HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 "Mega" brum från vinylrigg beroende på vilken LP?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:44:08  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
För någon dag sedan satte jag på en LP och vred upp volymen till ca kl. 12 och hoppade in i duschen. Väl i duschen hörde jag att en lastbil parkerat på gatan utanför. Jag hoppas då att den inte var där för att plocka ur discoanläggningen jag hade i bilen som jag hyrt för sonens skoldisco senare på kvällen.

Hoppade ur duschen och gick in i rummet med skivspelaren. Blev då varse att det inte varit någon lastbil i närheten, det enorma "brummet" kom från mina högtalare. Jag har nu testat med sammanlagt 5 olika LP och för 4 har det brummat då jag vridit upp volymen till ca samma läge. En LP var dock helt brumfri.

Vad kan mitt brum bero på? Jag är så gott som säker på att mitt väggurtag är ojordat. Skall testa mer imorgon men önskar höra lite tidig input.

J. Ullberg

Edited by - PG Jeppsson on 2006/10/18 11:00:39

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2006/10/18 :  10:46:29  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Detta har jag aldrig hört talas om. Och jag har haft många brum fel i mina dagar. El är märkligt. Men jag skulle gissa på att när du spelade femte plattan var felet borta dvs något är "glappt". Det kan var en kabel. Det vara kylskåpet som stör (när det var tyst var kylskåpet tyst), ojordat kan skapa mycket problem. Bor du inte äldre fastighet kan du dela elkablar med hela huset (jag har bott så), och då kan man få mycket stora problem. En granne kanske har dammsugaren på osv.. Det kan vara vad som helst. Men, jag tror inte det beror på musikens innehåll. :-)
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/10/18 :  11:29:26  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Kann det inte vaa nån form av rundgång. Du vred ju upp en del. eller?
Kanske den sista LP hade annorlunda kontakt med tallriken än dom 4 andra...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/18 :  14:43:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Koppla in Subsonicfiltret!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/19 :  00:50:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag var kanske otydlig, det var inte sista skivan som var OK, den var i mitten, typ.

Jag skall kolla om jag har subsonicfiltret inkopplat. Skall även spela lite fler skivor för att höra vad som händer.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/20 :  00:43:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag testade subsonicfiltret men det hjälper inte. Har testat och nu verkar det som om det är när har volymen i ca 75% som oljudet uppstår. Allt verkar påverkas vid detta läge. Kan det helt enkelt vara så att det är min förstärkare som klipper vid dessa nivåer?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/20 :  01:38:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När någon säger "brum" antar jag att man menar 50Hz eller 100Hz.
Är det det du menar också? Om inte, var snäll och beskriv ljudet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/21 :  00:52:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag har svårt att förklara ljud i text men jag gör ett försök. Jag har ingen aning om frekvens, men det låter som ett enda dovt "rummel". Ljudet är ett rent missljud, ett kontinuerligt ljud utan egentliga pausar, det är ej musik. Låter som om membranen från de pluttiga "basarna" (5.5" tror jag) jobbar för högtryck med allt annat än musikåtergivning. Men det låter ändå inte som om de är på väg att lossna från korgen om man säger så. Och som sagt, det kommer sent i volymrattvarvet, ca 75% av varvet.


J. Ullberg
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:32:44  Show Profile Send meet_matt a Private Message  Reply
Det är inte jordkabeln som har lossnat eller som glappar?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/25 :  22:58:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Det är inte jordkabeln som har lossnat eller som glappar?


Nej, jag har kollat och den sitter som städet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/19 :  03:44:17  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag har fortfarande samma problem, men nu med nya högtalare och en alldeles sprillans reciever som jag kopplade in igår. En annan skillnad är att jag nu använde en 10 m RCA "lakrissnöre" mellan grammofon och reciever.

Då problemet nu kvarstår med ny utrustning förutom då just skivspelaren, någon som har tips på vad jag bör/skall undersöka och i vilken ordning? Glapp i RCA-kabeln från grammofonen, etc? Jag prövade med en skarvsladd så att alla apparater fick ström från samma jack, ingen skillnad.

