HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Ranefjord - Werud
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/04/22 :  14:06:38  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Under våren 2005 sa jag upp min dåvarande lägenhet eftersom jag bestämt mig för att studera vidare. P.g.a detta splittrades det pojkerska palatset bestående av mig själv och lindvall (som även han är känd på forumet). I vilken stad jag skulle hamna i, var inte kännt då, så jag flyttade tills vidare hem till mamma-Ewa. Lindvall hamnade i Landskrona tillsammans med sin flickvän. Vi saknar dig! I samma veva som jag flyttade hem, så lyckades även jag träffa en tjej och kärlek uppstod emellan oss. Sommaren flöt förbi snabbt och till hösten 2005 började jag studera som planerat. Att flytta ifrån sin flickvän var det dock inte något tal om, så jag valde att stanna kvar på hemmaplan. I början av December flyttade jag in i en ny lägenhet i Kristianstad. Jag bodde där i hela tre månader och i mars blev det dags att flytta igen (Om det är någon som behöver flytthjälp så är det bara att hojta till. Jag är van.). Jag och Sandra blev sambo från 1 April. Ny lägenhet igen alltså. P.g.a alla dessa ”omständigheter”, så har jag varit Internetlös i nästan ett helt år nu. Jag har följt forumet från olika bibliotek i Kristianstad, men jag tycker inte att det är samma sak. Jag vill kunna sitta hemma i lugn och ro och posta mina inlägg. En Internetuppkoppling är nu beställd, men som vanligt så får man vänta. Jag är urdålig på att vänta.

Nåja, nu är i alla fall Manleyförstärkaren äntligen framme och inkopplad. Stereoanläggningen är återigen komplett. Så här ser det ut idag: Källorna kommer ifrån Rega och de borde vara välkända vid det här laget. CD-spelaren Planet 2000 är Regas förra instegsmodell som nyligen blivit ersatt av en modernare: Apollo. Skivspelaren Rega P7 har funnits på marknaden sedan 2004 och den är fortfarande högst aktuell i HiFi-pressen. Jag beställde min efter att ha hört den på Arkenmässan 2004 tillsammans med elektronik från ARC och högtalare från Sonus Faber. Min spelare är utrustad med en Exakt-pickup och ett Riaa-steg från samma firma. Varför krångla till det för sig?


rega P7, RB700, Exakt

Även högtalarna som jag använder bör vara kända vid det här laget. Reference 3A’s minstingar fick mycket goda omdömen när de kom ut på marknaden 2003. Jag lånade hem ett par från Audio Concept för att testa tillsammans med lindvalls Audion Sterling förstärkare. Ifrån den stunden gick jag över från att ha varit Carlsson-lyssnare till att bli R3A-lyssnare. Jag köpte konceptet: ”ju enklare desto bättre”. Högtalarna är nämligen nästan helt fria ifrån delningsfilterkomponenter. Endast ett litet skydd sitter framför diskanten. En makalöst fin liten högtalare tycker jag! Högtalarens karaktär sammanfattas enklast av min favorit HiFiskribent- Paul Candy på www.6moons.com: ””Fast, agile, lively, vivid, coherent, holographic and expressive" were words that frequently appeared in my notes during my time with the Dulcets. They cast a wide, well-layered, musically coherent soundstage that projected into my room while the little boxes all but aurally disappeared. Imaging was rock solid and individual instruments and voices did not stretch or wander across the soundstage as they so often do with higher-order crossovers. I was quite taken aback with the Dulcet's sheer presence, brio and lightning-fast response. These are involving little guys and definitely not for the laid-back crowd! The Dulcets downright demanded my attention. Timing was spot on and captured the tiniest shift of tempo and dynamics with ease.”. Jag håller med honom. Det är en mycket god sammanfattning av högtalaren.


