HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Hur Hi-Fi är Lo-Fi?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/12 :  14:29:11  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Lite trist att sitta och lyssna med högtalarna bredvid sig

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/12 :  23:06:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Som vanligt är det inte soffan på bilden som är lyssningsposition i den här berättelsen.





Andra versen:
Det allra första som slår en är den bredd i ljudet som presenteras. Verkligt bred ljudbild. Ett brett ljud-fönster att blicka in genom. Snabbt kan det konstateras att det målas med bredare penseldrag än vanligt. Mindre petnoga utan mer mån om att få med det som räknas. Takt, rytm, mycket ljud och en generell bjudning till att kunna presentera det mesta på ett lyssningsvänligt vis. Det finns en tydlig markering runt mellanregistret och en kvick första-tanke som dyker upp är om det kanske hamnade för mycket dämpull i dem? Det kanske borde ses över? Så var det basen. Mycket sådan. Det ges mycket bas. Ärlig eller inte så sitter man mest häpen. Vill nypa sig i armen. Kan verkligen dessa små, löjligt billiga högtalare lämna ut ett sådant ljud? Och även om yran över ljudet per krona är överväldigande, så står det klart att diskanten är ganska så avrullad och basen lite onyanserad. Mellanregistret framhävt. Det är ju ändå en kraftig kompromiss vi snackar om. Inte för att jag tagit hem mästar-titeln i högtalarbygge, så blir en bredbandshögtalare sällan mer än en bredbandshögtalare, Skall jag initialt snitta i betyget så skall jag säga vad jag saknade mest; Helt klart var det den extra lilla diskant-informationen. Det luftighet en mer ”öppen” eller ”klar” högtalare har.

Det tecknas upp en scen med tydlighet. Röster hamnar i centrum, kanske aningen breda, men de ges mycket kött och hull. Dock kan närmickade stycken kan ge för mycket av det goda. Som tendens visad på tex. Peter LeMarks skiva ”17sånger”. Dock visade sig detta inget problem på Eva Cassidy ”Songbird”, där det snarare bara gav en mild intimitet istället.
Även akustiska instrument ges mycket kropp, exempelvis gitarr och nyckelharpa. Apocalypticas tidigare Metallica-tolkningar (innan de lade på för mycket runt i kring) blir trots sin sprödhet både svulstiga och mäktiga.
Musiken presenteras någorlunda alert och det är bra stereo-perspektiv och placering sidledes. Det saknas lite djup, men det kan härröra till viss mera injustering av placering.

En lustig detalj är bla. att det i stort kommer lika mycket ljud från porten vid foten, som från själva högtalar-membranet. Stoppar man in fingrarna i hålet så känner man att luften rör sig där inne. Håller man för porten så påverkas ljudet kraftigt. Det lilla elementet (W3-871S) skjuver påtagligt med luft alltså.




Jag spelar mycket musik och har rejält skoj ett tag. Vad som är lite mindre skoj är att slutsteget verkar ha dåligt med ork för att driva dessa högtalare. Är det så att de kan ha låg känslighet, eller bökig impendans? Det går förvisso att spela på ganska högt, men volymknoppen åker gärna mot kl.3 markeringen, innan det är lagom. Där efter händer inte mycket och det går faktiskt att ”botta” utan att det går illa. Är det någon som har mätning för känslighet på dessa krabater?

Från lyssnar position:

"void"



Hur som helst så hade jag riktigt trevligt en stund med dessa super-budget skapelser. Kanske inget man lirar Metal på eller über dynamisk klassisk musik på. Men singer/songwriter och lätt-pop är inget problem.




