HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Frekvensomfång lurar..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/13 :  12:27:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
På denna sida:Omfång
Se ju inte så upplyftande ut..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:20:41  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Min fråga till dig är då: Bedömmer du hur något låter genom att titta på frekvenskurvan? Har aldrig hört att man gör det.

Att man kan bilda sig en uppfattning om hur det är går nog, men inte i något större utsträckning.

Äger själv Grado GS1000 och jag kan säga att de med lätthet krossar såväl HD600 som HD650 ljudmässigt, på alla sätt.

Edited by - Mindless on 2007/08/13 14:21:21
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:45:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Undrar om den luren var hel... Disten ser sämre ut den med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:47:27  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Jag håller med Mindless här. Det går inte att avgöra en hörlurs kvalité genom att kolla på frekvenskurvan. Har ett par Alessandro Music Series Two (SR325 typ), och dessa är minst lika bra som mina HD650. Dessutom är det väldigt subjektivt vilken typ av lur man gillar, eller vilket typ av ljud. HD650 är ju allmänt beaktad som en laidback lur. Alessandro och Grado är mycket mer aggressiva, i alla fall de jag har lyssnat på. Dock hör man instrument lika klart och tydligt på de båda, om inte än bättre på Alessandro-lurarna, frekvenskurvan till trots.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/13 :  15:04:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Alla Grado har de där egenheterna i övre registren verkar det om man kollar. Vad beror det på tro? Är mätningen tillförlitlig? - Hmmmm...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/13 :  16:13:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Min fråga till dig är då: Bedömmer du hur något låter genom att titta på frekvenskurvan? Har aldrig hört att man gör det.


Nej,jag kunde likväl ha valt en annan lur att visas,nu "blev det"grado och HD.Och det är möjligt att dom "krossar Dom" men det är utanför min budget,just nu.Jag menar att även HD600/650 som jag har haft/har,har dippar och annat.Som man ev.kunde "fixa" med filter så kanske det låter ännu bättre..Jag vet ju inte hur riktiga dom här mätningarna är,finns det andra så länka gärna till dom.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/13 :  16:28:18  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Har aldrig hört talas om att man använder någon form av filter för att förändra frekvenskurvan på en hörlur. Tror aldrig det har behövts eftersom att utformningen på en hörlur inte är den samma som en högtalare.

Bernt: Jag tror i allra högsta grad att mätningarna är tillförlitliga. HeadRoom är en väldigt stor tillverkare av hörlursförstärkare (med mera) och har funnits i väl över tio år och har alltid betraktats som en av de främsta tillverkarna. Så med deras goda rykte _vill_ jag då tro på mätningarna.

Vad Grados egenheter i signakurvan beror på kan jag inte svara på. Som du säger, alla deras lurar ser ungefär likadana ut i de övre registren med en väldigt hög peak. På alla deras lurar som jag provat har jag dock aldrig upplevt några som helst missljud (eller så att säga) på grund av just denna peak. För mig spelar bara lurarna ljuv musik, så frekvenskurvan spelar ingen som helst roll.

Vad var grundtanken med tråden? Förslag till nya lurar? Ifall du inte har råd med GS1000 så kanske du borde titta på Grado RS-1.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/08/13 :  17:21:22  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Enligt hemsidan:

quote:
A "natural sounding" headphone should have a gentle hump in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don#8217;t give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound. Headphones also need to be rolled-off in the highs to compensate for the drivers being so close to the ear; a gently sloping flat line from 1kHz to about 8-10dB down at 20kHz is about right.

You#8217;ll notice all headphone measurements have a lot of jagged ups & downs (peaks & valleys) in the high frequencies; this is normal and mostly due to reflection cancellations in the folds and ridges in the outer part of the ear. Ideally however, the ups and downs of the frequency response should average out to a flat line. Large peaks or valleys over 3kHz in width usually indicate poor headphone response, and should be viewed as a coloring of the sound. Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.


http://www.headphone.com/technical/product-measurements/how-to-interpret-headphone-data/

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/13 :  17:56:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.

Jahaja..jag har ju märkt att HD650 är "lite" laidback,så när jag lysnar med dator och lurstärkare så brukar jag höjja detta området lite,samt den lägsta basen,så låter den inte så laidback mer,vilket passar mig bättre.Det var mer dom kraftiga dipparna jag blev förvådan över när jag såg dessa mätningar,nästan 10db eller mer.
Och nog kan man väl filtra en hörslur oxå,där kan man ju inte möblere om och hänga madrasser.Kanske kamma sig då.
Så en pik färgar alltså,men vad kallas det en dip gör?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/13 :  18:38:34  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
En dip färgar också, fast åt andra hållet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/13 :  22:53:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Då får jag ju försöka färga upp dippen med Eq regeln,kostar ju inget att testa.Men tvivlar ju på att det skulle låta bättre att höjja ca10db runt 4khz,men men..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/08/13 22:54:31
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/15 :  14:29:26  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Exakt.

Personligen tycker jag EQ är värdelöst. Då har man ett illa matchat system.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/15 :  16:58:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,jag störs inte av att höjja högre frekvenser en uns (en jämn höjjning)om det låter bättre.Billigare och mycket mindre ansträngande än att hålla på byta lurar.

Ifall någon vill fördjupa sig:http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/131062.html
Har ej hunnit läst ännu..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/08/15 17:36:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/15 :  17:38:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det verkar vara svårt att mäta på såna här grejer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/15 :  18:02:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,tänkte det.Konsthuvud och mick i örat,måste behövas väldigt lite för att det ska bli olika/fel.Alla har ju olika öron..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/08/15 :  18:55:59  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
Här har vi herrarna som gjort konsthuvudet: HEAD acoustics - och om jag förstår rätt, konsultat på mätningarna. Jag får intrycket att de här killarna vet vad de håller på med. :-)

Hur man sen skall värdera resultaten?.. det är en annan fråga.

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg

Edited by - koffe on 2007/08/15 18:57:43
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/08/15 :  19:04:01  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
HEAD acoustics - företagspresentation (videolänk)

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/15 :  19:53:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag får intrycket att de här killarna vet vad de håller på med. :-)

Nej,inte med den simpla mätutrustningen.

Appropå ingenting,här är 2 till mätningar på HD650

Mät 1

Mät 2

Alla 3 förhöjning runt 100hz (hörs på lurarna)samt dyker vid,eller före 20k (hörs på lurarna )Men på dom 2 sista mätningarna finns inte dippen vid 4k?!
Tja,dom låter ju bra i alla fall..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/15 :  21:36:45  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
quote:
Tja,dom låter ju bra i alla fall..


Och det är ju hela poängen. Så länge det låter bra tycker jag den tekniska aspekten är oväsentlig.

Som koffe poängterade, jag tror HEAD Acoustics vet vad de gör.
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/08/16 :  07:48:35  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
quote:
Så länge det låter bra tycker jag den tekniska aspekten är oväsentlig.

... instämmer till fullo med påståendet. Och det är kärnan i varför det är intressant att sitta på forum och prata hifi :-)

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg

Edited by - koffe on 2007/08/16 07:49:26
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/08/16 :  20:15:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,men jag fick ju lite andra erfarenheter,med en DIY lurförstärkare.
Tyckte den lät bra,skulle "bara" mäta upp den,och såg att den dök vid kanske 7khz,ehh fick ju ändra lite så den gick över 20khz.Då lät den ännu bättre...Så jag kollar gärna "mina byggen" hädanefter för att vara säker..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000