Reference 3A Dulcet

Det nya tillskottet i stereoanläggningen är alltså Manley Labs Stingray, en efterlängtad produkt som jag känner mycket för. Även denna är en ”Paul Candy favorit”. Manley drivs sedan 1996 av Eva Anna Manley och bolaget har hela sin utveckling och tillverkning på västkusten i USA, närmare bestämt i Chino

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2006/04/22 14:52:30

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/22 :  14:15:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Denna förstärkare är jag sugen på,läskigt snygg är namnet.
Trevlig läsning föresten.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/04/22 :  14:45:59  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Skulle inte tro att man kommer att hitta en Stingray på "Cattylink" om man säger så. Built in Chino, not China. Designen borde också vara rätt svår att kopiera. :-) Ttycker helt klart att du ska prova en.

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2006/04/22 14:49:52
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/22 :  14:55:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Kan man få något introduktionspris på en sådan kanske
Var finns det spec,på maskinen?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/04/22 :  14:58:17  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Specs: http://manleylabs.com/containerpages/stingray99.html

Det står rätt mycket på www.audioasylum.com har jag för mig. Eva Ana hänger på det forumet. :-)

Snoogens
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/04/22 :  15:09:16  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message  Reply
Otroligt snygga grejer i en snygg möblering och med en mycket snygg lyssningsfåtölj. Vill ha!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/22 :  17:43:48  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Ranefjord: Genomtänkt och snyggt som vanligt. Grattis!

Jag har egentligen bara en liten invändning: Du kan väl inte ha RIAA:t på golvet heller gosse!!?

Ha det gott!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/22 :  17:47:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
quote:
Du kan väl inte ha RIAA:t på golvet heller gosse!!?


Näe! Det var ju lite lumpigt faktiskt!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

thomand
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/04/22 :  19:03:43  Show Profile  Visit thomand's Homepage Send thomand a Private Message  Reply
Nydelig. Stilrent og ryddigt. Helt etter min smak :)

Bluesound node2 - Rega DacR - Rega mira3 - Rega RS5
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2006/04/22 :  21:01:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Snygg tjej du har Ranefjord... ja anlägningen var fin "också"

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:23:07  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tjusigt och en riktigt spännande förstärkare som inte var avskräckande dyr.

De var ganska roliga också:
quote:
Gold plated anything is NOT available
quote:
There is no more space left in the unit.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:35:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Snygg tjej du har Ranefjord


Så blir det om Stereon har hög WAF
*hoppas frugan inte ser det här *

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:43:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Riktigt läckert det där.. Kan du inte ta med dig din stärkare upp till mig o testa den på mina burkar Ranefjord?? Skulle vara kul att få höra en sådan här.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/23 :  00:16:11  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Visst var det du som hade quad slutsteg och cd-spelare förut? Har du sålt bort dem eller? Vad tyckte du om Quad och hur skiljer sig dessa mot nuvarande setup.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2006/04/23 :  01:00:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
*hoppas frugan inte ser det här *

Det får vi hoppas

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/04/23 :  21:09:52  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag och frugan var hemma hos Jens och Sandra igår på en snabbvisit, man måste ju ta tillfället i akt att lyssna på en ny hifipryl om man har chansen! Jag var ju förbi Ranefjord med T-ampen (Superversionen) i påskas, när jag hälsade på föräldrarna, och man kan säga att det var lite annat ljud i skällan nu! Visserligen låg det en matta på golvet där nu som inte legat där innan, men oj, det här var annorlunda! Oj, vad kul det var att lyssna på musik där nu! (Men T-ampen är grym för pengarna, det är inte tal om annat)

Jens var lite bekymrad över att det hade blivit lite sämre liv i musiken när mattan kom på plats, men då undrade jag om inte spikesen som hörde till stativen skulle kunna komma till nytta! Det gjorde dom och Ranis blev ännu gladare! :-) Det här är förmodligen en av dom roligaste förstärkarna jag lyssnat på! Luftgitarrsfaktorn är riktigt hög, och hifiparametrarna verkar sitta där dom ska. "The Immaculate collection" med Madonna bjöd på en riktigt härlig hifi-åktur med svisch och swosch runt öronen. Och en annan kompis, Jakob, hade med sig Sofia Karlssons "Svarta ballader" där hon tolkar Dan Andersson, och även det klarades av med bravur. För att inte tala om Janis Joplin! Det är bara att gratulera att din magkänsla ledde dig rätt Jens!
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/04/24 :  12:30:23  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Tack för alla fina kommentarer (även de om stereoanläggningen) .