Nu var det dags att hänga tillbaka mina NHT1.5:or. Sagt och gjort. Flyttade om högtalarna och kopplade om kablaget. Hittade markeringarna i golvet och laddade igen med Sophie Zelmanis självtitlerade debutplatta. De tidigare låtarna har ju blivit lyssnade på till närliggande leda, så jag hamnade på spår 11 innan jag nöjde mig och lutande mig tillbaka i fåtöljen igen. Jag kollade snabbt av så att de verkade stå någorlunda lika och så slöt jag ögonen och HERRE JÖSSES! HON VAR I RUMMET! HON VAR DÄR! Jag bara satt och gapade. Var det

Edited by - rannagarden on 2006/10/12 23:44:42
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/13 :  08:22:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trevlig tråd detta

Testa o sätt dit ett element till i nålarna


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/13 :  11:22:43  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Är väl kanske inte jätte-överraskande att anläggningen låter så bra.

Försteget är förmodligen bättre än väntat, slutsteget förmodligen riktigt bra och tillsammans verkar de prestera alldeles utmärkt.

Dina NHT-burkar är tydligen riktigt trevliga och kablaget är ju sådant som kanske inte normalt används i en Lo-Fi set up.
Lite fintrimning med nålarna, har man ju läst, så har du två par "superLo-fi" burkar.

Den enda svaga länken i kedjan som jag ser det är cd-spelaren, den där bärbara mojängen.
En tretusen-kronors cd, ny eller begagnad, kanske lyfter ljudet till ännu mer haksläpp.

Väldigt kul tråd detta med högt underhållningsvärde, plus mycket tänkvärd information.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/13 :  12:32:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Bo Hansson använder sig av en bärbar cd o den låter inte alls fel
Slår många stationära spelare
Så bara för att den är bärbar så behöver den inte prestera ett dåligt resultat

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/10/13 12:32:37
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/13 :  13:44:05  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tobbe_L:Rannagardens beskrivning av cd`ns ljudkaraktär får mig att tro att den är den svagaste länken.

Om sen Bo Hansson har en som låter bra i dina öron är ju ganska oväsentligt för den här tråden.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/10/13 13:45:31
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/14 :  09:29:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tobbe L - Två element kan testas förvisso (självklart läst din byggtråd), men i dagsläget håller jag mig till originalkonstruktionen... Desutom har det visat sig att de har trevliga elementen verkar hamstras upp av div. DIY-folk(?).

Stickan - Vi får se om du har rätt i dina spekulationer.





Sången går vidare:

Det blir ju onekligen en hel del jämförelser här. Och det måste det väl egentligen bli för att göra sig en uppfattning om systemets olika delar och sätt att samarbeta/spela tillsammans. Och skall man jämföra Cyburgs Needle med NHT1.5, så blir det kanske inte helt rättvist. Jämföra kan man ju göra, visst. Men lite äpplen och päron... Jag kan förklara lite.

Det märks rätt tydligt att vi har gått upp från ett till två element. Det lirar mer utsträckt åt alla håll. Diskanten ges mer frihet till att ta fram sådana saker som bredbandare inte får ta sig råd till; rymd, ljudet av tystnaden där musiken inte finns. Det tillåts klinga ut bättre, bakgrundsljud som drunknar i bredbandets dilemma av att agera alla register. Basen är också mer nyanserad. Man kan lättare höra torrheten och den kanske lite mer äkta sprödheten i trä-instrument. Det spelas mer 'slugger', men samtidigt med mer 'finess'.

Oj! Låter som en praktsågning av Nålen!? Nä, ingen fara. Needle är på inget sätt en dålig högtalare. Med priset inräknat, samt värdet av att ha gjort dem själv kanske till och med, är högtalaren ett rent makabert mästerverk.


Jag har spelat dem i olika konstallationer: Med rörstärkare, intregrerade förstärkare, dessutom för-/slutsteg riggar, inklusive DIY. De är helt enkelt lätta att trivas med, och både lämnar ut samt tål en hel del innan de tvingas lämna ifrån sig ljud-pokalen.
Att de dessutom har en hög WAF (sant), är inte tillnackdel (Till och med kompisen, vars sambo kan vara en gnutta överbeskyddande angående inredningen i husets vardagsrum, kunde tänka sig att släppa in ett par Needle).

