HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur förvarar ni era LP skivor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/08/01 :  18:46:55  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Frågan gäller alltså hur ni förvarar era vinylskivor?

I skivbackar, i bokhyllan eller på golvet?

Jag är i behov av att hitta en smidig lösning på förvaring eftersom min skivsamling växer FORT av nån anledning...

"Skit in - Skit ut"

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/01 :  18:51:49  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Den här verkar ju helt ok



159:- och rymmer ca 100 lp-skivor

www.granit.com
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/08/01 :  19:03:08  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
IKEA´s bokhylla "Bonde" med mellanvägg. Stabil, snygg och sväljer en stor mängd LP.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2006/08/01 :  19:57:00  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Jag har en IKEA Expedit som rymmer minst 1200 skivor


torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/08/01 :  20:30:49  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Hmm, IKEA har verkligen en hel del att välja på... Och allt verkar vara framtaget för att LP skivor ska passa perfekt. Särskilt deras LACK serie verkar ok, en hel del att välja på som sagt.

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2006/08/01 20:31:11
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/01 :  20:58:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Hrm..... Läskbackar på golvet. Skall hitta annan lösning dock.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/01 :  21:01:47  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Av bekvämlighet förvarar jag mina i backar.
Skivan stoppar jag i ett nytt innerfodral och lägger den, bakom skivomslaget, i en plastficka.
Både plastficka och innerfodral har öppningen uppåt.
Har också lagt in såna där avdelare-blad märkta från A till Ö, som finns i backarna i skivbutiker.
Enkelt att bläddra fram till rätt skiva och bara lyfta upp den utan att dra ut några fodral!

Bästa pris på ytter- och innerfodral samt avdelare hittade jag hos www.recordfinders.com

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/08/01 :  21:27:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
I Bokhyllan. Om man har många LP skivor så blir det rätt tungt och hyllplanen måste tåla det. Har haft några "bokhyllor" som inte höll ( plastbitarna som skulle hålla hyllplanen bröts sönder). I dag har jag en Ikea hylla som hette Princip (tror jag) men jag har modifierat hyllplanshållarna. Och lagt en list bakom skivorna, dels för att förstärka hyllplanet , men även för att skivorna skall stå jämt.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/01 :  21:31:28  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ikea billy 80*102

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/01 :  21:50:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Har Ikea Lack stående på högkant och det funkar helt lysande


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/08/01 22:54:10
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/08/01 :  21:57:08  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
IKEA Journalist. Rymmer några tusen skivor när den är 4 meter bred och det behövs när man köpa skivor så billigt. Kolla tråden i Bildreportage "Hemma hos Bo Hansson".

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/02 :  08:45:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
IKEA Bonde använder jag. Passar perfekt till vinyl.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/08/02 :  09:14:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Precis som UD har jag en IKEA expedit. Den är praktisk och rymmer mycket.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:24:16  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Expedit verkar riktigt lovande, såg att den även fanns i en halv version. Alltså två hyllor istället för fyra. Bra pris var det också.
Tyvärr verkar det svårt att få in den i vardagsrummet pga. WAF men i hallen kanske....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:31:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Ikea har en som heter Magiker åsså som är himla bra.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:47:15  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Machine
Ta en titt på Bonde också. Tror att det finns fler alternativ med den än men Expedit.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/08/02 :  14:11:04  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Ja, Bonde såg även den bra ut men lite dyrare och så verkar den inte finnas i mörkt utförande.

Idag står mina skivor i en Billy bokhylla, det blir först och främst väldigt vingligt när man bläddrar bland titlarna och för det andra så sticker skivorna ut flera centimeter från hyllans front....

Jag har en mycket förstående sambo men eftersom vi är ganska trångbodda, (ca 55kvm), så är smart förvaring mycket viktigt. Hon står ju trots allt ut med en stor stereo som tar upp mycket av vardagsrummet, så media förvaringen får jag försöka kompromissa med henne om.

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2006/08/02 14:11:42
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/08/02 :  15:39:46  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
Machine: Bonde finns i mellanbrunt och dubbelbokhyllan kostar 1795:- mått72x218 och har en bra infästning av hyllplanen som är A och O för den rätt stora belastning som en vinylsamling ger. Dessutom är hyllornas längd begränsad och ger stabilitet där många andra typer av förvaringshyllor får "svankrygg" snart nog. Nej jag jobbar inte för Kamprad, men har ett förflutet i möbelsvängen.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/02 :  17:04:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kör med samma variant som ud, IKEA Expedit, men halva storleken.

Stabil.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/02 :  21:10:13  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Jag har oxå en IKEA-hylla som jag inte kommer ihåg vad den heter. Den är nog 12-13 år gammal å någorlunda stabil men hyllplanen bågnar rejält å skivorna vill gärna ramla ut åt sidorna. Fast nu är den fylld till bristningsgränsen å högarna jämte börjar växa så den där Expedit kanske man ska ta sig en titt på.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/08/03 :  22:52:31  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
För maximal flexibilitet finns det väl inget som slår "Flexihyllan" med alla dess varianter?

J. Ullberg
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/08/04 :  02:19:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
IKEA verkar hittat en nisch, med alla lämpliga varianter. Jag har mina i en äldre IKEA-hylla. Niklas. Ingen bild bifogas, då jag inte tror den längre finns kvar i sortimentet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/04 :  07:57:42  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Machine

Titta i nya IKEA-katalogen. Har kommit en hel del nya hyllor som klara LP-storleken. Hur nu detta kommer sig? Känner IKEA av vinyl-renesansen? :)

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/04 :  08:05:05  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Har också en Niklas, precis som miaber.

Funderar lite på en Expedit dock. Mest för utseendets skull.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2006/08/04 :  10:17:53  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Även jag har en expedit

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/08/04 :  11:56:38  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag köpte också EXPEDIT när det blev fullt med skivor på mina bokhyllor i arbetsrummet och vardagsrummet och den bokhyllan - som nu nästan är full med skivor - har jag i köket

Jag har en kompis i Schweiz och jag gillar hans skivställ där man lätt kan bläddra bland skivorna



Min egen förvaring liknar hans men är inte lika praktisk



Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000