HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 USA USA USA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/03 :  14:09:39  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply

Beggad

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/02/26 21:15:24
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/03 :  14:43:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
va !! men ...... Varför går du runt o har sådan hemlisar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/03 :  15:26:48  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Power Requirements
Suitable for use with amplifiers from 40 watts to 250 watts.
Frequency Response
30Hz-22kHz
Sensitivity
90dB SPL @ 1 meter with 2.83Vrms
Impedance
Nominal 8 ohms Minimum 5 ohms
Weight
214 lbs per pair (97kg)
Nu är dom här iaf???

I was talking to myself!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/03 :  16:10:15  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Okey! Jag är inte så tekniskt bevandrad så vad är det för talare?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/03 :  17:22:15  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Snell Type CV?
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/02/03 :  17:31:23  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Nice! Grattis till köpet!

Också flyttade man från Svedala...
Jaja, så långt bort är det ju inte

Lyssning inbokad!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/04 :  07:46:09  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Tackar!
Snell C/V-Äpplet landar inte långt från trädet.Var väl ganska nöjd med föregångarna.Så när chansen kom tog jag den.
Mina barn handgripligen "gillar om" mina förra högtalare.
Dessa kan man inte trycka in konen på
En annan positiv grej är att man har bindingposts i markplan.
Där försvann hästhoppet för mina barn
Sen väger dom nästan 50 kg.
Stabilare rundningsmärke i nåt Grand Prix
Har även 20kg atacamokulor när ungarna blir riktigt stora.

Soundcare spikes ska inhandlas då org inte gick att uppbringa.1/4 till dom gamla gick rätt upp i hålet utan att träffa gängorna.Vad jag kan lura ut är 1/4,5/16 till Snell enl soundcare hemsida.Känns som 1/2.
Även enhetlig längd på högtalarkablar ska fixas.
Kör 2 par 2,5 och 3m.
Sen har jag spanat in nån cement i måtten 35x52x7 med fasade kanter.Lite för tjocka....
Tycker det mtrl har funkat bra.Har en kompis som jobbar med granit till köksskivor.Kanske är bättre?
Åtminstone smalare.
C/IV var mer förlåtande till min fåtölj.Det blir till att höjas upp minst 5 cm.Diskanten är på samma höjd ungefär.Men skillnaden är påtagligare med C/V
C/V spelar 30hz +\-o.5.C/IV 34hz +\-2.5.Mitt första intryck var att jag köpt en biohögtalare.Inget fel i det!C/V skiljer sig bara från B-minor på 12" där C/V har dubbla 8".Kanske lite rappare men säkert inte den pondusen.
DAppolito uppsättning på mellanreg har jag varit sugen på.Har velat ha mer framträdande röster ett tag.Det känns som jag är där nu.Kan också bero på känsligheten 90db.
Diskanten lät också bättre än C/IV.
Den smalare baffeln med det stora djupet synns bla också på Von Schweikert.Det känns ju framtids säkert.
Så¨nu är det bråda dgr.Lilltösen ska fylla 1år den 20e.Bygger om ett rum på nedre plan till tanten.Byteshandel för C/V
Sen ska det trimmas.Sen kommer domen EoJeud

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/03/04 14:38:51
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:36:21  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply

Formen är modern(tegelsten).Estetiskt passar färgen bättre in.Går ihop med CDn,racket och rummet i övrigt.Vinylen och C/IV passar inte in längre färgmässigt tycker jag.Sen måste jag fixa till akustiken på ett snyggare sätt.Klar lagom till hösten skulle jag tro

Har läst nånstans att dubbla baselement skulle vara bättre mot stående vågor.Sen har dom 4 mellanregister som ska spela tillsammans.Kraven på underleverantörer(vifa?) måste ha varit skrämmande.En dyr högtalare med ett högt dollarpris vid den här tiden måste ha varit en mardröm för Snell.Ekonomiskt en säljsucce långt borta på förhand.Fabriken har ändå kört på med flaggan i topp tycker jag.Hatten av

Vid den här tiden(-98) måste elementen ha utvecklats en hel del.Så pass att fabriken kunnat försöka anpassa högtalaren till steg med andra egenskaper än gängse.Dom dippar bara till 5 ohm och någorlunda lättdrivna 90db.Här såg jag en koppling till mitt ARC classic60.(Calle på Ljudprodukter drev Apogee Duetta med Classic60 många år sen.Och dessa dippar till 2ohm)Men det är väl inte till att rekommendera
Så jag tror att Snell fabriken behållt sitt fina lyssningsrum.Men experimenterat med olika steg i referensanläggningen.
Högtalarna är en resa från Peter Snell till Kevin Voecks

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/03/04 11:50:51
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/04 :  11:58:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du sätter ribban högt nu det vet du, o PG har motorsåg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:40:14  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Skitsmidigt och ha träff och byta grejor dan innan.
Känns lite så med tanke på att det var -91 förra gången.
Låter det inte bra är man redan garderad iofs.
PG har humor
Får skoja med han

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/04 :  18:48:03  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply

Tydligen finns det höger och vänster.Har läst något om det.Har även läst att dom var känsliga för att stå för nära sidoväggar.Först tänkte jag att han som satt på filtskydd på baffeln varit full.Men inte 2000 ggr eller hur.Så om filtskyddet döljer mer sidovägg är den rätt placerad enl vad jag förstår.
Har lite problem med basen!Lite IM varning
Nu kan jag äntligen höra basen hyfsat i mina hårdrocksskivor från -90.

