HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl när den låter som bäst.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:54:35  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag fick hem ett gäng vinylskivor som låter helt outstanding jämfört med vanliga vinylskivor. Skivorna var nämligen dBx-encodade och kräver alltså en speciell decoder. Nu fick jag med en dBx-decoder för skivorna som jag kopplade in i förstärkarens pre in/out. Vilket ljud....fantastiskt inget brus inget knaster utan helt tyst. Jag vågar påstå att det lätt lika eller nästan lika bra som en CD. Det var glädjande att höra men sorlgit att det inte hann bli något av den tekniken då vid slutet av 70-talet. CBS patenterade också ett liknande system för vinylskivor som fick heta CX. Av CX blev det nu inget i.a.f inte på vinyl utan tekniken hamnade som två analoga spår på lazer disc alltså LD-skivor. Jag håller nu på att föra över alla de dBx-kodade skivorna till CDR. Jag kollade S/N på några av skivorna och jag fick ett värde på nära -80dB och som jämförelse med en vanlig bra vinyl så ligger S/N på -47dB.

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2006/04/24 :  21:24:10  Show Profile Send poppop a Private Message  Reply
Coolt! Jag skulle vilja testa att köra dolby SR på kassetband!!! Har du testat?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/24 :  23:00:11  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nej jag har inte testat det men jag har en Dolby 364 SR/A så jag skulle kunna göra det. Jag har ett sånt där Pioneer deck CT93 som har Dolby S. Jag blev förvånad hur bra den låter. Jag har gjort något test för länge sedan med en Nachamichi 700 och dBx typ1 å det fungerade också ganska bra men jag har för mig att det ibland kunde bli problem i diskanten..... lite pressat. Det kan ha varit bandets självlimitering som hördes.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/04/24 :  23:05:59  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Jag vågar påstå att det lätt lika eller nästan lika bra som en CD.

Detta verkar vara för bra för att vara sant

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/24 :  23:34:46  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Eliot! Jag gör CDR avdrag på alla dBx-skivor som jag lånat så kan du få lyssna själv vid något tillfälle. Du kan rent av få några CDR-kopior. Jag har eventuellt några skivor med klassiskmusik.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:15:39  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Kul att bli påmind om DBX-skivorna jag köpte i London på 1980-talet, den första jag hittade i hyllan var Supertramps platta med den träffande titeln "Even In The Quietest Moments...". Fick motionera lite gistna tryckomkopplare i min DBX 200 Program Route Selector till DBX 128 med Disc-läge i min ena tape-loop för att båda kanalerna skulle spela.
Nja, visst är det brusfritt, men med högnivå-MC, van den Hul-nål och skivtvätt störs jag sällan av brus från vanliga skivor heller. Tyvärr har jag ingen vanlig utgåva av samma skiva, men normalt utan utan omvägen via DBX'en har jag en dynamiskt något friskare återgivning. På exterm modernistisk seriös musik kan väl DBX vara enda möjligheten att få in den fulla dynamiken på DBX, men vanligtvis tycker jag att det funkar utan knep. Jag skaffade DBX-prylarna för att göra live-inspelningar av större körverk, där jag ofta själv var med på konserten, och man aldrig kunde veta säkert hur mycket "krut" som sparades vid genrepet, när man skulle försöka hitta den optimala nivån.
Jag får leta vidare i hyllorna, har helt glömt vad det är för musik på de andra skivorna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/25 :  22:05:33  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Lennartj! Hur kan du säga att ljudet blir mindre dynamiskt med dBx när du inte jämfört? Jag spelade in vid ett tillfälle livemusik i studio med dBx typ1 för att kunna utvärdera skillnaden. Jag vill minnas att det första man slogs av var dynamiken eftersom man inte hörde något brus. På den här tiden i början av 70-talet fanns inget annat än Dolby A. Jag har en dBx-encodad skiva med Blood,Sweat & Tears som jag också har som vanlig vinyl. Jag ska jämföra dom här två olika graveringarna. Personligen så störs jag av skivbrus och då speciellt om musiken är gles.
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/04/26 :  10:38:36  Show Profile Send Mupp a Private Message  Reply
Jag störs inte av nåt brus från mina LP skivor. Bara de är gjorda med bra vinyl så är de faktiskt väldigt tysta. CD är ju inte helt tyst heller. Om man tex jämför CD med SACD hör man att det ligger som en lite slöja i bakgrunden på CD ljudet.

Förresten, är det inte så att DBX kan ge en pumpande ljud? Har du hört några såna tendenser?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/26 :  11:58:53  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Eftersom dBx är en linjär compander så ska man inte få några nivå sådana problem. Men jag kommer ihåg att om man inte hade optimerat bandspelaren för bandtypen så kunde man få problem med pumpande ljud. Det här gäller nog oftast när man spelar in på kassett. På skiva finns inga sådana problem vad jag hört hittills. Jag har ju själv stor erfarenhet av inspelning med dBx och även andra system på analoga band. Jag tycker att dBx är helt professionell som brusreducering även om jag skulle föredra Dolby SR. Jag tycker att det var synd att det inte blev mer av dBx på vinyl men jag tror att det beror på att. Det går inte att lyssna på en dBx encodad skiva utan att decodera....man blir sjösjuk av att lyssna utan decoder. Det är ju annat om man lyssnar på en kassett som är Dolby B encodad. Många upplever ju då att diskanten låter bättre innan man decoderar.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/04/26 :  13:15:26  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
"Jag vågar påstå att det lätt lika eller nästan lika bra som en CD."

