HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rörbestyckat RIAA eller försteg med bra inbyggt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/16 :  13:25:27  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Någon som kan tipsa om ett RIAA-steg med rör? Tycker att det kan vara väldigt vackert med lysande rör synliga så skulle gärna vilja prova ett och se hur man uppfattar ljudet/utseendet. Har ett Harmony-design RIAA nu, med Dynavector 10X5 PU, NAS-interspace spelare och arm. Alternativt kanske byta ut Amplifixen mot rör-försteg med riktigt bra RIAA inbyggt. Finns de som antytt att det finns mycket att hämta på att skaffa en annna förstärkare också, och det kan var trevlgigt att prova något nytt (tänkte ha det som slutsteg till att börja med i så fall).

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/16 :  13:36:32  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
En prislapp att gå efter hade varit bra.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/16 :  16:39:52  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
ca 5000 för ett riaa och upp emot 10 för försteg kanske? Annars är det nog bättre att behålla det jag har, om nu priset har relevans i frågan. Hittar man ett riktigt bra för mindre är det givetvis mycket välkommet. :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/05/16 :  17:09:40  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
Du kan få provköra mitt RIAA steg, Rogue Staelth Phonostage med en massa möjligheter. Denna firma sysslar med rörlösningar på ett framgångsrikt sätt,men lyckades att få till ett bra "rörljud" på solid state väg. Det är klart, är det glöden du är efter får du tända cigarren istället.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/17 :  08:48:19  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
För tillfället är det lika mycket glöden som ljudet jag är ute efter. Har dessutom precis fått lägenheten sanerad från tidigare hyresgästs kedjerökning innomhus, så min sambo skulle nog bli lite tjurig om man tänder en cigarr i vardagsrummet ;-)

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/17 :  15:14:49  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Räcker det inte med "glöd" i återgivningen?

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/17 :  15:44:02  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Förvisso, men det skadar ju inte om det dessutom är vackert att titta på.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2006/05/17 :  19:50:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
lyckades att få till ett bra "rörljud" på solid state väg.
Vad är "rörljud"? Har alltid undrat...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/17 :  22:56:55  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jag köpte en sån här:
http://cgi.befr.ebay.be/Australis-Electroacoustics-Valve-tube-MC-Phono-Stage_W0QQitemZ5841810819QQcategoryZ3283QQcmdZViewItem

...fast MM-version, för £124 har jag för mig.

Man får byta ut nätkontakten och gärna rören (som var ganska så mikrofoniska).
Jag tycker att den låter finare än det inbyggda i mina Marantz 2230-receivers iallafall (maxat hifi-utlåtande).

Tekniskt sett är den väldigt lik Bottleheads phonosteg (så mycket att Doc B(ottlehead) grymtade lite åt det hela) :)

Just nu har han inga till salu på eBay ser jag, men det kommer nog.

/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/21 :  21:16:09  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Rörljud med solid state ? hmmm, jag är skeptisk..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2006/05/21 :  23:03:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Räcker det inte med "glöd" i återgivningen?

Nej, det skall hålla och man skall väl kunna ha det i möblerade rum utan risk för liv och lem också...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/05/22 :  11:18:51  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Bernt; Jag har alltid trott att det med "rörljud" menas att det låter bättre än transistorljud.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2006/05/22 :  12:03:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kanske är det så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:19:01  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Lite OT, men i vilket prisspann rör man sig om man bygger själv? Menar ett riktigt välljudande rör-riaa nu, med snygg låda. Då får man ju designen som man vill ha det, scheman verkar finnas lite överallt på nätet.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:56:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tror definitivt du kan bygga ett riktigt bra rör-riaa för runt 3000 kr.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/22 :  16:24:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Hmm... låter väldigt kul faktiskt.....

Lite synd att man inte vet något om rör, men de är väl inte så långt ifrån en FET/MOS i funktion antar jag. Borde nog gå att lista ut lite snabbt hur de skall biaseras osv. Några bra tips på scheman? Kanske borde starta en ny tråd i DIY istället....

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000