HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 el_mariachi bygger MTM **Del II planlegges**
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/15 :  22:31:17  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
Dette blir da tråden om mine nye høyttalere, tenkte jeg skulle knipse noen bilder underveis jeg også da. Det vil nok ta litt tid før de blir klare, håper å få de ferdige til høsten.

Har ihvertfall fått startet på snekkringa.

Hva kan dette være?



Et foto til




Hva kan det her bli da?




Det går da fremover...



Jaha, slik blir det.........




Kommer tilbake med mere senere.


Disse boksene skal dempes med asfaltplate og skumgummi innnvendig og etterhvert bestykkes med Seas W18EX001 og B&G neo 3pdr.
Filteret er designet for ekkofri flat respons. Delefrekvensen er 2,5khz med 24db avrulling

Når det gjelder finish så vet jeg ikke helt, foten blir nok grå for å mache et DIY "flexytable" som anlegget står i.
På selve høyttaleren drømmer jeg om sort blank lakk, litt ambisiøst kanskje, med tanke på grunnarbeidet det krever.


el_mariachi bygger MTM



Edited by - el_mariachi on 2007/01/15 19:13:14

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/15 :  22:32:19  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
Ja da må jeg vel oppdatere tråden med dagens gjerninger da..........

Var på Biltema her om dagen og investerte i litt "kvalitetsverktøy", til den nette sum av kr.398 fikk jeg altså en håndoverfres i
koffert med 8 freser,spennhylse for seks og åtte milimeter tange og diverse annet som er kjekt å ha.
Har ikke sjekket kvaliteten på fresene enda men selve fresen fungerer helt greit, enkel å bytte stål i osv. det er en ting som er litt irriterende da,
det hjulet på siden som man kan forhåndsstille fresedybden med har tommeskala istedetfor millimeter!
Ellers helt ok til prisen.




Fresing av hylleporter går som en drøm



Nesten iallefall, lageret på enden av kantfresen løsnet gitt, så jeg kom litt ut av kurs, heldivis ikke værre enn at jeg kunne sparkle litt og frese på nytt.



Prøvemontert baffel, begynner å få litt intrykk av hvordan det blir nå......



Sirkeljigg må man ha, DIY selvfølgelig.



Slik ser det ut når den er montert, da er det bare å borre hull i plexiglasset så man får ønsket diameter.



Slik ser den ut i bruk



Fortsettelse følger...............


el_mariachi bygger MTM



Edited by - el_mariachi on 2006/07/16 09:58:24
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/16 :  06:44:16  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
AH!
Plexiglas! Varför har man inte tänkt på det själv? Det är ju bara att fräsa ut ett spår på 3-4mm i mitten och vips så har man en fräsmall med ställbar diameter.

Edit
Välkommen

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/07/16 06:44:49
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/16 :  08:53:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
el_mariachi:

Ser ju fint ut...vad nyfiken man blir på vad för "bestyckning" högtalaren skall få..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2006/07/16 :  09:21:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Gillar designen på reflexrören!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/16 :  09:57:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Håller med de andra. Ser schyst ut.
Blev snyggt med reflexmynningarna med rundade kanter

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/16 :  10:00:11  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
quote:
el_mariachi:

Ser ju fint ut...vad nyfiken man blir på vad för "bestyckning" högtalaren skall få..


Høyttalerene skal under høsten bestykkes med Seas W18EX001 og B&G neo 3pdr.
Filteret er designet for ekkofri flat respons. Delefrekvensen er 2,5khz med 24db avrulling


el_mariachi bygger MTM



Edited by - el_mariachi on 2006/07/16 10:01:48
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/07/16 :  19:17:22  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ska bli intressant att följa detta. De element du ska använda är bland de bästa i mitt tycke. Använder själv Neo3PDR i en MTM men då med W22EX och en delning på 1440 hz. Neo3 måste vara en av de diskanter med bäst "value for money" som finns.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/16 :  19:29:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Länkar till elementen?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/16 :  20:00:34  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
quote:
Ska bli intressant att följa detta. De element du ska använda är bland de bästa i mitt tycke. Använder själv Neo3PDR i en MTM men då med W22EX och en delning på 1440 hz. Neo3 måste vara en av de diskanter med bäst "value for money" som finns.


Har du bassreflex eller sluten låda?
Hvilken branthet har du på filteret når du deler så lavt?


el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/16 :  20:02:35  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
quote:
Länkar till elementen?


http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2005-06/W18EX001E0017.pdf

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//neo3pdr.pdf


el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/07/16 :  21:41:17  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag kör dipol med W22orna och Neo3 är monopole med bakstycket intakt. Delningen är aktiv och 4'e ordningen (elektriskt). Tycker det funkar mycket bra och jag kan inte höra att de är ansträngda. Har tidigare provat SS9700, Seas 27TBFC-G och Dayton RS28A.


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/07/17 :  16:55:28  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag hade inte delat så högt upp som 2,5kHz när man tittar på seas mätningen.
Gärna under 2kHz. Om Neo klarar av att leverera effektnivån som du vill ha.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/07/17 :  19:07:00  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag hade inte delat till det Seas-elementet över huvud taget! Det var en bedrövlig frekvensgång och nog måste det finnas bättre element än så.

