HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 new orders anläggning (uppdaterad)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:05:48  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Hej!

Jörgen heter jag.Har varit medlem på hififorum länge och tyckte att det kanske var dags för en liten presentation.

Var länge inbiten,nästan rabiat Linnist.Det som fick mig på andra tankar var Janne på Bossanova,en butik i Luleå som tyvärr sedan ett par år har upphört.
Han hade Sonus Faber Cremona i butiken och efter att ha lyssnat till dessa så fanns ingen återvändo!Linn anläggningen såldes,del för del!


Bild från Bossanova

Här är en länk till en tråd som Stargazer gjorde när jag var på gång att införskaffa mig ett par http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22235&SearchTerms=Cremona



Cremonornas hemkomst!
Hur som hellst.Efter att jag äntligen skaffat mig ett eget par Cremonor så uppkom ett annat iofs trevligt problem.Vad skulle jag driva dom medHos Bossanova blev man bortskämd med elektronik från Lamm,VTL,Bladelius och annan trevlig men dyr elektronik.Och efter investeringen av högtaleriet så fanns inte resurser till några stora utsvävningar när det gällde förstärkare och cd-spelare.Alltså en gyllene kompromiss!


Pathos ClassicOne.Var svaret.Den fungerade riktigt bra med Sonusarna.Kanske inte världens kontroll i basen men oj vad trevlig i övrigt!
Jag lyckades sälja min Linn Genki cd-spelare och "italifieringen" blev komplett när en Audio Analogue Maestro Cd införskaffades.


Audio Analogue Maestro Cd

Sen dess har jag uppgraderat på både förstärkar och cd-spelarsidan.Har dessutom blivit en riktig Synergistic Research freak!Bilder och text på hur anläggningen ser ut i dagsläget och uppgraderingscirkusen fram till nu kommer snart.

Hälsningar
/n.o






Edited by - new order on 2012/11/17 13:38:58

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:20:32  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Ohh, avundsjuk på dina högisar, såna skall jag har när barnen blivit lite större.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:36:16  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Electra Amator är väl inte direkt kattskit heller!
Varför vänta förrestenDet finns ju alltid räntefritt...

Edited by - new order on 2006/05/22 19:36:52
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:46:38  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Hoho, räntefritt har jag gjort vad jag skall. Nej absolut inget fel på mina Amator II, men jag har alltid velat ha Amati, men dom är lite i dyraste laget (hur fasen förklarar man det priset för frugan?)


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:54:27  Show Profile Send new order a Private Message  Reply

Jag satt nöjd med kombinationen Pathos ClassicOne/Audio Analogue Maestro cd och Cremonorna ett tag.Det funkade riktigt bra.Men suget efter ett kraftigare förstärkeri växte allt kraftigare....



Så till slut sålde jag med lite sorg i hjärtat min ClassicOne vidare..


Tomt i hyllan i väntan på ersättaren.


Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:01:14  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Ersättaren dök upp i form av detta....



Eftersom jag blev otroligt förtjust i ClassicOne så var Logos det naturliga steget att ta.


Funkade då Logos till Cremona Om! Samma karaktär som ClassicOne på mellanregister och diskant men med en helt annan kontroll och kraft i basen.En väldigt lyckad uppgradering i mitt tycke.

Edited by - new order on 2006/05/23 11:11:22
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:26:52  Show Profile Send new order a Private Message  Reply

Eftersom uppgraderingen av förstärkare blev så lyckad så började man givetvis undra om det fanns något att hämta på en uppgradering av cd-spelaren?!

Min Maestro cd såldes och jakten på ersättaren tog fart.Snart så hade jag hittat den och den italienska trion sprängdes.

Ersättaren kom i form av en Audio Aero Prima
Mer om min uppgraderingscirkus kan ni läsa här om ni vill.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2231&st=0

Edited by - new order on 2006/05/22 20:28:00
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:36:58  Show Profile Send new order a Private Message  Reply

En tom stereobänk.Ingen ovanlighet hos undertecknad under några månader...

För att göra en lång historia kort så funkade Priman inte hos mig.Vet inte riktig vad det var som inte stämde,men det funkade aldrig lika bra som men Audio Analoguen.Gissa om jag ångrade den här "uppgraderingen".Så efter att ha haft Priman endast 3-4 månader så sålde jag den och stod där utan komplett anläggning igen.Vilken öken!!

Men snart så kom räddningen i form av den cd-spelare som jag nu har.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:42:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Idel ädel hifi

Jag måste anta ditt erbjudande från förra sommaren att hälsa på någon gång och lyssna lite på din fina anläggning!!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:44:26  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Absolut!Du är välkommen.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/22 :  21:13:12  Show Profile Send new order a Private Message  Reply

Fjärren
Ja.Som ni troligen redan listat ut så är det italienskt igen på cd-spelar sidan.Detta är en cd-spelare som jag varit sugen på länge.Och till sist så hamnade det en sådan hemma.


