| Author |  Topic  | 
              
                | Bo HanssonRAUNA/OPUS 3
 
      
 
                417 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/06 :  19:41:54         
 |  
                      | Dahlberg: oljan är i princip inte komprimerbar, men jag funderar ändå på om det inte vore bra med en referens i form av en kula som ger "stöd" och mekanisk koppling till chassiet. Har du provat detta? Någon av de Brittiska tillverkarna har slipat ett "oljespår" i axeln för att säkerställa smörjningen av övre lagret, har du någon erfarenhet av det? EMT 927 och 930 med axel som är ca 200 mm lång bör rimligen ha problem att "lyfta" oljan till övre lagret.
 
 
 Bo Hansson Rauna/Opus3
 
 |  
                      | Bo
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/06 :  19:54:53         
 |  
                      | Hade tidigare ingen magnetlagring alls, utan körde med en stålkula i änden av axeln mot en teflonplatta. Uppfattar det inte som om den
 har tappat något på magnet/oljelagret (det var olja i lagret
 tidigare också). Vid monteringen så fyller jag lite mer än vad som
 ryms i lagerhuset, överskottet trycks då ut när tallriken sjunker
 (sakta
  ) och säkerställer att bägge glidlagren är smorda. |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      |  |  | 
              
                | Bo HanssonRAUNA/OPUS 3
 
      
 
                417 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/06 :  21:20:14         
 |  
                      | Dahlberg: Hur stort avstånd rekommenderar du mellan magneten och pickupen. Magnetfältet bör rimligen påverka pickupen om den ligger nära. Ett liknade poblem som när man använder en TD 124 med gjutjärnstallrik och MC pickup att nåltrycket varierar med de "magnetöar" som uppstår i tallriken. I det avseedet bör neovarianten vara att föredra, eftersom dt blir större avstånd mellan magneter och pickup.
 
 Bo Hansson Rauna/Opus3
 
 |  
                      | Bo
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/06 :  21:52:49         
 |  
                      | Det magnetiska oket är i princip omagnetiskt på utsidan. Enda stället där järnfilspån fastnar är på dom övre
 "ytterhörnen", provar man med en skruvmejsel så uppfattas
 kretsen som helt omagnetisk. Dom neodym-knappar som CO
 säljer är inte riktigt lika välkonstruerade för just det
 här ändamålet men det nämnde jag också. Dom hamnar som du
 säger å andra sidan längre ifrån pickuppen så jag tvivlar
 på att det är något igentligt problem.
 Min tallrik består av ett laminat.
 20mm aluminium,3mm gummi och 14mm brons.
 
 Edit: och den har bytt färg till koboltblå metallic
  |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      | Edited by - Dahlberg on 2006/04/06  21:57:33
 |  
                      |  |  | 
              
                | timeHarry-vinnare 2004
 
      
 
                2637 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/07 :  09:49:34       
 |  
                      | Ni säger bägge att en axel på 20 mm är bra men lagrets ythastighet blir väl större vid större diameter.  Funderat på en optimal diameter som fortfarande fixar att hålla tallriken ? 
 I början av åttiotalet byggde jag en luftlagrad spelare som hade ett lager bestående av  en "symaskinnål" som gick ca två mm ned i en bit Delrin, den snurrade nästan friktionsfritt..  det kunde ta en kvart eller mer innan den stannade, ett helt tyst lager
 |  
                      | Lämnat forumet
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/07 :  09:58:27         
 |  
                      | Jag har inte sagt något om axeldiameterns optimala mått men då tallriken på min spelare väger ca:15kg så ville jag ha något
 jag kunde lita på. Måttet kom från det Verdier-projekt som
 presenterades i "L'audiophile" och senare i svenska "Audio-Video"
 |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      |  |  | 
              
                | timeHarry-vinnare 2004
 
      
 
                2637 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/07 :  10:47:54       
 |  
                      | Sorry, bara antog att du tyckte det var bra när du använde det..  
 Med tanke på att den bara snurrar 33 rpm och inte behöver stå ut med vägbulor och sånt så kanske man kan ha mindre diameter,  bara en fundering..   men jag har sett att många ligger runt 20 mm, antagligen (förhoppningsvis) har tillverkarna funderat en del
 |  
                      | Lämnat forumet
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/07 :  17:15:19         
 |  
                      | Ingen fara  Tur att det finns andra (Verdier) som kollar sånna här saker. Det som var största problemet var ändå att få tag i en
 H5-axel (precisionsgraden).
 |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      |  |  | 
              
                | niklasmagnusMember
 
      
 
                457 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/08 :  13:42:58       
 |  
                      | Hej, jag har två funderingar denna gång. 
 1. Jag har tänkte att gjuta basplattan i fin betong och då undara jag hur man smartast fäster lageraxeln i basplattan. Antingnen gjuter man fast den eller så gör man någon slags infästning. har ni något förslat på hur denna infästning skulle kunna se ut? Det skulle ju vara fint att kunna ta lös axeln om man känner för att testa någon annan variant.
 
