Author |
Topic  |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 11:57:40
|
Har ju alldeles nyligt återinträtt i vinyl träsket och man inser ju att det finns det som är bättre än AT95 som sitter på RPM 5 när den levereras, så frågan är vad kostar det att köpa en MC puppa som är bra och inte bara kallas för MC, vilka föreslår ni André |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
|
Akkelis Audio
Member

1026 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 15:23:00
|
Denon DL103 rekomenderas ju av många.
Otrofon MC1 och MC 3 turbo finns ju, men jag vet inte om de är bra elelr hur de ligger i pris.
Ortofon Rondo Red är skall ju vara bra ohch kostar ca 3200 kr.
Benz Micro MC20E2 kostar strax under 1600 kr och om den låter i närheten av Benz Ace så är den inte dum. |
www.akkelisaudio.com |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 15:48:32
|
Stefan: quote: Benz Micro MC20E2 kostar strax under 1600 kr och om den låter i närheten av Benz Ace så är den inte dum.
Den låter absolut inte ens i närheten av BENZ ACE !
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 11:58:03
|
Så av de svar som inkommit förstår jag att för att få prestanda värd namnet så kostar det från 3000:- och uppåt, men har jag förstått att det är många andra parametrar som skall infrias för att välljud skall uppstå och detta är inte sådär värst enkelt att förstå inte heller kan jag hitta någon bra handledning i hur man kan se sambandet mellan RIAA / PU / Tonarm mm, kan inte någon vänlig själ förklara dett så en oinvigd förstår ?. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 14:22:01
|
Kan så vara och då är det väl den enda som isåfall får anses ge det välljud som önskas, men sen blir välan hoppet upp till 3000:- nivån. |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 14:45:28
|
Det är många som anser att 103:an slår PU:or som är långt dyrare. Vissa hävder till och med att dom inte vet om någon PU som är bättre, oavsett pris. Lite väl tufft att säga så, men bra är den. |
 |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 08:36:24
|
Som jag ser det har tre alternativ utkristalliserats, Denon DL103 , Ortofon Rondo Red, Benz Ace med en ungerfärlig prisskillnad dem emellen på ca 1500:-. Men hemska tanke tänk om det inte heller mellan PU egenteligen kan höras någon skillnad utan det är mest en placebo effekt man illusionistiskt skapar i sitt egna medvetande för att man nu köpt den "dyrare" pu och då hör man helt plötsligt att det låter bättre |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 10:35:14
|
Visst kan det finnas en viss mängd placebo. Men framförallt så har puppor olika karaktär. O det gäller ju att hitta ett ljud som man själv gillar.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 13:38:58
|
Det är stor skillnad på hur pu:or låter. Sen beror det ju väldig mycket på skivspelaren och RIAA:t också. MC:or är ofta ganska styva och behöver högt nåltryck. Därför trivs dom bäst med tunga spelare och stabila armar. |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 14:04:15
|
Så det är alltså inte givet att en MC pu skulle låta bra på en project RPM 5 med deras kolfiberarm således, varken spelare eller arm väger speciellt mycket, kanske är det bättre då att köpa en bra MM pu ?. |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 14:23:11
|
Precis, det här med vinyl är inte alltid så lätt att få till...
Du kan ju alltid ta o köpa min Sumiko Alchemist A MC puppa o testa med  |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2006/05/06 : 13:20:35
|
swingpjatt: Det var inte meningen att göra dig besviken, det kann mycket väl tänkas att fungera bra med din spelare. Vilkat nåltryck kör du med nu? Står det någre rekommendationer i manualen till spelaren/armen? DL103 skall ha 2.5gram +/- 0.3gram. Ofta ligger MC uppåt 2gram. |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/06 : 14:09:54
|
AT95 får 2 gram enligt bruksanvisningen, har inte koll på vad max nåltryck är. Det är väl bara att läsa på mer i ämmnet innan man slår till på någon PU. RPM 5 är visst testad i nya nummret av hifi musik tillsammans med Speed box och detta är visst en kostnadseffektiv uppgradering så det får nog bli en sådan i väntan på att kunskapsbasen om PU kontra arm / skivspelare byggs på. |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2006/05/06 : 18:03:44
|
Om RPM5 levereras med AT95 som standard, och denna kör med 2 gram, då verker det ju som om det skulle stämma hyggeligt bra. Det som sker när man har en för styv PU på en lätt arm är att armen inte klarar av att hålla PU:n still utan vibrerar med i takt med nålen.
I gamla dagar kunne man få PU:or som körde under grammet, jag hade en Sonus som gick med 0,8 gram, och då krävdes det en väldig lätt arm. När jag sedan monterade en MC på samma arm lät det ganska konstigt .
Du gör rätt i att ta dig lite tid och läsa på. |
Edited by - Peter S on 2006/05/06 18:06:52 |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/07 : 10:21:49
|
3 gram är max, så mao så finns det hopp om liv att en MC skall funka, så då är det bara att sätta ett tak för vad den får kosta. Får överväga de alternativ som hittils framkommit. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/05/07 : 10:56:32
|
Peter, blandar du inte ihop dynamiska och statiska förlopp nu? Jag kanske missförstår dig men du snackar om "stabila armar" och sedan börjar du snacka nåltryck...? Nåltryck och dynamisk massa är två helt olika saker och de påverkar pickupen helt olika.