Sen är det ju fakiskt lite begeistrande att faktiskt få fullt acceptabelt ljud ur nåt så billigt och enkelt, samt egengjort. I super-budget klassen är det förmodligen en rak vinnare vi har att göra med.

Men mot en välutvecklad två-vägare blir det tuffare. Men samtidigt så är det också olika spelplaner. Inte helt rättvist alltså.





Högtalare 2.

"set"



NHT1.5
Dessa högtalare pinkar på ett helt annat stängsel. På en skala som går AUDIOFIL - MUSIKALISK, så är de absolut mer 'Audiofil'.

2-vägs 10-liters stativare med "Focused Image Geometry" (dvs. snedställd frambaffel). En 6.5" mellan/bas och en aluminium-diskant på standard 1". Och vad som definitivt inte kittlar låg-watts folket är känsligheten på sura 85dB... Märkligt nog så upplevs ändå Needle som mera trögdriven?! De är ändock alltså löjligt lättdrivna. På bilden ovanför så spelar de glatt tillsammans med min rörförstärkare som glatt lämnar ifrån sig sina 2x10W - och äger baskonerna! Samma med GainClonen. Verkar tappa ork med Nålarna, men spelar ut bättre på NHT. Tillsätts ännu mera kraft spelar de bara på som om inget problem i världen när volymen åker upp...

Med den snedställda frambaffeln är det rätt lätt att få till en ljudbild med dessa som kan preciseras som god. Nu vet jag ju iofs inte om det hade varit svårare med dessa högtalare om de haft en vanlig frontbaffel, men jag upplever det som så. De går att ställa ganska nära bakvägg innan de 'mörkas' för mycket.

De har en klart mer korrekt återgivnings-strategi än många andra högtalare. Fokus ligger på en stram, torr och faktiskt rätt som färglös återgivning (å,nej - Inget LTS - bara så som jag själ
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/14 :  10:02:26  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Jag hänger med

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/15 :  22:45:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Att krypa till korset:

Går jag baklänges och trampar upp mina spår från tidigare inlägg är vi tillbaka på den tnna sammanlänkning som kan kallas mycket: Röd tråd, livlina, en länk i kedjan, 'den passiva komponenten', en ingivelse till experiment, vidskepelse eller nonsens - Högtalarkabeln.

Bägge paren högtalare har fått arbeta tillsammans med en standard knippe högtalarkablar. För att tala klarspråk och göra det lätt att räkna, så har vi tre stycken kandidater.

En kabel som ser ut som vilken som helst som förmodligen säljs på alla ställen som har en ljud-tillbehörs-hörna, á la Biltema, till tunga Hifi-butiker som Hifi-Consult. Dvs vanlig flerkardelig, OFC-koppar-kabel. 4kvadrat(kanske?). Flexibel med genomskilnlig kappa. Inte mycket att klara ut i övrigt. 18kr/m (plus banan, lödtenn och krympslang) om jag minns rätt.

"L/R"


Nån som känner till märket? Dan Acoustics.

Ändarna lödda och krimpade med BFA-banan-modell från Svalander. Efter det krymslangade för lite bättre styvhet.

"backside up"





Näste kombatant är en välkänd kämpe. SUPRA PLY3,4. Presentation onödig... Antagligen en (om inte den) kabel som det finns mest med meter dragna bak folkhemmens (audiofil-folkhemmen menar jag då) stereostaplar. Verkar inte för billig, inte för dyr. Hifi-astens 'Svensson'-kabel.
Vi tackar herr Jenving för denna välsignelse. För 70kr/m (plus banan, lödtenn och krympslang) är det bara att tacka och ta emot.

"ptv?"



Denna kabel är terminerad på samma sätt som den övre. Vill poängtera att det alltså inte skett en lödning på samma område som bananhylsan blivit klämd/krimpad. Då det finns en särskild lödögla på annat område. Man sparar några kardeller från att bli fastkrimpade/klämda och virar dessa runt lödöglan för att sedan löda. Vilket är en rätt bra lösning och borgar för en god kontakt(hoppas jag).




