HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Att såga itu en dyrkabel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/28 :  07:30:07  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag har köpt en riktigt dyr kabel relativt billigt. Att det var så billigt var just för att det bara var en (1) kabel. Förreägaren hade haft den till sin centerkanal. Längden är 8 fot så min tanke var att dela den i två delar och få perfekta kablar till mina monoblock.

Berättade om köpet för en kompis som bestämt hävdade att jag borda avstå från att sätta sågen i kabeln. Den är tjock och avanserat uppbyggd, och han trodde inte jag skulel klara att terminera den. Kan man motstå en sådan utmaning?


Kabeln är en Harmonic Tech Pro 9 och den kostar 13 500 kr för ett par. Det är klart att jag började fundera på om det verkligen var vettigt att fullfölja detta projekt. Kabeln är dessutom riktigt tjock och styv och hur jag än letat på nätet har jag inte lyckats hitta någon sprängskiss. Innehållet var därmed okänt.


Men jag brukar inte banga, "friskt kopplat hälften brunnet" är mitt motto. Jag mätte upp kabeln, tejpade och markerade och tog fram bågfilen

www.akkelisaudio.com

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/28 :  07:35:02  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Detta blir riktigt intressant, GO GO Akkelis Audio

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/28 :  07:41:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Aaaaaaaaaaaahh!!!!!!!

M
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/28 :  08:23:13  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Och vad hände???

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/28 :  08:40:29  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Vad som hände? Ni tror väl inte att jag ångrade mig i sista stund? Nä, allt var förberett så det var bara till att börja såga


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/28 :  08:43:08  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jamen !!! Inte skall du sluta såga halvvägs

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:01:01  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Nä det är klart. Slutresultatet av sågningen var givet, detta.



Och sågningen var den lätta biten, det är nu utmaningen kommer. Om någon annan framöver säker en sprängskiss på ett HT Pro9 så kan denna bild användas. Lager på lager på lager på......

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8258 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:32:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det gör ont i mig när du sågar!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:46:33  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Intresse klubben har noterat,löd ihop "skräpet" ändra färgen till rött,kabelstrumpa kan du säkert köpa hos ELFA.
Sen kan du sälja den för $15000USD

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:32:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Många små söta trådar är det

Det är bara att börja mäta o terminera

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/28 :  11:10:14  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Tar fram sågen igen och nynnar en liten psalm: "Blott en bit, ett lager tas isänder".... Beräknar att ca 15 cm blir bra.



Och då det är sågan drar de två yttersta lagren bort med lätt våld. De består av den svarta strumpan och en armerat platslang. Så skymtas också nästa lager.



Som då består i ännu en strumpa, riktigt tjock och seg. Verkar vara silkestråd eller kanske teflon? Troligen silke. Under detta lager ligger.....ännu ett lager. Denna gång bestående at räfflad plast av något slag.


Och tar man bort denna räfflade plast börjar man ana att det finns ledare där inne

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/04/28 :  11:26:21  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Kul! Fortsätt fortsätt!!!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/28 :  11:30:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
quote:
Troligen silke


Är inte det svindyrt?
Då förklarar det ju en del av kostnaden för en "dyrkabel" isf.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2006/04/28 :  12:02:08  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Jag har själv klippt i "dyr-kablar" Tara Labs - Reference - Master och Air 3 och Air 1, dessa har antingen delats på mitten eller bytts kontakter på...

Å jo, jag vet hur jobbigt det känns precis innan man skall kapa...

Lycka till
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:03:39  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Skicka en del av kabeln till SKL för analys.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:24:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Vad säger man... Alltid lika roligt detta... En intresant sak du ev kunde göra OM du har tid o lust vore att försöka finna liknande matrial och göra en egen kopia.. Och sedan lyssna OM den låter lika som den du sågat sönder.. Om du nu får ihop den igen vill säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:53:26  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
HELBALL tråd!!!!

Har sagt det förrut men du är modig du Stefan!!

Å andra sidan vet jag att du inte heller drar dig för att borra loss i nya svindyra högtalare bara för att få dom att stå fint på golvet!!

Men nu vill iallafall jag se fortsättningen!!

F5 F5 F5

Mvh

/Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/28 :  14:24:49  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Ahh!Vad gott att se fellow-kabelslaktare in action!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/28 :  14:33:15  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Hur gick det med PVCn utanpå ledarna?
Småjack halvägs genom plasten, eller helt orörda?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/04/28 :  18:10:28  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
lager på lager.. hmm man kanske skulle ta en vattenslang(PVC ersättare) o lite damstrumpor (silke) o linda runt kablarna hemma. Avsluta med en fläta. Det blir styvt o känns dyrt men betydligt billigare.
Såga vidare,, detta var ju kul.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/28 :  19:17:06  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
The Way to Go Stefan!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/29 :  00:51:14  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ligger han och räknar får nu, eller vad gör han?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/29 :  01:01:27  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Vad gäller strumpan: Skulle det kunna vara gore-tex eller något besläktat material? Det används ibland som isolationsmaterial för mikrovågskablar.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/29 :  02:26:58  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Hallå!! Vakna!!! Vi vill se mer!!!!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/29 :  08:35:08  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Nätet har varit "nere" sedan igår förmiddag så jag har inte kunnat ge er fortsatt information. Men de som väntar på nåt gott......

Tar man bort den räfflade plasten så återstår detta. Tråden som är intvinnad i kabeln verkar vara av bomull och så ligger det papper lindat runt för att hålla ihop det hela.



Här var det ingen match att dela på det hela och kllippa bort bomull och papper så att bara kabeln återstår.



Men man skall inte ropa hej inan man är äver älven, lite klurigheter återstår fortfarande innan projektet är avslutat. I detta läge är jag dock rätt säker på att jag kommer att fixa det hela både funktionsmässigt och estetiskt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/29 :  09:59:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Intressant ledar-uppbyggnad.
Hur många ledare per kabel är det?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000