HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jag måste få berätta...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/14 :  19:26:22  Show Profile Send Manga X a Private Message
... om en fantastisk skivbutik som lyckats med "Det Omöjliga"!!!

Skivbutiken heter Jays & City Records och ligger i Västerås.
Butiken sprang jag och frugan på då vi letade tyger och annat i Västerås.
Den såg liten och oansenlig ut från utsidan.
Intrycket bestod ganska väl när så vi inträtt i lokalen.
Lokalen var djup och långsmal med skivhyllar på alla lediga platser.
Till min glädje har de en mycket stort utbud av etnisk musik och s.k. "World music".
- Skoj!!
Jag avslöjar mig snabbt med ett leende från örsnibb till örsnibb.

Efter kanske några minuters bläddrande kommer affärsinnehavaren fram till oss.
Han (affärsinnehavaren) var lite drygt 30, nysvensk till ursprunget och han var snyggt klädd med moderna men enkla kläder. Han rörde sig vant i den trånga butiken.
- Vad letar du efter? Frågar han mig.
Jag bläddrar mest lite allmänt svarar jag... (jag ville kolla läget mest...)
Om det är något du söker kan jag fixa fram ALLT säger han! Detta uttalande var "osvenskt" (vi är ju så lagom och har jantelagen "up our asses" liksom!) och lite för kaxigt tyckte jag.
Snabbt bestämmer jag mig för att utsätta han för ett "omöjligt test"!

Ray Montford - Shed your skin är en skiva som jag sökt med ljus och lykta över hela världen med hjälp av internet. Den finns inte att få tag på! Så är det bara. Något album har letats sig ut på Ebay någongång men det har dragit iväg i pris varje gång.
Inte ens Ray själv har någon NY skiva att sälja!!
Hur som helst är detta album bland det bästa musikaliska verk jag någonsin hört, alla kategorier!
Så det var testet från och med nu!
Butiken tar 50 SEK för jobbet att leta upp en skiva. De hör av sig efter en vecka med resultatet. Jag betalade mina 50 SEK och gick därifrån leende. Jag var så säker på min sak!

Ikväll drygt en månad senare ringer det och det är Jays & City Records!
Han började med att be om ursäkt för att det tagit lite för lång tid men meddelar att det bara är att komma och hämta min Ray Montford platta!

- Hur sjukt bra är inte denna butik!!!

Han medgav att denna platta var mycket svår att få tag på. Samt att många han talat med nämnde denna skiva som en av det bästa som någonsin inspelats!

Priset då?
Det landade på 249,50 enligt rösten i telefonen.
Men i.o.m. att jag redan betalat 50 SEK blir det bara 199,50 SEK att betala.
Mitt exemplar är nytt! D.v.s. troligen inget Ebay fynd.
- Makalöst bra jobbat av dem!!!

Gissa var jag kommer att vända mig mig i framtiden när jag letar svårtillgänglig musik!


Om Shed your skin:

"Shed Your Skin is a largely instrumental album compiled from material composed from 1991-1995. Each track is differently arranged and largely acoustic. The foundation to these tracks is bass and a rich array of ethnic percussion. Tabla, the Egyptian durbeki, dumbek, udu (a Nigerian jar for hand-slapped rhythms), drums, and a gong are employed on "Shed Your Skin." The main melodies are on acoustic guitar, with the occasional flavor of an electric lead thrown in. Montofrd's music is impressionistic and evocative of wide open spaces and a wistful loneliness. The one vocal track, "Take Me Back," is a sad and longing piece with vocals from Cookie Rankin of the famous Canadian Celtic group the Rankin Family. The final two tracks feature saxophone from Colleen Allen. She is prominent on the Toronto blues scene and recorded with former Triumph guitarist Rik Emmett. ~ Tom Schulte, All Music Guide"

Om Ray Montford:
http://www.raymontford.com/

Det finns mp3:or att provlyssna på hemsidan samt på vissa nätbutiker och jag vill med detta dela med mig av en fantastisk musiker och en underbar skivaffär!