Och sist in på arenan stiger ViaBlue. Länk till tekniska specar finns bifogade i tidigare inlägg här i tråden där kabeln kom på tal. 2x1,5m ger ca 530kr/m.

EXIT







Men nu var det ju kanske ljudet jag skulle avhandla. Hårt, brutalt och fullkomligt hämningslöst - dvs Subjektivt.


För att rivstarta så slänger vi in Dan Acoustics 18kr/m kablaget på banan. Blir som en gammal vän. Har ägt den i urminnes tider. På senare tid har den fått fin terminering osv. Kört den med alla högtalare som kommit och gått (inte så otroligt många iofs, men allting är ju relativt). Och vad skall man säga händer i denna Lo-Fi kombo? Tja... Det låter. Det finns bas. Det har mellan-register. Och diskanten hanteras rättvist. Och rent konkret görs allt rätt. Och helt ärligt är det f*n svårt att få nått vettigt sagt om den.
Fast... Det är klart. Det hade kunnat finnas mer utrymme mellan instrumenten. Och mycket mer av 'tystnaden'(som jag har svårt att leva utan) mellan toner och anslag. Det är också svårt att finna något direkt fokus i ljudbilden. Rätt smetigt faktiskt. MEN vill man ha massiv ljudvägg för fet-party är denna kabel hel-rätt. Man behöver inte utdela spö-straff om polarens-polare råka spilla drinken över kablaget på förfesten. Gummi-höljet är sköljtätt.

För priset är den funktionell. Absolut. Jag kan leva med den. I en 'super-budget-stereo' är den klockren. Men den hjälper inte Nålarna att få den lilla extra lyx de behöver för att komma närmare nästa pinhål uppåt Hi-Fi st

Edited by - rannagarden on 2006/10/21 23:54:04
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/15 :  23:01:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Var är 19 kr teleledningen då Rannagarden Sådan MÅSTE ju vara med i en lofi test...

Eller har den redan uppgraderats till hifi eller highend numera

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/21 :  19:28:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Mayro - Den lirar i en klass för sig. Har inte vågat testa den ännu.





Klonerna anfaller.

Angående slutsteget, som är en GainClone, beskrivet både här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53874 och tidigare i tråden, så har jag några korta kommentarer att tillägga.


Att ’saken’ överhuvudtaget låter är ju positivt i sig, just med tanke på att jag har byggt den själv. Jag skall vara ärlig nog att erkänna att jag inte gjort själva kretsen själv, utan låtit bättre tänkande åstadkomma detta. Dessa... 'färdigköpta' kort ger oss med gott om mod och lödtenn möjlighet att upptäcka det trevliga med DIY.
Väl inköpt och ditlödd komponentlista så är inte saken klar där, då det krävs en nätdel för att få mer vettiga saker ur kortens kretsar. Väl gjort, efter extrem tankemöda, och väl applicerat i icke strömförande låda (för egen och andras säkerhets skull), och div. kopplingsmöjligheter för införsel och utförsel av ljudförande signal – så bragt apparaturen ljud i mitt liv.



Dessa GainClones finns i en uppsjö varianter och variabler, och det är nog bara fantasin och kunnigheten som sätter den tänkta begränsningen. Hur alla dessa GainClones låter, eller skiljer sig ljudmässigt, kan jag inte i större utsträckning uttala mig om. Så jag skall vara saklig nog att hålla mig till den GainClone som jag har byggt.

"Lessisbless"





Positiva överraskningar är trevligt. Att ha gjort något själv och att känna ’viss’ stolthet över det är trevligt. Och den kortaste ljudliga beskrivningen av detta slutsteg är helt enkelt att det låter ’trevligt’. Inte konstigt att de är populära!