Audia Flight Cd One
Var det förvirrat och uppgivet med Priman så blev det helt annat ljud i skällan med Audia Flight Cd One.Nu hade jag hittat hem igen.Detaljerad och klart ljud utan en tillstymmelse till hårdhet.Dynamik!Blev väldigt nöjd med denna cd-spelare.


Audia Flight/Pathos


Italienska trojkan komplett igen!

Så här ser anläggningen ut i dagsläget.Är faktiskt jättenöjd.Som jag tidigare nämt så använder jag Synergist Researchs kablar rätt igenom.


Som nätsladdar har jag A/C Master Coupler Active till förstärkaren och Reference A/C Master Coupler till cd-spelaren.


Som högtalarkabel använder jag Resolution Reference FXoch signalkabeln är en Looking Glass phase 2.

Jaha,det var min presentation av min anläggning.Det har tagit några år att komma hit och jag sitter faktiskt riktigt nöjd nu.Men visst så kommer jag att tweaka lite.Det är ju det som är riktig skoj!
Ska faktiskt i dagarna uppgradera rören till Logosen.Om intresse finns så kan jag skriva lite om vad jag kommer fram till.

Hälsningar
/new order

Edited by - new order on 2006/06/23 12:28:32
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:23:52  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Finfina prylar Har du en översiktsbild på hela härligheten
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:30:26  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Fantastiskt fin anläggning!

/F
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:31:13  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Självklart finns det intresse för vad du kommer fram till i rörtweakningsväg! :-)
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:47:35  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
plind:
quote:
Finfina prylarHar du en översiktsbild på hela härligheten
Tack!Nej,har inte någon bra översiktsbild än.Ska försöka att fixa en sådan.

Metal:
quote:
Fantastiskt fin anläggning!
Tack för det,Metal!

lindvall:
quote:
Självklart finns det intresse för vad du kommer fram till i rörtweakningsväg! :-)
I morgon bär det iväg för att införskaffa mig ett par NOS rör.Ska bli spännande!Håller er informerade!
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/23 :  19:32:20  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Jaha.Ett försök till en slags översiktbild på anläggningen.Min kamera har inte vidvinkel så det blev som det blev....

Notera mina egentillverkade Michael Greeninspirerade Tune strips.En av dom syns ovanför den högra högtalaren...


Tanken är att skaffa en plasma alt. Lcd tv till hösten så jag får bort det där stora plastskrället som står mellan högtalarna.EN vägg-tv borde väl indirekt räknas som en hifi-investering?!


Slutligen en bild på de som varit orsaken till min uppgraderingscirkus.
Cremonorna kommer att bli kvar länge hos mig eller åtminstone tills jag har råd till ett par Amati anniversio...
Definitivt inte det lättaste att spara ihop till på en knegarlön!Men man får väl spela på Lotto och drömma!Cremonorna duger gott så länge.
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/05/23 :  22:10:42  Show Profile Send duck77 a Private Message  Reply
Hej!

Härligt nice setup, jo dom burkarna var dom som fick mitt Hifi Intresse att blomma på Luleås ENDA hifi affär Bossanova-Audio. Den andra Radio butiken gör tvärtom.. gör så att man inte blir speciellt Hifi sugen!

New Order jag har också SR master coupler Active x2 till min Förstärkare. Ska inköpa SR Resolution Reference (kanske) sen.
Har du testat skillnaden mellan strömsnokarna på Cd´n?? kan det vara någon större skillnad på dom två tro...?

Har du pratat med den nye Svetskungen??

Mvh

Sjöström

Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/23 :  22:29:24  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
quote:
New Order jag har också SR master coupler Active x2 till min Förstärkare. Ska inköpa SR Resolution Reference (kanske) sen.
Har du testat skillnaden mellan strömsnokarna på Cd´n?? kan det vara någon större skillnad på dom två tro...?

Har du pratat med den nye Svetskungen??



Hej Sjosse!

Jag har faktiskt inte provat än att byta nätkablarna sins emellan,hade tänkt att göra det.Lite lathet eftersom det funkar,men dom är inte heller det lättaste att brottas medStörsta nackdelen med S.R´s nätkablar.Skillnaden mellan de två är väl att reference har silverledare medans active har koppar.F.ö så är dom uppbyggda på samma sätt.Men jag ska testa att byta och kan meddela dig om jag märker någon karaktärsskillnad.

Har inte pratat med den nya Svetsarkungen på ett tag.Han kan då inte skylla på mig i sitt nya karriärsval.Jag har varnat honom.
Fattar inte att han slutade med Bossanova,den affären kunde det blivit något riktigt stort av.Det är inte ofta man får sådant förtroende för en försäljare som man fick för Janne.