 2. Hur fäster man standard tonarmmar i basplattan?
 |  
                      |  |  | 
              
                | Bernt Jansson400.000-klubben
 
      
 
                19766 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/08 :  14:19:42         
 |  
                      | quote:Det är så på Michell Gyrodec.Någon av de Brittiska tillverkarna har slipat ett "oljespår" i axeln för att säkerställa smörjningen av övre lagret
 
 |  
                      | MVH Bernt  Mitt system
 
 "Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
 
 Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
 
 |  
                      |  |  | 
              
                | mikethebikeMember
 
      
 
                305 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/08 :  15:35:39       
 |  
                      | Intressant diskussion! 
 Bernt, såvitt jag vet använder Michell denna typ av "pumpande", inverterade lager i alla sina spelare (dvs de tre som finns på programmet).
 
 Hur viktigt är lagrets konstruktion egentligen? Tänkte bara så här:
 
 Michell - inverterat lager som vilar på kula
 Roksan - "vanligt" lager med kula med den tunnaste (?) axeln
 Verdier - repellerande magneter för att kunna hålla hög vikt utan extrema påfrestningar på lagerpunkten
 Well Tempered - vet inte hur jag ska beskriva det; "square peg in a  round hole" ... ganska tunn lageraxel som genom remmen "trycks" mot fem teflonplattor för att minimera friktion
 
 Alla väldigt bra spelare med ganska olika designprinciper
 
 Nu till tiotusenkronorsfrågan: hur mycket av dessa (och andra) spelares återgivning ligger i typen av lagerdesignen? Finns det flera olika vägar/lösningar på det "perfekta" lagret?
 
 Måste tillstå att repellerande magneter som möjliggör hög rölig massa utan att påfrestningarna blir extrema i lagerpunkten verkar smart och bidrar sannolikt till att få en hastighetsstabil spelare (men mycket hänger naturligtvis också på motorn!)
 
 Jag har för mig att det fanns en riktigt "galen" lösning med kvicksilver i lagret (finns/fanns även en tonarm på detta tema ... av Keith Monk?)
 
 Edit: beskrivn av WTTs lager
 |  
                      | I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
 |  
                      | Edited by - mikethebike on 2006/04/08  18:11:04
 |  
                      |  |  | 
              
                | Bo HanssonRAUNA/OPUS 3
 
      
 
                417 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/08 :  16:55:03         
 |  
                      | mikethebike: Exponerat kvicksilver är ingen bra lösning, hoppas Keith Monks spelarna är bortsanerade. niklasmagnus. Vi använder ingjutna bussningar eller rör, där vi limmar in axel eller lagerhylsa. På liknande sätt kan man gjuta i rör och fästmuttrar/skruvar för tonarm, motor och huvinfästning mm.
 
 Bo Hansson Rauna/Opus3
 
 |  
                      | Bo
 |  
                      |  |  | 
              
                | Bo HanssonRAUNA/OPUS 3
 
      
 
                417 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/09 :  21:41:40         
 |  
                      | time: Det är visserligen inga vägbulor eller tjälskott, men om du håller upp handen framför ditt hornsystem kan du känna den akustiskt överförda energin som påverkar tallriken och skivspelaren. Eftersom modulationen i skivspåret ligger i storleksordningen nanometer. Det är inte svårt att inse att här måste grejorna sitta fast för att modulationen från skivspåret inte skall påverkas allt för mycket av den överförda energin. Evelyn Glennie har tränat sin kropp för att vara extra känslig, känner ljudet via bål och underarmar och genom fötterna, som är kopplade till en membranresonator och effektiv förmedlare. Det är fantastiskt! och vilken enastående interpret!
 
 Bo Hansson Rauna/Opus3
 
 |  
                      | Bo
 |  
                      |  |  | 
              
                | timeHarry-vinnare 2004
 
      
 
                2637 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/10 :  11:02:22       
 |  
                      | Man behöver inte hålla upp handen i mitt system,  det känns i hela kroppen ändå....   hos grannens med om man vill  
 Jag förstår vad du menar, ett tight lager av förhållandevis stor diameter alltså
 
 Lite OT..  för några år sedan fanns det en artikel om en Dansk som hade ljudterapi för hörselskadade genom att spela musik i en stor pipa med avstämda rör i vattenbad !
 Resultaten var enligt uppgift mycket goda !
 
 |  
                      | Lämnat forumet
 |  
                      |  |  | 
              
                | bappeMember
 
    
 
