HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Legenden lever!!! Hemma hos Bo Hansson.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:24:57  Show Profile Send Stormen a Private Message
Ja, det var en givande kväll, speciellt att prata om vad man upplever när man lyssnar o fram o tillbaka, inget facit inget fördömmande utan bara prata om ljudupplevelser och såklart livet.

Vi testkörde alphan 7 som är moddad. Bernt har även varit med sin cd-spelare och spelat som vi jämfört med bärbara grejer. På de transienta delarna så vinner de bärbara av någon oförklarlig anledning, kan ha att göra med minnsebufferten som tuggar jitter ? Nu är inte alphan eller Bernts trevliga cd-spelare dåliga eller sämre. De är alla mycket bra. Men man kan detektera skillnader i just de delarna. Sen ska man kanske bedömma, kropp, värme, rymd, lyssningströtthet osv. Tex de playstation moddar som finns har en tendens att låta kallt, hårt o rått. Men många gillar det. Det här är alltså kluriga grejer och jag är som tidigare sagt glad att vi har masterbanden till hands. Kanske tom åka o besöka kyrkan som inspelningen är ifrån.
Min sony SACD för 20' jämfördes mot en bärbar och åkte ut på annons samma dag.

I samma rum så finns även en Meridian-brännare av tyngre skolan som Bo har som referens. Vi kommer att botanisera vidare i detta, o testa lite mer "hur" det låter annorlunda.
kommer även att testa hemma från datorn med en bra Meridian DA och spela i anläggningen för att under en längre tid skapa mig en uppfattning. Men denna kväll ger lite av en lätt inblick i de olika medierna och hur "digitalt" låter i sina olika skepnader.
Bo vill i framtiden använda lossless och kunna streama all musik för att få det så bra som möjligt och för att kunna nå ut till en bred publik. Och det är väl det som kommer. Lästa att 35% av nättrafiken i USA är från youtuube. Så visst kommer det mesta att gå igenom våran mediaserver hemma i framtiden.
Men det är tur att det sker nypressningar på vinyl
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  17:16:50  Show Profile Send Peg a Private Message
Skumt men det kan ju eventuellt kanske litegranna vara så , eller åtmistone skulle det kunna vara möjligt att, CD mastern eventuellt har lite fysiskt jitter mellan samplesarna på CD'n och därför kräver en CD som buffrar, klockar om och hämtar data i takt med att klockan bestämmer att det behövs. Det borde egentligen vara en självklarhet i alla spelare men vad jag vet så är det få spelare som verkligen gör så.
Det skulle i allafall kunna förklara varför de buffrande spelarna och mastern på datorn låter bättre. Att rippa CD'n och spela upp den på datorn borde också låta bra.

Skulle man kunna säga att slutsatsen av er kväll är att digitalt gjort rätt låter väldigt likt analogt gjort rätt ? Eller är det en för enkel slutsats ?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/03/07 :  17:25:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
Peg: Ja, det borde vara en självklarhet tycker jag också.
Jag har fått lite förhoppningar. Det verker som om det ändå finns nog information i digitalt till att det kan bli "tillräckligt bra"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:12:04  Show Profile Send pix a Private Message
Jag tycker att det var intressant att ni hört så positivt ljud från de bärbara spelarna.
Kan det inte ha att göra med ett enklare 22kHz filter i de "enklare" bärbara spelarna ?
Många har ju på senare tid funnit mycket enkla daccar (exempelvis Philips TDA1543) låta mycket behagligt även helt utan 22kHz filter.
22kHz filtret (-precis som alla filter) kan påverka just transienterna mycket märkbart även långt från sin avstämda -3dB frekvens.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2007/03/07 18:13:24
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/07 :  19:51:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skulle rekommendera att man tittar på moderna grejor även om gamla kan tyckas låta bra. Digitalteknik kan i många fall vara färskvara, Beenchmarks A/D och D/A låter bra särskilt när man kan koppla dom i kedja för att direkt kunns lyssna och jämföra t.ex. en digitalisering av en LP-skiva då man ju har sitt eget original. Annars så är ju risken att man kan inte köper en neutral D/A utan en som ihop med resten av anläggningen låter neutralt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:07:21  Show Profile Send Peg a Private Message
pix:
Bättre moderna dacar och CD spelare uppsamplar signalen digitalt och kan därmed lägga det analoga filtret mycket högre i frekvens vilket förenklar konstruktionen avsevärt. Kolla på kombinationen DF1704+PCM1704 tex (finns på elfa).