Om du läser detta Janne så Snälla,börja om igen!!!Konkurrera bort den andra butiken.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/25 :  00:50:10  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Nya rör är nu inplanterade i Logosen.Nya rör gjorda 1965!!
Eftersom jag i stort sett bor ett stenkast från mannen som harhttp://tangotubes.com/ så köpte jag naturligtvis mina rör av honom.Vad blev det då?

Jo,så som ambivalensens mästare så var valet svårt men till sist så föll valet på ett par Philips CV 2492 rör.Dessa är gjorda på samma fabrik som Amperex och deras berömda Bugle Boy rör,har jag förstått.

Jag vet att det är några som satt in Mullard rör med väldigt lyckat resultat.Stargazer som köpte min gamla förstärkare satt dit ett par sådana och blev nöjd.Men jag ville testa något annat.

Resultatet då?Efter den första provlyssningen så blev jag imponerad över vad ett par bättre rör verkligen kan göra.Den första spontana kommentaren är att ALLT blev bättre.Men speciellt så tyckte jag basen stramades upp samtidigt som den blev mer väldefinierad.Tamejtusan om den inte gräver djupare också.Fick det intrycket.Bättre driv och dynamik.Mjukare diskant men ändå välupplöst.Får återkomma senare med mer intryck.Men det här blev BRA!!Rör är skoj


Dom gamla rören har nu förpassats till att bli prydnadssaker...
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/05/25 :  08:59:53  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Hatten av för dina grymma kablar!
Önskar att även jag hadde SR rakt igenom anläggningen!!
Just nu bara högtalarkablar, tyvärr...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/25 :  10:48:06  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Skoj att du också fastnat för S.R,Ledzepp!Det går ju alltid att ändra på vad man använder för kablar.Det är bara att ta det steg för steg om du nu är inne på Synergistics kablar.Visst var det Res. Reference .5 som du hade som högtalarkablar
Looking Glass ph.2 eller ännu hellre Resolution Reference skulle du satsa på som signalkablar.Speciellt Resolution Reference är en grymt bra signalkablar.Har testat ett sådant par hemma,och det gav mersmak,så någon gång så blir det nog ett par sådana

Edited by - new order on 2006/05/25 10:50:43
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/05/25 :  12:49:16  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Jepp, jag har Resolution Reference 5 högtalarkablar så det
lutar väll åt SR signalkablar till att börja med...

För dom är Bra!!
Dyra dock....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/07/29 :  00:59:56  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Jag har gjort en uppgradering.Den har inte direkt med hifi att göra egentligen men påverkar den...I högsta grad!
Har under lång tid retat mig på den stora 36 tums tjock-tvn som stått mellan högtalarna.Det kan väl aldrig vara bra att ha en stor,fet plastklump med en glasskiva längst fram mellan högtalarna!?
Så de senaste månaderna har jag sonderat terrängen i jakt på en bra,prisvärd ersättare till tjock-tvn.

I torsdags slog jag till och skaffade mig en vägg-tv.


Var samtidigt tvungen att modifiera min hemgjorda stereobänk genom att plocka bort ett hyllplan.Nu kan äntligen stereoprylarna stå högst upp på bänken.


Med anläggningen på plats var det dags att starta upp och kolla om mitt nyförvärv fungerade.Och det gjorde den.Här är bildbevisen.



Färdigt!Har fått koppla en fasligt massa kablar och brottats med Synergistics kablar under dagen men nu är allting på plats.Tv´n,som är en Sharp LC37GD8E,blev jag jättenöjd med.Det blir en helt ok bild via komponent på min billiga Philips dvd.Min gamla tjock-tv har inte en chans bildkvalitetsmässigt via samma dvd.Det mest spännande nu blir att se hur mycket jag kommer att få flytta om högtalarna.Dom har fått en helt annan förutsättning att prestera nu sen den gamla tv-apparaten försvann.Men det får jag ta någon annan gång.Nu ska jag försöka lära mig den här nya tv-apparaten och DET kommer att bli en utmaning det också.Återkommer med mer intryck längre fram.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/29 :  01:33:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Härligt,,, Italienska maffian

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/07/29 :  09:25:40  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Vilken skillnad det blev med nya TV:n. Hade jag inte köpt nytt slutsteg hade en platt-TV troligen inhandlats. Snygg system, vilka vackra högtalare!
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/07/29 :  09:55:24  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Tack för era kommentarer.Det slog mig att det ser ut som ett slags hifialtare.Inte mig emot egentligen,man skulle egentligen ha en sådan där liten målning av Maria som är så populär i de katolska länderna.Blir som ett tema egentligen..

edit=smilies

Edited by - new order on 2006/07/29 09:56:30
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000