Om man nu skulle behöva jorda skivspelaren, vet någon var man får tag på klen kabel att förlänga den ursprungliga jordkabeln? Biltema, Classe och Jula verkar alla bara ha kabel som börjar på typ 1,5mm^2. Bor i en av huvudstadens kranskommuner.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/03/19 :  23:28:36  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
mekanisk återkoppling, ställ skivspelaren på ett stadigare underlag...eller sätt upp den på väggen...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/03/20 :  00:18:51  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
En annan skillnad är att jag nu använde en 10 m RCA "lakrissnöre" mellan grammofon och reciever.
Det verkar inte så bra om det är 10 meter mellan pickupen och Riaa ingången på recievern. Vad heter skivspelaren?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/20 :  00:30:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
mekanisk återkoppling, ställ skivspelaren på ett stadigare underlag...eller sätt upp den på väggen...


Det kan knappast vara orsaken, den sitter på redan på väggen på två 40x40x5 stenplattor så att ca 100 fetgubbe kan stå och hoppa alldelels bredvis

quote:
Det verkar inte så bra om det är 10 meter mellan pickupen och Riaa ingången på recievern. Vad heter skivspelaren?


Det är ju samma problem nu med 10 m som förut med direktkoppling med skivspelarens RCA direkt in till förstärkarens RIAA. Det är en Luxman PD272 och har snart 30 år på nacken. Nej, 10 m är väl inte optimalt, men ljudmässigt är det inte mkt värre än innan denna nya uppsättning, jo kanske en del, vilket kanske kan bero på att nu har jag ingen jordanslutning alls av skivspelaren?

J. Ullberg
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2008/03/20 :  00:38:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är inte så att det varit jordfel hela tiden?
Dålig/brusten jordkabel? Jorden har släppt inne i spelaren?

Skivspelare utan kopplad jordkabel brukar obönhörligen resultera i brum...

Vad händer om du tar "kabel vilken-som-helst" och håller mot armen eller mittpinnen på tallriken samtidigt som den är ansluten till jordskruven på RIIAt? Mindre brum?

Ovanstående test bygger ju förstås på att det brummar oavsett om du spelar en skiva eller inte.

En annan tanke: Du har inte en Grado-pickup? De är ju inte helt okända för att plocka upp skräp från spelaren och brumma...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/20 :  23:46:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Ehh, jag hade för brottom när jag drog slutsatser. Kopplade ur 10 m kabeln och satte provisoriskt skivspelaren så nära recievern att skivspelarens kabel räckte till recievern, och nu brummade det inget alls. Trodde inte det skulle vara felet när jag bytt så många komponenter och samma fel uppstod, och jag som brukar säga att man inte skall ta någonting för givet

Upptäckte något annat trist, den nya recievern bottnar allt för tidigt för att maxa ut högtalarna

J. Ullberg
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2008/03/21 :  15:49:57  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Hade du en 10 m kabel mellan pickup och RIAA? I så fall, det är att be om problem...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/22 :  03:55:39  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Hade du en 10 m kabel mellan pickup och RIAA? I så fall, det är att be om problem...


Jo, det var precis vad jag hade, hade ju hört att den övre gränsen för RCA-kablage skulle ligga vid 10m. Där fick man........

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/03/22 :  10:10:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Du har inte en Grado-pickup? De är ju inte helt okända för att plocka upp skräp från spelaren och brumma...


Det är en myt att Grado skulle vara mer känsliga. Jag har en Grado som jag har provat det mesta för att få den till att brumma men icke. Men jag fick den till att dansa men det gick inte att upprepa trots idoga försök. Men den är numera utbyt till en vintage pickup som är bättre.


quote:
Skivspelare utan kopplad jordkabel brukar obönhörligen resultera i brum...


Rega har ingen jordkabel men de har löst det på ett helt annat vis.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000