HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken06 - Harman Scandinavia - JBL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/12 :  09:12:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi börjar våra rumstrådar med Harman Scandinavia eftersom det redan skrivits en del om ljudet.



Jag lånar Bernts ord från den allmänna tråden för att ge hans intryck:

quote:
Jag satte mig ganska tidigt på fredagen framför den där konstiga anläggningen och jag måste säga att jag blev alldeles
häpen, nästan chockad över ljudet. Jag har hört en del JBL förut men det har inte varit riktigt på det här sättet. Man hade
med avsikt satt ihop en rätt enkel elektronik med dessa fantastiska JBL Project Array högtalare. Killen körde sin demo, som
började med Buddy Holly, direkt bränt från mastertapen från 1958. Det var alltså inspelat innan jag var född ens och när man
hör det svaga suset från elektroniken, en dam som ropar "We´re rolling!", någon annan som skriker "Quiet boys!" är det rent
kusligt. Efter två sekunder ungefär skrev jag ner ett enda ord på anteckningsblocket - "Närvaro". Rena tidsmaskinen!

Det var något som jag gillade direkt med de här högtalarna - allt var enkelt, självklart och helt okomplicerat. Och som det
visade sig, allting var på det sättet: sätt i en skiva, högtalarna levererar! På söndagen satte jag mig själv på främsta
raden - ingen annan var där då så jag fick göra vad jag ville där -"Du hittar väl själv?" sade han bara och gav mig fjärren.
Nu hade jag tagit med mig stora orkesterstycken, opera och andra saker som är omöjliga i 99,9% av anläggningar man hör.
Och - högtalarna levererade! Jag har aldrig hört mer övertygande återgivning av symfoniorkester. Och det var inte bara det
att det var okomprimerat, enkelt, lätt som en plätt trots obegränsat tryck - här fanns en helt OK ljudbild också. Gåshud.
Jag satt faktiskt och grät lite till och med, tur att ingen såg mig.


Jag hörde flera som beskrev samma upplevelse bland de besökare jag talade med.

Den här skapelsen väger 52 kg men har inte den höga känslighet som man kanske kunde förvänta sig. JBL har istället prioriterat bandbredd och jag kan lova att det finns basresurser i den högtalaren. Känsligheten är uppgivet till 89dB.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/09/12 09:38:03

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/12 :  13:54:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Enligt specifikationen går den inte såå djupt, fast rimligen klarar den högt ljudtryck i hela registret.

Frequency Response (-3dB) 32Hz – 40kHz

http://www.jbl.com/home/products/series.aspx?SerId=PTS&Language=&Country=US&Region=USA

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/12 :  14:05:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De är ju så fina att man får akustisk "fjonge" direkt!
Massor av vill ha! Sat_n att jag skulle vara i jämntlansfjällen just under mässdagarna......
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/09/12 :  14:46:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Anledning till att de inte går sådär avgrundsdjupt, är att den Japanska marknaden alltid efterfrågat en tidig avrullning.

Om man ställer in dom i hörnen så kan man såklart få ännu mer av det goda.

Borde ju fungera sjukt bra med subbar.

JBL på Arken, ja det var nog bland det bästa jag hört på en mässa, antagligen det bästa någonsin på en mässa. Jag satt med Morgan och lyssnade, och vi var rätt regält häpnande av hur bra de kunde återge fasinformation, vi slyssnade på Yello, och det var surround med tvåkanal. Allt satt där det skulle, makalöst bra.

Rummet var mer seriöst än nått annat också. Det gjorde såklart sitt, en dämpning av tidiga reflektioner.

Dessa högtalare påminner väldigt mycket om mina egna, det är en avsaknad av distorsion och en stor ljudbild, väldigt god fasinformation och detta tillsammans gör att det blir grymt skoj att lyssna. Rummet gjorde nog en hel del.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/09/12 :  14:49:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Jag vill bara säga det, att mina possitiva ord inte kommer för jag är sveriges JBL-sympatisör nummer ett. Hade jag blivit såhär imponerad av någonting annat på Arken så hade jag gladeligen meddelat det.

Andra rum osm jag tyckte lät rätt okej, var rummet med högtalare från response, även om jag bara lyssnade på ett par låtar så lät det trevligt.

