HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad göra med en gammal Project?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/27 :  12:48:03  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Hej på er!
Jag har på sista tiden känt ett behov i att ta tag i mitt gamla avsomnade hifi-intresse. Jag tänkte börja med min gamla vinylsvarv. Det är en "ProJect 1" som inköptes när märket var nytt i Sverige på hösten 1991. Den är utseendemässsigt lik dagens "Project Debut III" med en strömbrytare nere till vänster på plinten.

Frågan är vad jag skall göra med den? Byta pickup, kablage och kontakter? Men jag är även lite sugen på att hitta en annnan begagnad spelare i bra skick, tex en Thoréns, Heybrook eller dylikt?

Någon som känner sig manad att komma med råd i frågan??

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2006/03/27 12:57:31

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:43:01  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Bygg om den

Gör något i stil med Music Hall spelaren på bilden men varför inte 3.4 lager MDF med bitumen eller annat emellan. Kanske friställa motorn och gör något kul med den upphängningen. Kanske tallriken går att göra tyngre, fylla med flytande epoxi elelr liknande, osv, osv. Bra fantasin sätter gränser.

Ha skoj Gör gärna ett bildreportage på DIY sidorna om modifieringen.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/03/27 :  18:00:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hehehe, ställ in den ordentligt och njut av plattorna??

Varför känner du att du måste göra något med den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:45:56  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Tja, göra om och göra om ......
Kanske inte direkt 'Pimp my turntable' jag hade i tankarna .. men eftersom den är 15 år gammal och har kvar original-PU så känner jag att en smärre 'retuschering' vore på plats. Kanske ny PU (nyare AT?) korrekt inställd?
Samt lite fräschare kablage. Det är ju inte någon Thorens direkt även om den inte är direkt usel.

Jag kanske skall strunta i att byta tillnågot annat och lägga kraft (och pengar hehehehe) på att finjustera det jag har och fortsätta med förstärkeriet?

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2006/03/27 20:47:27
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/27 :  21:39:28  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmm TYcker du att den lämnar något kvar att önska som spelare? Om du nu byter puppa... Om så är fallet så är det till att leta annat... Annars har jag ett bra råd... Köp en sabla massa plattor... Det är roligare...
Grejer är kul men utan musik att spela på grejerna blir det ganska så trist... Eller hur

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:08:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

"Pimp my turntable" hehehe, den var kul!

Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/28 :  10:52:09  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Musik att spela har jag, det är ingen bristvara, jag har kvar mina vinylplattor sedan början. Köpte ingen CD förrän -92 ungefär och jag har kompletteringsköpt även efter det. Så sent som för två veckor sedan hittade jag begagnade Howard Jones och Alan Parson Project i nyskick för 10kr/st!! Mums!!!!
Det finns väl 150-200 LP, 40-50 12" och lika många 7" singlar att lysssna på. Vilket sker var och varannan dag. Nyproducerad musik blir dock på CD (eller mp3 för slölyssning i lurar).

Men åter till ämnet!!
Jag har botaniserat vidare här och på andra ställen och kommit på följande möjliga förbättringar:
- Byte till nyare PU (och korrekt inställning av PU/arm)
- Byte av tonarmskablage och RCA-kontakter
- Införskaffa separat RIIA-steg (ProJect's ?) Jag såg i senaste H&M i skivspelartestet att en synpunkt på separata RIIA var ofta att 'batterieliminatorn' var för klen men det borde väl 'bara vara' att byta till en strömstarkare eller bygga egen?
- Mecka med fötterna undertill för bättre isolation/stabilitet?
- Mecka med motorstyrningen? Idag sitter 220V rakt in i chassiet med trafo och motor bredvid varandra. Koppla bort befintlig trafo och använda sig av Projects motorstyrning??

Det blir kanske lite väl mycket åtgärder .... Men jag är fortfarande lite sugen på att byta till något annat. Det är väl prylnörden i mig som inte kan vara tyst.
Rekommendationer där? Thorens 166-serie eller 320-serie?? Något annat kul begagnat??

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================

Edited by - zikkan on 2006/03/28 12:59:14
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/03/28 :  11:51:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Pick up och RIAA är nog det jag skulle fundera på. Ett juste RIAA tar fram mycket nytt ur grejorna så det kanske vore ett bra ställe att börja. Det finns massvis med RIAA rekomendationer så det är bara till att börja söka och läsa.

Ta god tid på dig och ett RIAA är ju inte särskilt stort så att låna hem och testa är ju en enkel sak om man har en juste butik i rimlig närhet. Njut av resan...

Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/31 :  18:11:06  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Hej igen!
Jag har nog kommit fram till en flerstegsplan:

1. Byta RCA-kontakter till guldpläterade, hade dem hemma.
2. Fästa lite 'blyasfalt' på plintens undersida.
3. Ny pickup monterad och korrekt inställd ... kanske AT95, Grado Black eller dylikt i ungefär samma prisklass.
4. RIAA-steg när ekonomin tillåter.

Sedan får nog 'svarven' vara ett tag, byta tonarmskablage hade jag funderat på men det skall man tydligen ge f-n i har jag läst mig till nu.....

Nästa steg blir nog att fräscha upp högtalarna med nya polskruvar och tätningar. SEdan förstärkeriet.

Tack för ert intresse!! Vi hörs nog igen ...

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/04/01 :  18:25:51  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Kul tråd!
Även jag har en Project 1, inköpt precis i början av märkets existens i Sverige och innan den började bli populär i England. Inköpt på hifiklubbens butik vid Regementsgatan i Malmö (ljudshopen hette den va?) som förde denna tills hifiklubben började ta in Rega.
Min har den allra första tonarmen (de förbättrade den ett par ggr). En Ortofon MC10 Super är monterad och signalen skickas till en Vincent RIAA. Låter inte illa alls för en sådan billig sak!

