HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Magils bygger 15" Sub - Klar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/27 :  22:48:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Garderobsrensningen fortsätter...nu skall denna lilla skönhet få komma till användning...
Målet med detta projekt är att Subben aldrig ska behöva (över)-anstränga sig. Därav kommer det vara en del overkill.



Det är Dayton Titanic TI400 Mark III....som inhandlades via PE-gruppköpet förra sommaren.

Ytterligare en ingrediens är denna gamla sänggavel... 22 mm prima MDF, med lite faner på, som ska bli baffel.(del av)



Subben skall inte bli 90 cm bred, utan en relativt smäcker sak i sluten låda på dryga 50x50x50. Sedan lite aktiv elektronik så ska den nog kunna låta.

Har byggt en del elektronik för den till att börja med..

Softstarts från P-A Sjöström. ( Bara en skall till subben, men lika att bygga till andra saker på en gång. )





Sedan en liten PSU från Rod Elliot..(Project 05A)



inte riktigt samma finish på korten som P-A's grejer..





Och en ON/OFF funktion med momentanbrytare, LED's och relä för att styra Softstarten ovan. Baserad på NE555..





Blå LED ska det vara....








- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/03/24 21:37:21

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/05/28 :  00:10:26  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Maffig bas, helt klart... Kul att du bygger från scratch, del av elektronik och allt.

Stereo Audio
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/28 :  02:11:58  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Maffig bas..overkill är aldrig fel...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/28 :  02:32:03  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Overkill is a way of life!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/28 :  20:16:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
ON/OFF är baserad på denna kretslösning som jag fick tips på för länge sedan här på forumet..



Kul att den fungerar...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/05/29 :  09:26:37  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Oh, bara ett år försenat :)
Ser fram emot byggbilder och lyssningsintryck!

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:26:22  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
ska du köre med Rods lfe kort kanske?

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/08 :  14:18:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hardseq, nu ska du inte vara sån...

ace: Näe, jag gör en egen LT-krets och lite annat elektroniskt godis, fas, volym, Q, LP, HP etc...

edit: Inga bilder då Knaak verkar knäckt..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/06/08 14:23:54
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/14 :  12:18:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Längtar efter Knaak :-(

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/15 :  10:01:33  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Jag vill också se bilder. Dessutom hade det varit kul att jämföra bygge eller nåt:) Magils, vart bor du?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/27 :  09:21:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Bygget är inte mycket att jämföra...men sen kanske...Subben kommer vara stationerad i Sthlms södra nejder.
Det går inte så fort framåt, har dels fokuserat på 3-vägsbygget, dels haft lite designvåndor om jag skall sätta slutsteg/elektronik separat eller inbyggt. Fortfarande är planen inbyggt men...kom gärna med pros & cons...

Har sågat ur lite intern stagning alla fall

Utskriven ritmall (6 st A4) som klistras på MDF:en



Några mm hit eller dit spelar mindre roll...



sedan bara tre till, men "originalet som mall



- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/27 :  10:47:50  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Magils: Sthlm är för långt för en skåning :p
Du kan ju passa på att rätta till det "fel" jag själv gjorde. Jag använde bara en skiva 19mm MDF och lådan är inte tillräckligt tung och styv för att inte vibrera vid högt ljudtryck...

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/27 :  12:32:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag kan ju skicka ner den på provlyssning, men jag betalar ingen frakt


Det man ser på bilderna skall bli botten samt 3 st interna stag, sedan ska det på en välvd utsida på 27 mm, och en välvd top på lika mycket...baffeln blir på 22+16...

Jag brukar kompensera "tunna" sidor med stagning...så det lär det bli även denna gång...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/28 :  10:15:43  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Magils. Skickar du ner den så kommer den att krympa 3" vid retur...Bara så du vet :p

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/07/29 :  16:54:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har jobbat vidare på denna, genom att "perforera" stagen.







Ska försöka sätta lite fart med detta efter julitorkan..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/04 :  23:05:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply

Dags för kraftwerket....overkill var ju temat...

Ramen....


Trafo plus dubbla kondingar...


Skiss hur detta kommer "stå" på bottenplattan.


Ett litet chassi till elektroniken som byggdes ovan..






- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/05 :  08:50:27  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Magils: Rejäla kondingar

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/08/05 08:51:13
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/05 :  10:31:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Trafon är inte så dum den heller, 1,3 kW, skulle nog kunna driva ett 5-6 UcD:er med detta aggregat






- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/05 :  10:49:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Herrejäklars, vilket skönt bygge! Följer med nöje.

/M
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/05 :  21:40:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har tillverkat mer spån idag....

och överskott....



hålen och elementet för att verifiera passningen



Barnen inspekterar kapningen av baffeln...



edit: Test av inpassning av stag gjordes också


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/08/05 21:43:09
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/08/06 :  00:22:25  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Mäktigt bygge!! Den kommer nog inte att jobba ihjäl sig om den bara ska arbeta i ett vanligt vardagsrum.. :) Det verkar lurigt att räkna ut volymen på en sån form som lådan har..
Btw. röstar jag för att elektroniken ska var i en egen låda utanför..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/06 :  00:34:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har approximerat arean mha. trianglar och sedan multiplicerat med höjden...vid mina simuleringar spelar 10% hit eller dit mindre roll...

Just nu är planen inne i lådan, men vill gärna veta varför du röstar på utanför? ( Ge mig ett skäl så blir dina drömmar sanna )

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/06 :  00:50:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser intressant ut,, får min egen skull.
Vad kommer du att klä utsidan med ?

Bygg på NU!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/08/06 :  09:43:35  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
quote:
Just nu är planen inne i lådan, men vill gärna veta varför du röstar på utanför? ( Ge mig ett skäl så blir dina drömmar sanna )

Hej,
Bara magkänsla..
Att ha elektroniken externt för att ha möjlighet att testa olika konfigurationer med förstärkare m.m... (Det kan man iofs. göra under en testfas för att sedan bygga in det när man är nöjd)
Och en känsla av att elektroniken mår bättre av att vara frånskild från ett sånt där monster med vibrationer och magnetfält.
Och så blir det ju fler prylar med ett extern steg, och hur var det nu... Den som har flest prylar när...

Samtidigt är det ju smidigt med alltiett.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/06 :  19:49:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Goda synpunkter hobbes men det kommer nog bli ordentligt med prylar alla fall och elektroniken kommer skärmas med både 4 mm alu och koppar....dessutom skadar det nog inte med lite massa i själva subben....

Zalve, planen är valnöt och jag försöker så gott jag kan....att skynda på alltså. Har ju en del andra projekt också...

-------------


Har idag mätt upp kollat och kopplat på modulen.....ingen signal men blå dioden tänds som den ska med ca. 1s fördröjning efter tillslag...




Detta sker med detta krets, som sänker /on på UcD...




Så här ser ormboet ut för tillfället...lite buntband och fästen skadar nog inte...




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/08/06 19:53:48
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/11 :  10:10:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Dags att limma ihop baffeln....inre och yttre alltså




Några skruvar för att förstärka limmet är aldrig fel..




Sandwich av 12 mm MDF, 6 mm plyfa , 23 mm fanerad MDF(sänggavel)







- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000