Om Jays & City Records:
Jays & City Records
Hantverkarg. 5
Box 312
722 12 VÄSTERÅS
021-12 40 22


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/09/15 06:56:32

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/09/14 :  19:46:47  Show Profile Send JonFo a Private Message
Vilken härlig liten historia. :)
Den som ändå hade en riktig skivbutik i stan...

# Jon
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/09/14 :  19:48:33  Show Profile Send jonasz a Private Message
Surfade runt lite på hans hemsida och det var ju riktigt trevlig musik.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/09/14 :  21:31:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Vid nästa Västerås besök skall jag dit. Blir glad när jag läser detta. Att det finns entuister som inte viker ner sig för internet jättarna. Har själv i över 30år älskat skivnasare, gå in och kolla lyssna och byta några ord. Har plockat upp otaliga tips på plattor jag annars bommat, fått kul info om artister osv. Ni som fortfarande har en braaa skivaffär i närheten se till att supporta den!
Blir ni stammisar får ni ofta lite bättre priser. Såhär när hösten är på ingående är det fint att slinka in, plocka åt sig en platta jag DIREKT kan lägga på och lyssna. Slipper vänta flera dagar på att jag skall få ett paket.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/09/14 :  21:31:36  Show Profile Send svejk a Private Message
Vid nästa Västerås besök skall jag dit. Blir glad när jag läser detta. Att det finns entuister som inte viker ner sig för internet jättarna. Har själv i över 30år älskat skivnasare, gå in och kolla lyssna och byta några ord. Har plockat upp otaliga tips på plattor jag annars bommat, fått kul info om artister osv. Ni som fortfarande har en braaa skivaffär i närheten se till att supporta den!
Blir ni stammisar får ni ofta lite bättre priser. Såhär när hösten är på ingående är det fint att slinka in, plocka åt sig en platta jag DIREKT kan lägga på och lyssna. Slipper vänta flera dagar på att jag skall få ett paket.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/14 :  22:47:36  Show Profile Send Stickan a Private Message
Skön historia så här mitt i vardagseländet.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/09/25 :  10:17:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag var där i sommras. Frågade efter vinyl, fick svaret att han hade massor i källaren - men jag fick inte gå ner för att titta! Skum snubbe...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/25 :  11:16:49  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Förut var expediten en svensk man runt 60 år med gråblont hår. Ganska trevlig.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/25 :  11:22:31  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tog och sökta på last.fm och hittade skivan där, finsn 4 spår man kan lyssna på. Vilken guld skiva måste jag säga.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/25 :  11:23:25  Show Profile Send B-200 a Private Message
som en blandning mellan lofgren och gilmore ju

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/09/25 :  13:22:56  Show Profile Send Vox a Private Message
Under de dryga 20 år som jag bott här i Västerås har det inte jobbat någon "svensk man runt 60 år med gråblont hår" på Jays Records.

Tidigare var det bara "Jay" själv i butiken. En man med kisande ögon, troligen pga närsynthet, och lite bruten svenska. Under de senare åren har han även några anställda.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/09/25 :  16:16:09  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Kul att du fick tag i din skiva!

Grejar han att fixa fram "Force Majeure" med
Simon Phillips återstår att se..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/25 :  16:24:46  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Han kanske inte var svensk, förresten. Den brutna svenskan och de kisande ögonen känner jag igen. Dessutom tog jag nog i vad gäller ålder. Jag har bara handlat där enstaka gånger.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2006/09/26 :  20:57:58  Show Profile Send mrk a Private Message
Bästa skivaffären i staden... kan verkligen vaska fram det mesta.

Har förresten för mig att "jay" heter Adonis.

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/09/26 :  21:44:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Åkte förbi i förra veckan. Plockade upp en Flaming Groovies platta jag kollat efter några år. Okej hade kunnat handla den på nätet snabbare. Men jag stoppar inte en svensk ettöring i halsen på nätnasare! Det är en principfråga för mig.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/10/01 :  12:56:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmm, jag köper säkert 99% av mina skivor från nätbutiker eller eBay/Tradera.
Det är ju nästintill omöjligt att hitta något vettigt (till någolunda vettiga priser) i vanliga butiker...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2006/10/01 12:56:48
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/10/01 :  14:29:33  Show Profile Send Figge a Private Message
Han är polack.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000