Avalon Eidolon elle rva dom nu heter, va det värsta på mässan. Tråkigt att man ställer högtalare i ett rum som är.. Ja, om ni skulel se hur rummet såg ut, ni som inte var där, så skulle ni förstå. Helt otroligt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/12 :  15:35:18  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Det här missade jag naturligtvis. Vet någon var man kan lyssna på dessa skapelser så här efter Arken?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/09/12 :  16:23:13  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Ja, de var trevliga!! Lyssnade inte mycket på mässan, men detta lät ovanligt bra vid denna första lyssning.

markih
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/12 :  17:30:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hittade en recension på nätet som beskriver väldigt bra vad det här är frågan om:
http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=72Z248Z121Z116Z116Z97Z108Z101Z114Z101Z&testid=2019

Jag tyckte det här var den största positiva överraskningen på hela mässan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/12 :  18:39:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Ser att det sitter dubbla terminaler på dom. Vad sägs om en Triod på övre registren och trissor i basen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/09/12 :  18:45:48  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Vad kostar ett pat sådana här bestar?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/09/12 :  18:51:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
100 kkr

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:06:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply


Seriöst, 100 000:- men gud, det är för mycket. Eller ja kankse inte, men det r ju tråkigt att dom e så dyra..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:09:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Den minsta kostade 50K o vad centern o mellan modellen kostar vet jag inte. Samma med suben

Men bra lät det , var gång jag var förbi så satt Bernt där med ett stort smajl. Hade han fått så hade han nog sovit över där inne

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:19:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Vilken storlek va det på Arkenmässans arrayhögtalare då, va de mellanmodellen eller?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:24:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nejdå, de spelade på Project Array 1400.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:26:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
1400 hette den. Vet inte om det finns nån större i serien.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:26:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nope det finns det inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:35:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Bernt, Johan ! Jag missade er på arkenmässan. Jag träffade inte så många. Jag var nog bara där några få timmar på lördagen.

Träffade Nagref, Engelhom, Pekka, Morgan, Ranefjorden typ

Hade vart skoj o ses, men vi får väl ses om ja kommer ner nått till GB snart igen !

Vet ni, om dessa högtalare finns i någon butik i GB?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:39:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hade tänkt att fråga men glömde bort det. Men jag tror att talarna kom från Danmark. Större system från JBL är ju inte så vanligt i Svedala nuförtiden så det hade varit riktigt kul om det står i nån butik.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:50:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vet ni, om dessa högtalare finns i någon butik i GB?
Ska kolla upp det, jag mailar ändå med JBL-snubben. Tele-Hå kanske kommer att ha dom, tror dom har JBL??? Men jag har aldrig haft så noga koll på märket tyvärr.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/12 :  19:54:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Men MER bilder än så här måste väl finnas??? Detta är ju en bildtråd ju...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/12 :  20:20:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jo det finns mer bilder.

Det var ju fantastiskt kul att JBL firade sin officiella 60 års dag på lördagen. JBL har ju en mäktig historia med VÄLDIGT många skivor producerade med hjälp av deras monitorer.

Du kan läsa mer om den officiella historien Här

Det finns ytterligare information på deras pro sida Här

Men en mycket roligare sida med massor av bilder och information är Lansin Heritage

Det är inte helt lätt att återge högtalarnas underbara finish men Johans bilder ger en fingervisning.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:00:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Basen har nämnts i tråden och det som på pappret verkar vara en ganska modest bandbredd är något annat i verkligheten. Skillnaden ligger att det är ett 14 tums element som kan pumpa en hel del luft och därmed ljudnivå. Det händer m.a.o. massor när en baston kommer - tänk byxfladder. Basen är dock av samma sort som den brukar i det här sammahanget, torr, detaljerad och förmedlande av massor av information.



Sedan var det där med hornet... men det tar vi imorgon.

Så länge kan du läsa om modellen här

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:05:09  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
De kommer att finnas på mässan i köpenhamn den 23-24 sept. Scandic hotel mer info finns på Hifi4all.dk och dynamax.dk
Dynamax kommer att visa jbl k2 s9800 och project Array 1400 tillsammans med Accuphase p-1210, Dp-78, A-60 MUMS .

Jag skall åka dit.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:08:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En detalj som jag retade mig på när jag plåtade här var att högtalarna var smutsiga. Massvis med fingeravtryck på dom Men lacken var det verkligen inget fel på

Som ni förstår så kommer det mer reportage om dessa talare lite längre fram på ett forum nära dig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/09/12 :  22:43:54  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej

Jag tycker JBL-demon var riktigt trevlig.

Under fredagen så tyckte jag där fanns bas-problem. Skall väl också sägas att jag är medveten om problematiken kring vissa spår som spelades så det var inte det jag uppfattade som problem.

Kändes lite som att basen inte var riktigt integrerad med resten av högtalaren. Basen spelade för sig själv liksom och att golvet-rummet gav sig till känna.

På lördagen så var fenomenet borta. Jag frågade om dom gjort korrigeringar sen fredagen och japp det hade dom gjort.

Under lördagen spelades det med dämpfötter och jag märkte inte av fredagens symtom längre.

Mycket trevlig högtalare, Vem som skall bli återförsäljare är nog inte riktigt klart ännu.
(jag tror dock jag vet vem det blir)

Mvh Anders.s
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000