HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO i Kalmar...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  09:20:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja det syns ju att vi har trevligt även i motljus!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  10:24:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kolla in denna bakväggen! Cd-skivor, öppet, wisky...Ja det är ju klockrent!


Här är nog hela gänget (som var på plats) samlat sånär som på undertecknad.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:51:00  Show Profile  Reply
Är detta ett försök att slå Pacs tempo (eller så är det väl bara jag som är väldigt intresserad av allas omdömen och är otålig)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:12:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jo vissa försöker överträffa varandra i saktmodighet Undrar om de har ett annat liv, förutom forumet


Väldigt mycket skivor ser det ut att finnas att välja sin favorutmusik ifrån.

Eftersom ingen annan kommenterar kan man ju dryfta egna funderingar. Vad har gossen för kablar?Är Yamahas multispelare verkligen bra nog för detta system? Har ju själv Denons motsvarighet, DVD2900, och den håller inte måttet som cd spelare, om man jämför med "riktiga" cd spelare.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:00:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Saktmodighet va det!

Om vi koncentrerar oss lite pa hogtalarna...


Hoger hogtalare tar hjalp vid forsta reflexen - har med en blomma!


Hogtalaren ur fokus och elektroniken inspekteras...


Ater tillbara till hogtalaren...





Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:11:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Eftersom ingen annan kommenterar kan man ju dryfta egna funderingar. Vad har gossen för kablar?Är Yamahas multispelare verkligen bra nog för detta system? Har ju själv Denons motsvarighet, DVD2900, och den håller inte måttet som cd spelare, om man jämför med "riktiga" cd spelare.

Jag tror det ar Harmonic Tech Pro silver 11 eller natt sant! Jag lyssnar inte sa mkt pa kablarna! Signalkablarna ar lite blandning. Ar ratt saker pa att det finns nagra DIY-kablar hand made by the host!

Ang cdspelarna ar det omojligt att svara pa utan att testa. Men jag tillater mig tro att om det ar problem i detta system sa ar det inte cdspelarnas fel. Personligen tror jag pa mer effekt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/01/18 :  23:30:27  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Det är dom saktmodiga som ska besitta världen står det i skriften
Åter till ämnet,
Anl.som vi lyssnade på består av en Yamaha DVD S2300 som är kopplad till ett Densen Beat-200 Försteg.
Slutsteget är McIntosh-7100 och högtalarna Vienna Acoustics Strauss.
om kablarna vet jag tyvärr ingenting.
Hur låter då denna blandning?
Enligt mina öron alldeles förträffligt,homogent och musikaliskt inget att klaga på förutom basen.
Den kunde det bli lite mycket av men det var nog inte anläggningens fel,Jocke behöver investera i ett större rum tror jag.
Kanske lite mera effekt också skulle göra sitt till för att strama upp basen,inte för att det saknas resurser men det skulle vara kul att höra dessa högtalare med något vansinnigt stort slutsteg,jag tror nämligen att dessa Strauss är vuxna nog att klara av vilken elektronik som helst,dom kommer bara att låta bättre och bättre ju mer man uppgraderar resten.
En högtalare att växa med.
Slutsteg ja,
imponerande är det att detta lilla MC-7100 på 2*100 Watt mäktar med att spela så som det gör,mycket musik är det i den lilla lådan.



Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  23:36:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En stilstudie...

Vi borjar med en cdskiva...


Nu aker cd'n in i maskinen har...


Och nu lyssnar vi...kritiskt...Allt medan Double A gaspar!





Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/01/18 23:38:33
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/19 :  00:24:55  Show Profile  Reply
Gus, det låter precis som i mitt rum, också lite för litet egentligen. Och som du tror stramades basen upp lite grann när jag kopplade in ett stort Mark-Levinsonsteg. Dock var det inga stora skillnader men dom fanns där, rummets storlek är nog största boven.. själv ska jag tackla den med lite korrigering via datorn.

Jag driver mina just nu med ett Behringer studio-steg på 2x240 watt, det funkar väldigt bra ändå, kände inte att jag ville lägga 45x mer pengar på ett levinson

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/01/19 :  08:35:44  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Martin.M,
Vad har du för erfarenheter av olika placering av högtalarna,
basen inåt eller utåt? Förmodar att det spelar roll,kanske ganska stor roll t.o.m.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/19 :  15:34:29  Show Profile  Reply
Har testat både inåt och utåt, hörde absolut ingen skillnad alls. Just nu står dom med basarna utåt.
Men jag får testa igen nu när dom börjar bli inspelade!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/20 :  23:28:46  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Drkim har testat med basarna in/ut och i hans rum föredrog han inåt.

mvh
ps Drkim är till sjöss men kan i närtid lämna egna synpunkter på sin anläggning.

edit: tog bort onödigt text som inte hör hemma i denna tråd.

geldis

Edited by - geldis on 2006/01/21 09:03:43
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/20 :  23:57:07  Show Profile  Reply
Får testa innåt igen kanske. Dock är dom ju inget man flyttar på själv i första taget om man slipper...

