HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Trafo eller??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/12 :  14:37:29  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Hallå allesamman!
Här funkar det inte.Min cd låter bättre än min vinyl.Och så kan man inte ha det.Men hur jag löser det skulle jag vilja ha hjälp med.
Acoustic research es1 drivverk
Manticore Musician arm
Audio technica at oc5 mc pickup
Audio research sp9mkII med riia (troligtvis mm)
Cd spelar dubbelt så högt som min vinyl.Och så ska det inte vara.Samtidigt spelar den analytiskt utan nån bas värd och nämnas.Därav tror jag att riia i försteget troligtvis kan vara mm.
Vilken väg bör jag gå?
Om jag köper en trafo.Kan jag då få signalen att mäta sig med cd decibel mässigt och ljudmässigt dvs kropp och känsla?
Eller ska jag köpa en mm pickup istället.Bara det låter bättre än cd?
Finns det andra vägar att gå?
Kommer bilder när knaak slutat klydda!


I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/06/18 17:02:13

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/12 :  15:15:59  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Om jag förstår trafo rätt är det en liten förstärkare där man kan ställa nivån på signalen(vissa).Såg en häftig röd pryl med rör som jag tyckte kunde passa mig.Men jag vet för lite.Nån som vet?
Har även 2 rca kablar som kan komma till användning nu tror jag.Och nåra tusen i plonkan som brinner

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/06/12 :  16:01:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


RIAA't i din SP9 är ett MM-RIAA. Vilken signalnivå har du på din pickup?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/12 :  16:31:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tror att den ger 0,4mV ut o det är lite lågt för ett mm steg.


Så en 1:10 trafo borde inte vara helt fel....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/06/12 16:32:06
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/12 :  17:40:39  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Tack Pac!Då vet vi det är mm.Inte så jäkla HAJ på dom här grejorna som ni.Försökte slå på pickup och output på google-nada.Tobbe har nog rätt.
Tack för det Tobbe!Då är det 0.4mV som gäller.Så det är ju inte mm output då inte.1:10 trafo kan jag förstå någorlunda.Vad rekommenderas runt 2000:-?
Har pratat med några som tyckte jag skulle gå trafovägen.Och så är jag sugen på mer rör.Håller ni med eller ska man snåla och gå på mm pickup

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/06/12 17:43:45
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/12 :  17:47:13  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Läste nånstans att AT OC5 var turbo med mycket highs och sämre botten.Kanske skulle byta till en vettig mm som har den karaktären jag vill ha istället.
Trafo borde ju bara förstärka dom här egenskaperna hos pickupen?

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/12 :  18:26:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Så länge som du kör med det inbyggda riaasteget o lågnivås mc pickup så måste du ha någon form av signalanpassning o då är nog trafo den bästa vägen.
Karaktären på pickupen är det inte så lätt o bli av med.
Visst skulle man kunna ha ett riaasteg som i viss mån kompenserar för det men det känns som fel väg.

Personligen så tycker jag du ska skaffa en trafo till den o köra med det inbyggda riaat.
Om du inte är nöjd med det så går du vidare till annat riaasteg eller ny pu.
O så får man hålla på till man hittar något som man är nöjd med.
Men det är inte helt lätt o få till hela kjedjan

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/06/12 19:47:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/12 :  19:11:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Glöm inte att lasten är mycket högre för MM än för MC. En transformator tar hand om det till viss del, så det håller jag med om är rätt väg att gå. Din pickup ska ha något över 100 ohm i last, 47000 som i ett MM-riaa är liiite för högt. Det dåliga ljudet du hör beror nog på felaktig last.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/06/12 :  21:52:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Bernt är inne på rätt spår imho. Att du har ett konstigt ljud när du lastar en konventionell MC med en 47kohm last är inte så konstigt.

Förstärkningen kan en step up fixa. Men lasten får du nog fixa med hjälp av lastimpedanser. Vad OC5 skall ha för lastimpedans har jag ingen aning om. Men någonstans runt 100 ohm är nog ett bra ställe att börja på.


Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/13 :  06:31:19  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Hej ARCshark,

Om du eller nån du känner kan löda så får du ett "Moving Coil Step-Up Kit" för $250 + tull & frakt. Omkring 2300:- kanske.

http://www.kandkaudio.com/phonostage.html
Supportforum: http://www.audioasylum.com/forums/KandK/bbs.html
Nån frågade om det var knepigt att sätta ihop kit:et, och Kevin svarade att han kan sätta ihop det åt honom, så det kan vara ett alternativ.

Det går att välja olika förstärkningslägen, och det kan ju vara smidigt. Belastningen blir automatiskt i närheten av rätt, och det går att fintrimma i efterhand.

Lite bakvänt kanske att importera svenska transformatorer från USA, men jag vet ingen som säljer hela kit-et i Sverige.

