HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 motor till Thorens 150 mkII
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/06/05 :  22:19:11  Show Profile Send meet_matt a Private Message  Reply
Skulle behöva byta motor i min 150 mkII, är det någon som har några bra tips, går den att renovera?

Det är obalans i den nu vilket medför att baselementen i högtalaren svajar svajar rejält. Eller kan det vara något annat som orsakar det?

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/06/05 :  23:17:42  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Vad har du för pickup och tonarm? Pumpande baselement brukar bero på att pickupen inte passar riktigt till armen, små ojämnheter i vinylen kan då få armen att självsvänga. En motor i obalans kan nog iofs också trigga igång resonanser i armen, men jag skulle nog prova en annan pickup först. Originalarmarna i TD150 mk1 och mk2 är rätt tunga pjäser som helst ska ha pickuper med låg komplians, dvs "styvare fjädring".
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/06/06 :  08:28:34  Show Profile Send meet_matt a Private Message  Reply
arm och pick-up är orginal (tanken är att de ska bytas så småningom). Anledningen till att jag tror det är motorn är att trissan som sitter på motorn och driver remmen inte är 100% centrerad utan svajar/vobblar.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/06/06 :  18:03:05  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Det gör dom ofta. Kann inte modellen, men Thorens har ofta en liten friktionskoppling i trissen, och den är inte alla gångar helt centrerat. Ger knappast något hörbart flutter då remmen är ganska elastisk.

Jag ansluter mig till förre talare i att det nog har att göre med relationen melan armens massa och nålens komplians. Om pickuppen är original kan den väl vara högkompliant (mjuk), det var modernt vid den tiden.
Det var ett vanligt bekymmer då, och de flesta förstärkare var utrustade med "sub-filter" för att minska problemet.

Edited by - Peter S on 2006/06/06 18:04:03
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/06/06 :  18:14:22  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Kom på att det också kann vara rundgång.
Ökar problemet gradvist när du ökar volumen?
Eller finns det en viss volum över vilkan det plötsligt blir mycket starkt?
Om det är det sista har du rundgång/ståande våg. Försök att flytta på högtalarna eller skivspelaren.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/06/06 :  18:46:59  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Peter S,
Slirkopplingen på remskivan kom först på TD160-serien har jag för mig, TD150 har en remskiva i aluminium som är stum. Men jag håller med om att remmen borde ta upp de här vibrationerna.
Skeva motoraxlar på TD150 är rätt vanligt, troligen har någon tidigare ägare transporterat spelaren utan att ta av tallriken, och tallriken har då slagit mot motorn under transporten. På senare Thorens sitter det en metallpinne vid motorn som skyddar mot att tallriken slår i motoraxeln när fjädringen bottnar, men den fanns tyvärr inte på TD150.
Det är svårt att hitta originalmotorer till Thorens, någon nytillverkning finns inte utan det är att hitta begagnade på Ebay och liknande som gäller. Origin live har ett motorkit som går att sätta på TD150 men det är rätt dyrt. Det sägs att Linn-motorer passar men jag är inte säker på detta.
Är originalpickupen en Shure M75? Testa i så fall en styvare nål, t ex N75EJ eller N75MB.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/06/06 :  20:27:49  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Oki!
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/06/07 :  22:00:44  Show Profile Send meet_matt a Private Message  Reply
Peter S "Det gör dom ofta. Kann inte modellen, men Thorens har ofta en liten friktionskoppling i trissen, och den är inte alla gångar helt centrerat. Ger knappast något hörbart flutter då remmen är ganska elastisk."

Saken är ju bara att motorn sitter ju i chassit och (jag tror att) dessa svängningar sedan fortplantar. Men jag ska ta itu med det där nu, så får vi se vad det kan vara.

Är det standard fäste på armarna? Vilka skulle passa resp inte passa?

Är det någon bra idé att "stummontera" hela upphängningen? I framtiden har jag tänkt bygga helt nytt fundament men är det en bra idé att då stummontera allt?
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/06/07 :  22:53:46  Show Profile Send meet_matt a Private Message  Reply
lite klargörande, baselementet börjar svaja så fort nålen kommer på skivan, alltså även om det inte är något ljud/musik.

testade att snurra skivan med motorn bortkopplad och då betedde sig elementen mer normalt.

finns det andra motorer om man skulle vilja bygga sej en "ny" skivspelare?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/06/07 :  23:42:06  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
quote:
Är det standard fäste på armarna? Vilka skulle passa resp inte passa?


Poängen med TD150 är den stora tonarmsplattan som är mycket lätt att tillverka själv, och man kan då montera vilken 9 tums arm som helst.
Har själv en SME 3009 på min TD150.

Visst kan man stummontera, det har bl a Steve Clark exprimenterat med:
http://www.theanalogdept.com/spring_alternatives.htm
http://www.theanalogdept.com/td150_dept.htm

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/06/09 :  12:41:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Problemet med TD150 är väl att den inte tar hur tunga armar som helst vissa har haft goda resultat med Linn LKV (osäker på betäckningen) på grund av fjädrarnas vekhet men som bostrowskij visar i första alternativet från analog dept. finns det hjälp.
Se även här för tips http://www.analogue-classics.com/html/thorens_td_150.html

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2006/06/09 21:44:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000