HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Svår varvtalsfråga via mail...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/04/16 :  21:39:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag behöver hjälp. Just nu håller jag på och gräver mig igenom mailskörden till Postmaster och det har dukit upp en fråga jag går bet på.

Den handlar om skivspelarens varvtal och lyder så här:

quote:

Jag har en fråga: Jag undrar om högre varvtal på en vinylskiva endast bidrar till ett större frekvensomfång eller om det även bidrar till ett större dynamikomfång?

Har märkt en skillnad mellan 33,3 rpm och 45rpm med spårbredd 0,055mm per
kanal.




Eftersom jag själv är helrudis i hur informationen kodas in på skivan går jag bet och hoppas att någon här kan hjälpa till.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/04/17 :  00:20:56  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Pac,

Pickupen läser samma information (modulation) på 33 och 45 skivan, men på 45 skivan "sträcks informationen" över nästan 50% längre distans vilket ger pickupen möjlighet att läsa mer korrekt (mindre distorsion).
Brusgolvet är kanske också lägre på 45 skivan, - eftersom sådana skivor oftast är bättre gjorda. Dynamiskt omfång är skillnaden mellan högsta signal och brusgolvet.

Därav får man tydligare fram informationen i hela frekvensregistret på 45 skivan, och upplevelsen framstår som mer korrekt och levande, - mer dynamisk.



Mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2006/04/17 10:13:56
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:11:55  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Detta gäller väl i innerspåret. I ytterspåret har ju LP-skivan ungefär dubbelt så stor omkrets, och det räcker till att spårhastigheten härute blir högre trots det lägra varvtal. Eller?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:22:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Måste väl gälla alla spår?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:38:50  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Ju mindre radie är, ju mindre omkrets på cirklen. Så skivans hastighet är störst längst ute.

Nånstans på vägen in kör singlen om LP:n.

I Cd-spelare ändrar sig varvtalet beroende på var på skivan det läsas, detta för att få konstant spårhastighet.


Edited by - Peter S on 2006/04/17 14:42:26
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:57:58  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
De flesta känner väl fenomenet att skivan låter bäst i början och sämmst i slutet. Detta pga. olika hastigheter. Vid högre hastighet minskas effekten av vinkelfelet på "vindrutetorkar-armar" också.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/04/17 :  15:00:00  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Det handlar väl egentligen om relationen mellan informationsmängd och pickupens hastighet mot skivspåret. Den relationen är på en 33 skiva alltid samma. Det betyder att på en 33 skiva är ytterspår ”bättre” än innerspår, eftersom informationen ligger tätare i innerspåret.

På en 45 skiva gäller samma sak, dock är 45 skivan bättre i relation till 33 skivan.


mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/17 :  15:18:20  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Peter S:
"Detta gäller väl i innerspåret. I ytterspåret har ju LP-skivan ungefär dubbelt så stor omkrets, och det räcker till att spårhastigheten härute blir högre trots det lägra varvtal. Eller?"

Det finns 12" skivor med 45 rpm. I dessa ter sig Roberts förklaring logisk.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/04/19 :  22:39:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Våran mailkompis läser och tackar för svaren.

Här kommer lite komplementfrågor:

quote:
Det var mycket intresanta svar i inläggen men tyvärr så tror jag att jag
formulerade min fråga lite felaktigt prova det här i stället.

"Hej jag har några frågor angående spårbredd på skivorna.
1. Minskar distortionen med ökad spårbredd?
2. Ökar dynamiken med ökad spårbredd?
3. Ökar frekvensomfånget med ökad spårbredd?

Funderar om man får en bra effekt om man har 45rpm på en skiva och i
slutet kompensera det lägre varvtalet med ökad spårbredd om man får samma
kvalite då på hela skivans områden.

Kortfattat; bidrar bredare spårbredd till samma kvalitetsökning som
högre vartal?"




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:09:18  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Det är lite svårt att veta vad brevskrivaren avser med "spårbredd".
Det ena kan vara graverdjup, hur djupt men lagt gravernålen, som ger ökad spårbredd.
Det andra kan vara modulationen, eller hur kraftig utstyrningen är.