Det är inget mirakel av kraft och doningar med slägga och finess – utan mer en ren och ärlig förmedlare och förvaltare av signalen. Även matad med ett väldigt renommerat försteg och källa så tas signalen om hand tydligt och rakt. Igen är det svårt att sätta nåt finger på några ljudliga vridningar och man får kämpa för att hitta något som sticker ut. Men man gör väl ett försök:


Det har en viss tendens till en laidback attityd. Ljudbilden ligger ett litet stycke bakom högtalarna. Inget jätte, men strax bakom. Jag har personligen dragningar att gilla en sådan presentation, så det är godkänt. Diskanten är hyggligt luftig och ges en snygg krispighet. Haltar liite i ren timing/tajming, men annars rakt på sak utan att vilja döda någons öron. Och det är alltid tacksamt.
Mellanregistret presenteras fint. Röster, kvinnliga som manliga, är ärliga och utan omsvep. Det kan låta en aning smått(?) kanske, och man får känslan av att allt är lite nedskalat jämfört med i större anläggningar. Däremot så talar ljudbilden lätt motsägelsefullt, då ljudbilden har bredd, pondus och vill liksom ut i rummet hellre än att 'tveka' ut tonerna. Men i omnämnda konfiguration innebär det inget egentligt problem. Och egentligen i ingen annan konfiguration heller. Bara en notis.
Övre basområdet är en fröjd. En fint stum bas och med den lilla luftighet som finare anläggningar kan presentera, blir man glatt överraskad. Med lättdrivna högtalare (eller iaf någorlunda lättdrivna) så hanteras bas och botten utan svårigheter. Inget bummel, mummel eller slappt ljud. Rappt, tydligt och med acceptabel svärta. NHT1.5 hanteras just så. Man kan utan omsvep säga att de är ett bra kamratskap. Fokus, om något, får väl sägas vara diskant och övre mellanregister – men det är inget jag trycker på utan tortyr. Tex. trumvisp(?) på cymbal blir rackarns krispigt. Det är lätt att höra de enskilda strånas träffar. Gott om information där alltså som annars lätt kan försvinna i hanteringen av signalen.

Med trögare högtalare eller med högtalare som har bökig impendans blir det värre. Steget orkar inte driva
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:49:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Du får ju mig sugen på ett Gainclone-bygge!

quote:
Men hur var det nu signalen kom till slutsteget nu igen...


Med hjälp av en kabel...?


Mycket bra,det är bara att fortsätta.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/10/21 20:50:22
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:53:54  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
rannagarden: Mycket intressant läsning...du är en på att berätta..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:57:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


som vanligt text som fångar ens intresse.. Och att ämnen byter om är dessutom extra bonus för ditt skrivande o fotande...

Du är kanonskoj att läsa Rannagarden..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/10/21 :  21:00:49  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Den roligaste och MEST intressanta tråd som jag har läst.. Enormt välskriven.

Har blivit enormt sugen på att bygga mig ett par Needle. Driva dom med en (super?)t-amp eller en Vincent Spark. Var sjutton får man tag på ritningar till din Needle. Vad är det för element? Blir det mycket bättre med två element?

Mvh Magnus


Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/10/21 21:27:58
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/21 :  23:51:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Trevligt att kunna underhålla. Man gör så gott man kan.


Pettersson verkar dock så byggnödig att jag blir tvungen att lägga ut ritning på Cyburgs Needle. Jag har själv inte fått nöjsamheten av att fylla på mina Nålar med fler element. Ett PM till Tobbe L om hans experimenterande med fler element gör nog susen.








Vill inte ströva från kärn-ämnet alltför mycket, utan ville bara servera ritningen efterfrågad.

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/22 :  01:01:09  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
ville bara servera ritningen efterfrågad.


Det gjorde du med besked oxå!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/10/22 :  08:59:41  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Tackar av hela mitt (low/mi)-fi hjärta. Äntligen så får man bygga några bra högtalare (hoppas inte chefen ser detta ). Jag ska PM:a Tobbe_L för mer info.

Mvh.


Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/10/22 09:22:58
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/22 :  09:53:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Äntligen så får man bygga några bra högtalare


Äntligen så får man bygga några bra högtalare hemma
Så behöver ingen bli purken!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/23 :  07:50:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Om ni har vägarna förbi Södertälje så kan det bjudas på provlyssning både på original o två elements varianten

Rannagarden: Ta nu o fortsätt med ditt testande

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/23 :  23:41:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

quote:
Med hjälp av en kabel...?





