitt tycke. Även ljudkvalitet. Tycker inte man kan förvänta sig för mycket av en bärbar spelare. Vill man finlyssna gör man inte det på bussen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:22:18  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message  Reply
Tycker liksom Vemsom att iPod låter "tillräckligt" bra. Att de dessutom är snygga och lättanvända är ingen nackdel. Förmodligen ett av mitt bästa köp någonsin då den används varenda dag och funkar hur bra som helst.. Man bör dock inte använda sig av Equalizern då den distorserar ljudet klart hörbart. Har man köpt sin iPod i sverige kan man dessutom låsa upp en ljudspärr som jag inbillar mig även gav bättre ljud (använd i hem-stereon).
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:55:56  Show Profile Send lum a Private Message  Reply
Vemsom: HD650 på bussen är väl inte så lyckat? In-ear, buds eller stängda ska det ju vara om man är ute på vift... Sen lär du ju tappa ton med dynamik om du driver HD650 direkt från poden.

X5 låter bättre än alla iPodar jag lyssnat på (blandade generationer inklusive de nyaste). Tydligt hörbart. Överydligt hörbart med stärkare. Rockbox är att rekommendera, själv kör jag nästan bara .ogg och flac och de klarar ju standard poden inte av. UI:n och tillbehören är det ända som talar till podens fördel IMO, dock så är fjärren till X5 (tillbehör) ganska bra. Ser ingen anledning till att inte kunna finlyssna bärbart...

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/12/22 00:06:01
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/22 :  07:11:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Nä, självklart inte HD650 på bussen, menade bara på att de driver dessa också. Inearlurarna är väll en enkel match i jämförelse med stora lurar?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/22 :  07:47:57  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Monolith Premium MX700 spec:

Product Features
Audio Output: 56mW (28mW + 28mW ), Highest quality sound by using Wolfson Microchip
USB2.0 (High Speed 25Mbps)
SRS WOW (11-modes Equalizer + 2user EQ)
Multi format supports: MP3, WMA, OGG Q1~Q10 (upgradeable)
WMA DRM (upgradeable)
Enhance Playlist Function- setting available in play status
Playlist Order Editor function
Text View Function Text Display available in play mode
Built-in rechargeable battery (Li-polymer)
Playback time: about 18hours (charging time : 2hours)
16 Gray & vivid 2 colors OLED- varieties of 3D effects
Intelligent FM timing record system
FM Radio Recording / FM Booking Recording
Deluxe aluminum body of X-PROTECT 1.55mm thickness
Direct MP3 Encoding (Bit rate Free setting by user)
Technical Details

Codec: MP3, WMA, OGG(Q-1 ~ Q10), WMA DRM
EQ Presets: Total 11 types
Normal/Classic/Live/Pop/Rock/Jazz/UBass/Metal, 2 x User EQ 5 band, SRS WOW, TrueBass
FM Radio Frequency Range: 87.5 MHz~108MHz
Headphone Output: Left 28mW + Right 28mW
LCD Display Size: color 16 gray OLED, 96 x 63 Dot, Graphic
OGG Bitrate Playback: OGG (Q-1 ~ Q10)
Operating System Compatibility: Windows 98SE, ME, 2000, XP, Mac OS 9 and Mac OS X and above
USB Transfer Speed: USB2.0, HIGH speed. MAX. 25Mbps
Voice Recording Bitrates: 8kHz ~ 48kHz (32Kbps ~ 320kbps)
Weight: 64g (included battery)



http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=151262
http://www.mp3players.co.uk/mp3/site/uk/eng/flash_mp3_players/product/monolith_mx7000_2gb.html