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/03/04 11:52:20
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/26 :  20:59:47  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Damen(talarna) behövde nya skor!
Gick på kvalitet och köpte soundcarespikes till henne.
Det lät fint när hon gick upp på stilettklackarna.
Tog även bort cementplattorna som exet stod på.
Hyfsat nöjd med ljudet men inte där än.
Sen ser det inte för vackert ut bakom.
Så det ska byggas lite nya hörnor och gardinen ska ner och in med lite blommor.Och ljus måste man ha.
Waf waf whov

I was talking to myself!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/27 :  00:04:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


smaskiga fina högtalare du skaffat dig.... så skall slipstenen dras som dom säger..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:55:59  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Wow snygga högtalare!
Kan man hoppas på fler bilder Bak och Fram ;-)
/Shaft
PS. "Biobas" - Hurdå?
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/28 :  18:25:42  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Biobas!
Mina gamla Snell tog jag som neutrala.Dock lite ljusa i basen.
Snell C5 upplever jag som bara mer i basen.Så innan man vänjer sig var det biobas(loudness)för mig.Kanske fel sida neutralitet ur mitt perspektiv då.Men jag har vant mig fort.Och tycker idag nog att dom är just neutrala.
Men jag räknar med ytterligare ett långt förhållande.Lite tweak då och då för att behålla glöden

I was talking to myself!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/03/01 :  11:10:42  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej Igen,
Visst är det härligt och tur att man "vänjer sig" ;-)
Mycket bas brukar ju inte vara problem om den bara är fin och definierad och inte sticker ut för mycket i något register....
Hur höga (i cm) är dessa fina burkar?
/Shaft
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:49:33  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Skall bli kul att lyssna på dem!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/03/04 :  11:44:15  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply

Nu har jag flyttat undan mina IKEA skåp från bakväggen.Flyttat högtalarna bakåt 35cm.Nu har jag en meter kvar.Inte dåligt alls

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/03/04 :  11:49:54  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply

Shaft:Slängde in lite bilder överallt!
Iroise:Ska bli jätteroligt att ni kommer hit


I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/03/04 :  11:55:50  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
shaft:119cm med spikes plus 6cm.

I was talking to myself!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/03/04 :  18:31:30  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
har en kompis som har såna.och ja må säga att mera "live"ljud -eller snarare konsertljud får man leta efter.
nu driver han sina med ett stoort Dp-steg som verkligen har järngrepp om basarna,men det sparkar våldsamt i mellangärdet när det dras på-för att inte tala om transienterna i toppen-HUGA!
Å att de sen är totalt imuna för vilket rum han ställer dom i är ju hellre inte fel.
mycket bra högtalare om man har effekt och gillar lite högre volym än normalt.ÅÅÅÅ! va gött!!!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:39:40  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Det roligaste med dessa högtalare är att jag lyssnar på en massa andra skivor.Till o med min fru digga Tina Turner här om dan på min rigg.Inget fel i det.Lite Diana Krall så är rummet mitt igen



Handlade lite kablar igen från SC.Denna gången blev det deras nätkabel magic.En terminerad 4ft och en oterminerad 10ft.Satt en xindak pc02 till Bachmannslisten innan.Första intrycken verkar vara ett steg uppåt.
Xindak gold är dock svårslagen.Synergin får vänta på sig.


I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/03/13 20:53:00
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:43:18  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har ju haft C/IV själv och tyckte att de var lite feta i basen. B Minor hade mer kraft än C/IV men blev aldrig lika feta. Det var bara mer ös liksom. C/V har jag dock aldrig lyssnat på, snacka om att ändra konstruktion från C/IV till C/V. De ser ju snarare ut som B Mini (som en lillebror till Minor fast utan sido-12:an). Påminner karaktären mer om B-Minor än C/IV?
Får man fråga vad det kostade att få hem de damerna på övernattning? (Har full förståelse om du inte vill avslöja det här)
Tyvärr har ju min flickvän förbjudit mig att ta hem storväxta damer så jag kommer ändå aldrig att få höra dem

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/03/04 22:49:36
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:35:24  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
B-minor har jag inte lyssnat till.Bara velat köpa
B-mini låter kul och ungefär som jag tänker!
C/IV skulle jag haft ett större slutsteg till.
Jag upplever den som boffigare och blötare.Precis som amerikanerna vill ha den kan jag tänka mig.
C/V är striktare och mer i basen.
Skiljer 3 db i känslighet.Det är ju nästan dubbelt så mycket.Jag upplever dock att jag får samma på volympotten.
Det begriper jag inte riktigt

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:38:00  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr har ju min flickvän förbjudit mig att ta hem storväxta damer så jag kommer ändå aldrig att få höra dem

Om jag kommit hem med ett par B-minor hade jag kaklat badrum(2st)nu

I was talking to myself!
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000