Vad är det som lockar med nämnda element?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/17 :  19:12:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
klart intressant! mer bilder tack :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/07/17 :  21:03:01  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
MatsT: Det som lockar med Excel-elementen är att de låter utmärkt! För att de ska göra det krävs dock en låg delning, förslagsvis <1,5khz för W22 och <1,8khz för W18.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/17 :  21:30:28  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
quote:
Jag hade inte delat till det Seas-elementet över huvud taget! Det var en bedrövlig frekvensgång och nog måste det finnas bättre element än så.

Vad är det som lockar med nämnda element?


Ting virker ikke altid slik det ser ut på papiret, dette elementet låter nok veldig mye bedre enn det man skulle tro ut i fra spesifikasjonene (frekvenskurve)


el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/17 :  21:31:18  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
I ettermiddag har jeg frest ut hull/forsenking til elementene.



Freste også ut "lommer" på baksiden, vet ikke om dette har noen effekt?
Fint hvis noen kunne komme med kommentarer til dette.




Det støver noe helt j****g av mdf'n når man freser i den, hadde ikke flere støvmasker heller



el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/17 :  22:00:28  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Man blir grön av avund ..ser ju riktigt proffsigt ut

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/23 :  22:24:24  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
Ja, får vel oppdatere dere litt på prosjektet mitt da.

I dag hadde jeg planlagt å få i dempemateriale og få montert baffelene.

Det gikk helt greit å få skåret asfaltplatene og limt inn disse, de var selvklebene. Så det var bare å putte dem inn, brukte varmepistol for å myke de litt opp slik at de la seg godt inntil kabinettene.

Jeg bruker skummgummi som dempemateriale, den var jo grei og skjære med "olfa"kniv og stållinjal. Men selvfølgelig ble det litt for lite :(
Så da blir resten av dagens gjøremål utsatt til i morgen, håper jeg.

Jeg trenger snart teknisk veiledning vedrørende lakkarbeid, er det noen her som kan drive litt support på det?

Anyway, her er et bilde da.



el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/25 :  20:37:09  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
En liten oppdatering.

I dag fikk jeg hentet den manglende skummgummien og satt den inn i kabinettene.



Og da fikk jeg limt på bafflene.



Slik ble foten til høyttalerene.



Har frest 45` på alle synlige kanter.



Hva kan dette være?



Her er andre enden. Det er nærbilde av den ene porten. Dette er inne i kabinettet.



En liten gjettelek til slutt, en av disse koster 430kr og den andre 99kr. Gjett hvilken?



Og ikke nok med prissjokket på håndavretteren, når jeg i dag fikk fakturaen på de kappede mdf-platene holdt jeg på å gå rett i bakken.
De hadde fakturert kr780 +mva for mdf'n, og det var jo forsåvidt til å leve med. Men det som liksom tok kaka var at de også hadde fakturert FIRE TIMER for jobben!
Det syns jeg var litt vel drøyt, vet hvordan jeg skal forholde meg til dette, får vel ringe å klage?

Jeg mener, HVOR LANG TID KAN DETTE TA MED DET FETE KAPPEUTSTYRET?

Vel, vel. Nå begynner i værtfall den kjedelige delen av jobben sparkling og sliping, sparkling og sliping, sparkling og sliping, sparkling og sliping, sparkling og sliping osv. før jeg kan male føttene og lakkere kabinettene.

Følg med videre


el_mariachi bygger MTM



Edited by - el_mariachi on 2006/07/25 20:38:37
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/26 :  02:38:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
el_mariachi Stabilt bygge du håller på med, hoppas det låter bra

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/26 :  20:56:22  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
I dag startet sparkling og pussing, skikkelig møkkajobb.
Men det må jo gjøres, så da er det bare å stå på.

Ble ikke noe særlig med fotografering i alt støvet.

En ting er sikkert i hvertfall sikkert, den niognittikroners slipemaskinen fikk kjørt seg.

Her er en side helsparklet



EDIT: Bare for å nevne det, arbeidsrommet mitt er 2,2 X 3,4 meter minus plassen som arbeidsbenk, hyller og arbeidsbord tar.

Ikke akkurat god plass med andre ord.


el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/29 :  18:44:08  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
Sånn, da er sprøyteplasten på.

Det ble så jeg tok 45* på alle kantene, kom fram til at det ble penest å se på, og enklest å få slipt

Sånn ble det:



el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/07/30 :  20:25:09  Show Profile Send el_mariachi a Private Message  Reply
Fikk på første strøket med lakk i dag, Jeeeeeeeze, det ble jævlig

Trøsten er jo at det skal på et strøk til, og så skal det jo slipes og poleres, men alikavæl! Blir en del sliping av det her gitt.

Ikke fornøyd akkurat



el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/07/30 :  20:29:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Svart högglans är svårt. Det ser inte så farligt ut på bild. Du får nog ordning på det efter lite slip och lack.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000