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/01/21 :  10:10:26  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Vilken placering som kan anses vara bäst är förmodligen som allt annat rumsberoende.
Hur som helst verkade dessa stå rätt eftersom dom lät så pass bra att dom var värda att falla på knä inför

Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:21:03  Show Profile Send krang a Private Message  Reply

Här kommer en bild



Mitt enda bidrag, förutom mitt djupa deltagande i grönrandig skjorta på tidigare bilder, är faktiskt den enda bild jag tog på träffen och den är tagen med min mobiltelefonen. Detta just för den har den fantastiksa egenskapen att visa vart högtalarkablarna ligger så ingen behöver undra över det. DrKim's system är mycket välljudande. En noggrant matchad elektronik tillsammans med dessa magnifikahögtalare är en kombination som leverar musik på ett enastående sett med allt som spelats på dem i min närvaro .


Edited by - krang on 2006/01/21 21:22:50
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:13:35  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply


Ännu ett par bilder på dessa vackra högtalare



Vet inte det är "äkta" träfanér under alla lacklagren, någon som vet?
mvh

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:21:34  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply


Här ser man stapeln uppefrån och ner. Lägg märke till den lilla smidiga LCD-skärmen.

Ytterligare en närbild på det "lilla" MacIntoshsteget som bara spelar sååå bra....


mvh

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:28:57  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Rummet, hur såg det ut igentligen? Mycket trevligt rum som Drkim möblerat och inrett med tanke på ljud i första hand men även en liten hemmabio uppställning fanns det plats för. Hembion var uppställd på tvären i rummet och syns inte här, tyvärr.



Högtalarna lät bäst i sista tredje delen av rummet.

mvh

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:35:42  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Double A testar sweetspoten vid datan som alltså är bestyckar med AE1 mk2 och Densen. Overkill!? Nej, inte enligt Drkim!


mvh

geldis
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/01/22 :  20:42:53  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Fan!
Jag börjar ju bli tunnhårig
In får inte "plåta" mig från den vinklen
I övrigt lät det grymt bra! Ett mycket homogent ljud som "höll ihop" i alla register.
Nej jag pratar inte om dator-ljudet, men det lät också topp!

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/22 :  21:16:33  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Javisst var det ett bra event? Jag tycker åxå att det lät väldigt bra med reservation för lite mycket bas ibland men det är ju redan noterat i tråden.
F-låt Double A, tänkte inte på din frissa, att det var känsligt alltså :-) :-)
mvh

geldis
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/23 :  01:22:17  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Trevligt reportage... gjordes det någon lyssningsjämförelse mellan de båda spelarna, Yamaha och Denon?

Edited by - EmilH on 2006/01/23 01:24:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/23 :  10:24:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Trevligt reportage... gjordes det någon lyssningsjämförelse mellan de båda spelarna, Yamaha och Denon?
Tackar!

Ja, Yamahan och Denon'en gick en rond! Jag gjorde själv "testet" i mellandagarna och engagerade mig inte så mycket. Men skillnader upplevde vi och om jag inte minns fel var det nog till Yamaha'ns fördel.

Skillnaderna var inte superstora men hörbara. Värden (DrKim) såg till att byta signalkablar vid byte av signalkälla - allt för att få rättvisare jämförelser!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/23 :  10:38:58  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hej - Alla glada!

Tillbaka från en vecka på sydöstra östersjön...

Får väl börja med att tacka alla medlemmar som orkade ta sig ända till Kalmar (Ca: 9-10 mil för de flesta).

På uppkommen fråga så: Kablar!

Lite blandad kompott, först har jag en kopplingsdosa från Claes Ohlsson, sedan JPC 2.5 till allt utom McIntosh och Denon (McIntosh har fast kablage och Denon en "liten" ojordad kontakt).

Signalkablage består av Harmonic Tech Pro Silway MK II X 2 samt egenhändigt ihopknåpad kabel modell tvinnad teleinstallationskabel (Harmonic Tech är att föredra, men den andra låter inte så dåligt den heller ).

Högtalarkablaget är Acoustic Zen Hologram II SW.

Jag tycker att Yamahanspelaren gör ett bra jobb - den låter bättre än Denon spelaren (Denon DCD 1550AR) och mkt riktigt så slår Yamaha DVD S2300 Denons motsvarighet DVD2900 rätt rejält ljudmässigt i de tester jag sett. Om den sedan är bra nog svårt att svara på, men den gör inte bort sig i alla fall

Vad det gäller akustik osv så visst rummet kanske är i minsta laget för högtalarna - men jag tycker faktiskt att det funkar till 95 % och hur många rum gör det

Kan ju även nämna att BDR Cones och Pucks har gjort underverk under högtalarna - visst dom är dyra, men enligt mig värda varenda krona...

Kan ju nämna att det är "lite" större slutsteg på väg , tyvärr hann det inte komma till träffen - men det går ju fler tåg som bekant... Tar lite tid när det ska importeras från Abu Dhabi

Återkommer med lite bilder senare i veckan..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/01/23 13:45:02
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/23 :  11:13:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Högtalarkablaget är Acoustic Zen Hologram II SW.
Ops...

I stand corrected!

Välkommen hem Jocke!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000