NiclasLundberg: Lyssningsfåtöljen är en Wegner CH07. Den är även kallad för "three-legged shell chair". Mycket bekväm faktiskt!

Möbleringen är aningen provisorisk (nyinflyttad). Jag har redan flyttat tillsammans de två lackborden med avsågade ben. De står idag ovanpå varandra med en källa per hyllplan. Ser lite bättre ut tycker jag. Blue och realtoreel har givetvis helt rätt an.g riaa-steget. Jag var på Ikea för ett par dagar sedan och jag letade faktiskt efter ett par mindre bord som skulle kunna passa, men hittade ingenting. Får leta vidare.

Mayro: För tillfälligt vill jag inte flytta på prylarna alls. Jag är rädd att jag tappar kvaliteter. Börjar man flytta på sakerna finns risken att man inte får till det igen. Det har jag varit med om förrut (många gånger). Du får gärna komma och lyssna dock. Att ta med ett par stativare eller ett par mindre golvare kan jag acceptera (men jag flyttar inte på mina högtalarstativ).

N0p: Du har helt rätt! Jag hade Quad-Carlsson innan och jag var nöjd med de prylarna. ...Tills jag lånade hem ett par R3A Dulcet dvs. Dessa högtalare låter bättre med rörförstärkare än med transistorförstärkare, tro mig . Det var därför jag sålde Quaden. Audionen var utan tvekan en bättre match. Manley Labs Stingray är den förstärkaren som utan tvekan har låtit bäst med R3A. Skillnaderna är så många att jag får återkomma om dem senare. Jag sitter på skolan och snabbskriver just nu.

lindvall: Jag är glad att Ni uppskattade ljudet och tack så jätte mycket för hjälpen med spikesen (att jag inte kom på det själv?!). Jag var allvarligt rädd för att jag skulle bli tvungen att lämna tillbaks mattan. Spikes kan verkligen göra en stor skillnad. I det här fallet var skillnaden "som natt och dag" .

bbl.

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2006/04/24 12:31:51
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/04/26 :  10:37:38  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Ranefjord.

Först: Grattis till ett mycket fint system!

Sen en fråga: I vilket läge driver du förstärkaren, triode eller ul?

Sist ett tips: Kan tyckas vara väl nurdigt men skriv ner exakt hur du har placerat grejorna i ett block. Alltifrån nåltryck till högtalarnas placering, bord, underlag under alla grejor osv. Jag ser t ex att det ligger något under P7:ans fötter. Antagligen för att få den i lod? Prova att loda bordet istället, gärna med gänga och spikes. (obs! P7.an mår fantastiskt bra ovanpå en BASE-platta) Men tanken är att om du antecknar allt är det lät att återskapa läget igen, om man tycker att man förlorade magin någon gång på vägen.

Som sagt ett riktigt coolt system.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/04/26 :  12:46:51  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Tjena Daniel! och tack för tipset.

Jag brukar faktiskt skriva ner (mäta) hur saker har varit placerade innan jag möblerar om eller ändrar någonting. Vissa gånger har jag även tagit bilder. Men ändå kan problemet uppstå. Visst är det märkligt... Elektroniken (och även högtalarna) är för värvarande lite provisoriskt uppställda. Jag har inte tweakat någonting alls, men det kommer... det kommer (Lite diffusering, lite dämpning, byte av kablar, hifimöbler, etc.) Just nu är det andra delar av lägenheten som måste prioriteras. Det tar lite tid att komma iordning efter en flytt. Lackborden ska jag nog byta ut framöver. Skivspelaren lider mest av sin placering, som du nog redan gissat. Det har verkligen varit skitsvårt att få den i våg Blue och Reel kommenterade riaa't. Men det funkar ändå. Jag funderar faktiskt på att köpa Rega's vägghylla. Snygg och förhoppningsvis effektiv. Det finns lite ont om snygga och billiga HiFimöbler. Tipsa gärna!

