Author |
Topic  |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 13:14:03
|
Hur viktig är denna kabel ? skall man nöja sig med den som sitter fabriksmonterad eller är det värt pengarna att lägga ut på en bättre kabel ?. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
|
pederb
Member

463 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 20:42:59
|
Den är lika viktig som allt annat. Kjedjan är inte starkare än den svagaste länken. Beror ju också vad för kabel du har redan, och din utrustning. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 15:30:45
|
Skivspelaren är en Project RPM 5 och phonosteget ett Clearaudio Smartphono, så frågan är om det är värt att lägga pengar på en bättre kabel mellan dessa ? Har någon provat att byta kabel och hört skillnad ?. |
 |
|
€riC
Member

266 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 16:51:31
|
Om garantin ryker är det garanterat inte värt det ;) Om du ändå skulle vilja prova så tror jag en kabel med låg kapacitans, är att föredra om du använder en MM-pickup, tex RG62 från ELFA, Supras Dac eller Svalanders Nagaoka för MM. |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 17:03:19
|
Nja det behövs ju inget "operativt" ingrepp då RPM5 har RCA kontakter, så det är ju enkelt att byta kabel. Det är ju flera tillverkare som tillhandahåller speciella Phonokablar så jag förutsätter att de är elektriskt anpassade för phono, tex: fadel art, clearaudio, analysis plus, kimber mfl mfl. |
 |
|
classe
Member

1625 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 18:21:41
|
jag kör rg62 från spelaren till ria och till förstärkaren fungerar helt ok |
18 ska de va.
|
 |
|
Machine
Member

374 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:31:17
|
Enligt denna recension är inte originalkabeln till RPM 5 fy skam....
quote: Before you throw away the included interconnect: it is a high quality, low capacitance phono cable assembled for Pro-Ject by a leading audiophile cable firm. I'm not at liberty to say which one; however, I can tell you it's from an outfit well known for aftermarket tonearm wiring upgrades.
http://www.6moons.com/audioreviews/project3/combo.html |
"Skit in - Skit ut" |
Edited by - Machine on 2006/05/23 19:32:06 |
 |
|
Sondek
Member

378 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:39:13
|
Finns ju ingen kabel i anläggningen där signalen är så svag som i den kabel som går mellan pickup och riaa vilket talar för att detta är den viktigaste kabeln i en vinylfantasts anläggning  |
Bättre och bättre dag för dag :-) |
 |
|
€riC
Member

266 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 20:12:01
|
quote: Det är ju flera tillverkare som tillhandahåller speciella Phonokablar så jag förutsätter att de är elektriskt anpassade för phono, tex: fadel art, clearaudio, analysis plus, kimber mfl mfl.
Det beror nog på om de är tänkta för MM eller MC.
quote: Enligt denna recension är inte originalkabeln till RPM 5 fy skam....
quote:Before you throw away the included interconnect: it is a high quality, low capacitance phono cable assembled for Pro-Ject by a leading audiophile cable firm. I'm not at liberty to say which one; however, I can tell you it's from an outfit well known for aftermarket tonearm wiring upgrades.
http://www.6moons.com/audioreviews/project3/combo.html
Jag skulle helt klart behålla originalkabeln!  |
 |
|
|
Topic  |
|