HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ny på forumet...ännu en AMP5
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/18 :  15:25:26  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
Hej!
Tänkte presentera mig här med en första post. Jag heter Pär Sundberg och bor i Askersund, några mil söder om Örebro. Jag och min bror Magnus (aktiv här på forumet under nickname "nusse") bygger varsitt par av Dahlbergs långa banddiskanter. Magnus bygge kan man ju följa här under http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47063
Jag har inte alls kommit lika långt i mitt bygge så jag har inget att visa. Däremot håller jag på med en AMP5 från 41Hz.com. Den har ju visats av andra medlemmar här, så jag ska inte plåga er med en massa bilder av ett kretskort.... nja, en bild kan vi slänga in från testfasen...



..och den spelar faktiskt! Kretskortet till vänster har en microcontroller, ett relä för att styra "mute"-funktionen på förstärkarkortet och IR-mottagare. Tanken var att kunna kontrollera volym och mute med fjärrkontroll, men nu lutar det åt att jag bygger separat förförstärkare och använder AMP5'an som rent slutsteg. Ska säga också att detta är mitt första bygge, har hur mycket som helst att lära.
Nåväl, man måste ju ha en låda att ha härligheten i. Tycker att det är svårt att hitta något som inte är för dyrt eller för fult! Återstår att bygga själv. Så här hade jag tänkt...



Sidorna består av alu-profiler som jag har liggande. De rektangulära bitarna mellan profilerna är 6mm mdf. De kan ju göras olika stora beroende av hur höga sidor man vill ha. Resten är alu-plåt av varierande tjocklek. Här fräser jag diverse uttag på baksidan med den lilla hembyggda nc-fräsen...



Så här blev det...



Och så här ser det ut "in real life" efter lite plåtklippning och -bockning...



Fortsättning följer,
Pär

Edited by - pairair on 2006/04/18 21:52:49

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/04/18 :  15:32:48  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Nice,

Och vad trevligt att ha en egen CNC fräse....

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2006/04/18 :  16:52:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja..då vet man vart man ska skicka frontar o bakstycken för att få dom frästa då...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/18 :  17:44:53  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
På tal om frontar...



Closeup...



Fräst med en 1.0mm pinnfräs, 0.1mm djupt. Bokstäverna är 30mm höga. Jag hamnade tyvärr lite väl nära skruvhålen Fräs-maskinen är egentligen på tok för klen för metallbearbetning, men förhoppningsvis får jag snart tid att sätta ihop en kraftigare maskin.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/18 :  17:59:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
HUBBA! Förbannat cool front!

Tycker absolut itne det gör något att skruven sitter så nära Aet. Riktigt snyggt placerat tycker jag faktiskt. Nära sidan. Ser ut som Arial Black. Snyggt hur som helst.


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/18 :  18:37:39  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Jamen du är väl en riktig klåpare
Om du är snäll kanske du får fräsa en front till min AMP2:a
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/18 :  19:11:28  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Grattis till bygget. Hur bygger man en sån fräs ????

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/18 :  19:46:55  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Grattis till ett snyggt bygge!!!
Coolt med fräsen!

Välkommen ombord på detta forum!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/18 :  20:04:25  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
Tack allihop!
Hur man bygger en cnc-maskin? Ja, det vill jag inte tala om, då skaffar väl alla en? Allvarligt talat, det finns massor med info tex. här: www.cnczone.com

Pär
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/19 :  02:39:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Välkommen hit pairair.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/04/19 :  07:42:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snyggt bygge o välkommen hit.

O coolt med en egen liten cnc-maskin
Måste nog ta o bygga en sådan någon gång

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/27 :  11:23:08  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen haft lite tid att jobba på bygget igen. Ska bara få till ett lock och några fötter. Kör från "PRE OUT"-utgången på min Rotel RSX-965 RDS. Tyvärr har jag ett högfrekvent "pip" från den lågnivåutgången som jag inte lyckas bli av med.

Skulle kanske nöjt mig med en LED på fronten... blå för power, den röda indikerar mute.



Baksidan



Internkablaget lämnar säkert en del i övrigt att önska...



(något hände med min kamera när den föll i golvet...väldigt brusiga bilder tyvärr..... )

/Pär
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/04/27 :  14:13:49  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Riktigt riktigt snyggt ! Rent och snyggt.

Hur har du tänkt att fästa locket?

Skruvat från ovansidan?

Tummen upp, det blir kalasfint!

Signatur..
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:30:38  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Fasen vad läckert!
En såndäringa fräs blev man lite sugen på... Då kan man ju göra massa fräcka grejor med (förhoppningsvis) tillfredställande resultat.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:08:20  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
Tack för alla uppmuntrande ord! Förslag till förbättringar och alternativa lösningar är välkomna.

Zei: Ja, jag hade nog tänkt att skruva locket från ovansidan. Jag letar plåtskruv med så platt skalle som möjligt, gärna svart, men har inte hittat nån lämplig än.

/Pär
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/04/28 :  01:49:56  Show Profile Send meet_matt a Private Message  Reply
Fint bygge.

Ang skruv, har du kollat in montageskruv? De har i alla fall platt skalle men är kanske inte så snygga...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/28 :  03:42:57  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Wow!
det är ju så man sitter och blir riktigt upphettsad ju

Vad har du fått lägga ut på att bygga den fräsen och vart fick du planerna?

Även om det inte är aktuellt så skadar det ju inte att ta reda på det i framtida syfte.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:43:21  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
meet_matt:
Montageskruv har jag kollat på, men hittade bara rätt grova dimensioner.

Kmj:
Jag minns inte riktigt vad det gick lös på, men materialkostnaden var försumbar. Det som kostar lite pengar är stegmotorer och styrelektronik, programvara för att styra den kostar lite också. Min lilla maskin består i princip av MDF!, lite härdat 12 mm axelstål, ett gäng kullager och M8 gängstång. Jag tittade lite på bilder av andra maskiner, och gjorde en egen konstruktion. Fräsmotorn är en Dremel. Fungerar någotsånär i mjuka material...

Stegmotorer och elektronik köpte jag från www.nc-step.de

/Pär
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/28 :  14:14:13  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
pairair: Snyggt..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/28 :  15:55:04  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, ingen summa mellan tumme och venedig?
Så man vet vad det rör sig om.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/28 :  16:57:51  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
Kmj:
Säg i runda slängar (finns säkert både billigare, och definitivt MYCKET dyrare):
Stegmotor á 500:- x3 = 1500:-
Styrkort i byggsats 1000:-
Ev. strömförsörjning 300-400:-

Övrigt byggmtrl. under tusenlappen, så runt 4000:- kan man komma undan med..plus en massa funderande och jobb förstås

/Pär
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:18:39  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
fint!
jag såg de som gick på en 50000:- så blev lie avskräckt. Me n4000:- kan man ju leva med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:26:40  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Är du säker på att den högfrekventa tonen som du får kommer från roteln. För jag tror att det kommer från din AMP5 (Hade nämligen samma problem med min AMP5), testa koppla in en mp3 spelare för att se om det fortfarande tjuter.
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:58:24  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message  Reply
Bynne:
Ja, det är ingen tvekan om att Roteln är boven! Den piper av bara attan, och gjorde det långt innan jag hade AMP5'an...

/Pär
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000