Just det... Jag har bara hunnit provat UL-läget på Manleyn än. Jag läste en recension av monoblocksutgåvan av Stingray någonstans på nätet (mahi-mahi). Personen som recenserade föredrog faktiskt triodläget. Jag har kanske någonting att se fram emot.

Har du själv en Rega P7 kanske?

Snoogens
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/27 :  13:50:16  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Regas vägghylla låter som ett vettigt alternativ, så kan väl RIAA:t få bo på en av bänkarna istället (eller få en egen vägghylla kanske...).

En grej jag kom att tänka på: Kikade du något på Rogues prylar också innan du bestämde dig för Manley? Dom har ju en del gemensamt (rör, Made in USA, mänskliga priser)?

Lite mer alldaglig design dock, kanske.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/27 :  13:58:30  Show Profile Send n1o_0 a Private Message  Reply
Tjusigt!

Avståndet mellan lyssningsplatsen och högtalarna ser riktigt nära ut dock.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/27 :  23:41:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ranefjord har altid kört med "stora hörlurar"...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/04/28 :  22:08:31  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Blue: Rogue har aldrig varit något alternativ. Kanske mest för att jag inte kan någonting om deras produkter. Manley har dock en attityd som tilltalar mig mycket. Lite Rock'n'roll Harley Davidson, bad-boy liksom. Tittade lite på Rogue's integrerade "Tempest" precis och den hade säkert fungerat bra. En annan fråga är dock vilken typ av rör man föredrar. Jag gillar t.ex EL34or skarpt. Mina upplevelser av KT88or är att de kanske klingar lite mer åt transistorhållet. ps... kanske. Jag vill inte generalisera för mycket. Jag vet iallafall att El34or kan ha ett fantastiskt mellanregister. Jag tycker att EL84orna har det också. Man så länge man inte har provat 'tillräckligt mycket' ska man väl bara hålla tyst. Jag är mycket nöjd med Manley iallafall. Egentligen är det bara Audion som varit ett seriöst alternativ för mig. Problemet är att jag vill ha lite mer effekt än vad deras stärkare erbjuder. Ibland behöver man det. Vid låga lyssningsvolymer känner jag ibland ett litet behov av 10W SET. Egentligen hade jag ju inte tänkt att byta förstärkare över huvudtaget. ...men jag är en svag människa.

n1o_0: Avståndet är egentligen för stort! Fast ska man vara helt korrekt så är det avståndet mellan högtalarna som är för kort. Man får kompromissa lite med det övriga möblemanget för trivselns skull. Jag vill inte att steroanläggningen ska ta all plats i rummet. Hur som helst. Högtalarna (R3A Dulcet) och lyssningspositionen ska helst bilda en liksidig triangel. I förhållande till detta så sitter jag för långt bak. Ju mer luft mellan högtalarna ju längre bak kan man sitta. Paul Candy på www.6moons.com föredrar ca 160-180cm mellan högtalarna (har jag för mig). Jag har ca 130cm. Som kompensation har jag vinklat in högtalarna yttepytte lite. Det optimala är att de spelar rakt fram. Jag är dock långt ifrån klar med högtalarplacerandet, så vi får se vad som händer.

Snoogens
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/01 :  21:24:47  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Ranefjord:

Mumma! Det verkar som om man får vända V4:an söderut i sommar igen. Sådan setup undgår inte ostraff... eh olyssnat menar jag ju!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/02 :  06:33:08  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Flikar in med en liten undring. Har du provat att byta plats på högtalarna så att diskantera kommer närmare? Vilka förändringar i ljudbilden fick du då?

Skönt med en avdelad musikhörna :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/29 :  20:14:24  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
Trevligt system!

Vad har du testat driva dina högtalare med innan det blev Manley?

Måste köpa en Wegner snart. Har funderat på det nu i minst 2 år fast har inte blivit av. Var köpte du din?

Edited by - forken on 2006/10/31 18:48:22
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000