HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Systemdek för 220:- på Myrorna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/26 :  17:42:33  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Sprang på en skivspelare på Myrorna på lunchen igår.
En "Systemdek I 900" för 220:-.
Tänkte att ett sånt erbjudande kan man ju inte missa.

Har inte så mycket kunskap om märket mer än att det ska vara ganska OK.
En ganska spartansk spelare á la Rega eller Project, dvs ingen automatik eller så och varvtalsbyte sker "för hand".
PU:n är en "Goldring Epic II"

Två fel på spelaren.
1. En av fötterna saknas.
2. Nålen är sned.

Lite bilder:





Den sneda nålen.

Och nu lite frågor:

Är det en OK spelare?
Är PU:n bra?

Vad ska man göra åt problemet med foten som saknas?
Det enklaste är väl att ta bort de gamla fötterna och ersätta med något nytt.
Skulle vilja hitta en så billig och enkel lösning till att börja med.
Om det är någon som har något bra tips på vad man kan ha som fötter så mottages det gärna.

PU:n då. Byta nål vore ju smidigt men det kanske inte finns.
Om jag måste byta så skulle jag vilja ha ett vettigt budjetalternativ.
Typ max 1000:- med montering och allt men gärna billigare om det går.
Förslag på butik i Stockholm som åtar sig att ställa in och justera PU vid byte mottages gärna.

Har provspelat den och det låter inget vidare. Det distar en hel del och nålen spårar inte. Hade ju inga höga förhoppningar med tanke på hur nålen ser ut.
Testade lite olika nåltryck för att se om jag kunde få den att spåra men när jag testade ettganska högt nåltryck hände något märkligt; nålen for iväg inåt över skivan när jag sänkte ner den. Trodde att ett högre nåltryck skulle få nålen att gå "stadigare" i spåret. Förklaring?

En annan fråga:
Kolla på bilden som är tagen rakt uppifrån. Hela paketet med tonarmen verkar sitta lite snett, alltså inte parallellt med kanten på spelaren. Någon som vet om det ska vara så? Det borde ju i och för sig inte påverka avspelningen utan bara hur det ser ut.

Hoppas på lite input från alla vinylkunniga människor här.
Och som sagt, jag har inte tänkt att lägga ner några stora summor på det här. Måttot är att få igång den för en så liten peng det går, i alla fall till att börja med.

OK, bollen är upplagd! Låt höra.

Tackar på förhand!
/pegul







Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2006/08/26 17:52:01

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/26 :  17:49:38  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Kul fynd!

Du kan ju alltid byta alla tre(?) fötterna mot nya. Skruva i spikes eller nån gummifot från Clas Ohlsson el. likn.

Jag gissar att du tokhöjde nåltrycket så mycket att pickup-en red på själva nålarmen, och den är inte alls lika bra på att spåra som nålen :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/26 :  18:00:07  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply


quote:
Jag gissar att du tokhöjde nåltrycket


Testade nåltryck 1,5 - 2,5g.
Det var när jag testade 2,5 som nålen gled iväg.
Det såg dock inte ut som att nålen "fjädrade in" (eller vad man ska säga) så mycket med de trycket.

Hade en teori om att nålen pressar mot ytterspåret i och med att den är sned och att ökat nåltryck fick den att skutta inåt.

/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/26 :  19:23:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
SD fötter och en AT95 PU för 400 spänn borde vara en fin kombo

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/27 :  11:29:16  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Ja just det, en sak gällande fötterna.
De måste vara ganska höga så att spelaren kommer upp en bit från underlaget. Detta för att tallrikslagringen sitter med en stor "mutter" på undersidan. Muttern verkar vara ca 2cm hög. (Har inte mätt den, ännu)

Ska vända upp och ner på spelaren vid tillfälle och kolla lite noggrannare. Hinner inte nu dock.

Återkommer även med bild på hur lagringsinfästningen ser ut och de nuvarande fötterna.

Sen är ju frågan om man ska ska gå åt det hårda eller mjuka hållet med fötterna?

/pegul



/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2006/08/27 11:30:00
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/08/27 :  12:11:57  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Ta bort de befintliga fötterna och sätt dit hockeypuckar med dubbelhäftande eller vanlig häftmassa. Alternativt kan du lägga SD fötter i mellan. Byt pickup till ovanstående AT95 till att börja med.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/08/27 :  16:03:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Grattis till ditt skivspelarfynd

Angående Pickupen så är det bara till att byta nål eller pickup.

