HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Köpa Vinylspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:01:32  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Hej på er alla vinylvänner!

Nu tänkta jag ta tag i detta och köpa mig en ny skivspelare.
Har haft en enklare Technics tidigare, denna gång vill jag köpa mig en betydligt bättre spelare. Den får kosta runt 15- 25000 komplett med PU och tonarm. Riia har jag inbyggt i min förstärkare, ska köra med den tillsvidare. Tanken är att köpa en bra Riia-förstärkare senare.

Nu skulle jag vilja ha lite råd och synpunkter på införskaffandet av denna skivspelare. Har tittat på nästan alla märken, men blir bara mer och mer villrådig. Har börjat att titta på Thorens nya skivspelare (850 och 2030) , men det skrivs nästan aldrig om dessa. För jag vill ha en enkel vinylrigg som samtidigt är av bra kvalitet, med enkel menar jag att den ska vara lätt att ställa in tonarm och Pu.

Ska säga det också att jag nästan hade bestämt mig för en Rega, men så läste jag om avsknaden av att ställa in VTA på Rega. Hur viktig är igentligen möjligheten att ställa in VTA? Jag kommer kanske att testa flera PU i framtiden, och då är väl mojligheteten att ställa in VTA bra?

Tack på förhand!
Mvh, Christer

/cebo

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:41:29  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Nu kommer det säkert som vanligt en massa förslag om att du ska leta efter begagnade tok-hiend spelare för dom här pengarna... Men kom igen, för 20-25 papp får du riktigt, riktigt bra grejer nya!

Ett förslag på set-up som bör landa i din prisklass: Nottingham Analogue Spacedeck med Rega tonarm och Benz Ace pickup. Har hört denna kombination spela helt fantastiskt!

En grej att ha i åtanke: OM det är så att du bara har MM på din inbyggda RIAA kan det eventuellt bli jobbigt med MC-pickup även av högnivåtyp, om RIAAts gain inte är så hög. Bra MM-pickuper kan absolut vara ett alternativ, typ Rega Exact och vad som numer finns i den lite högre MM-klassen.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:07:31  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Hej Blue!

Jag vill nog helst ha en ny spelare, det är lite för riskfyllt med att köpa beg.

Det var lustigt, har kollat på just den kombon också, med Nottingham Spacedeck, Benz Ace och med en Origin Live arm. Men jag är rädd för att den blir lite svår att sätta ihop med tonarmen?

Ang Riiat på förstärkaren, så finns det mölighet för både MC och MM på denna, men vad det är för klass på denna vet jag inte, har bara kört med MM tidigare. Men det får bli en framtida uppgradering.

Mvh

/cebo
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:46:59  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
En Continuo med Cantus tonarm:

http://www.rauna.com/

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000