HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nytt slutsteg, cd och kablar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/27 :  20:54:40  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Jag har nu pensionerat mitt Dynamic Precision Pa 4000 Hr slutsteg.
Jag ville egentligen ha ett Dynamic Precision 5.52 Hp men slog istället till på ett annat steg
i ganska exakt samma viktklass.
Här en bild när steget ligger i bilen och väntar på att få se sitt nya hem.




Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2006/06/28 12:03:21

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/27 :  21:11:38  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Så här såg anläggningen ut strax innan uppgraderingsdjävulen fick klorna i mig.




Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/27 :  21:29:01  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Så här fint fick mitt Dynamicsteg plats i min hemmasnickrade bänk.


Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/27 :  21:53:22  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Så här ser det ut i lyssningsrummet nuförtiden.
Steget är alltså ett Krell fpb 600c.
Det var inte lätt att få detta uppför trappen.
Vikten ligger på 82 kg.

Stereotypen
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/06/27 :  22:26:23  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Läckert
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/27 :  22:46:11  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Lite fler bilder.


Den uppmärksamme kan kanske se vilken modell det är på den nya Cd:n


En Audio Aero Capitole med inbyggt försteg och analoga ingångar. Denna ersätter en Class'e cdp 1.5


Högtalarna är mina Wilson Watt/Puppy 3.1 som har hängt med ett bra tag nu.
Dessa har den nya titaniumdiskanten och nya original mellanregister och basar.


Så till sist högtalarkablarna som är Synergistic Research Resolution Reference med aktiv skärm som ersätter en gammal MIT mh 750 shotgun

Stereotypen
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/06/28 :  08:27:35  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Mmm, läckert!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/06/28 :  08:44:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Tjusigt ! !

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/06/28 :  12:14:02  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Wow! Det kan man ju kalla uppgradering!
Seriöst! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/28 :  12:29:22  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Tack skall ni ha

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2006/06/28 12:37:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/28 :  13:00:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur skulle du beskriva skillnaden mellan Dynamic Precision och Krellen? Och - är du nöjd med ljudet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/28 :  17:31:24  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Bernt:
Dynamic Precision är ju egentligen mitt favoritmärke när det gäller förstärkare och egentligen var jag ute efter ett dp 5.52 HP när jag såg annonsen på denna Krell.
Jag funderade lite fram och tillbaka, tänkte på andrahandsvärden osv och bestämde mig till slut för Krellen.
Skillnader som jag ser det:
Krellen har en oerhörd kontroll över alla skeenden i musiken.
Den känns helt ofärgad och på det viset kanske lite "tråkig" i karaktären men när man lyssnat en liten stund så känns det bara rätt. Den har helt enkelt inga hyss för sig överhuvudtaget. Den känns väldigt homogen i alla register, inget alls som sticker ut.
Vid stora dynamiska utbrott håller allt ihop och inget "ballar ur". Ingen vasshet överhuvudtaget.

Dp har ju också kontroll på grejorna men den känns lite mer "utflippad" i ljudet.
Ljudbilden känns inte riktigt lika homogen som med Krellen och den kan vara något skrikig i de övre registren när man pressar den. Detta jämfört med Krellen alltså.

Jag är kort sagt mycket nöjd med Krellen och det känns som den kommer att ha sitt hem här länge!

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2006/06/28 17:32:44
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/28 :  18:11:15  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
mmmm, Pioneer Elite
Men de andra sakerna är också fina

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/06/28 :  18:19:29  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Fast den (S)Krellen är la ett par årtal nyare än vad din DP var? Det har ju hänt en del hos båda de märkerna senaste åren... (Har haft förmånnen å fått jämföra några Krellar mot dp av olika valörer och Krell har på fått ett högre anseende i mina (!) ögon på senare år... fortfarande tycker jag att de äldre dp-modellerna är mer "bang for the buck", men med dagens prissättning på dp så...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/06/28 :  21:29:19  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Harligt! Det är ett underbart steg Hade faktiskt själv tankar/planer på ett liknande steg för ett tag sedan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/29 :  07:54:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
CC, det var lite därför jag undrade. Verkar som Krell skärpt sig, det är bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/29 :  15:37:40  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
WOW, det kallar jag tung hifi!
Alltid varit svag för Krells stora slutsteg..

Tror du att den orkar driva mina horn?

Och CD/pre från Audio Aero går ju inte av för hackor heller!

Som sagt: WOW! Och grattis!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/29 :  16:21:01  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Ja Krellen är från -00 så den är ju lite nyare än Dp steget.
Kanske skall tillägga att jag tycker dp steget är ett fantastiskt bra steg, säskilt med tanke på för vilka pengar man kan få dessa för och när jag skrev att det kan låta skrikigt så var det för att beskriva skillnaden mot Krellen i mitt system.
Jag har provat dp A1s och det lät grymt bra!
Jag hade antagligen suttit helnöjd med ett sådant men när Krellen dök upp på annons så blev det den ändå.

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2006/06/29 21:39:21
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/29 :  16:26:09  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Muse:
Det kanske skulle vara lite overkill på dina horn

Stereotypen
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/30 :  08:45:50  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
quote:
Det kanske skulle vara lite overkill på dina horn
Ja, man skulle nog inte ens våga röra volympotten!
Spelar 0,4W(klass A)och 27W(klass AB)med gott resultat.

Men åter till din anläggning:
Vad har du för känslighet på dina Wilson?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/06/30 :  09:57:27  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Känsligheten ligger på 93db men de går ganska lågt ner i impedans i basen (2ohm).

Stereotypen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000