Vad har du för CD som låter bättre än Vinyl?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:32:13  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
QCS, skivorna är kodade med DBX typ 2 (konsumentstandard). Min DBX 128 är sådan. Med tyst vinyl eller rullband, som i grunden har tillräckligt bra signal/brusförhållande fungerar det ganska bra, med exempelvis kassettband får man lättare pumpeffekter. Det värsta är att har man en gång hört de här pumpeffekterna och med eller mot sin vilja memorerat deras tidskonstanter blir man (jag) väldigt bra på att detektera minsta spår av dem. Jag märker dessa bieffekter även på vinyl och rullband och då "kryper" det i kroppen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/28 :  01:20:58  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det som mest irriterar mig när jag spelar CD är när det svajjar ändå och några sekunder effter fattar man vad som hände, den cd vad visst avspelad från en vinyl
Men jag älskar vinyl ändå för det låter mest musik då tycker jag.
OBS alla vinyler svajjar inte

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/28 :  12:12:32  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vad har du för CD som låter bättre än Vinyl?
Jodå det finns massor med cd:n som låter bättre än vinylen. Ta t.ex Decca´s återutgivningar i Legend serien av de inspelningar som man gjorda på 50 och 60-talet. Sedan var det det här med svaj. Du kan ju inte veta om svajet rent utav härrör från masterbandet. Svajet på bandmaskiner från 50 & 60-talet var med dagens mått ganska högt.(typ 0.15% mot dom sista modellerna av analoga bandspelarna där svajet är så lågt som 0,02%.) Jag har också hört svaj på några äldre inspelningar från den tiden. Verve har givit ut en del cd:n med Oscar Peterson där det helt enkelt har varit så att masterbandet har förkommit och då får man ta till en hyfsat bra vinyl om man inte har kvar pressmatrisen. Jag gillar vinyl och jag gillar också vaxrullar. Jag tycker ändå att digitalt ljud i allmänhet är bättre än analogt. Jag köpte på mässan en box med Patricia Barber "Modern Cool". Det var tre 45 varvare som jag roade mig med att jämföra med Blue Note utgivningen på cd. Det var ju en stor skillnad, vinylen låter mycket bättre om en med högre brus. Jag kunde konstatera att "mastringen" av vinylen var bättre gjord och jag skulle kunna tänka mig att man överhuvdtaget inte gjort något åt cd-mastern.... det låter i.a.f så. Det är ju skillnad på att sälja en cd för en 100:- eller en box med tre vinyler för 600:-. Om man jämför en analog bandinspelning på rullband och jämför med en motsvarande digital. Då låter den digitala avgjort bättre än den analoga. Men om vi gör den analoga inspelningen med Dolby SR ..... ja då vete sjutton vilket som blir bäst. Jag tror att det mycket kan bero på vilken musik det då gäller.

Edited by - gcs on 2006/04/30 14:54:38
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/29 :  12:03:44  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nu har jag jämfört lite dBx encodade skivor med motsvarande CD:n. Det är inte så lätt att göra ett sånt här test själv men jag har försökt ändå. Det är ju viktigt att man har samma lyssningsnivå när man gör testet. Jag hade en känsla av att basen blev lite fetare och då på ett positivt vis när man spelade dBx kodade vinylskivor jämfört med CD. Nu är det här ett väldigt litet urval men ändå. Jag jämförde några vanliga vinyler med CD. Då fann jag att det faktiskt inte var någon skillnad mellan vinyl och CD. Skivorna var i det senare fallet en alldeles ny skiva med Putte Wickman & Sivuca och ett par skivor med LA4 på skivmärket Concord Jazz. Dom dBx-kodade skivorna var Spyro Gyra & "With Love" med Rosemary Clooney på Concord Jazz. Jag tror faktiskt att de flesta skulle föredra om vinylskivor vore dBx:ade och att man har möjlighet att spela av dom på ett adekvat sätt. Jag ska senare försöka testa skivor med klassiskmusik så jag återkommer med det.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/28 :  13:37:25  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nu har jag lyssnat på ett gäng klassiskmusik och som är dBx-disc´ar. Jag får väl säga det att det låter superbt i jämförelse med vanliga vinyler. Skivorna är både analogt inspelade men de felsta är digitala inspelningar enligt den gamla standarden som gällde i mitten av 70-talet,50KHz/16 bitar. Många skivor är halvfartsgraverade och kan väl betraktas som audiofila utgåvor. Helst skulle man ju vilja jämföra samma inspelning på en vanlig vinyl men jag inte lyckats hitta någon av skivorna.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/05/29 :  21:27:18  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
gcs, har du bild på dBx-decodern? Har inte tänkt på
detta sen 1977 när jag jobbade i en hifiaffär då det
var tal om sådana. Skulle vara kul att se igen.
I samma veva kom också el-cassette som försvann
efter 2 år.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/02 :  22:32:28  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply

jag har en hammal Elcaset som fortfarande fungerar...har ungefär dryga dussinet 90 band eller typ 25 bandade LP som mina vänner hade på den tiden...

det som bl a är festligt med den är att kvaliteten har bestått ljudmässigt--eller jag kan i alla fall inte höra några tecken till att dessa band skulle ha blivit tekniskt försämrade
häpp!

Zory
Polen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/03 :  00:53:56  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag ska försöka ta några bilder på min vinylrigg med dbx-decodern och lite bilder på dbx-skivor. El-kassetten var ju en flopp för samtidigt fanns ju Nakamichi med sina då tidens "super" kassettdeck med frekvensomfång upp till 20KHz. Annars fanns det vanliga rullband som t.ex. jag hade och då med dbx type 1. Mina gamla dBx-kodade band från mitten av 70-talet låter fortfarande utmärkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000