Author |
Topic  |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/05/18 : 17:27:58
|
Har läst det nånstans här på forumet,men hittade inte var jag läst det, så detta blir min första post i Vinyl-forumsdelen!
Läste något om 180grams-skivor jämte nån lite lättare skiva på 140Gram(tror jag).
Kan nån lite enkelt förklara hur det ligger till med de olika vikterna och audiofil-pressningarna...Är det 180Grams som är audiofil-pressningar kanske?
Mvh Matte aka Mc Square
 |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2006/05/19 : 09:29:01
|
Enligt ett svar i en tidigare tråd skall det inte föreligga något som helst samband mellan vikt och kvalitet. |
J. Ullberg |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/05/19 : 10:03:16
|
Men olika vikter finns det väl...?Vilka ska man kolla extra noga efter i skivsamlingen?
Polaren frågade och jag blev nyfiken oxå om jag hade några special-pressningar eller dylikt hemma. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
 |
|
Machine
Member

374 Posts |
Posted - 2006/05/19 : 10:08:15
|
180g utgåvor brukar ofta marknadsföras som audiofilutgåvor. Sen finns det även 200g skivor och de brukar vara riktigt dyra... Själv tycker jag att en 180g utgåva är att föredra pga. känslan. Inte lika "rapplig" som en 140g. |
"Skit in - Skit ut" |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2006/05/19 : 10:14:49
|
Enligt ett svar i en tidigare tråd skall det inte föreligga något som helst samband mellan vikt och kvalitet. Det som bestämmer kvaliteten är hur pass ren vinyl man använder och hur långsamt man kyler av vinylskivan vid pressningen. Jag tror mig veta att en vinylskiva kan väga 200 gr. och nedåt. På 70-talet lancerades det av RCA en ny tunnare typ av vinylskivor som gick under namnet Dynaflex. Om ingen annan kan säga hur mycket en sådan skiva väger så ska jag kolla vikten när jag kommer hem. |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/05/19 : 10:14:54
|
Tack Machine!
Du bevisade att jag inte var så fel ute ändå |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/05/20 : 09:12:03
|
Titta på sidan 4, Buggsons tråd om olika vinylkvaliteter.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/05/20 : 19:01:05
|
Det ska jag göra,Bo! Kan vara tråden jag letat efter. |
 |
|
Freddie Boy
Member

704 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 02:02:07
|
180gr. tycker jag låter mycket bättre än std. pressningarna 120gr. Bättre bas återgivning. men kanske lite dyrare..... |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 08:48:10
|
Skivans tjocklek kan ju påverka ljudet, eftersom pickupen läser av högre/lägre... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 11:41:46
|
Samt att en tyngre skiva ligger stadigare o påverkas inte av vibrationer lika mycket... |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 12:13:18
|
Jag tycker inte att man kan höra någon större skillnad mellan bra pressade vinyler beroende på tjockleken. Jag har köpt audiofilvinyler som jag mätt skivbruset och sedan jämfört med andra mer normala vinyler. Det brusar på samma vis och man får ungefär samma S/N. En intressant sak som jag ibland har hört på vinyl men inte på CD. När man spelar musik som innehåller chimes, då menar jag bara chimes t.ex. ibörjan av en låt. Då kan man höra ett oljud...ett slags resonans som inte finns på originalet. Jag har t.ex en skivan med LA4 som är en s.k. direkt cut där det hörs tydligt, men det finns även andra skivor. |
 |
|
to_apeiron
Member

584 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 22:53:54
|
tunga var ju en hel del klassiska vinyler i början av stereo-eran: många sådana tunga förekom också som var mono...
dessa uttalat tunga LP är ju inga höjdare ljudmässigt precis...
jag har ett antal sådana för materialets skull, men visst e väl de LP bättre som kom ut under LP:skivans sista år, de som t ex bär beteckningen "digital" eller "Metal"etc, antagligen med avseende på inspelningstekniken, eller? |
Zory Polen
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2006/06/03 : 01:03:24
|
Digital innebär ju bara att dom var digitalt inspelade med den tidens bandspelare som oftast var en ombyggd videobandspelare. Samplingsfrekvens var 50KHz/16 bitar och ibland bara 14 bitar. Metalmaster betyder att man graverat direkt på en stålskiva överdragen med ett tunnt metallskikt av koppar. Graveringen sker med en kallnål till skillnad mot vanlig lackgravering som sker med en upphettad nål. |
 |
|
|
Topic  |
|