Harry_up:
Många skulle nog resonera som så att "Bättre en neutral anläggning i handen än tio neutrala DACar i skogen." eller till och med en helt oneutral anläggning som låter bra :-). Men visst är man ute efter en anläggning med bara neutrala komponenter kan man ju föröka hitta en neutral DAC men hur vet man att en DAC är neutral bara för att DAC tillverkarens ADC i kombination med DACen blir neutral ? Tillverkaren borde ju försöka matcha de båda så att de tar ut varandra och blir neutrala så det kanske inte alls är neutralt däremellan ! Det resonemanget får nån LTSare med för mycket tid fundera och mäta vidare på :) Är helt med på att digitala prylar har blivit bättre på senare tid om inte annat så har de bra grejorna sjunkit avsevärt i pris.

Det är ju bara att klämma in några bra CD's tex från opus i en riktigt riktigt bra anläggning så är det ju (enligt mig) helt utan tvekan att CD är bra nog. Det största problemet jag ser är dåliga inspelningar i kombination med "the loudness war".
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:17:35  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Poängen Peg är att du har originalet själv att jämföra med dvs LP-skivan. Då duger inte en trevligt låtande A/D utan en som låter så neutralt det går. Man digitaliserar ju inte original för att användas i en anläggning. Sen är det väl bra att jämföra med flera Dacar förstås. Hur många använder en A/D hemma? Så matchning av att A/D-D/A i kombination skall bli neutralt men möjligen tillåta fel inbördes är nog ingen lysande strategi.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:09:52  Show Profile Send Stormen a Private Message
quote:
Skulle man kunna säga att slutsatsen av er kväll är att digitalt gjort rätt låter väldigt likt analogt gjort rätt ? Eller är det en för enkel slutsats


Det är åt de hållet iallfall. Men som de flesta tidningar skriver. Cd:n är död, helt klart.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:25:41  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Först ett varmt tack till alla er som varit inne och läst tråden. Den har blivit en av de längsta ?hemma hos reportagen?.

Off Topic / Bernt
För snart ett år sedan ombads jag, att inte göra ytterlgare inlägg på forumet. Anledningen var att mina ?-inlägg enbart varit marknadsföring av egna produkter och produktfilosofi?.

Jag hade önskat får möjligheten att förmedla så mycket av mina erfarenheter från det jag kallar ?Dokumentation och reproduktion av akustisk händelse?, eftersom jag har erfarenhet från hela kedjan alltifrån fonogramproduktionen till utvecklingen av hårdvaran.

Jag konstaterar att toleransnivån för vissa återförsäljare utomordentligt tilltagen och för andra ytterst snäv. Forumägaren marknadsför vissa återförsöljare med reportage, medan andra ombeds att avstå från att uttrycka sig på forumet.

Det står i konflikt med mina värderingar om människors lika värde. Därför önskar jag bli avförd som medlem från HiFi Forum.

Jag vill tacka för tiden.

Bo
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:51:19  Show Profile Send denada a Private Message
Off Topic / Bernt
Hmmm lite synd att bli av med dig Bo.

Då jag har läst dina inlägg och kommentarer med ett stort nöjje.
Synd att det inte kan tolkas som att man bara är intresserad av att dela med sig av sina åsikter...

Nåväl ha det kalas även utanför forumet.