Även en lätt arm(=låg massa i själva armen) kan köra med högt nåltryck precis som en tung arm(=hög massa i själva armen) kan köra med låga nåltryck. Det är i det dynamiska förloppet som dessa två armarna är olika och inte i det statiska, nåltrycket. Man kan ändra den dynamiska massan på en arm genom att addera vikt, ungefär så här:

På denna SMEV'an har man ökat den dynamiska massan för att kompensera för en styv nålupphängning med hjälp av en liten vikt som SME tillhandahåller.
När man ökar vikten på armen på detta viset så kompenserar man för det ökade nåltrycket genom att flytta motvikten längre bak på armröret. Man påverkar altså inte nåltrycket utan armens dynamiska massa.
Häpp, så enkelt påverkar man den dynamiska massan/masströgheten hos en lätt arm.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2006/05/07 : 11:43:28
|
Jo, du har rätt, det handlar om mjukheten (kompliancen) i nålupphänget. Vibrationerna från nålen överförs starkare genom ett styvt nålupphäng, och ett styvt upphäng kräver högre nåltryck. Därför använde jag nåltrycket som indikator för kompliuancen.
Jag antog att när armen som standard har en PU med 2grams nåltryck borde den också ha tillräckligt med dynamisk massa till den relativt höga styvhet i denna PU. Det var så jag resonnerade.
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/05/07 : 14:01:50
|
quote: och ett styvt upphäng kräver högre nåltryck.
Hmmm.. jo, det hade ju varit bra om det var så, men det är inte helt rätt.
Nåltrycket förflyttar den delen i motorn som skall skapa MMK'n in i motorns mest linjära del samt förspänner upphängningen. Detta kan designas precis hur som helst och är helt beroende på vilka material som använts och hur de använts. Så tyvärr är nåltrycket en dålig indikator på kompliancen...
Man får helt enkelt kolla vilka rekommendationer nåltillverkaren har och ha koll på sin tonarm.
Sedan kan man testa att ändra den dynamiska vikten på armen lite som på bilden ovan för att skapa sig en bättre uppfattning om vad som händer.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2006/05/08 : 20:16:47
|
Varför inte en bra MM-puppa, passar säkert bättre till din arm, så slipper du dessutom ett extra förstärkasteg förutom RIAA:n. |
nyfiken skeptiker |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/09 : 07:57:46
|
Förvisso men Riaat är gjort även för MC pu så då vill man gärna vidga vyerna. |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2006/05/09 : 10:10:42
|
En arm med låg rörlig massa är i princip att föredra över en tung arm. Detta eftersom den rörliga massan påverkar kraften på nålen när armen rör sig (dynamiskt nåltryck). Denna kraft påverkar i sin tur spårningsförmåga och distorsion. Men...skivbuckligheter är ett stort problem (som alltid finns, även om man knappt ser dem) som också påverkar det dynamiska nåltrycket.
Några exempel. Ex Ortofon OM30; komplians 25. PU vikt 5 gram.
Armens massa 15 gram: resonans=159/sqr((15+5)*25)=7.11 Hz Armens massa 5 gram: resonans 159/sqr((5+5)*25)=10.05 Hz
Tar man bort vikten i OM-PU (2.5) gram ökar resonansfrekvensen till 7.60 resp 11.6 Hz.
En lågkompliant PU (Denon DL103); komplians 5, och vikt 8.5 g
Armens massa 15 gram: resonans=159/sqr((15+8.5)*5)=14.7 Hz Armens massa 5 gram: resonans=159/((5+8.5)*5)= 19.3 Hz
För skivbuckligheter ligger frekvenserna mellan 3-8 Hz, statistikt maximum 6 Hz. Att lägga resonansen >10 Hz, borde vara säkrast för att få minst störningar från skivbuckligheter. För att inte störas av musiken (väldigt lite info under 30 Hz), bör den inte ligga högre än 20 Hz.
För Shure V15VxMR ser det sämre ut:
Armens massa 15 gram: resonans=159/sqr((15+6.6)*25)=6.8 Hz Armens massa 5 gram: resonans 159/sqr((5+6.6)*25)=9.33 Hz
Dvs inte ens med en lågmassearm kommer kompliansen över 10 Hz.
Appliceras dämpborste minskar Q och resonansfrekvensen ökar ett par Hz. http://gallery.audioasylum.com/cgi/gi.mpl?u=3771&f=xxx.gif_
Från AES, via Vinyl Asylum.
|
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/09 : 14:56:41
|
Om då exempelvis MC pu utnivå är 0.5 mv räcker det då till om phonostegets MC ingång ger 54 db förstärkning eller behöver man då en MC stepup trafo ? alternativt en MC med högre utnivå ?. |
 |
|
|
Topic  |
|