HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Sommardunk...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/06/18 :  14:00:29  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Sommaren har verkligen satt fart och då känns det lite synd ibland att sitta inne och lyssna på musik. Vad gör man om man ändå hungrar efter ljud samtidigt som man vill njuta av värmen, jo man tar med sig musiken ut i trädgården och njuter av båda samtidigt

Man vill ju gärna ha rejält tryck och krävs det rejäla doningar, följande prylar sitter i racket nedan:

C audio eq
Behringer delningsfilter
yamaha cd växlare
yamaha toppsteg 2*500 watt
T amp bassteg 2*1200 watt



Baslådorna är så klart Dubbel 18 ala martinsson, behöver väl ingen vidare introduktion på forumet. Topplådorna är egenhändigt byggda med P audio element 12" + 1".


Bilder på uppställningen.





Man behöver lite mjukvara oxå samt ett mixerbord är bra att ha.



En mycket trevlig dag med skön musik och frisk luft en riktig höjdarkombination

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/18 :  14:01:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är du fortfarande kompis med grannarna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/18 :  14:17:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Fattas bara en stooor duk mellan talarna så är VM-stämningen fixad, för resten av stadsdelen också...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/06/18 :  14:23:42  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Trädgårdsbio vore skitcoolt, men iaf där jag bor i Luleå är det alldeles för ljust för att projje även nattetid. Men kanske du om du sätter nå svarta skynken på sidorna, kan man ju se VM t.ex.

Stereo Audio
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:49:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
fan så vackert !!!

Tackar Emil, mkt fint, jag skall försöka kontra med liknande vackra bilder, tveksamt om jag lyckas lika bra, mkt tveksamt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/06/18 :  22:31:26  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Jo jag har oxå tänkt på det där med fotbolls VM men problemet är att det är för ljust ute när matcherna går annars hade det varit riktigt coolt att koppla in PAt samt projektor ute i trädgården

Det där med grannar är inga problem eftersom mina föräldrar bor ute på landet så det är bara att köra ut när man känner för att massera trumhinnorna lite.

Jag provade faktiskt att spela på klippnivå och då fick baslådorna ungefär 1200 watt vardera då skakade kroppen en del men på 10-15 meters avstånd var det riktigt härligt, som att vara på konsert med sin egen favvo musik

Martinsson: Har äntligen köpt slutsteg som kan driva ut basarna ordentligt T amp steget kostade 2900 riksdaler och det måste anses som mycket billigt det spelar riktigt bra och har inbyggd limiter. Nackdelen är vikten som ligger på 25 kg men det får man leva med.
Inte QSC men prestandan är det inget fel på.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/19 :  07:15:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Grattis!

Detta slutsteg påminner inte så lite om mackies fr serie, vilket inte är fyskam på något sätt, om jag itne missminner mig så tror jag att ev hade något liknande också.

Det är ju inget snack om att det är värt sina pengar sett till effektspecen, att det sedan väger lite extra är ju inte hela världen då du (än så länge) bara behöver ett av dem.

Jag var ute och gjorde ett jobb med mitt lilla system den 9:e juni, ett företagsjippo med 4 mickar, kareoke och disco, representater för firman i fråga var mkt imponerade och ställde frågan hur något så litet kunde låta så mkt (syftande på basarna), därtill kom en del kommentarer om ljudkvalitén och det är ju något som värmer.

Jag provade att maxa allt, kompressorn i driveracket gick mjukt igång enligt sina inställningar, bassteget mer eller mindre lös rött konstnat och bordet var nära klipp, men likför**nat så lät det öppet upplöst och oansträngt, sånt känns riktigt bra.

Man undrar ju lite försynt hur ett slutstet i klipp kan låta så, det var en första gång för min del, det fanns liksom rätt mkt "punch" kvar i det även vid klipp, sedan tog man givetvis ner nivåerna till "lagom" och satte inställningarna på "idiotsäkert", sedan tog jag min jacka, åkte hem och tjänade pengar med den sköna vetskapen om att det inte kommer något telefonsamtal från en nervös och missnöjd kund.

Sånt käns mkt bra, och jag får nog tillstå (utan att bli alltför styv i korken) att dessa små basar faktiskt presterar mkt bra, även jämfört med lite dyrare progrejjer med tre bokstäver i namnet ;)

Ser fram emot en sommar med sköna grilfester, tack för att du delar med dig emil, fortsätt gärna med det.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/06/19 :  22:00:55  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Jo DBX driverack står högt på min önskelista den har liksom allt man behöver i ett och samma skal, att den låter bra också gör saken bara ännu bättre. Tänkte jag skulle låna min polares driverack PA en dag och mäta upp systemet, det är svårt att ställa in eqn förhand.

