HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tomten har varit här!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/22 :  11:25:02  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
När jag kom hem igår kväll hade något lustigt hänt.
Mitt på vardagsrumsgolvet stod ett par stora lådor insvepta i var sin säck. Och det var ingen säck som helst, utan en äkta förvaringspåse för sommardäck.



Hade det inte varit för att jag hade sett hovspår på dörrmattan hade jag trott att någon som dumpat av sina gamla däck bara för att jävlas. När jag jämförde spåren vid dörrmattan med dem i djur-encyklopedin gick det upp för mig att det kan inte varit något annat än ett lite för tidigigt tomtebesök!


"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/12/22 11:33:45

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/22 :  11:46:44  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
En liten närmare titt...



Jag skyndade hastigt till kylskåpet och slet stora kökskniven ur julskinkan och började genast karva upp den vita, lite småsmutsiga plasten. Försiktigt men ivrigt...



Vad det än är som är dumpat här tycks det vara ömtåligt. Texten "FRAGILE" är skriven på varenda sida...hoppas Tomten inte har varit alltför oörsiktig uner lastning och lossning.



Någon eller något har tydligen varit imot och rispat lite på paketet i alla fall...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:13:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
En vild gissning är ett par piP.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:34:37  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Är det ett par Vienna-högtalare?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:14:44  Show Profile  Reply
Vienna!!! Ja det är bara att hoppas, isf är lyckan gjord för hela 2006

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:34:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Gissar på att det är en modellbeteckning som syns lite uppe till höger på sista bilden

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:01:08  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Nja, några piP är det inte...de kommer ju inte i kartong. Men om det hade varit kanske de skulle ersätta de små burkarna på var sida om TV´n bra.

Sampix> Du har tydligen luskat fram vilket Vienna-fan jag är, men den här gången gick du bet.

Zalve är på helt rätt spår där med modellbeteckningen...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:15:37  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
En kartong...färdig att öppnas upp. Är inte det här bland de mest upphetsande ögonblicken som finns, att öppna upp ett paket man har höga förväntningar på?



När man väl fått av kartongflikarna på toppen väntar en frigolitbit...



Och efter ett lager frigolit väntade ytterligare ett par flikar kartong...



...och efter dessa kartongflikar, ännu mera kartonflikar, för att sedan till slut komma fram till...
ännu mera frigolit.



Nu har man grävt sig ner hela vägen så man ser toppen på skapelsen i alla fall...och dess instruktionsbok. Nu återstår bara problemet hur man ska få upp den.
Den väger närmre 40kg!



Instruktionboken väger därimot bara 320 gram...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:30:12  Show Profile  Reply
Kan väl aldrig vara en rotel 1090 slutsteg?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:45:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bubben: Lätt att gissa när man vet ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:48:14  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Bubben! Du sålde väll anlägningen pga bristande intresse, om jag nu minns rätt Nu verkar det som om det hålls på att byggas en ny

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/23 :  01:10:10  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag slet upp mitt paket idag utan att fota... Tålamodet infann sig inte. Rotel 1068 blev de för min del.

Men det är trevligt att inte alla är som undertecknad i detta fallet.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  01:23:55  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
FBK> Nej, jag sålde den tidigare eminenta anläggningen (som jag var helt nöjd med, hur ofta händer det?) på grund av omprioriteringar.
Detta är en del av omprioriteringarna, det kommer inte att röra sig om komponenter med ett nypris på 140-150000:- igen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:50:28  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Sampix> Du har tydligen luskat fram vilket Vienna-fan jag är, men den här gången gick du bet



Jag ville inte förstöra spänningen, så jag fick snällt gissa på något helt annat

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/23 :  13:02:38  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


få nu upp "grejen" i ljuset så vi får se.. Hålla på o småfixa så här då man börjat öppna paketet är inte ett sätt att sedan få julklappar av tomten..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:29:01  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
få nu upp "grejen" i ljuset så vi får se..

Men den är ju så tuuuuung...tar tid det här.
Alvarligt talat, är på jobbet nu så jag kommer inte åt bilderna. Men det var verkligen ett stort problem att få upp "saken" ur lådan.
Försök att lyfta 40 kg rakt upp en halv meter ut från kroppen. Man tippar frammåt hela tiden, om man inte har en rejäl motvikt i gumpen. Till slut fick jag upp den i alla fall med lite hjälp, men det måste sett roligt ut...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:34:06  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
HMMmmmmm

40kg med kylflänsar som skymtar på den sista bilden, det båddar gott.....
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  20:50:21  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Så, "saken" är uppe ur lådan och ivrig som jag är så tar jag mig en närmre titt...



De flesta har nog listat ut att det rör sig om ett Rotel RB-1090.



Efter en kort kontroll ska allt embalage tillbaka i lådan igen...det finn ju ett paket till...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/12/23 :  21:05:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Rotel RB-1090

Grattis!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/23 :  21:46:30  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Grymt med stora slutsteg får man säga....

Lilla paketet då?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  21:51:33  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Vacker skapelse...och fruktanvärt tung.



Märket nere till höger på hyllan blev när jag stallde på slutsteget. Men då rullade jag ändå in det på de förmonterade hjulen. IKEA´s fuskiga träimitaion är inte gjort för tunga saker...

I instruktionboken står en rolig sak om de båda dioderna för skyddskretsarna:
"RB-1090 includes overcurrent
protection which operates only when load
impedances drop below 2 ohms. This protection
is independent for the left and right
channels with separate front panel PROTECTION
LEDS for each.
Most likely, you will never see this protection
circuitry in action
.
"

Det kan man kalla en kaxig konstruktör. Säger lite om på vilket sätt RB-1090 är konstruerad...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/12/23 21:52:48
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  22:00:46  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Och i nästa paket...



Mer ömtåligt, och mer Rotel.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/12/23 22:01:41
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/12/23 :  22:11:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Fett steg alltså Troligtsvis så är det ett försteg.....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/23 :  22:14:46  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Den är visst konstruerad efter en sådan där "Balanced Design Concept".



Det har tydligen ingenting med en allmänt förekommande balanserad konstruktion att göra.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/23 :  23:44:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


vakna än o kollar vad du hittat på.. Så kör bara...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/24 :  09:17:14  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det var mig enna bauta slutsteg..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000