HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Naim CD5i och Nait 5i
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:07:03  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Då jag börjat undra om annan utrustning än mina Vincent kan ge bättre ljud, framför allt i bas, så pratade jag lite med min hifi handlare Bent på Malmsjö hifi här i Helsingborg. Han lånade ut först en Naim cd-spelare CD5i och idag även en förstärkare, en NAIT 5i.

Här är en bild på slagskämparna.

I högra ringhörnan: mina Vincent CD-S3 och SV-233, i vänstra hörnan Naim CD5i och Nait5i.

Invägningen visade att trots stabila byggen av Naim var de lättviktare i förhållande till 27 kg Vincent.

Slaget kan börja!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2005/12/30 20:24:24

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:11:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Oj, oj, oj! En slugger från Öst och en Brittisk gentleman... Detta kan bli intressant.

M
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:18:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag började med att koppla in Naim CD5i till min Vincent förstärkare (som jag ju är van vid) för att se hur signalkällorna stod sig i förhållande till varandra. Det skulle jag snart komma fram till...

Jag snörde ihop apparaterna med min Nordost Black Knight signalkabel. Inte esoteriskt dyr, men har stått sig bra de 2 ggr jag lånat hem andra kablar (en Neotech något och en Audioquest Jaguar). De senare har kanske varit lite bättre, men skillnaden har inte varit värd pengarna.

På med Naimen, kontroll av vilka utgångar som var aktiva - de använder ju fortfarande som en av få tillverkare också DIN kontaker.

Så skulle man få in en CD skiva - lite förvirring över att släden inte gick att öppna tills jag hittade skruven som fungerar som transportsäkring. Nästan pinsamt det där...!!

Så äntligen på med lite musik. Det var från första början klart att Naim CDn stod för ett annorlunda ljud än Vincenten. Mer stampa takten och mer transient betonad gjorde att musiken upplevdes som intressant och underhållande. Lite stramare bas. Bättre upplösning (hjälpt av lite mer diskant) och mer kontroll gjorde att allting hängde ihopa bättre.

Något som förlorades lite grann i jämförelse var kropp i röster och instrument. Det klarade Vincent bättre. Trots det stod det klart att Naim CD5i var den bättre spelaren. Första ronden till Naim!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:37:18  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Första ronden var över ganska snabbt, men vi kan nog förvänta oss en tuffare match framöver i rond 2 (förstärkeri) och rond 3 (totalt). Matchen kommer att pågå till den 2:e då jag måste lämna tillbaka låne-apparaterna.

Efter att ha lånat även stärkaren kopplade jag in den och slog på strömmen. Oops! Litet höjdhopp när ett (alltför) ljudligt knäpp hördes. Har inte de engelska gentlemännen hört talas om fördröjt tillslag? Inte precis förväntad engelsk elegans. Sådant ger inga bonuspoäng i min bedömning.

På med en platta. Jag förväntade mig mer av samma sak som med cd spelaren, nämligen stampa takten, kontroll och sammanhållen helhet. Döm av min förvåning när jag tycker mig vara tillbaka på ruta noll - den extra helheten var borta igen. Ok, förstärkaren var fortfarande kall och vi måste väl låta kämpen värma upp ordentligt. Ska den ta sig tillbaka till ledningen?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:07:43  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Spännande test verkligen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:11:42  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Vad kan vi då under tiden säga om Vincent? CD spelaren CD-S3 är ett rejält 10kg bygge, som även om man öppnar upp den ser riktigt riktigt välbyggd ut. Rejäl nätdel och en layout som ser genomtänkt ut. När man börjar titta närmre så förvånar vissa saker. Som att man använder två NE5532 op-förstärkare. Dessa är billigt skräp som brukar sitta i billiga CD spelare. Men kanske används de till ngt mindre kritiskt? Jag är tveksam. Övriga OP förstärkare är från Burr-Brown och är av bättre kvalitet (om ej speciellt dyra). Spelaren har både balanserade och obalanserade utgångar.



Mer info om och bilder på innandömet finns i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20475

Förstärkaren SV233 är en 17 kg koloss som har en låda med integrerade kylflänsar på sidorna. Imponerande bygge för priset - det hade aldrig gått att göra i europa. Även denna är ett propert bygge med rejäl transistor och fin layout. 5 obalanserade plus en balanserad ingång finns tillgängliga. 200W i 8 ohm är nästan överdrivet - i alla fall i kombination med känsligheten på ingångarna. Jag använder inte mycket av volymkontrollens område...

Förstärkaren föll jag för direkt när jag förra gången letade förstärkeri. Då var det lite lättare (billigare) konkurrens. Bla förpassades Primare I20 och en Arcam stärkare i deras billiga serie (nu utbytt tror jag) till skamvrån. SV233 är ett lättlyssnat paket med (enligt mig) bra mjuk diskant och fint mellanregister. Övre diskanten är kanske något tillbakadragen - inte så det stör, bara så att det blir mjukt och fint. Basen är lite amerikansk, dvs lite rund. Det känns också som om det saknas lite kontroll. Det är dock inte djupbasen som fallerar utan det är lite längre upp. Det känns inte som om det är dålig kontroll av högtalarkonerna som är problemet, utan något annat. Men vad vet jag? Basen är sämre innan förstärkaren hunnit bli ordentligt varm. Varm blir också förstärkaren på tomgång trots de rejäla flänsarna, så att alltid ha den på ökar på elräkningen lite grann!