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/25 :  01:10:56  Show Profile Send Straub a Private Message  Reply
Tack allihopa för tipsen. Det lutar åt en iRiver E10. Får se i mellandagsrean vad det blir.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/12/25 :  11:37:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
iPod G5 låter klart bättre än G4. Jag har båda och jämfört med hjälp av en Sennheiser HD600.
Ljudet är klarare och bättre definierat md G5. G4 låter luddigare och avrullat i diskant och bas. Den är väl helt enkelt sämre på att driva lurarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/28 :  09:57:26  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Igår inhandlade jag en iAudio M5 på OnOff för 1.690 kr. Den känns som rätt bra valuta för inte så mycket pengar. 20 GB disk, FLAC-support och iAudios kanonljud. Nu finns det ju större diskar, färgskärmar med videouppspelning mm, men pratar vi musiklyssning så är det här mitt val.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/12/28 :  19:03:05  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Ursäkta Straub, attt jag bryter mig in!
Vad är det för skillnad på M5 och X5?
För mig så lutar det åt en M5/X5, men har inte bestämt mig än. Ipoden finns där och lurar......
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/28 :  20:32:28  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
M5 är en snikmodell av X5. Ingen färgskärm, ingen radio, ingen USB host. Möjligen något annat också som saknas. Men för musiklyssning tror jag M5 duger bra. Radio kanske är bra, men färg och bilder/video, hur användbart är det?
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:25:16  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Ursäkta igen, Straub:)
Munge! Ljudkvalisorten skiljer sig inte nämnvärt mellan M/X modellerna, eller?
Ninja! Var finns Monolith att köpa?
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/28 :  23:02:27  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Jag har surfat rnut en hel del och jag har inte hittat någon info som säger att ljudet skulle skilja sig mellan M och X. Det ska vara samma prylar under skalet (förutom skärm, radio, USB då).
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/04 :  14:44:44  Show Profile Send Straub a Private Message  Reply
Har nu köpt en iRiver e10. Hoppas att den är lika bra som ryktet säger. (Går att köpa "billigt" på Inet i Gbg. 1995 kr i butik.)
Slutsteget i e10 ska vara ngt i hästväg, kan det möjligtvis vara tillräckligt bra för att driva högimpedanslurar?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/04 :  15:14:20  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Vill man inte ha radio på sin X5 kan man (eller kunde iaf?) köpa en X5V, som är just en X5 utan radio. Jag köpte en sån för nåt knappt år sen, är fortfarande grymt nöjd!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/01/05 :  21:31:28  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Beställde en Iaudio x5l, så vi får se......om det är något att ha.
mvh dd
ps Staub hur är din Iriver?

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/12 :  03:15:22  Show Profile Send Straub a Private Message  Reply
Iriver E10 är mkt bra. Avsevärt bättre på alla parametrar än min gamla iPod. Det är ett otroligt klös i ljudet. Med lättdrivna lurar som Koss Portapro har jag svårt att förstå hur ngn skulle vilja spela över volym 20 av fyrtio. Slutsteget är väldigt starkt, eventuellt kan man använda även lite mer trögdrivna lurar med gott resultat.
I jämförelse med min iPod står alla ljud ut mkt tydligare i ljudbilden, vill man kan man vara analytisk eftersom det är lättare att följa instrument. Samtidigt håller hela ljudbilden ihop väldigt bra och tack vare att det är sånt drag på ljudet (på ett trevlig sätt, inte gapigt eller vasst)är det väldigt roligt att lyssna musik med e10. Det finns också väldigt goda inställningsmöjligheter. Eq, fejksurround med mera. Just fejksurroundet tycker jag funkar ganska bra, effekten kan varieras i tio steg och påminner en del om cross feed. I alla fall bli effekten densamma, ljudbilden upplevs som mer naturlig och lik att lyssna musik från stereon hemma och mindre "inne i huvudet". Basförstärkningen Trubass känner jag mig lite ambivalent inför. Visst blir det mkt bas och det låter helt ok men med fabriksinställningen (5 av 10) tyckte jag att basdefinitionen försämrades. Tydligen fungerar trubass genom att psykoakustiskt höja basen och genom att förlänga bastonerna, kanske inte så konstigt att jag upplevde basen mindre definierad med hög inställning. Ett ganska trevligt fenomen med Trubass är dock att små, bassvaga hörlurar låter avsevärt större. Iriver är dock så snälla att de låter användaren ha möjligheten att inte använda dessa inställningar alls eller att höja basen med equaliser, alltså en riktig höjning av basen utan psykoakustik.

För att sammanfatta vad jag tycker om Iriver E10: Helt klart den bästa bärbara spelaren jag har ägt, lättanvänd med ett mkt bra ljud. Bör höras.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/01/13 :  12:02:10  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Hejsan!
Det blev en Iaudio X5 20G från on-off, betalade 1499kr! Skickade tillbaka X5L:n, utseedendemässigt var den under all kritik. Såg ut som om någon kört över den med bil:)Synd den hade 30G och en batteritid på 30h tillskillnad från 20G:ans 14h. Annars är ljudet kraftfullt.....
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/09 :  14:59:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Vad är det för skillnad på x5 och x5l? Vad är en x5l? Har sett en x5 med 30 GB, är det x5l? De finns en x5 med 30 gig på teknikmagasinet som lockar lite, så vill veta om det är den du menar är x5l och vad som då skiljer med vanliga x5 med 20 gig.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/02/09 :  19:01:06  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
L=Large har ca 35h batteritid.
V= ingen radio
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/10 :  20:16:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hmm, måste köpa en hdd player, blir skickad utomlands i närmare tre månader om en vecka och vill ha musik med mig. HIFI är viktigast, men om det skulle gå att se en film är det inget minus. Storlek önskas, alltså på hdn, så mer GB är bra. MÅSTE spela FLAC, vilken spelare gäller då? X5 är svår att få tag på, den enda jag hittar är på teknikmagasinet för 2700, en x5l 30 GB. Så, vilka bra hifi alternativ finns? Ska låta bra direkt ur hörlursutgången. Ideer mottas med tacksamhet. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000