HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 RIIA till högnivå MC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

minel
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/08/27 :  11:22:13  Show Profile Send minel a Private Message  Reply
Jag har en högnivå MC som enligt spec skall lastas med 47 kOhm.

Någon som har erfarenhet och vet om det är bättre att köra i MM-läge
eller MC om RIIA:t går att ställa på ett par kOhm i MC-läge?

Jag skall köpa en RIAA och funderar på om jag skall köpa ett som som är
inställbart upp till 2-3 kOhm. Tappar man i frekvens om man kör i MC-läge?

Mvh
/Mikael

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/27 :  19:46:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Hej Minel!

Har varit med om en liknande sits och redde inte ut det utan lyssnade mig fram till att MM med 50kohm lät bättre än MC.

Men rekommenderad last för pick-upen brukar ju vara ett stort spann, inte en fix last.

Vad är det för pick-up?
Vad är det för riaa du funderar på?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

minel
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:24:05  Show Profile Send minel a Private Message  Reply
Hej Calle!

Det är en Van den hul mc two special. I specen står det 47 kOhm ner till 1 kOhm.

Funderar på Primare, har Primare förstärkare, Clearaudio, Lehman eller Music Fidelity.
Även Nuvistor kan vara aktuell. Trichord är rekommenderad i en annan tråd och den låter också spännande.
Har inte bråttom, vill att det skall bli bra.
Är nyfiken på vad Audionet kommer fram till i sitt sökande.
/Mikael
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/27 :  22:19:27  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Med den pick-upen har du mycket att välja på som kommer bli kanon, men det är inte säkert att det Audionet satsar på blir rätt för dig, det är en helt annan pick-up. Men visst är man nyfiken, det är många och LÅNGA tester han har gjort nu.

Skall även bli kul att se vad du kommer fram till

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000