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:01:26  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Off Topic / Bernt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:21:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Off Topic / Bernt

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:58:16  Show Profile Send boombox a Private Message
Off Topic / Bernt
quote:
För snart ett år sedan ombads jag, att inte göra ytterlgare inlägg på forumet. Anledningen var att mina ?-inlägg enbart varit marknadsföring av egna produkter och produktfilosofi?.


Det här var trist att läsa. Tycker inte att Bo varit mer aktiv att marknadsföra sig än andra handlare.

Synd att du lämnar forumet. Har alltid tyckt det varit intressant att läsa dina inlägg.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/09/15 :  23:00:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Off Topic / Bernt
Bo,
det är synd att du känner att våra reklamregler är så betryckande. Speciellt med tanke på att vi diskuterat bland annat dem under vårt 45 minuters samtal på telefon idag. Jag försökte återigen förklara hur de fungerar och konstaterade att du missuppfattat mig för ett år sedan. Du har hela tiden varit välkommen att posta så länge du hållt dig borta från reklam och har aldrig varit avstängd.

Jag säger det jag sade på telefon igen så att det inte blir fler missförstånd mellan oss likt det du lyfter här ovan;
Reklamreglerna gäller alla oavsett storlek på företag. Vi måste ha en "lika för alla" linje. Vi kan inte rucka på den för speciella fall. Gör vi det förlorar vi vår trovärdighet helt och hållet och kan lika gärna packa ihop HiFiForum.nu direkt.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/09/15 :  23:15:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Off Topic / Bernt
quote:
Jag konstaterar att toleransnivån för vissa återförsäljare utomordentligt tilltagen och för andra ytterst snäv. Forumägaren marknadsför vissa återförsöljare med reportage, medan andra ombeds att avstå från att uttrycka sig på forumet.


Ja, den här måste jag nog tyvärr kommentera också.

På telefon nämde du att du ansåg att mitt reportage från Stockholm i somras var reklam. Syftet bakom att jag gick in till bland annat Audio Concept var för att de öppnat ny butik. Jag var själv nyfiken på hur det såg ut och misstänkte att det kanske fanns några fler på HiFiForum som var det. Det är precis samma med denna tråden som Bernt publicerat från dig. Vi är nyfikna på hur det ser ut och hur det spelar. Den nyfikenheten kommer inte ur emotionella eller ekonomiska band. Det är rent och skärt HiFi-intresse.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/16 :  01:45:41  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Off Topic / Bernt
Hej, Bo!

Jag önskar dig lycka till, och tackar för tiden som vi har fått umgås på i forumet. Jag har med god behållning följt dina inlägg i flera trådar, som jag tyckt varit intressanta. Tack också för trevliga personliga mail och telefonsamtal, som senare ledde mig till medlemskap i detta forum. Jag kommer att sakna dig här.

Alla människors lika värde är en grundläggande värdering för sann medmänsklighet.

Bruno
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/09/16 :  10:13:15  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Off Topic / Bernt
Tråkigt att det ska sluta på detta vis!


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/10/25 08:41:01
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:43:29  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Off Topic / Bernt
quote:
Bo,
det är synd att du känner att våra reklamregler är så betryckande.
Jag misstänker att det inte är reklamreglerna som Bo upplever som betryckande, utan att han "vid sidan om" kontaktats av ägaren av forumet och "Ombetts o s v..."

Och visst är det så att (kanske av historiska skäl och vem som tidigare ägde forumet) "Bladelius/Swedish Statement-sfären" omhuldas särskilt väl på detta forum. Det är min bestämda uppfattning.

Jag tillhör dem som saknar din kunskap och erfarenhet här på forumet, Bo. Här har blivit mycket tunnare och fattigare på sista tiden; bl a naturligtvis beroende på att inte du gjort några inlägg...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/09/16 :  12:18:19  Show Profile Send ninja a Private Message
Off Topic / Bernt
Jätte tråkigt!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:43:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Off Topic / Bernt
quote:
Jag misstänker att det inte är reklamreglerna som Bo upplever som betryckande, utan att han "vid sidan om" kontaktats av ägaren av forumet och "Ombetts o s v..."




