HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 skadad pickup kom med köprekomendationer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/04/20 :  13:23:18  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Hände en liten olycka hade glömt att låsa armen stötte till den och pickupen for ned på skivspelar mattan. Det ser ut som om nålen har blivit lite SNED typ ( \ ) vet inte vad jag skall göra tror ni att det går räta upp den eller.Den låter fortfarande har inte spelat med den efteråt kollade bara att den funkade.

Spelaren är en Linn med Cirkus och Akito Pickupen är en Ortofon MC 30 super, jag är nöjd med den fast den börjar bli till åren kommen.

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2006/04/22 12:54:50

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/20 :  19:28:49  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Har en sådan PU där cantilevern hade vridit sig lite i gummiupphänget, cantilevern var inte böjd utan som sagt vridit så att nälspetsen inte sat lodrätt längre.

Jag tog en LITEN LITEN pincett och höll FÖRSIKTIGT om den biten av cantilevern som sitter längst ute efter nålen och vred den försiktigt tillbaka igen. Den hade mao släppt längst inne i gummiupphänget.

Ortofon sade att de kann göre så ibland.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/04/22 :  12:52:54  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Tog lös den och tittade på den det är nålen som är böjd kan inte avgöra om upphängningen också tagit stryck. Så det blir att köpa nått nytt skall kanske skicka ett brev till Italiernaren och höra vad det kostar att renovera den, men jag vet inte om det kan annses prisvärt det är ju ingen dyr puppa köpte den 96 tror jag minns inte vad den kosttade kanske runt 3000 kr eller strax under. Har dock inte spelat så mycket på den förutom dom sista två åren. Har varit i garaget och hämtat in en riktigt gammal sak "Dynavector Karat Ruby" får anväda den tills vidare har även en ny Linn K9 liggande 15 år gammal men aldrig använd.

Tar gärna emot köprekomendationer har ingen aning vad det finns att välja på.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/22 :  15:30:13  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Ortofon har ett intressant inbytnings-system för gamla PU. Och en fin serie av MC:or.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/22 :  15:42:17  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag ringde till den svenska agenten för Ortofon och frågade om inbyte av en i.o.f fungerande SL 15ELL men dom sa nej.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/23 :  10:32:18  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Ring till Ortofon i Dk:

ORTOFON A/S
Phone No.: +45 54 91 19 15
Fax No.: +45 54 91 19 11
Stavangervej 9
DK-4900 Nakskov

Om ni vill kan jag ringe (kann språket), skriv en PM med vad jag skall fråga om.

MVH Peter
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/26 :  10:44:59  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Ringde till Ortofon nyss. SL15ELL är tydligen en MM, och inbyte är bara för MC:or.
Annars får man 25% av priset för den gamla vid köp av ny i samma prisklass eller dyrare.
MC30 super ligger enligt listen på 5600 dKr, allså får man 1400 dKr i rabatt vid köp av ny MC till 5600:- dKr eller mera.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/03 :  09:18:34  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
SL15ELL är inte någon MM. Det är jag säker på. Jag har ju en själv.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/05/03 :  09:51:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Lite data

Ortofon
SL-15ELL Type
Moving Coil Output (1Khz 50 mm/sec)
mv Freq Response
20Hz - 20kHz Output Impedance
?? ohms Load Impedance
?? ohms L/R Separation 1kHz
> 20db
L/R Balance 1kHz
< 1db Stylus Tip
Elliptical (8/17um) Cantilever
?? Dynamic Compliance
x 10-6cm/Dyne Static Compliance
??? VTF
1.5-2.0gm
Mass: 7gm

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/03 :  10:08:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Lite kompletterande;

Output voltage at 1 KHz per cm/s (mV) 0,015
Output voltage with Ortofon stepup transformer 1,5
Internal impedance (ohm) 2,5
Tracking angle 20
Frequency response 20-20KHz
Frequency response +/- 1dB 20-10KHz
Channel separation at 1KHz 25 dB
Channel balance 2 dB
Compliance (cm/dyne) Horizontal 25x10-6
Compliance Vertical 15x10-6
Trackability at 300 Hz (µm) 60
FIM distorsion (%) < 1%
Type of styles Elliptical
Tip radius (µm) 18/8
Tip mass (mg) 0,7
Tracking force (grams) 1,5-2,0

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2006/05/03 10:09:02
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/05/03 :  10:37:48  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Oj . Ortofonkillen i Dk hittade inte den i listan, så han gissade det var en MM.
"Pappa" känner tydligen inte igen sina egna soner .

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/03 :  18:50:25  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har ju en fungerande SL15ELL från första halvan av 70-talet. Jag har också kvar en som är kraschad....det var min ena son som lekte lite discjokey. Men jag är inte arg på honom längre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000