HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HFLS-bygge och en fråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/02/04 :  21:21:41  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message  Reply
...så var det dags för mig att debutera på hifi-forum.



De två finniga huliganerna på bilden är jag (t v) och min vän Andreas (t h). Vi går andra året på gymnasiet, gillar ljud och sysslar mer med snack än verkstad. Men nu tjuvstartar vi med vårt projektarbete och hoppas kunna lyckas med något praktiskt för en gångs skull. Projektarbetet är (som titelraden antyder) ett högtalarbygge, HFLS-1. (Visst ser vi händiga ut med alla verktygen?)



Som ni ser på paketeringstejpen är det fusk redan från början. Vi köpte vår 19mm MDF från ett snickeri och bad grabbarna där såga till bitarna åt oss.



Vi tog det säkra före det osäkra och testade lite hur MDF-skivan känns, och det var nog tur. Den första förborrningen var lite för dålig, och vi lyckades t o m få en liten spricka i en av testbitarna. Men det kändes hyfsat lugnt och efter lite trixande lyckades vi får ihop en sån här L-formad grej med både lim och ett par skruvar. Det är alltså en sida och en topp/botten som så småningom ska fogas ihop med ett annat L till en ram.



Utomhustemperaturen mitt på dagen låg runt fem minus, så vår utkylda högtalarverkstad var rätt kall i början. Efter ett par tre timmar med värmefläkt hade vi åtminstone lyckats få upp temperaturen till några plus. Men det är fint - man blir triggad till att jobba på när det är kallt! ^.^



Tanken är alltså att vi ska bygga varsitt par högtalare. Av hysteriska skäl bestämde jag att mitt par ska byggas utan skruv i själva stommen. Här är ett L utan skruvar. (Fan, ursäkta den trista bilden. Jag ska ta fotograferingen på större allvar nästa gång.) Det var möjligen lite svårare att få limningen rak utan skruv, men tillsammans har vi fyra händer och det var inga större problem.

Totalt ska vi smälla ihop åtta stycken L för att få ut fyra hela högtalarlådor, men vi hann inte med fler än sex stycken innan det var dags för middag och annat onödigt. (Det började bli rätt kallt också...) Vi var ändå rätt nöjda. Otränade och klantiga som vi är var vi förberedda på att limma snett och allt möjligt hemskt, men nu ligger det sex stycken ganska välformade grejer och härdar nere i källaren.



Imorgon ska vi limma ihop våra L till ramar och kanske ta en närmare titt på helvetesmaskinen här. Om det händer något intressant kanske jag hivar upp några nya bilder, och annars får ni vänta till nästa gång. Hoppas att det kan roa någon att se två handfallna teoretikers väg genom snickeri, fanéring och en del annat som vi aldrig har gjort.

Det kommer säkert att dyka upp en del frågor på vägen, och jag hoppas att ni som kan det här vill svara på en del dumma frågor som vi inte hittar svar på i tidigare HFLS-trådar.

Jag kan bränna av en fråga redan nu, gällande fräsning:
Vi undrar över det här skumma (http://bildarkiv.hififorum.nu/pegul/hfls/fras_12.jpg) som tycks vara hett att fräsa i frontbaffelns insida. Vad är det bra för?! Man kan bland annat spana på bra bilder i peguls byggtråd. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21105

Tack för den här gången!
Rasmus

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  21:58:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Avfräsningen för PL18 (på baksidan av baffeln) är till för att låta elementet andas fritt in i lådan. Extermfallet är att elementet sitter i ett låååångt rör. I ett långt rör kommer elementet att koppla luft till sin rörliga massa och således sänka Fs varför avstämningen blir fel. Man kan även terotisera kring hur spridningen blir.



Kul ni är igång och bygger.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:12:05  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Kul

Lycka till, Rasmus och Jens !

Hoppas på massor av bilder

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:14:42  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
ser trevligt ut. Gjöm inrte att slänga in en massa högtalar teori i projektrapporten. Gärna mycker formlar och graafer. Det ser bra ut. Det är ialla fall min erfarenhet. Blir det ett par eller ett par var?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:26:46  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message  Reply
quote:
Gjöm inrte att slänga in en massa högtalar teori i projektrapporten.


Nä, det är ju teori som är vår grej! :)
Tanken är att vi ska lyckas redogöra för hur ett delningsfilter fungerar och lite grundläggande akustik etc. Vi får väl se hur det går...

Rasmus
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/05 :  01:39:21  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jens & Rasmus: Kul inledning på ett byggprojekt...ni har ju en helgo´attityd till det hela.

Lycka till med bygget...jag håller tummarna

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/05 :  13:10:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
hehe, välkomna
trevlig bildtråd och trevligt skrivet, kommer att följa ert bygge. Lycka till förresten!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2006/02/06 :  20:38:15  Show Profile Send mantra a Private Message  Reply
En kort fråga, är det ingen som gjort högtalarna i annat material än mdf? Skulle det inte att göra dem i låt säga ek, björk eller annat material direkt?

/M

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/02/11 :  21:29:39  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
mantra:
Tror det var Zalve() som gjorde sina gm att limma ihop träplattor (hyllplan från IKEA) & sen skära ut hålrummet, blev "tämligen" stabilt...

Rimligen ändras ljudet på ett eller annat vis om man tar av från originalet:
Genom att bygga med andra material och tex genom stagning mm som på nåt sätt avviker från konstruktionen kommer man att ge lådan en eller annan förändring i dess tendens till att "spela med".

Rasmonator:
Ni kan ju (om det skulle tillföra projektet nåt?) ta och bygga två par med aningen skillnad och försöka dokumentera/analysera vad som ger skillnad och på vilket sätt det blir skillnad...
Tex göra ett par "100% original" och ett par med mer eller mindre vilda moddar...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/02/11 21:33:02
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/12 :  00:20:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nån har gjort dem i massiv BOK (28mm bänkskiva)

Mina med material från IKEA, står fortfarande ofärdiga här,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/02/12 :  22:57:01  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
"Mina med material från IKEA, står fortfarande ofärdiga här"

Aha...så fel jag 'mindes', även om det var 'halvrätt'

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/02/12 22:57:29
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:58:23  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
Mina är gjorda i stavlimmad bok,

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000