HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 problem med val beggad eller ny thorens *Hjälp !*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/03 :  18:12:37  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Ringde ljudprodukter precis och har problem att välja.

Så här är det: skulle lyssna på en billigare ny pro-ject 3 eller rega p3

efter lyssningsrundan stod det klart, pro-ject brusar för mycket och regan har ett kasst lock (står inte bra).

Kollade på Thorens på skoj men när jag kom hem bestämde jag mig för att ringa ljudprodukter (calle) då jag hört mycket bra om honom speciellt när det gäller Thorens.

Jag snackade med min fru och har kommit fram till att 7000 när allt är inräknat pick-up, arm rubbet (ej riaa naturligtvis) skall vara där dvs en komplett skivspelare.

Efter jag ringde Ljudprodukter blev jag lite konfunderad, då 7000 är skit mycket pengar för mig, men det står klart att man ej kan få en riktigt bra skivspelare under detta som håller länge.

Skall jag slå till på Calles erbjudande och köpa en begagnad Thorens rekonditionerad och genomgången hos han med en bra pickup och arm för 7000.

Vad / vilka modeller skall man undvika samt vilka är ett klipp?
För 7000 vad kan man förvänta sig hos en Thorens vilken modell skall man kolla upp närmare?

Behöver akut hjälp.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/04 :  11:26:11  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Du kanske borde ange vad för pickup, arm och modell det rör sig om för 7000:-

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/04 :  16:10:50  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja jag skall in där på lördag och få flera exempel, jag vet ej mer i nuläget men så fort jag kommer hem skriver jag in det.

Lördag blir det

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/06 :  13:13:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det blir en beggad för 7, det är så bara inställd och klar...återkommer med make och mer detaljer sen nu är det glassdags.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/05/06 :  13:14:52  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Grattis!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/06 :  16:29:10  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
tack tack är himla nöjd, nu skall jag bara vänta tills den blir klar (2 månader tar det) men sen blir det en bra inspelning sen.

calle är rolig "du har en smutsig skiva" hehe grym koll har han, jag vet men det går väl att rengöra med ljummet vatten och en putsduk om man ej har tillgång till skivtvätt?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/06 :  21:27:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hejsan Trelleborgs broder

Kolla med PGJ som är moderator på vinylforumet , han har en hembygd skivtvätt som tydligen är riktigt skaplig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/06 :  22:42:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ujuj riktigt bra tips det skall jag göra, mysko det med trelleborg verkar som det bor flera trevliga personer här trots man aldrig hört om det innan trots man bott här mestadels av sitt liv.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/05/06 :  22:49:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag är "ny inflyttad" från Malmö sen 3 år tillbaka så jag räknas väl som utböling

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/07 :  00:39:14  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
asimov66: "Efter jag ringde Ljudprodukter blev jag lite konfunderad, då 7000 är skit mycket pengar för mig, men det står klart att man ej kan få en riktigt bra skivspelare under detta som håller länge."

Inget ont om Calle, men han lever nog rätt mycket i en värld av fanatiska audiofiler som lägger nybilspriser bara på sin vinyl-setup... Allt är ju relativt liksom, för 3000 spänn kan man ju få en ny skivspelare som förmodligen kommer hålla i många år, och som vanligt folk nog skulle vara helnöjda med ljudmässigt.

Rega P3 (ok, den är lite dyrare än så) är till exempel en alldeles utmärkt spelare! Att locket kanske inte har världens fetaste upphängningsprincip är inget som spelar någon roll i det praktiska handhavandet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/07 :  17:17:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
nej det är sant blue men jag fick ett erbjudande av calle som jag berättar mer om imorgon då jag beställt den...

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/08 :  16:08:01  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Nu har jag beställt den, det blev lite dyrt men vi prutade bägge två calle upp och jag ned..

detta blev det:
Rega 25 björk (ett år gammal i mint condition)

Rega tonarm 250 (nytt kablage van den hul)På 25 satt det rega 600 jag vet bytade ner mig lite på armen för att få råd med pickupen

Pickup Benz ACE MC (Den röda)

pris: ja mer än min budget PMa om ni vill veta mer exakt

Edited by - B-200 on 2006/05/08 16:08:37
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/05/08 :  16:19:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du kan lika gärna sätta på kaffet för det blir hembesök

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/05/08 :  16:32:05  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Vågar du Johan?

Du kommer inte att kunna hålla emot länge till, snart ser vi en go spelar hemma hos dig också:-)

asimov66: Grattis! Du har en riktigt bra vinylrigg i din ägo nu, vårda den ömt och den kommer att skänka dig mycket musik.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/08 :  16:35:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Tack tack, vågar man säga vad man skall ha för kringutrustning....

men johan det dröjer innan riggen är färdig men den 20 juni skall allt vara inspelat.

(får hem den den 18: e och så skall vi se, en timme tweaks sedan 47 timmars spelande konstant...)

förresten...när jag fått hem spelaren så skall jagansöka om att bli medlem i eoJEUD, min rigg nu:

http://www.component.se/members/index.php?user=asimov66

Edited by - B-200 on 2006/05/08 16:39:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000