Ulfsan, Bo ringde mig för ett år sedan för att snacka reklamreglerna och han fick samma besked som alla Branchanknutna; "Snacka vad du vill men gör inte reklam". Efter vår diskussion igår har jag förstått att vi har väldigt olika syn på vad reklam är. Att tex som du skriva vilken anläggning man har i signaturen anser Bo är reklam och ger sned marknadsföring. Jag anser inte det utan ser det som att en HiFi-entusiast vill ge information som kan leda till fler roliga HiFi-diskussioner. Bo och jag har väldigt skild syn på vad som är reklam och inte.

De som vill bidra till att HiFiForum blir ett tydligare ställe vad det gäller reklamhantering är mer än välkomna att bidra här: http:// www.hififorum. nu/forum/topic. asp?TOPIC_ID=63647

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2007/09/16 :  18:19:54  Show Profile Send pix a Private Message
Off Topic / Bernt
Jag tycker detta är jätte-tråkigt, då Bosse faktiskt är -som rubriken antyder, en legend i dessa sammanhang.
Med Bosses erfarenhet tappar vi -förutom trevliga inlägg, en enorm kunskapsbank.
Få (om någon) har utforskat så djupt, och så många delar av ljudåtergivning.
Själv måste jag säga att jag hittar inte den påstådda marknadsföringen av Bosses produkter.
Bosses namn är ju helt klart intimt förknippat med hans ljudideal och hans produkter. Men för den skull måste alla kunna uttala sig, och delta i diskusionerna.
Att Bosses åsikter i inläggen återspeglas i hans produkter är ju inte så konstigt.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2007/09/16 18:21:22
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/16 :  19:30:21  Show Profile Send Stickan a Private Message
Off Topic / Bernt
Att fotoreportage om butiker inte räknas som reklam är lite underligt - minst sagt, vad har en skåning som jag för nytta av att veta hur det ser ut i en butik i Stockholm t.ex?

Vill jag veta nåt om butiken och deras sortiment tittar jag på vederbörandes hemsida, viss reklam är tydligen tillåten medan annan "reklam" är väldigt förbjuden.

Bo har tackat för sig bl.a pga att han tycker att vissa favoriseras, kan bara hålla med.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/09/16 :  20:33:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Off Topic / Bernt
Fattar heller inte policyn när Mayro anses vara i branschen, ibland.
Kanske läge att fundera på hur forumet skall kunna vara oberoende överhuvudtaget om vissa intresserade medlemmar kan göra reportage om butiker och andra kan inte göra reportage om sina resor med sin egen apparat som vid tiden för resan inte ens var tänkt att det skulle säljas. Skall alla diy passa sig så ingen vill köpa deras grejor för då blir dom ansatta av moderatorerna också?
Och Mayro som bara är en glad amatör.
NÄ, ni håller på att göra stämningen sämre oavsett hur policyn är skriven. Bättre att ändra policyn och inte förlora flera medlemmar.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2007/09/16 :  23:05:39  Show Profile Send kme a Private Message
Off Topic / Bernt
quote:
Fattar heller inte policyn när Mayro anses vara i branschen, ibland.
Kanske läge att fundera på hur forumet skall kunna vara oberoende överhuvudtaget om vissa intresserade medlemmar kan göra reportage om butiker och andra kan inte göra reportage om sina resor med sin egen apparat som vid tiden för resan inte ens var tänkt att det skulle säljas. Skall alla diy passa sig så ingen vill köpa deras grejor för då blir dom ansatta av moderatorerna också?
Och Mayro som bara är en glad amatör.
NÄ, ni håller på att göra stämningen sämre oavsett hur policyn är skriven. Bättre att ändra policyn och inte förlora flera medlemmar.

mvh/Harry

Ja detta väcker verkligen en eftertanke.....

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/17 :  06:24:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Off Topic / Bernt
De två senaste inläggen är lagda långt efter att den här tråden tillkommit.
http:// www. hifi forum.nu/forum/topic. asp?TOPIC_ID=63647
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000