HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 kabellängd mellan riia och försteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/06/13 :  14:17:07  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Tänkte skaffa ny vinylspelare snart och har svårt att ha spelaren nära resten av anläggningen. Så min fråga är HUR dåligt är det med ca: 10 meter signalkabel mellan riia och försteg? Skivspelare kommer ligga i 5000:- klassen? Kabel kostnaden bör stå i relation med priset på skivspelaren, alltså inte mer än 1000:-

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/06/13 :  16:37:25  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
kommer du inte närmare om du sätter spelaren på väggen...mycket låga signalnivåer och känsligt för störningar, dessutom börjar kabelns kapacitans etc att spela in för mycket

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/13 :  20:19:55  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Om du har ett aktivt försteg så är det förmodligen mycket bättre på att driva långa kablar än vad RIAA-steget är.

Om du har separat försteg och slutsteg så föreslår jag att du ställer skivspelare, försteg och ev. CD-spelare nära varandra långt ifrån högtalarna, och drar lång kabel mellan försteg och slutsteg.

Extra smidigt blir det förstås om du kan ha försteg och spelare inom räckhåll från lyssningspositionen.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/14 :  00:49:29  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Bra förförstärkare är alltid konstruerade för att driva långa kablar till slutsteg-et/-en. Bra RIAA-steg kan dessvärre vara optimerade för att placeras nära förförstärkaren och kanske tappar lite i dynamisk auktoritet eller diskant med långa kablar.
Jag gillar IBM Twinax-kabel P/N 736.22.11 http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=180865.htm
som tyvärr är lite tjock och styv, men Supra PPX-kontakter passar http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=103410
Två tiometerslängder kostar dig långt under 1000 kr samt lite lödjobb.
I min anläggning låter dessa mer transparent, dynamiskt och ofärgat än Audioquest- och MusicLink-kablar för över 10.000 kr i 10-meterslängder som jag lånade för några år sedan (mellan för- och slut-steg).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2006/06/14 00:58:15
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/14 :  00:57:26  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
ljud, jag har tagit för givet att du är införstådd med att RIAA-steget måste placeras inom 1 m från skivspelaren p.g.a. låg signalnivå, och kapacitansproblem och diskantfall med MM-pickuper, men det kan ju finnas noviser som läser tråden.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/06/14 :  12:21:23  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Tack! Lennartj. Jo, jag är införstådd med detta. Som vanligt handlar det om att möbleringen inte kan se ut hur som helst när man bor med nån.. Men era svar tyder på att jag nog får hitta en annan lösning, jag vill ju inte tappa nån dynamik, och att flytta försteget är uteslutet.
Tack för kabeltipsen, förresten!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000