Vad det gälelr foten så får man vara försiktig. Om du har otur kan spelaren bli helt annorlunda genom fotbyte och i värsta fel helt ospelbar...

Orginalfötterna är säkert utprovade för att sitta där de satt. Att hålla på och byta fötter på en skivspelare skall man vara försiktig med. Det snackas mycket om SD, Markku gjorde mätningar på vad som hände när man lade in SD-fötter under en högtalare.

Här är hans sida där han presenterar det: http://www.mosaic.fi/markku/sweeptest.html

Kolla in egenresonanstopparna på de röda graferna! Om man fick samma fenomen på skivspelaren finns det risk att de fortplantar sig till nålen och därmed bli hörbart.

Sedan jag sett de där mätningarna är jag ytterligt försiktig med alla dämpkuddar och lägger enbart in sådant där man vet egenresonansen's beroende av vikten.

Om du inte får tag i en orginalfot så är nog mitt råd att sätta dit en hård fot av något slag.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/08/27 :  17:24:32  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Pac > Intressant det där med Markkus SD test, jag provade nämligen själv för ett tag sen på min Projekt RPM 5'a och fick stora problem med rumble och annat otyg. Men prova kan man ju alltid göra.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/27 :  17:51:10  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Här är lite bilder på undersidan.

Här är ena foten borttagen.



Detalj på foten. Ganska "simpel" konstruktion som antagligen aldrig fjädrat speciellt mycket.


Muttern som håller lagringen. Den sticker upp ca 23mm, men fötterna sticker bara upp 20mm?! Märkligt, undrar hur det har blivit så? Gummifoten har rört sig från ursprungsplaceringen på pluggen?
Det innebär att jag behöver högre fötter, för som det är nu går lagermuttern i bordet under.


Infästningen för tonarmen.



Funderar på om "HF-160" på http://www.svalander.se/shoppen/gummifot.htm skulle kunna funka?
En billig peng blir det ju i alla fall. Kanske liknade "stuns" i dem som de som sitter.

/pegul



Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/27 :  18:12:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
kollade gummifoten och tror att iom att foten är så pass stum innan att den kommer bli bra. Gissningsvis men tror att du hittat rätt iaf, byta ut alla fötterna isåfall om du skall byta.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/08/27 :  19:38:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Pac > Intressant det där med Markkus SD test, jag provade nämligen själv för ett tag sen på min Projekt RPM 5'a och fick stora problem med rumble och annat otyg. Men prova kan man ju alltid göra.


Jajamen, det är precis det jag menar. Egenresonansen i foten påverkar tonarmen i och med att den inte är avfjädrad. Precis de du upplevde med rumble kan mycket väl vara från fötterna. Detta gäller alla fötter som fjädrar och det blir beroende av hur tungt foten lastas. Tumregeln är: Ju tyngre last desto lägre resonansfrekvens på systemet. Det är en av av ett par anledningar till att skivspelare blir så hejdlöst tunga när man gör en "cost no limit"-konstruktion.

Pegul, är det gummi eller plast i foten?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/27 :  19:54:44  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply

Pac:
quote:
Pegul, är det gummi eller plast i foten?


De som sitter på spelaren är gummi.
De är inte solida utan gjutna som en "strut" eller "dysa" eller vad man ska säga.

De jag kollade på Svalander ser rätt solida ut. Vet inte om det kommer att bli för stumt eller kommer att funka bra.

Förresten, är det någon som vet vart man kan ladda ner en PDF eller bild man kan skriva ut på ett sånt där "stroboskopmönster" som man kan lägga på tallriken för att kolla hastigheten?

/pegul


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/08/27 :  20:04:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det finns på http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/27 :  20:16:13  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply

Tack, Pac!

/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/08/27 :  20:56:22  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
grattis till ett KUL fynd....

På typ myrorna kan man hitta mycket kul grejer

Byt nål och fixa fot... och säg vad du tycker om spelaren sedan...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:11:18  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Prova med hockeypuckar. finns för 10:-/st på www.hikmet.se

Den spelaren är ju idealisk att förstärka botten på. En 28mm tung ekskiva (eller annan tung skiva) som du holkar ur vid uppstickande delar och skruvar fast.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:22:42  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply


Har testat strobo-grejen nu. Laddade ner en PDF från sidan ovan och skrev ut. Ganska svårt att få till ett centrerat hål.
Hur som hälst går spelaren något för fort enligt den.
Mönstret rör sig långsamt, långsamt framåt.