Graverdjupet väljs för att å ena sidan få nålen att ligga säkert i spåret även vid krafig modulation, men också med tanke på ojämnheter i graverlacket. å andra sidan ett djupt/brett spår tar plats och minskar total speltid.

Modulationen hur starkt man lägger nivån, vid överföringen. Man vill givetvis lägga nivån så högt som möjligt eftersom det relateras till skivans störnivå. Ett graververk kan gravera modulation nästan 10 ggr starkare än de bästa pickuper kan spåra. därför lägger man modulationen på en rimlig nivå. Även här kommer tidsaspekten in. En "normal" skivsida graverad på Neumann VMS 70 har speltid på 18-20 minuter och ca 20% mer med Neumann VMS 80. Det handlar om graververkens förmåga att packa ihop spåren. Om skivan bara genomgående innehåller kraftig modulation kanske man inte kommer upp i en 18 minuter om man graverar med hög nivå o.s.v.

Frekvensomfånget har litet med graveringen att göra, begränsningen ligger i första hand i reproduktionskedjan, framförallt pickupen.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:59:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag antar att graverdjup hänger ihop med spårtäthet och att det finns en gräns... Men det kanske inte gäller för "normala" skivor?

Finns det någon risk att man graverar så tätt att spåren påverkar varandra?

Eller gränsen kanske ligger i produktionsapparaten för skivorna och inte i själv graveringen?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/20 :  09:31:23  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Pac Det är riktigt. Större graverdjup leder till att spåren tar mera plats, som leder till kortare speltid. Graverdjupet justeras vid graveringen av ett s.k. "previewhuvud" som talar om hur kraftig modulationen är och justerar frammatningen mellan spåren. Previewkretsen analyserar bandet och anger hur mycket frammatning, som behövs på nästa varv av skivan.

Risken är som du säger att man ställer för liten spridning och att spåren från olika varv "korsar" varandra, det innebär att pickupen hoppar över ett spår vid avspelningen. Detta får absolut inte hända och graverteknikern kollar spår som ligger i risksonen med mikroskåp.

Gravertekniken är tämligen färdig, graverdosan är mycket kraftfull och dessutom motkopplad, den följer insignalen mycket bra graverförstärkarna ger hög uteffekt, långt mer än vad som erfordras för att modulera skivan för maximalt avspelbar modulation.

Matriseringen och pressningen är galvanisk och påverkar inte ljudsignalen annat än att det kan komma in smuts som skapar knäppar o.s.v. Matriserna kontrolleras i mikroskåp och spelas av för att justera knäppar, som ofta "petas bort" mm.

Pressningen påverkar inte heller skivan annat än problem med planhet och brus.

Framställningsproceduren för vinylskivan är tämligen mogen, det finns, enligt min uppfattning, inga påtagliga brister i systemet. Graverteknikern styr processen till viss mån och vid något tillfälle får han ta en diskussion med inspelningstekniker/producent för att anpassa gravernivå och programtid


Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/24 :  07:43:17  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Pac. Jag tittade på brevskrivaresn ursprungliga frgor igen och vill tillföra ett par svar.

fråga 1. Ökar distorsionen vid ökad "spårbredd" Om det avser graverdjup påverkar det inte distorsion men om det avser modulation, ökar spårningsdistorsion.

fråga 2. Ökar dynamik vid ökad "spårbredd". Graverdjupet påverkar inte dynamiken, men spårbarheten modulationen påverkar dynamiken.

fråga 3. Ökar frekvensomfånget vid ökad spårbredd, det påverkas inte av varesig graverdjup eller modulation.

Hoppas det kan reda ut begreppen för brevskrivaren.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/02 :  23:15:24  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


hörde ett par jazzveteraner på radio P2--dom menade bägge att 45 låter bättre

har dom rätt?

Zory
Polen
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:49:41  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om dom menar 45 varv på en 30cm vinyl så får man lägre dist. nära skivans centrum jämfört med 33 1/3 varv vid samma modulation. Annars är det ingen skillnad på vare sig brus eller frekvensomfång i.a.f. inte vid normalt inspelad musik.

Edited by - gcs on 2006/06/03 13:53:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000