HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi i Hongkong...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/08/19 :  19:17:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Sorry Niklas, inga JBL-element denna gången...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/08/19 :  19:29:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Niklas, förresten, är inte Bryston något för dig?

Dags att lägga i en växel till i detta reportage.

Nåväl, jag började bli van vid +20 våningars höghus med HiFi-butiker på varje plan så jag klev in i hissen och åkte upp ett par våningar och höll på att snubbla när jag klev ur hissen...

Ja falla pladask altså...

Jag hamnade hos Jadis, Ayre, Proac, Solidtech, Pathos, Bryston, ... återförsäljaren.

ED: Stavfel...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:00:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Butiksinnehavaren var rätt cool så jag botaniserade lite med min kamera...

Bryston 4B SST, Niklas något för dig?

Det var dags att slå på känslofiltret för att inte falla baklänges av alla go HiFi igen.

Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:08:37  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Lite Off-topic men det var en snygg IKEA matta på en av bilderna

Pac, tack för helt underbara bilder.

Edited by - Prism on 2006/08/19 20:09:21
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:09:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

"fattiga" kina uppvisar hifi som vi "rika" svenskar inte ens hittar i våra butiker här... Inte ens bilder finns förutom i en o annan stereophile man blädrar i...

Ja herregudars. Vart är världen på väg ...

Detta är fasiken så kul så man kan knappt slita sig från skärmen i väntan på mera bilder o text....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:48:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
"fattiga" kina uppvisar hifi som vi "rika" svenskar inte ens...

Mayro, jag vet att det börjar bli valtider men du får göra dina politiska reflektioner någon annanstans. Här är hör de inte hemma.

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:53:25  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Wow, vilket intressant och kul reportage du gör Pac Man sitter ju som fastklistrad framför skärmen iväntan på fler bilder och kommentarer

/Cyber
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/19 :  22:40:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Det var inte menat som det tolkades. utan just att jag trodde inte kina hade sååå mycket kosing så det fanns dessa nivåer i sådana mängder... Så ingen politik alls menades ifrån min sida.Så hoppas dessa ord rättar till missförståndet...Du vet jag aldrig i världen har någonsin förpestat något repotage någonsin med sådant. ledsen om du läste mig så. Men dessa ord rättar till det hoppas jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/19 :  23:27:45  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
PAC, kunde du lyssna på några prylar?

Påminner mer om snabbköp än om hifibutiker......

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/19 :  23:44:06  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Har mayro missat att det bor mer än en miljard människor i det där landet, några av dem borde ju ha lite kosing att göra av med.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/20 :  00:18:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Drbob.
Jo faktiskt tänkte jag knappt så långt. Själva mängden av hifi var så fundamentalt stor.

men nu har man lärt lite mer om detta land långt bort...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2006/08/20 :  02:56:20  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
christopher: Audiospace är väl ändå ganska så känt, eftersom den medverkade i filmen Infernal Affairs som gick till o med här i Sverige

Generellt är det billigare med US och Japanskt Hifi, ska man köpa europeiska märken ska man, just det, köpa dom i Europa.
Beg är väl det som är mest bang for the buck.

För att klargöra en sak, Hong Kong tillhör Kina, men fungerar som ett eget land, endast militär och vissa utrikes frågor kan man inte styra.
Hong Kong har egna lagar, egen valuta, egen social välfärd, egen gräns, osv. Ja, Kineser som kommer från fastlandkina, måste ha giltigt pass för att komma in i HK.
Hong Kong människor är långt i från fattiga, som Mayro skrev, deras levnadsstandard kan mäta sig som vilken västeuropeisk land som helst, om inte högre.
Ex så är HK en av dom Ferrari, Rolls Royce, M-B, Porsche tätast i världen, och glöm inte att att en Ferrari som kostar 1 mille i Sverige kostar 2 mille i HK, dom har 100% tull. En Volvo V70 av en vanlig standard kostar 5-600 tusen.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/08/20 :  10:45:00  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
hehe en lite rättstavelse...dom heter Ayre inte Eyre :)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/08/20 :  11:27:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Har mayro missat att det bor mer än en miljard människor i det där landet, några av dem borde ju ha lite kosing att göra av med.