Ok, ok, ok… Jag skall inte trampa för hårt nedför den stigen. Jag ger mig. Erkänner och bekänner. Kablar har det varit en hel del i den här tråden och jag låter bara göra ett kort, litet, ringa depå-stop innan det kommer mera 'matig' info.
Egentligen hade jag för avsikt att hoppa direkt till försteget och redogöra nyttan med ett sådant, om än på Lo-Fi budget. Men… kablage ligger mig varmt om hifi-hjärtat, och det spelar helt enkelt min melodi.



Jag drog bakgrundshistoriken och en kort genomgång av just denna silverkabel ’Kimber-Clone’ tidigare i tråden, men jag skall bara snudda lite mer vid ljudbiten.

"Twins"





Rättesnöret.

I konstallationen en ledare och två skärmar är den högrena silvertråden, överdragen med teflon som tillsammans med silvret skänker bra dialektriska egenskaper, flätad som vilken skolfläta som helst. Rca-kontakter som inte ser mycket ut, men som känns vid handhavande med kabeln att de är rätt så stabila. Lödd med silverlod.
Vid noggrannare inspektion ser det inte illa ut.

"probe"




Men hur låter lill-killen?

Jo, det är helt ok. Jag var inne på karaktär tidigare och om man läser den texten föranleder det helt korrekt slutsatsen om att kabeln är rakt av systemberoende. Och det är här ljudideal kommer in i bilden.
Jag beskrev om hur kabeln hos en god vän hade lite tveksam karaktär; Svag bas, lite hissad diskant, men rätt bra detaljering och okej mellanregister. Egentligen alla fördomar personifierade hos genomsnittets silverkabel.

I grund och botten, om den har något sådan, är den rätt lugn i sitt spelsätt. Det finns gott om detaljer och det ges fint utrymme för diskant och mellanregister. Basen är mer nedbländan än genomsnittet (men undrar jag om det inte helt enkelt bara är en ärligare och mindre flirtig presentation?) fast med lite mer luft omkring sig än 'medel'-lakritsen och med viss svärta. Den är entusiastiskt snabb och låter sig inte vänta på tillslag eller uppstart. Pigg.

Rent tanketekniskt - kanske en vurpa här, men med signal i riggen är det faktiskt annat ljud i skällan.
För med Nålarna kommer det fram en mängd mer detaljer i bredbandet. En grå dimma lättar. En tendens till torrhet noteras. Det blir tydlighet och en rättfram stil som följer med kabeln. Något som Nålarna kan behöva. En klart positiv matchning. Nålarna har ju en tendens att spreta lite ljudmässigt, mycket på grund av nedre mellanregister och bas - men de hålls hyggligt på samman med denna kabel.

Men hur jobbar då silverkablaget tillsammans med NHT? Man misstänker mindre Rock´n roll och mera Mozart? Och det är här den ”tanketekniska” vurpan kommer in; Om kabeln satte fingeravtrycket med kostym och slips och struken skjorta på Cyburgs Needle, så borde den få de nästan för tillrättalagda och strikta NHT1.5 att bli rätt ut överanalytiska och grå. Men här kom handen i handsken(?!). Lenade upp diskanten en knivsudd och gav till och med mer precision åt instrumenten. Hur gick det här till? Cymbaler klingar ur väldigt bra! Där ser man!


Det är en hyfsad kabel – sin enkelhet till trots. Den är lite spretig, jämförelsevis aningen kantig, men vad man vinner är tydlighet, ärlighet, detaljer och väl inspelad en faktiskt rätt imponerande rumsplacering. Jämfört med de bästa finns det dock mycket att lära. Den behöver mer svärta, mer precision, mer rumsinformation och utrymme för ljud, instrument och tystnad. Mer av allt. Me

Edited by - rannagarden on 2006/10/25 00:06:18
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/25 :  00:04:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


”Det gick inte att värja sig. Enkelheten. Priset. Lovorden. Äran. Jag kände mitt inre blottläggas och min själ kastas för dess fötter. Jag var intet – jag var allt. Ty jag visste att endast tillsammans vi kunde skapa helgjuten jäkla billig HiFi.”



