HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 marcus_ec - reportage hemmabiotidningen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:29:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Bilder tack!Det har ju letat sig in något nytt såg jag Och den vanliga frågan kommer också, hur låter det nya emot Xindak blocken?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/01/05 :  17:36:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
tihi, det var inte riktigt meningen att jag skulle byta steg... =) Men det kommer bilder när jag kommit i ordning, när det blir?? Har problem med min betongbunker! Så det skall dämpas och tweakas mer. Har en plan på en dämp panel med detta tyg, blir ca 220 hög och kommer utgöra en stor del av första reflex väggen. Som sagt det kommer bilder någongång ;)
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:47:51  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
blir nog fina fisken det där ;)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/01/29 :  20:11:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Det har tjötats en del om bilder, ni får en!

http://minhembio.com/marcus_ec/40829/
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/02/03 :  18:56:02  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Ni får nöja er med länken så länge..

http://minhembio.com/marcus_ec
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:03:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du har trixat med akustiken ser jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:14:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Mer skall komma... Man får ju ha något att göra på kvällarna. =)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2009/12/13 :  19:19:05  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hej igen... Väldigt inaktiv just nu!

Här har ni en som hittat fler intresse i sitt liv... MTB och motion! Så så här ser det ut just nu!

http://www.minhembio.com/marcus_ec
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/08/08 :  16:28:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
En teaser...

Haft en svacka inom hifi/bio i ca 2år, det var inte kul i lgh. Placerade den mesta energin på MTB istället och 24kg lättare =) Men skit nu i det, här kommer snart stora förändringar!! Har flyttat till hus och jag får en egen källare att meka cykel, kontor och ett eget bio/hifirum!!! 60-70 kvadrat med bara mina grejer =)

Mått Biorum: 8.6m långt, 4.15m brett, 2.20m högt, träpanel med 20cm mellanrum fullt med isolering. Tyvärr betongväggar men stora akustiktavlor skall tillverkas med hjälp av Vicoustic SuperKit MD55. Eftersom det är en källare så kommer det en mörkgrå/svart nålfiltsmatta imorgon som funkar på betonggolv. =)

Surroundförstärkare inköpt, HTPC, Blueray spelare, projektor, nytt rack, center, surroundhögtalare, akustikmaterial och massa kabellister :)


Edited by - marcus_ec on 2010/08/08 16:29:56
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/08/08 :  20:27:13  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
träpanel med 20cm mellanrum fullt med isolering

Det kallar jag mellanrum

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/08/25 :  11:03:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Så blev det...



Fler bilder på http://www.minhembio.com/marcus_ec

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/08/25 :  11:30:09  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Oj vad läckert Marcus!
Vad är det till vänster i racket? En HTPC?
I mitten ser det ut som en OnkyoXXX vad är det till höger, kan det vara en XTZ?
Vad blev det för Bluray o projektor?
Hoppas på fler bilder o intryck...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

iToon
Member

53 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:04:39  Show Profile Send iToon a Private Message  Reply
vackert man blir nästan lite tårögd! Av avundsjuka! då jag inte har möjlighet att göra nått sånt då min anläggning slåss med familjen om utrymme och hembio kan jag bara glömma :(
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:10:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Härligt att skåda. Gratulerar till snajsigt rum.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:25:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Tackar för kommentarerna :)

Här är speclistan!

XTZ Förstärkaren kommer bytas inom snart framtid till en Emotiva XPA-2. Det har verkligen blivit kul med Hifi/bio igen Nytändning efter 2år i dvala. Allt körs digitalt med HDMI från htpc (ati 5450) och BD spelare. Känner inte någon större förlust utan cd-spelare

Accurate Accurate HIFI Rack 4040
B&W DM602 S3 Surround-/ stativhögtalare
B&W Nautilus HTM2 Centerhögtalare
Choseal Audiophile Speaker Cable Högtalarkablar
Epson EH-TW2900 Projektorer
HTPC - Media PC Övrigt
LG BD350V Blu-ray-spelare
Multibrackets Framed Projection Screen Deluxe 16:9 108"
Mårten Design Miles II Golvhögtalare
Onkyo TX-SR876 Surroundförstärkare
Sonic Design Standard 12-28kg Spikes & dämpkuddar
Soundcare SuperSpike Standard Spikes & dämpkuddar
Soundstyle ST122 Fästen & Stativ
Supra Classic 2.5 2x2,5mm Högtalarkablar
Supra HDMI - HDMI 15m HDMI- & DVI-kablar
Supra LoRad 1.5 El-kablar
Tara Labs Prime 1000 Högtalarkablar
XTZ Class A-100 D II Stereoförstärkare
Övriga Vicoustic SuperKit MD55 Lite

