HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylspelar hjälp (inaktuell numera)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/01 :  18:07:18  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Har läst igenom alla tips och trix men fann ingen direkt hjälp/svar på just min fråga så jag ställer det så här:

skall köpa en vinylspelare om 2 månader (fyller år). Har haft en "Silver" innan och ja den var bra men nu håller den ej måttet mer tyvärr. Måste köpa en ny tyvärr.

Jag sitter i den värsta sitsen eftersom jag ej kan lyssna på dem, hittar ingen ÅF i malmö

Tajt budget är det, jag har dealat fram en riaa förstärkare (NAD PP2 RIAA Förförstärkare) som täcker mina behöv (både MC/MM) och den har fått god press med.

Vissa krav finns:

Skivspelaren måste klara 33/45 på ett enkelt sätt (vill ej flytta rem osv) vill ha en lättanvänd skivspelare som ej behöver för mycket inställningar för att ge bra ljud (för jag är ej bra på det).

Det skall vara lätt att fixa reservdelar och byta (tex denons pick-up om den passar så är det bra pris, man testar mer)

Vill ha en snygg, enkel bra maskin som ej låter mycket vid avspelning(oljud) och skall klara problemfri drift i många år(lättinställd maskin är ett plus).

Här är problemet, priset jag vill ej ge mer än 2000 (okej då max 3 men då skall den vara bra) allt måste ingå då. arm, pickup osv den skall kunna spela då. RIAA steg är ej inräknat i priset.

Dessa är mest intressant för mig:

Pro-Ject Debut SE
Pro-Ject Debut III

sett att på debut 3 så sitter ortofon OM 5E och på SE sitter Ortofon 510 mK II

då jag primärt bara hört talas om 5E så hur skiljer sig dessa åt samt hur skiljer sig de andra modellerna sig åt...

debut 3 är intressant eftersom jag kan välja färg (vill ha röd, jag vet ett hemskt argument men...)

SE fick bra betyg i pressen hifichoice och what hifi (som jag tycker alltid ger 5 av 5??)

uppskattas allt hjälp...

Mvh
Morgan

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/05/03 18:42:30

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/01 :  18:26:27  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Om du ska ha nytt låter 2000 lite tajt kanske... En Debut ligger väl på typ 3 papp? (Eller är jag ute och cyklar nu?).

Sedan är det väl så att du måste ha en sådan där Speed Box till Pro-Ject om du vill slippa flytta på remmen?

Kan du tänka dig begagnat eller? En Technics 1210 vore nog inte helt fel för dig heller, mycket lättanvänd.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/01 :  19:07:14  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag sträcker mig till 3 om det behövs...
jo har funderat på en speed box men då spräcker man budgeten så det kan jag ej göra-tyvärr

nej, begagnat är inte aktuellt (frugans order) då fick jag allt behålla den gamla sa hon så...

(är det jobbigt att flytta remmen manuellt?, man spelar väl ändå mest fulla album idag men undantaget för enstaka singlar skulle dock vilja ha 33/45 knapp)

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/01 :  19:18:36  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Själv spelar jag nästan aldrig singlar, och när jag gör det upplever jag det inte alls som särskilt bökigt att flytta på remmen. Man vänjer sig snabbt.

Pro-Ject är helt klart bra spelare för pengarna, och du kan ju alltid komplettera med en speedbox längre fram.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/01 :  19:38:10  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
har tagit mig en funderare, och kommit fram till detta:
Mina behov för en LP spelare är att jag vill ha en enkel, njutbar uppspelningen av vinylformatet. Vill inte behöva flytta remmar osv (för det kan inte vara hälsosamt för remmens livslängd).
Visserligen tror jag att min samling består av primärt 33 (fullängdare) men man vill på ett lätt sätt kunna spela 45 (singlar) med utan att behöva bygga om maskinen innan.

Är det jobbigt att flytta remmen, påverkar det prestandan (fett på fingarna kan väl få remmen att slira osv)

har jag fel?

är det kanske inte så jobbigt?

så som jag funderat är det så att helst 2 max 3 allt inräknat vill jag lägga, mer än det så köper jag en clearaudio emotion istället med oron att mit Nad PP2 ej räcker till för att prestera välljud...

men tycker om pro-ject 3 eller SE modellen, inget "skrufs" dvs onödiga saker som kan gå sönder utan bara det som måste vara där...

några råd?

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/01 :  19:56:18  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Nej, jag lovar, det är inte jobbigt att flytta remmen!

Man lyfter helt enkelt på tallriken, flyttar remmen och sätter tillbaks tallriken - klart! Om du är rädd för kladdiga fingrar kan du använda en penna eller något ditåt. Dessutom brukar inte remmen vara särskilt dyr att ersätta när den dagen kommer (vilket brukar dröja ett bra tag).

: )

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/01 :  21:07:58  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
då var det avgjort jag fick samma ide som du blue, kan köpa en speedbox sen om jag behöver...

Jag skall ringa runt imorgon och försöka hitta skillnaden mellan debut III och SE modellen kan ej hitta den...

men det blir en pro-ject till 90% tack för tipsen

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/02 :  09:26:57  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
en enkel fråga, på min gamla "silver" spelare får man både 33/45 och att armen lyftes tillbaka efter avspelad skiva, nu får man inget av det.

Varför är det så, hur kan detta komma sig, är det en pengafråga eller tycker inte det är en speciell lyx att armen går tillbaka till sitt ställ efter avspelning annars kan den ju gå sönder?

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/05/02 :  09:37:39  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hej asimov66, Jag hade letat efter en Dual 505, väldigt bra spelare. Ligger runt 1000:- beg.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/05/02 :  09:38:25  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Om du bor i Malmö så är rekommendationen att du tar dig till Ljudprodukter så hittar han en vinylare till dig. Då kan du få en bra beg.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/02 :  10:26:57  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
perfekt jupp det gör jag, tack för tipset audionet

Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/05/02 :  11:00:54  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Köper du en project spelare ska du få med en liten plastgrej för att kunna flytta rem utan att ta i den.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:11:16  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
tack för det tipset machine, då känns det tryggare faktiskt. Lite orolig för det annars ja visst kan man lösa det, men det känns bättre om det finns saker ämnade just för ändamålet.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/02 :  15:27:11  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
såg att man på debut 3 har fastsatta rca kontaktdon dvs man kan ej byta kabel, tror ni dessa har en duglig kvalitet eller ?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/03 :  18:14:29  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Har nu gått förbi punkten av ingen återvändo och kollar på en dyrare modell, tack alla för hjälpen i denna tråden. gick på Audionets tips

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000