Det är väl nästan ett måste med någon form av limiter när man hyr ut sina prylar det flockas av galna djs som inte har någon som helst koll på var gränsen går även om man förklarat för dem i en timme hur högt dom får spela Men med en välinställd limiter av bra kvalité så kan man tat lugnt för det mesta i alla fall, vi brukar ställa stegen snålt runt 80% är väl ganska lagom.

Nya topplådor har jag klurat på länge men det får nog bli till nästa sommar, saknar lite mid jag vill ha lite mer smäll runt 100-150 Hz något som mina nuvarande toppar inte riktigt mäktar med även om dom spelar bra för övrigt. Det får väl bli rejäla 15+2" toppar med lite fetare element så ska det nog vara ordnat.

Det kommer fler bilder i mitten på Juli då ska det bli 3 dagars festival här nere i skåne med mycket feta ljud prylar det kan jagf lova inklusive mina dubbel 18 såklart Ska ta många bilder var så säker.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/27 :  14:16:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ser verkligen fram emot det, varje gång jag ser dig använda dessa basar blir man på något svårdefinierat sätt lite stolt, samtidigt vill jag ju inte på något sätt ta någon som helst ära från dig eller dina byggen.

Om vädret står mig bi så kan det bli lite utomhusbilder nu till helgen.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/06/27 :  18:16:31  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Martinsson, jag tycker absolut att du ska vara super stolt det är ju faktiskt du som har designat och gjort ritningen till dessa lådor. Själv byggde jag dom bara

Ser fram emot bilder på dina prylar och gärna i ute miljö det är så mycket mysigare.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/06/29 :  20:22:52  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Hej!

Har själv ett t.amp (TA 1400) Grymt prisvärt slutsteg! Thomann?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/06/30 :  08:03:15  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Jepp Thomann är det

Riktigt prisvärda slutsteg hur länge dom håller återstår att se, jag tror inte att det ska vara några problem.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/30 :  19:24:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
För dessa pengar, mina herrar, hittar ni inget bättre för detta ändamål, jag är nästan helt säker.

Mkt förståndigt om ni frågar mig, vilket ni givetvis gör :) så hur tycker du basarna fungerar när man ger dem lite att bita i emil ?

Jag delar mina vid 150Hz, detta ger lite extra snärt vilket om man ser till att topparna möter upp snyggt inte är fel alls, det kändes som om hela systemet lyfte sig i storlek.

Jag delar med 48dB/Okt LR, jag tror du har fast 24dB/Okt vilket är precis vad man behöver, helt ok, testa med 120Hz som delning och lyssna, kanske funkar det för dig, kanske inte, men nu när du har lite sug i botten borde det funka, jag bara gissar, man får trockla lite med eq'n, men slutresultatet borde bli rätt ok.

imorrn skall jag ta lite bilder utomhus, föressten, missa inte driverack tråden, jag kommer nog att lägga upp lite fler bilder där framöver, (det finns redan en del bilder), där man får följa dina basar på ute på jobb.

Fridens grabbar, ni har verkligen lyft detta forum i mina ögon, keep it up !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/02 :  16:16:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Så var det dags för lite bilder, jag provade inledningsvis att ha systemet på lite avstånd, vilket funkade jättebra, bra tyngd och fyllighet med imponerande lågbasåtergivning (30Hz) vilket skapade en riktigt trevlig atmosfär.

Tyvärr upptäckte jag när jag gick en sväng runt huset att basen bar ut väldigt bra, så pass bra att jag itne vågade mig på denna lösning med hänsyn tagen till mina grannar.

Så jag flyttade in högtalarna och skapade därmed mindre konsekvenser för mina grannar, det blev hlet klart lite sämmre, speciellt i de lägre regionerna, men det funkade bra ändå.





Och gästerna var nöjda, en mkt ttrevlig kväll som kändes väldigt mkt sommar.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/07/02 16:18:03
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/07/02 :  19:40:38  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Sweet!

Man blir lite förundrad det känns lite som att det är ens egna baslådor på bilderna men det är det ju inte.

Tack för bilderna, hoppas att ni hade en riktigt skön kväll.

Ang delningsfrekvenserna så kör jag med 120 Hz delning mellan topp/bas tycker det funkar bäst. Har även ett 24 dB HP filter till basarna vid 40 Hz mycket lägre behöver man nog inte gå tycker jag.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/07/02 :  19:49:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
emil: vi har haft två t.amp steg länge nu och dom har inte krånglat hitils... vi har haft dom i ca 2 år nu!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/07/03 :  12:54:45  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Jaha det var ju bra att veta då håller dom säkert ett tag, är det någon som lyft på locket på sitt t amp steg?

Martinsson: det händer grejor med basarna efter runt 800 watt det kan jag lova, dom spelar ut på ett helt annat sätt med mycket effekt
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/03 :  15:31:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
jo jag har också lagt märke till att de vaknar till när man börjar ge dem lite att bita i, ca 500W per element (1kW/låda) verkar rätt lagom för att de skall prestera fint, detta ligger också i linje med elementens specifikationer (300-600W).