Fler bilder och mer info finns i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20897

Tack till geten som tog bilderna och startade ovanstående trådar.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2005/12/30 22:22:41
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:22:41  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
Döm inte naimen för hårt på en gång. Dem behöver vara igång ungefär två dagar innan dem presterar som bäst.

mvh en som ägt naim i många år!!

Edited by - Peter J on 2005/12/30 22:23:21
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:15:09  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
raceman: min hifi handlare sade samma sak, och ni verkar båda ha rätt... Efter att ha få värmt sig under natten (förstärkaren alltså ) blev det lite lyssning igen. Nu verkar Naiten ha samlat ihop sig lite bättre. Jag behöver dock mer tid och mer lyssning för att avgöra denna ronden.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:49:35  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag börjar få lite koll på Naiten nu, tror jag. Jag har mest lyssnat med CD5i som spelare eftersom den ju vann rond 1. Använda högtalarkablar har varit både min Audioquest Bedrock och en Naim kabel (troligen NACA5) som Bernt skickade med. Det två har inte gjort någon avgörande skillnad.

Jag har inte gjort A-B jämförelser utan lyssnat under längre stunder till varje apparat. Visst kan man ju missa något på det sättet, men samtidigt är det med A-B jämförelser lätt att tappa bort musiken!

Nu är det då inte längre spretigt med enbart Naim elektronik i kedjan - det första kännetecknet stavas kontrol. Därefter lite mer kontroll. Upplösning känns också bra, liksom basens stramhet och djup, men ändå är det ngt som saknas. Jag saknar lite entusiasm och djävlar anamma. Kanske är det för att jag är van vid ett lite annat ljud, men ändå! Kan det bli för mycket kontroll?

I jämförelse har Cd5i + Vincent SV233 lösare bas samt lite mindre upplösning i alla register. Däremot finns mer av gung än i den rena Naim kombinationen. Inte precis vad jag förväntat mig. Något som irriterar är att på låg till normal volym är ljudbilden tydligt förskjuten till vänster. Detta är trots att jag under garantitiden lämnade in förstärkaren och fick poten bytt bara för att få förstärkaren tillbaka med lika dålig kanalbalans. Dåligt, Septon (svenske importören)!

I båda alternativen tycker jag fortfarande att det saknas lite i basen. Kanske är den lite entonig? Kanske lite dålig upplösning? Något sådant är det, men troligen beror det på rum och/eller högtalare.

Jag får utse Naim Nait som vinnare i rond 2 förstärkeri, men inte med samma marginal som för spelarna.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2005/12/31 15:56:09
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/31 :  18:09:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


va skoj att få läsa lite om Naim också. Det är inte så ofta ju...

Nu är det mat snart här. Så får väl önska en trevlig nyår till "testaren" här...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/12/31 :  23:17:55  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
Du kommer att märka att efter en liten tid med naim kombon så kommer du inte att vilja gå tillbaka! Det kanske inte är det mest korrekta som finns med musikalitet och spelglädje saknas aldrig och det är trots allt det det hela handlar om i slutändan! Min åsikt!!

Skall man uppgradera från naim kombon så är det antingen ännu dyrare naim system eller Krell 400 + sacd. Krellen har fördelen med att man inte kan uppgradera eftersom den är färdig och man kan snurra in sig i kabelvärlden.
Naim systemen har fördelen att man (nästan)alltid kan uppgradera hårdvaran och man behöver inte bry sig om kabelvärlden!

Sen kan man kombinera dessa två vilket jag har gjort och det funkar så bra att det gör ont!!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/01/01 :  19:13:51  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
God fortsättning alla!

Det kommer väl inte som en överraskning, med tanke på resultatet från tidigare ronder, att Naim kombinationen också tar hem den totala titeln för bästa kombination. Styrkor och svagheter har jag skrivit om tidigare, jag kan bara lägga till att exaktheten på ljudbilden i sidled förbättrades väsentligt jämfört med Vincent.

Naim borde också se till att det inte blir ett högt ljud i högtalarn när man slår till förstärkaren - även om den verkar vara gjort för att alltid stå på (man har strömbrytaren på baksidan, och ljudet behöver ju tydligen lite uppvärmning).

Värt att notera är ju också att det handlar om ganska lite skillnad i pris. Naim kostar ca (cd+först) 12600+10700, medan Vincent apparaterna går för 10000+13000 men borde gå att få billigare. Cd-spelaren kan jag inte rekommendera till det priset efter denna test - det känns som om Vincent borde komma med en uppgradering snart.

Nu är det dags för mig att packa ner Naim apparaterna så att jag kan lämna tillbaka dem till affären igen (snyft). Ska jag då uppgradera? Det tål att tänkas på - det blir ju trots allt troligen en del pengar emellan. Vi får se!

Tack till Bernt på Malmsjö Hifi i Hbg för denna och andra gånger jag lånat saker för provlyssning eller ockuperat lyssningsrummet.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2006/01/01 19:17:37
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/01 :  23:55:52  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Spännande läsning!

Och även om det förstås som alltid handlar om subejtivt tyckande så är det ju både intressant och glädjande att prylar tillverkade i England kan mäta sig med och överglänsa kinatillverkade prylar som säljs till liknande pris.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/01/03 :  17:01:13  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
staffann

Antar att du testade Naimen med jordade uttag annars har du inte hört deras rätta potential

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:18:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Larsho: Jag bor i en lägenhet i ett äldre hus, så jordade uttag finns helt enkelt inte, förutom i köket. Kanske jag skulle köpa naimen som köksanläggning?

Bra att veta dock!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000