Billigare och färdiglödd är den här:
http://www.audiocubes.com/product/Denon_AU-300LC_MC_Cartridge_Boosting_Trance.html
Det skojas dock friskt om hur extremt lång tid det tar innan folk får hem dem från den där butiken. Många månader.

Här ett klassiskt hembygge på eBay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=9740911668&ssPageName=MERCOSI_VI_ROSI_PR1_PCN_BIX

lite jämförelser:
http://members.myactv.net/~je2a3/mic-mcstep-up.htm

Det finns gott om grejer att välja på. Mina senaste pick-uper har haft hög utnivå, så jag har inga smakråd att komma med.
De här varianterna verkar vara några av de mest populära.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/06/13 :  16:37:07  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Lundahl har stepupptrafar av mycket hög klass till runt 1000-lappen för 2 stck.
Finns med olika laster och förstärkning.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/13 :  21:27:56  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Fixar jag inte lasten med trafoSkratta gärna högt
quote:
Det dåliga ljudet du hör beror nog på felaktig last.

Kan det bli så annorlunda att jag tar pickupen till nåder igen?
Lite inne på det Tobbe.
quote:
[Karaktären på pickupen är det inte så lätt o bli av med/quote]
[quote]De här varianterna verkar vara några av de mest populära.


Skulle gärna sett nåt med rör Ronnie!Det var min första reaktion men ska läsa igenom lite först av det du skicka.Tack så mycket allesammans

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/13 :  21:31:10  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
Lundahl har stepupptrafar av mycket hög klass till runt 1000-lappen för 2 stck.
Finns med olika laster och förstärkning.

Ska googla lite Peter.Efter Brasilien matchen

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/06/13 21:34:35
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/13 :  21:50:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Nåt med rör..

Se mitt inlägg här:
http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?PostID=2453
(och eBay-länken i mitt inlägg)

Säljaren har just nu ett MM-steg till salu, och MC-steg dyker säkert upp så småningom. I själva verket är det då J-Fetar som sköter "MC-förstärkningen", men £134 för ett komplett rörförsteg med hög förstärkning är ju en lagom chansning =)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/14 :  23:09:15  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
Förstärkningen kan en step up fixa. Men lasten får du nog fixa med hjälp av lastimpedanser. Vad OC5 skall ha för lastimpedans har jag ingen aning om. Men någonstans runt 100 ohm är nog ett bra ställe att börja på.

OKKanske blir nåt av mig till slut

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/15 :  10:21:34  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
£134 för ett komplett rörförsteg med hög förstärkning är ju en lagom chansning =)

Jo det är ju sant!
Den här armen är jag lite osäker på.Både vad gäller namn och beteckning samt uppförande.Men tror den är bättre på MM än MC.Antagligen plaströr och därmed för lätt.



I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/06/15 23:08:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/17 :  11:59:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Kan det bli så annorlunda att jag tar pickupen till nåder igen?
Ja, det tror jag alldeles sækert.
Jag tycker det ær bættre att satsa på t.ex ett par Lundahl LL9602 i stællet før ytterligare elektronik.
Kostar under tusenlappen och spelar MYCKET bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/06/17 :  17:52:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Det dåliga ljudet du hör beror nog på felaktig last.
--------------------------------------------------------------------------------


Kan det bli så annorlunda att jag tar pickupen till nåder igen?



Tja, det är ju svårt att sia om, men det går att testa utan att köpa trafon.

Som jag skrev ovan så skall trafon enbart tillföra signalförstärkning och inte ge ett "sound". Det här med "rör-sound" är mer för Retroprylar än moderna rörkonstruktioner. Med dagens konstruktioner behöver man inte försaka något för att få fördelarna som rör ger.

Så det lilla testet jag föreslår är att du sätter in 100ohms motstånd på den lediga lastplatsen i RIAA-delen på din PH9'a. Du har då lastat pickup/kablage med 100 ohm och kan höra hur det påverkar pickupen. Det blir på lägre volym, men det ger dig en uppfattning om hur pickupen påverkas av den ändrade lasten.

Du hittar data och bilder på PH9 på arcdb: http://www.arcdb.ws/SP9/SP9.html




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/18 :  17:06:32  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Men jag tror jag köper mc-trafoHar lagt ut lite tentaklar på köp o sälj.Tror inte jag är så avancerad att jag kan mäta upp ett DIY projekt själv annars hade det varit en rolig väg och gå.Och så är jag försent till grpköpet på lundahl.Jag säger då det



Tack ändå pac

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/06/18 17:09:39
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/18 :  17:17:47  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply

quote:
Nåt med rör..


Australis Electroacoustics verkar intressant Ronnie.Bara vänta på en mc-trafo då med andra ord.Och checka pengarna förståss

I was talking to myself!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000