Rätt blygsamt egentligen om man jämför med moderna 18" som sörplar i sig 1,5kW utan att blinka, vilket åter får mig att tro att desa lådor faktiskt är ltie av en lyckoträff.

Det var riktigt kul ute i det fria, vilken rymd och pondus basen fick, ganska imponernade, jag undrar om detta hänger ihop med hur basarna jobbar, dvs hur portarna kopplar till luften och ifall elementkonfigurationen (V-monteringen) hjälper till att skapa detta, de intryck jag har såhärlångt stämmer rätt väl överens med hur jag förstått att denna typ av låda skall fungera, mycket ut lite kort och gott.

Men vart är då akilleshälen, för man tycker det borde finnas fler än 3st tillverkare som använder det (vad jag känner till) om denna karaktär infinner sig.

Det står dock klart för mig att de matchar en bra 15"1" topp rätt väl, säkerligen även en 15"2"-s också, ingen brist på bas, även utomhus.

Testa att låta dem gå lite djupare, jag lägger gärna ca +12dB vid 30Hz vilket ger en helt annan "dimension" till det hela, basarna fixar att återge detta då lådorna är mkt underavstämda, somsagt, prova gärna, även om fronttyget fladdrar påtagligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/07/03 :  21:49:41  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Ska prova att lägga lite boost vid 30 hz o se vad som händer men man får nog vara lite vaksam med hur mycket effekt man skickar in iom att jag har 1200 watt att tillgå. Någon brist på bas har jag inte i alla fall även om jag kör utomhus.
När vi hade dom uthyrda körde vi inomhus men då hade vi "bara" ett LAB 1600 som ger 800 watt per kanal, det hade varit kul att prova en gång till i samma lokal med mitt T amp steg och se hur mycket skillnad det gör jag tror att det skulle bli rätt stor skillnad eftersom de vaknar till liv riktigt ordentligt vid 1 kw.

En annan kul grej hade varit att bygga vanliga dubbel 18 lådor med samma element och jämföra med våra V formade, jag är tveksam till att det skulle spela bättre men vem vet, hursomhelst är jag INTE sugen på att skruva ut mina basar och prova PUST

Visst är effektåligheten relativt låg för att vara 18 tummare jämför tex med RCF L18S800 som har 1600 watt peak, men jag har faktiskt inget att klaga på när det gäller deras prestanda, jag köpte mina för 1000:- styck i princip helt oanvända och för dessa pengar spelar dom riktigt bra men visst hade det varit maskulint med ännu fetare element
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/07/03 :  21:52:00  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Martinsson: Glömde att berömma dig för dina fina tygfronter visst blev det snyggare med fronter? Ser mycket mer professionellt ut
Fladdrar gör dom det ska gudarna veta
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/04 :  12:06:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
tackar emil, men det var faktiskt du som gav mig inspiration i det fallet, du var först med fonmtttyget :)

lite fler bilder på PA´t i transportfas finns här :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51388

(kommer förmodligen att fyllas på efterhand)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/04 :  23:34:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
så ett litet bidrag från mig igen (ursäkta mig emil, jag gillar denna tråden, den ligger rätt i tiden)

Vad händer då hos oss (mig och maria, japp hon som byggde basarna)?



vad är detta ???



vart tar den nu vägen då ??? lakrits ??? hur kan man...



gravitationen hjälpte mig en del... :) men sen då???



ahh... men detta stämmer väl sådär lagom bra, eller ???



Alltså, det krävs rätt mkt membranyta utomhus för att få bra balans i ett system, med bra balans menar jag att man känner musiken och fortfarande kan prata utan ansträngning, ett mättat fullregisterljud, med lusftighet och klippfast botten ner till ca 30Hz, det kan ganska enkelt fixa med en ok EQ och lite effekt, förutsatt att lådorna klarar av att återge det villsäga, vilket de kan.

En trivsam atmosfär helt enkelt, inget pubertalt "megabass"-system, bara ett härligt fast och väl integrerat fundament som stundtals kändes i bröstkorgen (vi satt ju rätt nära).

Tricket var att eq'a de små audiopro högtalarna så de lät fylligt, mycket upp runt 125Hz och lite skuret i toppen, blev finemang och det flöt ihop rätt bra, delingen låg vid 108Hz vilket medförde ett ganska vuxet ljud utan direkt avslöjande av vad subben höll på med, man kunde inte direkt säga att de va igång då den inte ansträngdes det minsta.

Allt vad kvällen led flyttade vi in i vardagsrummet :


Alla borde har rätt till detta : )

fridens kära vänner, hifi är kul, och det kan ta sig många olika uttryck.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/08/05 00:24:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000