HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Konsert 3 juli med Diana Krall
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/04 :  22:38:50  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Jag tog ledigt 2 dagar för att gå på en konsert jag väntat på länge.
Det var varmt och givetvis ville inte luftkonditioneringen i bilen fungera ordentligt så efter resan blev det skönt med ett dopp i Siljan.



Därefter en god måltid.




Huset som vi bodde i över natten. Mer Dalarna kan det knappast bli.




Så var det dags, ned till Dalahalla och en konsert med den här uppsättningen piano, bas, trummor och gitarr.




Här har konserten startat. Javisst, Diana Krall med Anthony Wilson gitarr, John Clayton bas, och Jeff Hamilton på trummor



Diana Krall och John Clayton



Vid ett tillfälle vände sig Diana om och lyssnade till sitt band



Jeff Hamilton





Anthony Wilson



John Clayton bas



Samspel mellan Diana Krall och John Clayton



Det var varmt



Konserten slut





Dalhalla



Hur var konserten då?
Givetvis fantastisk musik med så duktiga musiker. Diana Krall sjunger otroligt bra. Personligen tycket jag valet var låtar var lite snällt.
Många kända stycken som jag kände igen från hennes tidigare skivor. Några låtar ifrån hennes skiva, "The girl in the other room" hade gett mig en större variation. Ibland fick jag en känsla att det gick lite på rutin, Jag hade hoppats på mer nerv och närvaro ibland. Flera gånger kom jag på mig själv att jämföra med "Live in Paris" som engagerar mer. Ljudet var jättbra därfrån jag satt på nionde raden. Akustiken är verkligen fantastisk i Dalhalla. John Claytons bas återgavs fint och bra långt ner i registret. Några gånger kom jag på mig själv att fundera om jag skulle få samma djup hemma med mina ZU Tone, eller om jag skulle måsta ge mig på en subbas till slut. En jättefin konsert var det, men den lämnade en liten fundering kvar om hur det skulle vara när dessa musiker spelade med 100% inspiration och nerv.

Bakom sökaren och tangentbordet

/Ockham

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/07/04 23:02:49

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:00:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul repotage.

Tack

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:04:55  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
Ockham, trevligt med dina bilder och kommentarer, lär vara fin akustik där eller hur?
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2006/07/04 23:09:15
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:18:25  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Hur mycket folk var det?

Tack för bilderna.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:22:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Oh TACK!!!!!

Vad trevligt!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:37:00  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
kme, akustiken var fantastik, ganska många roade sig med att med hjälp av allehanda ljud (Innan konserten) testa akustiken. Det hade varit intressant och höra en röst utan förstärkning från scenen. För mig var främst känslan av bra närvaro i ljudet slående.

Termintor, Dalhalla rymmer visst 4000 personer, det var inte fullsatt men jag gissar ca 3000 personer.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/07/05 08:53:02
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:43:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Som sagt. Trevligt reportage! Aldrig fel med lite Krall.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/05 :  01:49:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ville gärna åka, men fick inte ihop allt som skulle göras i veckan, för att lösa det.
Tråkig "tröja" hon hade på sig,,, Värre än värsta mammakläderna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/05 :  01:54:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Värre än värsta mammakläderna.
Det kanske det är? Vem vet - hon och Elvis kanske har en bulle i ugnen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/07/05 :  08:46:41  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Tyvärr tyckte jag att det svängde till riktigt tajt o samspelt
bara ett par gånger, tex. på Irving Berlin låten.....

Annars tycker jag all denna solouppvisning från de mycket
duktiga o tekniska musiker tar ner tempo och sväng, och
många av dessa solon, och många var det! kändes en smula rutinmässiga...saknade "a case of you" mesta av allt...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/07/05 :  09:50:39  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Inga bilder på PA:t?
Kul reportage!
/Shaft
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/07/05 :  10:03:38  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Men va trevligt!

/Mattias
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/05 :  16:20:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
"A case of you" - Joni Mitchell-låten?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/07/05 :  16:34:27  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Just den!
Min favorit på live in Paris CD:n, men tyvärr spelades aldrig den...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:50:39  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Svenskans recensent var ju lyrisk, hmmm. Nåja Sitter och lyssnar på "Live in Paris". "A case.. " är underbar men introt på "Devil may care" är nog min favorit

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/07/05 21:52:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/05 :  22:10:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För de som inte orkar leta.

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_konsert/did_13116501.asp

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/05 :  22:20:03  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Här är DN´s
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=557557

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2006/07/08 :  15:27:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Bra reportage!Hade gärna åkt,bor ju ganska nåra,men det stöp b.l.a på biljett pris,måste ju byggakanske nästa gång.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:38:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Smarrigt värre! Det verkar ha varit en riktig femetta!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000