En liten notis, när jag fick hem förstärkaren (första surroundförstärken någonsin) tänkte jag att här skall provas 2-kanals lyssning. Ställde in bryggning av frontarna, jag bara skrattade... Tog 1min sen hängdes XTZ på som slutsteg. Då blev jag nöjd igen!

Edited by - marcus_ec on 2010/08/25 12:35:22
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/09/27 :  09:56:32  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Nytt slutsteg Jungson Modern Series i USA, Jungson DURO i Norden eller Hedo som det står på mitt. Många namn...

Herman van den Dungen and Marcel Croese, the duo responsible for the Prima Luna line of tube electronics, have introduced a new line of "Good Looking and Good Sounding" solid-state equipment under the HeDo moniker.

Var först inne på Emotiva, men efter lite läsning så tyckte vissa dom blev lite essiga i ljudet, det ville jag verkligen ha att göra med...

2x80w klass A antagligen med förhöjd bias. Här hittade jag verkligen rätt, efter lite google så skulle det vara ett mjukt klingande steg med djup bas. Vad säger man? Ja herregud, hade 2 kompisar hemma och demonstrerade Transformers II med mina Mårten, vad är det för element i högtalarna 6.5 tums eller 7tums?. Dom bara gapade och undrade, skall du verkligen köpa en SUB? Basen går avgrundsdjupt med steget, dessutom med en mjukt klingande ljudbild. Verkligen supernöjd, alla essiga diskantljud är totalt borta!

Importerat från Cattylink, beställde på Fredagen hade det idag 3 dagar med DHL express, slå det svenska posten...

Bilder på steget: http://www.minhembio.com/marcus_ec/290442/




Edited by - marcus_ec on 2010/09/27 10:01:48
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/10/01 :  13:24:07  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Måste säga att jag gillar ditt rum skarpt och har blivit inspirerad, blev det bra trots betongväggar? Har du konverterat helt från 2-kanal nu?

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/10/01 :  13:45:31  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Spännande och snyggt försteg.
Gissar att det låter bättre än XTZ eller?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/10/01 :  19:35:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Ljudet är ljusår bättre än i min lgh, mattan, träpanelen i taket och dämpväggarna har gjort sitt!
Tycker Jungson passar extremt bra, inte för att XTZ är dåligt, för det är grymt prisvärt! Men ljudet passade inte mina Mårten, var lite inne på rörförstärkare, men ville ha kontroll på elementen när det skall spelas film på hög volymnivå... Nu får vi se om det kanske kommer ett steg till, hade ju varit skoj med Jungson på bakkanalerna =)

En lösning som jag söker är en separat DAC som skall användas till musik från datorn. Men jag vet inte hur jag skall lösa det på ett smidigt sett? Kör idag HDMI digitalt in till förstärkaren så Onkyon agerar DAC och fixar biffen med DTS-HD m.m... MEn jag skulle vilja en högklassig dac till musik, men hur gör jag det utan större meck...? Skall inte behöva ha 2HTPC, fast jag är detatekniker så är det lite overkill =)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/04/04 :  19:42:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Uppdaterade bilder från min hifi/biorum även hemma hos reportage i hemmabiotidningen April.

http://www.minhembio.com/marcus_ec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/04/04 :  20:48:37  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Grattis till reportaget. Får väl smygläsa i kiosken.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/04/05 :  21:13:25  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Jäkligt schyst rum, helt i min smak!
Och grattis till artikeln.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/15 :  11:16:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Jag är lat, ni kan titta i mitt vad händer i källaren galleri =) http://www.minhembio.com/marcus_ec/309199#386052
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/15 :  11:45:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Finishen är så mycket trevligare på Avanti jämfört med Scorpio. Är även ljudet ?

EDIT: Text som försvann (insert-knappen )

Edited by - huzze on 2011/05/15 22:21:37
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/15 :  21:33:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Är mer så här just nu
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000