Får se hur det låter när jag fått igång den.

/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/30 :  20:03:34  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Nu snurrar vinylen på den "nya" spelaren!
Det blev en helt ny pickup istället för ny nål. En AT110!
Hade troligtvis kunnat beställa en ny nål till den gamla PU:n men det skulle kostat nästan samma som en den nya. Ny nål skulle dröjt ett par veckor och det räckte inte tålamodet till.
Det blev helt enkelt den snabbaste och smidigaste lösningen på det hela. Hifibutiken runt hörnet.

Det blev även Sorbothane Dome-fötter att ha under spelaren. 3st som ligger "löst" med runda sidan upp.
Verkar funka bra och dämpar stegljud och annat. Kanske inte den mest optimala lösningen men det får duga så länge. Just nu njuter jag bara av att det spelar.

Det här var första gången jag har bytt PU. Har inte gjort inställning eller justering förut heller mer än att ställa nåltryck.
Kan säga att det var ganska pilligt. Gjorde först en ganska grov inställning när jag monterade PU:n med en "protractor" som jag hittade på http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm.

Gjorde en ny inställning igår men en annan protractor som jag hittade på http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml och fick till det lite bättre. Det är nog inte helt optimalt utfört eftersom man inte någom kung på detta. Helst skulle man ju ha lite handräckning av någon mer erfaren person. Det skulle ju vara kul att lära sig lite mer så att man kan göra det bättre i framtiden.

Skulle också vilja få klarhet i om armen är höj- och sänkbar samt hur man gör det i så fall. Har inte kollat VAT (heter det så?).
Lite bra tips för att kolla och ställa in, någon?

Här är i alla fall ett par bilder för er som gillar sånt
Tyvär är de lite dåliga, är inte riktigt sams med kameran.






/pegul



Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2006/08/31 09:16:54
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/31 :  10:05:16  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ser riktigt trevligt ut. jag är en av dem som verkligen gillar sådana bilder.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:51:58  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Jaha, hur låter det då?

Jo tack, det låter helt OK. En hel del bättre än min "gamla" spelare, en direktdriven Micro-Seiki med en Ortofon OM 5 10. Den gamla har ett ganska luddigt och lite "basigt" ljud. Den nya spelaren är mycket stramare och väldefinerad på alla sätt och vis. Snärtigare i basen och klarare i toppen. Tror att mellanregistret kanske var något varmare och mjukare med den gamla spelaren än den nya. Fast det kanske kommer att ge sig i och med lite inspelning?

Har inte grävt fram skivsamlingen från källaren ännu utan bara plockat fram en handfull skivor som jag hade mer lättåtkommligt. Ska bli kul att jämföra ett par skivor som jag har både på vinyl och CD. Det blir nog lite olika resultat beroende på vilken skiva det är, om det låter bättre på det ena eller andra formatet.
Sedär, en liten hösthobby att ägna sig åt. (oh, the nerdness, the nerness)

Sedan så är kanske inte mina inställningar helt optimala heller. Än så länge tar jag lite paus från mekandet och njter av spelandet. Man kommer säkert tillbaka om ett tag med frågor om det kan göras bättre och hur. Ett steg i taget just nu.

Hur som helst så är det faktiskt ganska trevligt att ha lite bakgrundsknaster till musiken. Vet inte om det är nostalgiskt trams men så är det. Märker att man gärna blir sittande med lite sen kvällslyssning. Man får lite effekten av att man har en brasa i bakgunden när det kommer små sporadiska knäpp och knaster ibland. Det är faktiskt riktigt gemytligt!

En annan positiv grej är att man kan köpa en massa billiga plattor som man kanske inte hittar så lätt på CD. Har hunnit göra 2 inköp á 40:- st. En med Michael Hedges (ska ha tag i fler) och en gammal Janne Schaffer fån '76 som jag tidigare har haft i min ägo men förlorat. Båda riktigt bra faktiskt.

Hoppas att det här har intresserat någon på något sätt.

/pegul

Edit: OM 5 ändrat till OM 10.

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2006/09/01 09:20:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000