hittade lite info så nu sitter puppan på rätt ställe och nål trycket har jag fått till men sedan är det ju lite annat som ska till...
Hittar ingen manual till spelaren så jag vet inte vilken höjd den vill ha tonarmen på i förhållande till puppan. UD sa att det bli lite skilnad på bas/diskant som man kan höra men jag har lite svårt att "gissa" bara så jag vill inte "ge på" spelaren på vinst och förlust. Sedan kommer det lilla fenomenet med anti skating tjohoot som ska ge lite ljud skilnad med.
Har inte några spår på både CD och Vinyl så jag kan spela och lyssna efter skilnader heller.
Jag har en Ortofon om10 på spelaren som i övrigt är orginal.
Någon som vet nått om det hela och orkar förbarma sig över en i nöd?
Svalander har väldigt bra test och inställnings LP .... kolla hans hemsida! //W
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
Starta med att låta armen vara parallell med skivtallriken (när en "normaltjock" LP ligger på). Generellt sett blir basåtergivningen "tjockare" ju mer armen lutar bakåt och diskantåtergivningen "vassare" ju mer amen lutar framåt. Normalt sett brukar just parallelt med tallriken vara ganska nära "spot on".
Dessutom påverkar du VTA (och SRA) när du ändrar nåltrycket.
Lycka till!
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Det är en vetenskap att justera inn en arm, men lite tummregler:
Höjden ska vara så att pickuppens platta ovansida där den är fästat mot armen liggen vågrätt, eller paralellt med skivan.
Antiskating kann ungefärligt inställas genom att slåppa ned pickuppen sist på skivan (den blanka delen efter det att musiken är slut) och observera om den glider utåt eller inåt innan den fånger spåret. Sedan justerar du lite och provar igen. När den står still på den blanka ytan innan den fångs av spåret är det inte helt fel.
Har pysslat om min lilla skydsling nu ikväll. Dock utan svalander skiva... Får ta och lyta in en nästa månad då jag spenderat denna månads skiv budget och lite till på musik redan...
Peter S: Tack för tippset. Har fått till så att nålen är helt stilla när jag släpper ner den. Vann lite på ljudet. Tror mina plattor är i lite för smutsigt skick för att man ska kunna säga helt säkert vad som hände. Men min Dark side of the moon låter bättre tycker jag (vet inte om det bara är som jag "tror" eller om det är så).