HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ny kraft till mitt Vitus RIAA...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/30 :  18:25:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Dags för ett teknik-reportage



Detta reportag har jag hållt på med en längre tid. Det gick i mål igår så nu kommer bilderna...

Som alla goda berättelser börjar denna med det var en gång...




Första gången jag stiftade bekantskap med Hans-Ole Vitus var när han demade sin elektronik hos Mårtendesign. Det blev ett reportage som man kan läsa på våra reportagesidor, här är en direktlänk till det

Gissa om jag blev imponerad av det som förevisades... Framför allt slår ett RIAA an en speciell ton i en vinyl-entusiast. Hans-Ole's RIAA fick mitt hjärta att bulta rätt så hårt. Drömmen föddes...

För att göra en lång historia kort så landade ett av deras allra tidigaste RIAA, ett par serier tidigare än det som demades, hemma hos mig något halvår efter demon och sparbössan var ett minne blott.

Det har lite skönhetsfel men Jistanes, det kunde spela!!!

Efter ett tag gav ackumulatorerna upp och det åkte hem till Danmark för en uppdatering.
Det var här detta projektet egentligen började. Jag var nämligen tvungen att lyfta på locket och kika in i det för att kunna mäta och konstatera att ackarna gett upp. När jag lyfte locket upptäckte jag att det fanns två par lödöar där det inte satt något... Avståndet mellan dessa var perfekt för någon typ av polyproppylenkondensator och vardera paret satt ihop med respektive kanals kondensatorbank...

"Hmmmmm... här borde det sitta en avkopplingskondensator för kondensatorbanken" - tänkte den lille teknikern i mig. Ett nytt projekt var fött.

Vi förflyttar oss kvickt fram till för ett halv år sedan då jag mailade Hans-Ole efter att ha snackats vid lite på CES.(Här är det reportaget...)

quote:
From: Per Adelsson
Sent: 14. februar 2006 00:57
To: Hans-Ole Vitus
Subject: SV: RE: Problem....

Hej Hans-Ole!

Hoppas allt är väl med er!

Jag satte ihop de sista skruvarna i RIAA’t idag och tog mig en ordentlig titt inuti igen. Det finns en möjlighet att sätta i fyra kondensatorer parallellt med Elektrolyterna på huvudkortet, varför har Ni inte satt dit några goa Polyproppylener???

Jag funderar på att sätta dit något riktigt ordentligt för att testa om det blir bättre. Vad säger du, är det någon idé?

Hoppas allt går bra med produktframtagningen av nya CD’n och den integrerade. :)

Mvh, Per


Hans-Ole svarade:

quote:
Hejsa Per,

Jo tak – vi er netop flyttet i ”nye” lokaler og er ved at få de sidste ting på plads.

Så vidt jeg husker har din RIAA 8 stk Panasonic lytter i forsyningen ik? Hvis dette er tilfældet sender jeg dig lige 8 lytter og nogle afkoblinger.

CD’en og ampen skrider fremaf :)

Mvh
Vitus



Gissa om jag nappade!!!

quote:
Hej!
Jo, den har 8 st Panasonic Elektrolyter och de saknade avkoppling, det var därav min fråga... :)

Det hade varit MYCKET intressant att se vad andra elektrolyter gör. :)




Hans-Ole svarade:

quote:
Hejsa,
Jeg sender 8xlytter og 4xVA capacitors i løbet af denne uge.

Mvh
Vitus




Nu är ju inte jag världenssnabbaste med att genomföra min projekt så påsen från Hans-Ole har legat en stund. Men igår tog jag mod till mig och satte mig till att lyssna och sedan fick RIAA't en tur och retur biljett till min arbetsbänk...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/30 :  18:40:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


När man jobbar med elektronik i allmänhet och så känsliga saker som RIAA i synnerhet så skall man se till att man är i en ESD-säker miljö. Att skaffa sig en säker miljö att jobba i behöver inte kosta skjortan. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/23/Small/23-548_s.jpg


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/30 :  19:52:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nåväl, vad var det i påsen som Hans-Ole skickade?



Äh, lite närmre kan vi allt gå.




