HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En NOS-DAC blir till
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/25 :  23:08:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Köpte mig en CD-transport nyligen, så tänkte få nytta av lite komponenter som legat i lådorna ett bra tag.

Har kört med en NOS-DAC [CS8412 + en TDA1543] i verkstaden ett ganska bra tag nu, men tiden har kommit att göra ett ketskort och få den monterad i en låda.
Tanken är att det skall bli en färdig DAC med 9 eller 18 x TDA1543.
Provkopplade 9 st TDA1543 ikväll och provade.

Drar 440mA vid 8V matning så det blir varmt!
Någon som byggt med dessa chip tidigare?
Verkar det vara rätt, eller håller någonting på att brinna upp?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/06/25 :  23:13:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Hur låter det....?Har du provat det?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/25 :  23:21:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
McSquare
-Jo, det låter!
Klockan är mycket, och ungarna är i säng - så det har inte spelats så mycket på den ännu.
Måste även ordna till bättre kylning av DAC-chippen + 8V-regulatorn, annars lär de inte överleva länge.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/26 :  08:31:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ser sweet ut.
De där kylflänsarna ser bra ut. Du kan ju lätt montera över dem på en större fläns genom att montera den du har nu på den. Fortsätt proppa in fler dac-chip. :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/26 :  10:27:04  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det verkar bli mer mekanik än elektronik av detta bygge!
Jag skall försöka få till en bättre kylfläns till dacarna idag + ordna till en biffigare strömförsörjning.
Någon som har erfarenhet om det är lönt att köra 18st dacar istället för 9st ?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/26 :  10:27:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant. Jag har hört en NOS-dac med 1543 som Time släpade hit en gång. Den spelade ju ganska bra men behövde moddas i utgången för det var för dåliga kondingar där.
Kasras 1541-bygge är bland det bästa jag hört, den är också non-oversampling.
Det ska bli intressant att läsa ditt omdöme om denna som du bygger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/26 :  18:06:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
quote:
Någon som har erfarenhet om det är lönt att köra 18st dacar istället för 9st ?


Har du somligger så varför inte? Det drar lite mer ström och blir lite varmare. 440mA 8V är inte så mycket även om det blir det dubbla. Men mekaniken verkar ju inte vara den svåra biten. Ja inte elektroniken heller för den delen. Du kan väll testa. Det skall inte bli sämre tycker man. Dessutom blir det ju lite tuffare - Och det gillar ju :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/26 :  18:59:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Dessutom blir det ju lite tuffare

-Var det en handske som just föll till marken!?

Utmaningen är antagen!

Det blir till att jobba lite med fräsen ikväll, så får vi se hur "tufft" det blir!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/26 :  22:11:33  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter Vemsoms uppmaning blev det till att fräsa ut en ny kylfläns till DACarna.



Hoppas kylningen räcker till, för det lutar åt 20 x TDA1543!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/26 :  23:29:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
quote:
-Var det en handske som just föll till marken!?

Utmaningen är antagen!


UNDERBART! tack :)

Det var inte tänkt som en utmaning, men den välkomnades varmt.
Tycker de nya flänsarna ser toksnygga ut! Skulle inte de räcka kan du skruva fast en stor kylfläns a la klass A-slutsteg bakom... Var det där en utmaning till? ;) Nädå.

(Nu vet jag inte om jag var ironisk eller ej

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/27 :  09:15:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur får du över värmen i flänsen när kretsarna är stackade? Ser inte riktigt hur du gör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/27 :  12:15:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
DACarna kläms fast i kylflänsen m.h.a. en fyrkantig metallbricka och med lite sillikonfett mellan chip och aluminiumflänsen.





Det blir varmt! Drar ~1A vid 8V.

Har lyssnat lite via X-can och Sennheiser HD580 lurar - tveksam till om det är värt det extra besväret med alla chippen!

Tror 8st är ganska lagom med tanke på kylning, strömförsörjning o.s.v.