1,3 miljarder människor (1300 miljoner) varav mer än en kvarts miljon kineser är miljardärer!!!!
En miljardär i Kina är så gott som miljardär även i Sverige då den Kinesiska valutan är nästan likamed den svenska kronan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/20 :  11:37:12  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
grabbar..

Jag tänkte mig inte för.Klumpigt men ändå sanningen. Jag tänkte mig inte för. Jag tänkte INTE hongkong utan KINA i stort. Jag VET att hongkong inte är som resterande kina.. Jag bara tänkte inte och skrev för fort.. Snälla. Släpp det nu är ni bussiga. Annars får jag på skallen för mitt misstag att inte tänka pga att tråden blir infekterad av massa ot.

MVH
Tobbe.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/08/20 :  12:38:23  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Det är redan glömt! :)

//rillo

Edited by - IcedEarth on 2006/08/20 12:38:40
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/20 :  13:21:35  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Hong Kong borna är väl också de hästtokigaste i världen.
Finns ett antal banor och de lär ha över 50 olika hästtidningar.
Då får man betänka att innevånarantalet i själva Hong Kong motsvarar vad vi har i Sverige.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/08/20 :  16:29:44  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Mycket intressant bildreportage med finfina bilder

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:37:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, Hong Kong är ett magiskt ställe.

Vox: Jo, på några ställen var det uppställt så att det gick att lyssna. Men du har helt rätt i att man bör veta vad man vill ha när man kliver in i en av dessa butikerna.

Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2006/08/21 :  00:35:00  Show Profile Send traveller a Private Message  Reply
Riktigt bra reportage, tackar för det!

» Min anläggning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/08/21 :  07:31:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det fanns några representanter för Nordisk HiFi...

Electrocompaniet...

... och Solidtech fanns att tillgå. Som jag skrev tidigare är det roligt att tillverkare från våra breddgrader finner en plats där det är så hård konkurrens som i Hong Kong.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/08/21 :  07:50:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

När jag hade drägglat en stund på Jadis monoblocken var det dags att gå vidare.

Jag tog hissen ett par våningar upp och hamnade på ett ställe som jag nog aldrig sett maken till... Det första man gjorde när man kom in i butiken var att slå näsan i ett par hyllor som inte går av för hackor!

Eller vad sägs on en hylla Accuphase...

..., en hylla Luxman...

..., en hylla McIntosh...

... och en hylla Cary?

Det fanns fler tillverkare i de hyllorna; Conrad Jonsson, EAR och TEAC/Esoteric hade var sina hyllor också om jag inte missminner mig. Jag får skylla det dåliga bildresultatet på ljusförhållandena...

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:44:01  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Herrejävlar vad mycket häftiga prylar. Hifi-Stället i Göteborg med all sin exklusiva hifi ter sig rätt beige i jämförelse...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/08/21 :  17:08:38  Show Profile Send Egill a Private Message  Reply
Priserna är i Hong-kong dollar antar jag och därmed motsvarande svenska kr? Lite lustigt med Accuphase-priserna som man ska multiplicera för att få fram.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/21 :  18:41:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Tungt reportage!
Hade Trollhättan city sett ut så där, hade inte Arken-mässan lockat något vidare.
Hur ser en HIFi-mässa i Hongkong ut Om man kanske där vill visa upp ett lite bättre utbud än det man ser ute i butikerna.

Men Pac, du kanske snart lägger dräparen, att du hittils bara varit inne i hongkongs motsvarighet till SIBA och El-giganten?
"Och nu lämnar jag lågprisbutikerna...."

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000