Det var 8st elektrolyter av något okänt slag och 4 st "VA capacitors". "VA capacitors" är polyproppylenkondensatorer som Vitus Audio köper brandade i sitt eget namn.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/30 :  20:21:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Dags att börja operationen... Fram med mejslarna.




och så gläntar vi på locket...






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/07/30 :  20:40:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
När man jobbar med elektronik i allmänhet och så känsliga saker som RIAA i synnerhet så skall man se till att man är i en ESD-säker miljö. Att skaffa sig en säker miljö att jobba i behöver inte kosta skjortan.


I källargången menar du .

Hmm kan det bli bättre än när vi var hemma hos dig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/30 :  20:56:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Hmm kan det bli bättre än när vi var hemma hos dig.


Japp, det kan det.

Med små, små steg tas man framåt och det är mindre risk att snubbla...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/30 :  21:01:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Inte snubbla... utan STUPA över nåt intressant som står på golvet, eller göms under några handdukar.

Så,, flytta undan locket nu och tänd upp lödpennan, så vi får lite lödrök i ögonen

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/30 :  21:02:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Väl inne under luckan finns det egentligen inte så mycket att se...



"Lådan" till vänster innehåller blyackumulatorerna och det två lådorna i bakkant på högersidan är ingångssteg, RIAA-korrigeringen, och linjedrivaren. En sådan per kanal. Ackumulatorerna ansluts till huvudkortet med kontaktdonen framför kondensatorerna.

Laddarna och MM/MC-förstärkningen styrs från kortet som sitter monterat mot frontplattan. Kortet till vänster som står på högkant bakom ackumulatorlådan innehåller styrreläerna för att koppla in/ur laddarna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/30 :  21:24:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Med de två knapparna på framsidan styr man laddningen men också MM/MC-omkopplingen. Den har automatik på laddningen så om man glömmer att slå till laddarna efter ett lyssningspass så startas de automatiskt när spänningen sjunker.

Det är en riktigt bra funktion. Gissa om jag brukade köra slut på ackarna innan Hans-Ole hade uppdaterat den...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  10:47:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
utan STUPA över nåt intressant som står på golvet, eller göms under några handdukar.


Nejdå, det finns gott om utrymme att gå på. Jag får nog in lite mer prylar


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  10:49:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det är de 8st svarta elektrolyterna som skall bytas ut och alldeles bakom dem skall "VA"-kondingarna lödas in.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/07/31 :  11:33:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Lite OT sedan diyträffen i GBG där jag hade med mitt riia har jag bytt kondensatorer till en mycket bättre modell och avkopplingar och upplevde att allt blev bättre framför allt luftigare.

Jag hoppas att du kommer att uppleva samma sak Pac som jag trots prisskillnaden .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  11:35:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu har jag tyvärr bara två händer så det blir inte mycket lödröks-bilder. Förresten blir det inte någon lödrök att tala om om man gör rätt med silvertenn heller...

Lödpunkterna är helt "silvriga" och reflektionerna går inte åt det gråblå hållet som det gör med blybaserat lödtenn. Jovisst, hela RIAA't verkar vara lött med silvertenn.



Varför är det alltid så att vi snackar en massa om komponenter hit och dit men relativt lite om ett av de verkliga konstverken i att göra en produkt? Jovisst är det kretskortslayout jag snackar om.

Det är kretskortet som skall supporta alla jordningsstrategier och komponentval, men vi snackar aldrig om dem så nu skall det bli kretskortssnack!


Kretskortet är ett enkelsidigt glasfiberlaminat. Vänder man på det så syns det tydligt att någon tänkt till på layouten. Det är gjort så att så lite koppar som möjligt etsas bort vilket skapar goda möjligheter för stabila jordplan. Det har separata chassie- och signaljordar vilket också skapar möjligheter för stabila jordplan.

Det syns inte på bilderna men lödöarna är inte bara hål i kopparytorna utan de är omgärdade av "vallar" så att man får en tydlig styrning av var strömmarna rör sig i kopparbanorna.