Klippt ur det mest gripande avsnittet i ”En ensam diy:ares dagbok”, när han för första gången hamnar inför insikten om att riktig glädje – är egengjord glädje.




Vad vill jag då säga med detta säkert mycket autentiskt tagna avsnitt?



Kina-Hifi i all ära, billigt och tillgängligt. Men skall det bli riktigt billigt, så är egen arbetskraft faktiskt den billigaste. Det får bli DIY.
Och efter erfarenheter förkovrade vid GainClone-bygget, var steget vidare till andra projekt inte så långt. Mycket på grund av att jag ville ha ett något som stilistiskt och estetiskt matchande slutsteget (samt impa på polarna).
Kanske även, tanken svider, att det kunde bli något som smiskade G&W TW-J1 på fingrarna? Det luktar utmaning lång väg... Skall G&W´s ettriga kung-fu förmå rubba den nordiska björnkramen? Kommer där stå en ensam överlevare? Skeppsbruten på ljudvågornas hav… (ja, jag överdramatiserar)






En joker i leken.

Inspirerad av gängse medlemmar på forum, verkade det inte så svårt. Kostnaden blev lite grand vad man gjorde det till – och det var där det blev just tillräckligt intressant. Kunde rykten gällande vara sanna, så vore lyckan min. Ett bra och billigt försteg. HiFi-ljud till LoFi-pris (känns det igen?). Det blev för mycket för att låta bli…


Utan vidare kunskaper i förstegsbyggen snördes samman en N5mD (Nagref 5-minute Design).

Schema för den byggnödige:
http://www.naqref.com/pdf/N5mD_schematic.pdf



Beställningslista sammanställd och skeppad från ELFA. Några komponenter hade jag sedan innan, några andra blev nytt materiel. Hur som helst så borde man kunna ha rätt kul för ca 500kr (beroende på hur och vad man planerar att ha för låda till sitt försteg).

Ett experimentkort, en i praktiken standard nätdel, en volympot, några kondingar och motstånd.

"Hålification"



Glöm inte Op-Ampen.

"wimafication"



Och efter viss tankemöda, några varv om dass och att par dagar senare, var det klart.

"gratification"




Inkoppling i Low-Fi riggen och (som man kan se så har det blivit en ”öppen” design så här långt – billigast!) igång med systemet visade N5mD sina talanger.

Förutom att det är en vals att byta Op-Ampar för att trixa lite med ljudet, så är det lätt att sträcka på sig – för det låter bra!

"Ledification"


Åh, nej! Hur i helsike gick det där till? Verkar som om G&W´n fick in en mitt i lyset...


Spelmässigt HELT annorlunda (eller iaf ganska) jämfört med G&W JW-T1. Nästan lustigt.
För det första så hanterar N5mD detaljinformationen på annat sätt. Mer delikat och lite mer omhuldande än den mer ’rätt på’ G&W´n. Det kommer fram mer precision och exakthet. De olika spelstilarna märks mycket tydligt på skivor som Rigmor Gustafsson – Close to you, där hennes s-ljud kommer antingen detaljerat eller rätt i nyllet,
Lars Jansson Trio – I am that, där efterklangen på Yamahan tolkas olika av förstegen. Ingen låter illa, det är bara olika. Eller på Rammstein – Mutter, där med N5mD det l

Edited by - rannagarden on 2006/10/25 10:12:57
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/25 :  01:25:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Jag anar en cd....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/25 :  08:10:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Mera!! Alltid lika roligt att läsa "Kåserierna" !

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/25 :  19:32:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Du är bara så jävla go snubbe du rannagarden..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/10/25 19:33:09
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000