Fler tips om förbättringar skulle uppskattas!!
zikkan: Var det inte AT95 som såldes som standard till spelaren När det begav sig?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2006/04/01 18:35:14
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/01 :  19:27:11  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Hej!
Jag vet faktiskt inte vad jag har för pickup på min. "Den är grön och det står AT på den i vitt ..." Typ det ...

Har ingen digitalkamera hemma, skall ordna en på måndag. Mine ser nästan likadan ut som din. Den har en strömbrytare nere till vänster på plinten. Bild kommer ....

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/05 :  13:56:38  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Hej igen!
det är märkligt vad man kna hitta om gräver tillräkligt djupt ....
Efter en del möda så lyckades jag hitta kassen med kablar och annat till mina burkar. där fann jag en liten låda med den extra drivrem som följde med spelaren, asken för pickupen AT95E!! mm. Nu så kanske det räcker med att byta nål? Var hittar man AT-nålar?

Bifogar två bilder. På den första ser man spelaren med strömbrytaren och skivpucken som skruvas fast på axeln för att pressa skivan mot tallriken i filt/glas/metall. (Blixtljus och damm är Ingen bra kombination ...)

På den andra ser man 'fyndet' från botten på gömman. Där låg även transportskruvarna till motorn (Såå duktig man kan vara!!..)

Det var väl det hele ....

Mvh
Zikkan

PS Ifall någon undrar så är det Alan Parson Project - Eye in the skye som ligger på skivtallriken DS

Sammelsurium-anläggning:
========================

Edited by - zikkan on 2006/04/05 13:57:20
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:25:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Nya AT-nålar finns bl a hos Svalander.se

http://www.svalander.se/pickuper/stylus-a.htm#AT

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/04/05 :  16:16:07  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Liknar mer en Pro-ject 2, tycker jag. Ettan hade ingen puck. Tvåan hade också större plint, vilket din verkar ha. Alternativt så ändrade de ettan ganska mycket.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/05 :  16:54:43  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Jaa, jag måste erkänna att jag blir lite konfunderad ju mer jag tittar på de bilder som finns. Men jag har absolut för mig att jag bara tyckte mig ha råd med en "etta" .... Jag vet att någonstans skall jag ha kvar kvittot, manualen har jag letat fram. Den var lättare att hitta än drivrem och pickup-skal. Kanske skall försöka hitta ett serienummmer och slå en signal till Ljudtema, är väl generalagenten??

Alternativt hade butiken (en TV/Radio stormarknad) inte susning om vad det var de sålde ...?...

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:44:06  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hejsan!

2:an från den tiden har startknappen på undersidan, en mycket trevlig spelare som jag har stående som reserv.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/04/06 :  14:38:36  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Tja, min etta har ju också startknappen på undersidan så det är nog inte mycket att gå på!!

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/04/06 :  17:58:30  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
quote:
Tja, min etta har ju också startknappen på undersidan så det är nog inte mycket att gå på!!

Ok då var det heller inte till någon hjälp, letade fram Hifi & musik 3/93 där ettan och sexan recenserades och där står det lite om tvåan att den skall ha en 10-tums arm och förbättrad tallrik.

Tallriken blir ju svår att kolla men att mäta armen borde ju funka.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:45:42  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Det börjar bli riktigt nördigt det här ...
Jag hittade ett serienummer på 'spelarn och skickade en förfrågan till Pro-Ject via deras hemsida. Vi får väl se om jag får något svar!
Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/04/09 :  14:46:39  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Min etta har förresten inte RCA kontakter heller utan har kablar som sticker ut direkt ur spelaren. Jag är ganska säker att din är en tvåa... Vilket ju inte är en nackdel!

Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:23:54  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Mjaha .... Då skulle det vara avgjort då. Det är en "Tvåa" jag har.

Jag lade ett meddelande till Pro-Ject via deras hemsida och fick ett svar att de hade vidarebefordrat frågan till sin distributör i Sverige, Ljudtema. När jag inte hörde något därfifrån så kollade jag på deras hemsida och där stog det att privatpersoner var välkomna att ringa mellan vissa klockslag. Vilket jag gjorde.

Personen jag då pratade med bad mig utan att säga det att dra åt h@£#¤$&@ ... det var Så Synd Om Dem eftersom det kom Så Många Mail. Jag lade på luren.

Sedan skrev jag ett mail till Project igen och bad att få ett svar ifrån dem istället. Vilket jag fick, trevligt formulerat!

Så, en Pro-Ject 2 har en bättre tonarm, annan skivtalllrik och RCA-kontakter på plinten.

Så det jag skall göra nu är att skaffa en ny nål och byta RCA-kontakterna till lite fräschare sort. Framtida modiferingar tror jag att jag skall öva mig på något vrak ifrån Blocket först ... :-)

Tack för ert intresse!

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================

Edited by - zikkan on 2006/04/13 10:26:00
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/05/18 :  22:42:01  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Project aer omoejliga att ha att goera med
jag har i en laengre korrespondens foersoekt faa tag i en reservdel av ytterst ordinaer beskaffenhet: en anti-skatingvikt
0 svar;haenvisad hit och dit; trist bemoetande

BOJKOTTA!

Zory
Polen
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/19 :  11:06:46  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
to_apeiron: ljudtema borde kunna hjälpa dig.

kolla vilken arm som sitter på också tror det är rega och reservdelar till rega kan man finna lite överallt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:57:51  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Nja, project har väl aldrig använt rega armar?
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/05/21 :  09:44:46  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Nej, Project använder egna armar. Tyvärr har även jag erfarenheten att kundservice för Project i Sverige är lite sisådär. Men det bara att vägra ge sig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000