Kort sagt det är ett väl genomtänkt och bra utfört kretskort som ger relativt stora, avstörda jordplan för att minska störningar och brus.

Det är svårt att mäta koppartjockleken men kopparbanorna känns ordentligt när man glider med fingrarna över dem. Om det är så tjockt som 105 um koppar på kortet har jag svårt att avgöra, men det känns som tjockare än normalt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  11:50:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Som sagt, inte mycket lödrök här...

Vi slungar oss snabbt framåt i handlingen.



Hälften är gjort. Man kan skymta "VA"-kondensatorerna bakom de silvriga elektrolyterna...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/07/31 :  14:09:52  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Pac, vad kör du med för LP?

// rillo
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/07/31 :  14:13:04  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Tycker nu att det har gått ett tag sedan senaste inlägget Pac.
Vill höra mer om hur det har gått och framför allt om det blev en positiv förändring av ljudet.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/31 :  14:41:35  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Fy fasen vad snygg den är ojoj vad avis man blir ja nu får vi allt se lite mer bilder pac.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  14:59:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

hehehe, lunchen och livet utanför HF pockade på, men nu är jag tillbaks.

Ja det är ett seriöst bygge när man betrakter det på nära håll också. Till exempel har jag inte hittat något som är magnetiskt i den.
Alla skruvar och muttrar är rostfritt, Kontaktdonen för batterierna är i mässing, muttrarna för locket är rostfria och så vidare. Till och med skruvarna som håller fast tassarna den står på är rostfria.

Det enda jag kan komma på är att det måste finnas magnetiskt material i reläerna. Men det är nog allt magnetiskt material som finns i den...

Dakli, vi tar ljudet på slutet när den är inkopplad.

ED:
Iced, jag har en Audiomeca med en SME V, bild kommer.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/31 :  15:09:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Härligt,Pac!
Det finns alltid något som man kan byta ut,pga snåla tillverkare!

Vackert jobb,keep it that way,Pac.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  15:34:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


och så kan jag ju beskriva dav jag gör istället för den bilden jag inte tog...

Löd loss, löd loss, löd loss, löd loss,.....

lodfläta, lodfläta, lodfläta, bort med gammalt lod....

löd dit, löd dit, löd dit... ATTANS!!!! felpolaritet, löd loss, löd loss, ....

Och efter att ha lyckats så ser det ut så här:




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  15:46:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


"Snål tillverkare" kan ju debateras men i detta fallet stämmer det inte. RIAA't är utvecklat med de Panasonic kondensatorerna som satt i och det är inga dåliga kondensatorer. De har förhållandevis lågt ESR och de funkar fint som reservoir kondensatorer.

Vitus Audio har utvecklat vidare och idag har de en konding som de tycker är bättre. Det är den Hans-Ole har skickat till mig och som jag sätter i.

Att RIAA't utvecklats med "cost is no object" märks på kopplingskondingarna på utgångnen. Där sitter det riktigt dyra saker från Mundorf, deras Supreme...
Så nej, i detta fallet är det inte kostnad som gjort att jag byter kondensatorer utan helt enkelt att man lär så länge man lever.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/31 :  16:00:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Det är märkligt med den där lyten som alltid vänder sig fel.

Läckert bygge.

/M

Edited by - rannagarden on 2006/07/31 16:00:54
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  16:48:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jo, tänker man sig inte för så känns det som att man har mindre än 50% chans att det skall bli rätt. Murphy står ju inte riktigt på rätt sida när den tärningen kastas...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/31 :  17:02:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Det jag menade var naturligtvis att allt kan uppgraderas!
Ibland hittar man inte de rätta orden,men tillverkare har ju oftast en budget att ta hänsyn till...Oftast!


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/07/31 :  17:02:40  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Mumma !!!

Det ser nästan ut som om du förärat elektrolyterna en "Häxans"-behandling

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/31 :  17:20:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nej, de är inte polerade med "häxans" eller något annat heller för den delen. Prestanda och högglansigt aluminiumskal är standard på den modellen.

Det fanns inga tillverkarbeteckningar alls på de kondingarna så jag har ingen aning om vad det är jag monterat in.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000