                60 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/10 :  20:59:36       
 |  
                      | Fast lagringspunkt eller inte? 
 Pillade lite med en Verdier-spelare för några år sedan och den lät bättre i all avseenden då dess tallrik fick en fast lagringspunkt och inte svävade. Det behövdes dock inget högt tryck utan det var nog med att det blev "kontakt"
 
 Mvh,
 Anders
 |  
                      | Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken.......
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/10 :  23:18:08         
 |  
                      | Kul att höra att det finns fler som har laborerat  Byggde du från beskrivningen i "Audio Video" eller ? |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      |  |  | 
              
                | bappeMember
 
    
 
                60 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/11 :  17:46:29       
 |  
                      | Nej, detta var en tidig spelare byggd av Verdier själv, det begav sig på det sena 80-talet  på Hägerstensåsen. 
 /Anders
 |  
                      | Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken.......
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/11 :  19:53:22         
 |  
                      | Förmodar att du inte hade möjlighet att testa varianten med "hydraltuben". Jag har fortfarande kvar lagringspunkten på
 axeln (innpressad kullagerkula) så att testa med en lösning
 med (lätt) kontakt är ju inte så krångligt. Får ta det när
 det finns tid och lust.
 |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      |  |  | 
              
                | BuggssonMedlem i AÖ
 
      
 
                1657 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/14 :  00:10:46       
 |  
                      | Det har varit högeligen intressant att läsa alla inlägg. Det verkar ju finnas olika strategier vad det än gäller för detalj hos skivspelaren. 
 Vad som slagit mig med förvåning vad gäller tonarmskonstruktion är hur totalt olika olika metoder kan värderas och uppskattas. Vissa verkar uppskatta enpunktare medan andra sågar, verkligen sågar denna konstruktion som helt undermålig. Sedan finns det ju såklart de som hyllar enpunktare såsom Grahams konstruktioner och samtidigt sågar SME V såsom allt för färgad etc. Trots all så verkar det ju som om många trots allt gillar och uppskattar ljudet från enpunktare, så är kritiken mot dessa mest en kritik mot en myckenhet av fifflande och pillande innan man får den som man önskar eller ligger det mer bakom kritiken?
 
 Vad finns det egentligen för typer av tonarmar? Enpunktare, kullagrade? och "linear tangential arms" vad nu de sistnämnda kan heta på svenska. Finns det fler principer?
 |  
                      | J. Ullberg
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/14 :  01:35:57         
 |  
                      | Tja det här kanske kan räknas som ytterligare en. Det du ser är en arm som hänger i en väldigt stum tråd samtidigt som den dras
 nedåt av två magneter. Den ena monterad i armen och den andra
 strax under.
 Shroeder heter han som har tagit fram den. Audioconcept har en arm
 som dom har tagit fram på licens/sammarbete http://www.audioconcept.se/
 
 Armarna är mycket välrenomerade.
 
 
 
  |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      |  |  | 
              
                | Bo HanssonRAUNA/OPUS 3
 
      
 
                417 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/14 :  09:37:36         
 |  
                      | Buggson: I mitt första inlägg är kraven för "avläsningen" definierad. Punkt 1 "frihet från resonatorer" där en dämpad unipivot är bra. Punkt 2 "avläsningen skall ske, där lacket graverats" där en s.k. tangentiell tonarm är bra. Kan du kombinera detta - javisst! 
 Bo Hansson Rauna/Opus3
 
 |  
                      | Bo
 |  
                      |  |  | 
              
                | Peter SMember
 
      
 
                1060 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/14 :  09:45:31       
 |  
                      | En MYCKET MYCKET lång unipivot?  |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts |  | 
              
                | Bo HanssonRAUNA/OPUS 3
 
      
 
                417 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/14 :  14:01:01         
 |  
                      | Dahlberg. Den praktiska påverkan av vinkelfelen kan man simulera, genom att montera pickupen 5-10 mm framför eller bakom "radien" då man använder en tangentialarm. Ljudet blir påtagligt "luddigt" diffust och tappar "dynamik"/kontrast. Någon har påstått att distorsionen ökar ca 10 ggr, men jag har inte haft möjlighet att få det bekräftat. 
 Bo Hansson Rauna/Opus3
 |  
                      | Bo
 |  
                      |  |  | 
              
                | DahlbergMästar-Harry 2005
 
      
 
                4211 Posts | 
                    
                      |  Posted - 2006/04/14 :  14:13:28         
 |  
                      | och har man ingen tangentialarm  så kan man använda programmet för att skaffa sig förståelse för att inställningarna av bla
 överhäng är väldigt viktigt.
 |  
                      | Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
 |  
                      |  |  | 
              
                
                |  Topic  |  |