Jag labbar vidare, så får vi se vart det landar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/28 :  21:16:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Projektet har gått trögt!
Att jobba i verkstaden på nätterna har sina avigsidor.
Fick brusfenomen och lågt gain i DACen som spårades till konstigheter i den ena "stapeln".
Inga kortisar eller avbrott hittades, så det blev till att montera isär och mäta upp DAC för DAC.
Alla var hela - Que
Well, well - monterade ihop sakerna igen och viola!! - nu spelas det äntligen "ren" musik!
Funderar på att bygga en RCA-switch, så jag kan göra snabba A-B jämförelser mellan DACar med olika antal TDA1543.
Bygget fortsätter.......

/R




The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/30 :  22:45:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har nu gjort ett prototypkort till DACen med nätdel (från början).



Kretskortstrafon visade sig dock vara lite för klen => nätbrum!

Byglade över trafoledningarna och satte dit extra kondingar för säkerhets skull.
Kör nu med en 12V eliminator och inget brum hörs längre.

Denna DAC är med 6st TDA1543 och tänkt att användas tills jag bestämt mig om jag skall göra ett riktigt kort + låda till 20-DACen eller inte.
20-DACs varianten är bara labbkopplad (skatbo) och behöver bättre kylning för att klara längre lyssningstillfällen. Skall köra lite A/B-tester och se om den blir värd ett eget kort eller inte.

Under morgondagen skall kortet till 6-DACs-varianten förhoppningsvis in i en låda och göras lite mer permanent.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/07/01 :  02:50:23  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
ser härligt ut kvANTITET BLIR KVALLITET.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/07/01 :  02:51:09  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
och jag kom åt "caps lock".

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/07/01 :  22:19:09  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Satte in DACen i en halvprovisorisk låda idag.

Lådan och plåtarna skall eloxeras om vid tillfälle, men med tanke på utvecklingstiden tills nu - så lär det dröja!

Innanmätet:



Baksidan:



Spelandes i elverkstaden:



/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/01 :  22:54:34  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Man skulle ju kunna säga att denna DAC är ren stapelvara..men det betyder ju inte att ljudet inte är bra...tjusig låda förresten

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/07/11 :  14:04:26  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
konstruktionen verkar likna DDDac1543. Snygg lösning med kylningen. Räcker det för att hålla 1543 kalla? Du är inte sugen på att börja sälja kit. vore koolt med en svensk dac!!

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/11 :  14:50:13  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
440mA för 9st verkar rimligt eftersom DDDAC-Doede berättade att mina 12st ska dra 600mA.

Han säljer kits för 24 och 60 stycken också, och föredrar 60 framför 24 =)

Gordon Rankin från Wavelength Audio föredrar 1st + rörbuffersteg.
Så här kan man också buffra: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7005.html


Kanske är strömförsörjningen den svaga länken vid det här laget, när du jämför parallellkopplade chips?
Själv blänger jag snett på den lilla "batterieliminator" som fortfarande agerar strömförsörjning till min DDDAC.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/07/11 :  16:35:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hasse / Ronnie:
Ja, det går ju inte att göra mycket enklare med en sådan här lösning!
Har tittat på hur orginalet är uppbyggt och de olika "cloner" av denna som finns på nätet.
Min prototyp är väl en blandning av dessa kan man säga.
Har kört med 2.2k / n x TDA1543 för R-load och 1.5k / n x TDA1543 för V-ref, 5V till CS8412 och 8.3V till 1543'orna.
Kylningen för 20st TDA'er måste förbättras om man skall lysnna några längre stunder.
Som nätdel till min 20-variant, har jag använt mitt gamla 5A labbaggregat och det bör inte vara den svaga länken!?
Till DACen med 6st TDAer , använder jag en stabiliserad 12V/2A "väggbula" som har helt ok rippel.
Skall testa lite mer ingående vid tillfälle, då det vara ganska sent på natten förra gången + bygga en riktig stabiliserad nätdel och jämföra.
Finns intresse , så går det säkert att sätta ihop ett par kit.

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/02 :  11:59:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jisses vad den där spelade på träffen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:38:59  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Vad kostar det att få ihop en sån?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/03 :  00:20:19  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Precis en sån vill jag ha!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/03 :  09:32:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Stickan: Vi håller på att sätta ihop ett "kit" för denna eoJeud-DAC.
Pris rör som om max. 1000:- för komponenter & kort (exkl. låda och nätdel!)
Vi får se var vi landar, så mer uppgifter kommer!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/03 :  11:09:36  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Härligt McGyver!!


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000